• sjibie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-02 15:20
Volgende maand ga ik met mijn vriendin vier maanden backpacken door Latijns Amerika. Om het deze reis goed vast te kunnen leggen zijn wij opzoek naar een geschikte camera.

1. Wat is je budget?
We hebben een budget van ca € 800-, totaal.

2. Wat wil je voor apparatuur kopen?
Spiegelreflexcamera is wat ons betreft vanwege gewicht en volume uitgesloten.
We kijken naar een systeemcamera of compactcamera. Onder verdere info meer.

3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Onze reis zal een afwisselende reis worden met natuur (Patagonië, Acatenango/Fuego vulkanen, zoutvlakten), steden en wild life (Galapagos eilanden).

4. Wil je foto's maken of filmen?
Het doel is foto’s. Er gaat ook een GoPro mee voor outdoor activiteiten. Mogelijk dat er met de camera een keer een filmpje gemaakt wordt van een uitbarstende vulkaan waarbij zoomen gewenst is.

5. Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, onze vorige reis/vakantie hebben we foto’s met onze iPhones gemaakt. Het grootste nadeel hiervan vonden we het gebrek aan optische zoom.

6. Verdere info
Wij reizen allebei met een backpack van ca 70 liter en een daypack van 24+4. De ruimte is dus beperkt. Verder gaan wij hikes doen zoals de W-trek in Patagonië en Salkantay trek in Peru waarbij we 4-5 dagen uit de daypack leven. Gewicht/volume is dus zeer relevant.

Niveau: wij hebben nooit echt een losse camera gehad. 10 jaar geleden een compact camera voordat telefoons betere foto’s gingen maken maar dat mag geen naam hebben. Ik vind het echter wel leuk om zo goed mogelijke foto’s uit mijn iPhone te halen en tijdens onze reis te experimenteren met en verdiepen in instellingen van de camera.

We maken nu de afweging tussen een compact camera en een systeem camera.
Compact camera zoals:
  • Panasonic Lumix DC-TZ99
  • Sony RX100 VII (Buiten budget)
Voor-/nadelen:
+ klein in bijvoorbeeld een jaszak passen
- lijkt meer fragile?
- overwegend kleinere sensor dan systeemcamera

Systeemcamera zoals:
  • Canon EOS R100 met 18-45mm lens
  • Canon EOS R50 zwart met 18-45mm lens
  • Olympus E-M10 IV met 14-42mm lens
  • Nikon Z50 II + 16-50mm
Voor-/nadelen:
+ grotere sensor dan compact
+ toekomst proof door verwisselbare lenzen
- groter dan compact

Al met al is denk ik eerst de keuze compact of systeemcamera om vervolgens een specifiek model uit te zoeken. Uiteraard maken we graag hele mooie foto’s. Maar als blijkt dat een compact camera te groot is om mee te nemen op meerdaagse hikes, gaat het zijn doel voorbij.

Verder kwam ik de Peak design capture tegen (https://www.peakdesign.com/eu/products/capture). Ik dacht dat dit of iets gelijkswaardigs allicht een handige tool is om een camera goed mee te nemen aan je tas tijdens hikes en voor het grijpen te hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en adviezen :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Binnen de strakke kaders van volume en gewicht zou ik persoonlijk kiezen voor een betrekkelijk kleine sensor. Dus ofwel een compactcamera, of evt. een systeemcamera op MFT of desnoods APS-C formaat, maar in elk geval geen 35mm FF. Niet alleen de camera wordt compacter als de sensor kleiner is - vooral de optiek kan kleiner en lichter zijn (en is dat doorgaans ook).

Om die reden zou ik de Canons en Nikon die je kiest redelijk onderaan het lijstje plaatsen. Je benoemt als gebrek in je iPhone weinig 'zoom'; ik ga ervan uit dat je daarmee bedoelt dat je liever ook een wat langere brandpuntsafstand zou hebben. Juist dat 'kost' veel gewicht naarmate de sensor groter is. De Olympus die je noemt, heeft effectief een langere lens; nl.84mm aan het lange eind in 35mm-equivalent. De Canons en de Nikon komen niet verder dan ca. 75mm. Die laatste geven je wel wat meer ruimte aan de groothoek-kant. Persoonlijk zou ik dat overigens ook relevant vinden - wellicht relevanter dan een stukje meer aan het lange eind, maar da's erg persoonlijk.

