• sjibie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
Volgende maand ga ik met mijn vriendin vier maanden backpacken door Latijns Amerika. Om het deze reis goed vast te kunnen leggen zijn wij opzoek naar een geschikte camera.

1. Wat is je budget?
We hebben een budget van ca € 800-, totaal.

2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
Spiegelreflexcamera is wat ons betreft vanwege gewicht en volume uitgesloten.
We kijken naar een systeemcamera of compactcamera. Onder verdere info meer.

3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Onze reis zal een afwisselende reis worden met natuur (Patagonië, Acatenango/Fuego vulkanen, zoutvlakten), steden en wild life (Galapagos eilanden).

4. Wil je foto's maken of filmen?
Het doel is foto’s. Er gaat ook een GoPro mee voor outdoor activiteiten. Mogelijk dat er met de camera een keer een filmpje gemaakt wordt van een uitbarstende vulkaan waarbij zoomen gewenst is.

5. Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, onze vorige reis/vakantie hebben we foto’s met onze iPhones gemaakt. Het grootste nadeel hiervan vonden we het gebrek aan optische zoom.

6. Verdere info
Wij reizen allebei met een backpack van ca 70 liter en een daypack van 24+4. De ruimte is dus beperkt. Verder gaan wij hikes doen zoals de W-trek in Patagonië en Salkantay trek in Peru waarbij we 4-5 dagen uit de daypack leven. Gewicht/volume is dus zeer relevant.

Niveau: wij hebben nooit echt een losse camera gehad. 10 jaar geleden een compact camera voordat telefoons betere foto’s gingen maken maar dat mag geen naam hebben. Ik vind het echter wel leuk om zo goed mogelijke foto’s uit mijn iPhone te halen en tijdens onze reis te experimenteren met en verdiepen in instellingen van de camera.

We maken nu de afweging tussen een compact camera en een systeem camera.
Compact camera zoals:
  • Panasonic Lumix DC-TZ99
  • Sony RX100 VII (Buiten budget)
Voor-/nadelen:
+ klein in bijvoorbeeld een jaszak passen
- lijkt meer fragile?
- overwegend kleinere sensor dan systeemcamera

Systeemcamera zoals:
  • Canon EOS R100 met 18-45mm lens
  • Canon EOS R50 zwart met 18-45mm lens
  • Olympus E-M10 IV met 14-42mm lens
  • Nikon Z50 II + 16-50mm
Voor-/nadelen:
+ grotere sensor dan compact
+ toekomst proof door verwisselbare lenzen
- groter dan compact

Al met al is denk ik eerst de keuze compact of systeemcamera om vervolgens een specifiek model uit te zoeken. Uiteraard maken we graag hele mooie foto’s. Maar als blijkt dat een compact camera te groot is om mee te nemen op meerdaagse hikes, gaat het zijn doel voorbij.

Verder kwam ik de Peak design capture tegen (https://www.peakdesign.com/eu/products/capture). Ik dacht dat dit of iets gelijkswaardigs allicht een handige tool is om een camera goed mee te nemen aan je tas tijdens hikes en voor het grijpen te hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en adviezen :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Binnen de strakke kaders van volume en gewicht zou ik persoonlijk kiezen voor een betrekkelijk kleine sensor. Dus ofwel een compactcamera, of evt. een systeemcamera op MFT of desnoods APS-C formaat, maar in elk geval geen 35mm FF. Niet alleen de camera wordt compacter als de sensor kleiner is - vooral de optiek kan kleiner en lichter zijn (en is dat doorgaans ook).

Om die reden zou ik de Canons en Nikon die je kiest redelijk onderaan het lijstje plaatsen. Je benoemt als gebrek in je iPhone weinig 'zoom'; ik ga ervan uit dat je daarmee bedoelt dat je liever ook een wat langere brandpuntsafstand zou hebben. Juist dat 'kost' veel gewicht naarmate de sensor groter is. De Olympus die je noemt, heeft effectief een langere lens; nl.84mm aan het lange eind in 35mm-equivalent. De Canons en de Nikon komen niet verder dan ca. 75mm. Die laatste geven je wel wat meer ruimte aan de groothoek-kant. Persoonlijk zou ik dat overigens ook relevant vinden - wellicht relevanter dan een stukje meer aan het lange eind, maar da's erg persoonlijk.

Specifieke adviezen heb ik verder niet; ik zou vooral willen aanraden om je zeker niet gek te laten maken door een 'push' richting grotere sensoren. Dat is niet altijd een voordeel en soms zelfs een flink nadeel. De pech is overigens dat de klad enorm in de compactcamera's zit; dat segment is nagenoeg weggevaagd door de smartphone.

Neem in je overweging ook mee wat de accuduur is en hoe groot de lader is; die laatste zit een groot deel van de tijd op je rug, en dat eerste is van belang als je een dag of wat op de berg zit zonder stopcontact.

Overigens, als het echt compact moet zijn en je bent niet per se ontevreden met wat er uit je iphone komt, maar je wil een iets langere lens - misschien gewoon een opzetlensje voor de telefoon?

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01:00
Kijk eens naar een Ricoh GR3. Supercompact en ook niet te opzichtig. Zit gewoon een APS-C formaat sensor in, al zit je wel vast aan een vaste brandpuntafstand. Ze gaan voor rond de 800-850 op Marktplaats.
Het onopzichtige is zeker fijn als je ook van plan bent de wat minder platgelopen stukken van Latijns Amerika te bekijken. Je steekt hem zo in je jas/broekzak. Ik had een Fuji XT-5 mee, en heb mooie plaatjes geschoten, maar zou voor het backpacken liever een GR3 meepakken.

Edit: voor wildlife op de galapagos, kom je in mijn ervaring het beste weg met een echt lange lens. Ik had een 100-400 f/5.6 mee in de backpack. Da's met backpacken wel een heel lomp ding om mee te slepen, zou ik niet weer doen. Er is ook landschapsfotografie op de Galapagos, maar de landschappen zou ik als minder spectaculair dan het wild beschrijven.

[ Voor 27% gewijzigd door Golenes op 19-01-2026 00:23 ]