Specifieke adviezen heb ik verder niet; ik zou vooral willen aanraden om je zeker niet gek te laten maken door een 'push' richting grotere sensoren. Dat is niet altijd een voordeel en soms zelfs een flink nadeel. De pech is overigens dat de klad enorm in de compactcamera's zit; dat segment is nagenoeg weggevaagd door de smartphone.

Neem in je overweging ook mee wat de accuduur is en hoe groot de lader is; die laatste zit een groot deel van de tijd op je rug, en dat eerste is van belang als je een dag of wat op de berg zit zonder stopcontact.

Overigens, als het echt compact moet zijn en je bent niet per se ontevreden met wat er uit je iphone komt, maar je wil een iets langere lens - misschien gewoon een opzetlensje voor de telefoon?

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-02 22:06
Kijk eens naar een Ricoh GR3. Supercompact en ook niet te opzichtig. Zit gewoon een APS-C formaat sensor in, al zit je wel vast aan een vaste brandpuntafstand. Ze gaan voor rond de 800-850 op Marktplaats.
Het onopzichtige is zeker fijn als je ook van plan bent de wat minder platgelopen stukken van Latijns Amerika te bekijken. Je steekt hem zo in je jas/broekzak. Ik had een Fuji XT-5 mee, en heb mooie plaatjes geschoten, maar zou voor het backpacken liever een GR3 meepakken.

Edit: voor wildlife op de galapagos, kom je in mijn ervaring het beste weg met een echt lange lens. Ik had een 100-400 f/5.6 mee in de backpack. Da's met backpacken wel een heel lomp ding om mee te slepen, zou ik niet weer doen. Er is ook landschapsfotografie op de Galapagos, maar de landschappen zou ik als minder spectaculair dan het wild beschrijven.

[ Voor 27% gewijzigd door Golenes op 19-01-2026 00:23 ]

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-01 13:48
Sta je ook open voor tweedehands materiaal?

Om zowel wildlife als steden en landschappen goed te kunnen fotograferen met 1 lens en compact te willen blijven is niet mogelijk. Het dichtsbijzijnde denk ik dan is een bridge camera (Sony rx10 bvb) of een compactcamera zoals Rx100.
Even op marktplaats kijkende kan je zowel een RX10 III als een RX100VI of RX100VII binnen je budget vinden.

Een systeemcamera met verre zoom gaat je ook een grotere lenzen opleveren en dan verlies je de compactheid.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om je camera te leren kennen. Probeer er dus vantevoren al eens mee rond te gaan, youtube tutorials te bekijken, ...

Btw, de foto's die rechtstreeks uit je camera komen zijn niet altijd zo mooi als je bvb op een Iphone zou krijgen. Soms is er nog wat werk aan achteraf. Houd hier rekening mee.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 08:04

DirtyBird

Praktiserend denker

Je zou ook nog een panasonic lumix lx100(ii) kunnen overwegen. Vrij grote sensor voor een compactcamera en er is een automatische lensdop voor beschikbaar (zit er niet standaard bij!).
De mark ii kun je ook in de camera laden, ik weet niet of dat met de eerste variant ook kan, maar dat scheelt je namelijk het meenemen van een acculader.
Wel is de zoom met ca 3x wat beperkt. Het is wel echt een landschapscamera.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:28
Jullie reizen met 2-en dan kan de een de camera aan de riem doen en de ander een zoomlens meenemen.
De reis is te mooi en uniek om er geen hele mooie plaatjes van te maken.
Een camera met APS-C kan redelijk compact zijn met verwisselbare lenzen. De lenzen van zo'n camera zijn vele male beter dan die van een smartphone en de sensor kan de beelden veel beter verwerken.
Het voordeel is dat je de plaatjes thuis nog wat verder digitaal kunt inzoomen zonder al te veel kwaliteitsverlies. Een smartphone valt hier zwaar door de mand.
Het merk van de camera maakt niet heel veel uit, bekijk welke licht van gewicht is en vooral of die fijn in de hand ligt. Er zijn lenzenfabrikanten die lenzen voor alle cameramerken maken.
Helaas zal een merk camera met extra zoomlens misschien boven budget uitkomen, daarom is het raadzaam om naar een 2e handse uit te kijken.
Stap een grote camera winkel binnen en laat je daar adviseren en waarschijnlijk hebben ze daar ook 2e hands camera's op voorraad. Je kan ze daar ook zelf uitproberen.

• vogelmans
De meeste camera's kunnen tegenwoordig ook filmen dus een extra Gopro is niet noodzakelijk. Als je er al een hebt dan zou ik die wel meenemen maar niet extra aanschaffen.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:47
Geen input op de camera (ben al heel erg lang van de losse camera's afgestapt), maar wat je ook kiest: zorg ervoor dat je uitgebreid oefent en de camera leert kennen voordat je gaat. Dat is al over een paar weken. Zonde om een camera te hebben waarvan je de helft van de mogelijkheden niet benut.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

sjroorda schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:35:
Geen input op de camera (ben al heel erg lang van de losse camera's afgestapt), maar wat je ook kiest: zorg ervoor dat je uitgebreid oefent en de camera leert kennen voordat je gaat. Dat is al over een paar weken. Zonde om een camera te hebben waarvan je de helft van de mogelijkheden niet benut.
Nog los van de mogelijkheden, zonde om je tijdens je vakantie te frustreren omdat je niet weet waarom er iets wel of niet gebeurt. Je wilt ook weten dat ie alles doet wat je wil anders sleep je dood gewicht mee.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33
DirtyBird schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:10:
Je zou ook nog een panasonic lumix lx100(ii) kunnen overwegen. Vrij grote sensor voor een compactcamera en er is een automatische lensdop voor beschikbaar (zit er niet standaard bij!).
De mark ii kun je ook in de camera laden, ik weet niet of dat met de eerste variant ook kan, maar dat scheelt je namelijk het meenemen van een acculader.
Wel is de zoom met ca 3x wat beperkt. Het is wel echt een landschapscamera.
Ik heb de LX100 mark 1 gehad, maar zodra het donker wordt is het beeld een smeerboel. Echt niet leuk meer. Inmiddels heb ik een Ricoh GR3 en die doet het in het donker echt veel en veel beter. Maar nadeel van de GR-serie is natuurlijk dat je niet kan zoomen (hoewel je wel digitaal kan "zoomen").

Ik zou in het geval van TS eerder voor de Sony RX100 mark 5, of Panasonic LX15 of TZ100 gaan. Wel tweedehands dan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-02 20:46
Ik zou voor een superzoom bridge camera gaan. In 2010 heb ik 3 maanden in midden-amerika gebackpacked en toen had ik een Panasonic Lumix DMC-FZ38 bij. Was er super blij mee en slechts 350€... De zoom was geweldig. Alleen met weinig licht is het niks. Dat is de compromis.
Voor 800€ heb je ongetwijfeld echt goede superzoom bridge cameras.

Nu inmiddels zelf een Panasonic GX80 met 3 lenzen, maar soms denk ik toch mee weemoed terug aan het gemak van een superzoom bridge.

• Noor de Vries
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-01 08:23
Ik denk dat als je tijdens het reizen een camera meeneemt – vooral wanneer je geen professionele fotograaf bent – draagbaarheid de belangrijkste factor is, niet “zo licht mogelijk”.
De camera moet eenvoudig te bedienen zijn, makkelijk mee te nemen, en gewoon betere resultaten leveren dan een smartphone. Dat is voldoende.
Een systeemcamera met losse lenzen wordt tijdens wandeltochten in 80% van de gevallen als onhandig ervaren.
Voor beginners en voor lange reizen is een compactcamera veel geschikter.
Persoonlijk raad ik de Sony RX100-serie aan (ook oudere modellen dan de VII zijn meer dan voldoende).
Als je het vooral praktisch en eenvoudig wilt houden, is een tweedehands exemplaar absoluut het overwegen waard.

• sjibie
Hartelijk bedankt voor jullie reacties allemaal!

Naar aanleiding van de verschillende reacties heb ik me wat verder ingelezen in het type sensoren. Zoals ook @koraks aangeeft, gebruikt een kleinere sensor over het algemeen een kleinere lens, en moeten we ons niet blindstaren op de sensorgrootte.

De tip om de camera goed te leren kennen nemen we ter harte. De eerste vier weken hebben we Spaanse les, en daaromheen is er nog voldoende tijd om met de camera te oefenen. Mocht iemand nog tips hebben over algemene tutorials, how-to’s of instructiefilmpjes, dan houden we ons aanbevolen.

Op basis van de reacties en het inlezen neigen we nu naar een compactcamera. De Sony RX100-serie wordt in dit topic meerdere keren genoemd en heeft onze aandacht. Tweedehands is zeker een optie.

In het weekend gaan we nog langs een camerawinkel om advies in te winnen en om een idee te krijgen van het gewicht en volume van de verschillende camera’s.

• cees106
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02 09:31
Ik moet meteen denken aan de Canon V1. Ben zelf op reis geweest met een Sony RX110 IV. Na een tijdje miste ik meer knoppen dus heb bij thuiskomst de ergonomisch vriendelijkere Ricoh GR (IIIx) gekocht. MAAR als ik weer op reis zou gaan zou ik weer de Sony meenemen vanwege zoom.

Om jezelf verder te verdiepen (en deels waarom in aan de Canon V1 moet denken) op youtube: Micro Four Nerds. Zij is fan van de Canon, ondanks al haar liefde voor Olympus en andere M43 systemen

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@cees106 die Canon V1 wordt als video-first camera gepromoot door Canon en heeft zoals ik het zie op de afbeeldingen heeft deze juist vrij weinig knoppen. Ook heeft deze maar 3x zoom en een lensopening van f2.8. Volgens mij zijn er dan echt betere alternatieven te krijgen.

@sjibie Goed dat je naar de winkel gaat om e.e.a. te bekijken. Let wel op dat sommige adviseurs je graag een naar een fullframe systeem praten. Want dat hoef niet groot en duur te zijn toch? Klopt, maar marktplaats staat vol met nauwelijks gebruikte instapmodellen van enkele jaren oud omdat het vaak toch onhandig blijkt of veel aanvullende uitgaven vereist om er echt uit te halen wat erin zit.
Waarschijnlijk kom je na dit topic al beter beslagen ten ijs, maar ik wilde het toch even zeggen nog :)

[ Voor 48% gewijzigd door DirtyBird op 22-01-2026 16:04 ]

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-02 14:11
Ik lees dat je blij bent met de fotos van de telefoon, maar dat je vooral zoom zoek. Dan zou ik adviseren koop 1 telefoon met bv een 5x zoom lens. Mooi makkelijk, licht en geen extra meuk mee (misschien wel een extra powerbank ofzo)
Een telefoon maakt betere "direct uit t doosje" plaatjes.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:12:
Ik zou voor een superzoom bridge camera gaan. In 2010 heb ik 3 maanden in midden-amerika gebackpacked en toen had ik een Panasonic Lumix DMC-FZ38 bij. Was er super blij mee en slechts 350€... De zoom was geweldig. Alleen met weinig licht is het niks. Dat is de compromis.
Voor 800€ heb je ongetwijfeld echt goede superzoom bridge cameras.

Nu inmiddels zelf een Panasonic GX80 met 3 lenzen, maar soms denk ik toch mee weemoed terug aan het gemak van een superzoom bridge.
Zoiets zou ik ook doen. Ja een fatsoenlijke camera gaat betere landschapsfoto's maken dan je telefoon (waarbij nabewerking soms nodig is, maar zeker niet altijd, het ligt er ook aan wat je wil, mijn S23 heeft nogal de neiging kleuren wel overdreven aan te zetten, en een mooie strak blauwe lucht te maken door alles gewoon blaauwig te maken). Maar eerlijk is eerlijk, dat verschil gaat beperkt zijn. En met bijvoorbeeld fel tegenlicht is een telefoon wel echt eenvoudiger. Zodra je gaat inzoomen op een foto wordt het verschil groter, maar dan zou ik dus eerder een camera kopen met meer optische zoom, en het liefst ook echt een redelijke hoeveelheid zodat dat beest duidelijk op de foto staat. En dat kan een telefoon niet.

Zelf heb ik een G7, een MFT. Redelijk licht, en je kan veel optische zoom krijgen zonder dat het gewicht explodeert. Maar ik herken soms wel wat je schrijft ook, "oeh een eekhoorn, telelens erop. Eekhoorn weg, landschap, dus gewone lens er weer op. Oeh een eekhoorn". Dus een bridge camera met goede zoom lijkt mij geen slecht idee.

• vogelmans
3. Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Onze reis zal een afwisselende reis worden met natuur (Patagonië, Acatenango/Fuego vulkanen, zoutvlakten), steden en wild life (Galapagos eilanden).

Ik zeg het je, op de Galapagos eilanden zal je de zoom heel hard nodig hebben voor de verschillende soorten Leguanen, zeehonden/leeuwen, vele vogels, reuze sschildpadden enz. Een telefoon voor fotografie is hier echt jammer....jammer...
Voor landschapsfotografie heb je nauwelijks zoom nodig mits je bijzondere planten dichterbij wilt halen.
Als je straks voor je fotoboek nog wat extra detaillering wilt dan moeten de foto's van goede kwaliteit zijn.

• sjibie
Een update over onze camerazoektocht.

Gisteren zijn we naar een camerawinkel geweest om advies in te winnen.
We hebben daar drie modellen in handen gehad:
  • Nikon Z50 II
  • Canon EOS R50
  • Sony RX100 VII
De Nikon en Canon zouden qua specificaties vergelijkbaar moeten zijn. We vinden de Nikon prettiger in de hand liggen, maar hij is wel groter en zwaarder dan de Canon. De Sony is echt mooi compact, maar wel prijzig. We vinden €700–800 aan de dure kant voor een tweedehands camera (VI of VII). De afweging blijft die tussen compactheid en flexibiliteit.

Kleine plottwist: voor het gevoel van gewicht en formaat hadden we van familie een Canon EOS 500D met Tamron 18–270 mm F3.5–6.3 geleend. Deze lens mogen we gebruiken en zou met een verloopring op de EOS R50 moeten passen.

We overwegen nu het volgende:
  • Canon EOS R50
  • Lens 1: RF-S 18–45 mm IS STM
  • Lens 2: Tamron 18–270 mm F/3.5–6.3 Di II VC PZD TS
  • Canon Mount Adapter EF–EOS R
Canon heeft op dit moment €100 cashback op de EOS R50, wat de setprijs op ongeveer €750 brengt (zonder accessoires).

De overweging hierbij is dat de meerdaagse hikes (W-trek en Salkantay Trek) vooral landschappen zullen omvatten en weinig tot geen wildlife. De grote lens kan dan dus thuisblijven. Op locaties waar we meer ruimte hebben en meer wildlife verwachten (zoals op de Galápagos), komt de zoomlens juist goed van pas.

Verder nog dit:
De verkoper liet ons deze website zien: https://www.lksamyang.com/en/product/simulator/lens.php.
Ik vond het interessant omdat je hiermee een goed gevoel krijgt voor de hoeveelheid zoom bij verschillende sensorgroottes, brandpuntafstanden en diafragma’s.

We zijn benieuwd naar jullie mening over de beoogde set en/of onze redenatie hierbij.

• vogelmans
Canon maakt hele goede en relatief lichte camera's dus prima keuze lijkt mij. Een goede tas om de camera te beschermen is wel belangrijk.
De grote zoomlens is ruim groot genoeg. Als je wat meer zoom met de kleine zoomlens wilt dan kun je nog een 2 hands tussenring aanschaffen die vergroot de zoom (maar minder groothoek).
Je kan dan thuis digitaal de foto's nog wat "uitsnijden" en inzoomen als dat nodig is.

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-02 21:58
Lijkt me een mooie camera! Zelf zou ik voor een 70-300 gaan ipv 18-270. Je kittens gaat tot 45. Het bereik tussen 45 en 70 mm los je op met je voeten. Een 70-300 biedt je net wat meer tele bereik maar waarschijnlijk vooral betere beeldkwaliteit. Op bijvoorbeeld MBP zijn genoeg tweedehands optie te vinden.

De Peak design capture: Heb ik vorige jaar gekocht, en wou dat ik dat vele jaren eerder had gedaan. Ik vind het een zeer fijn ding!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik denk dat je niet snel fout kunt gaan met welke camera dan ook, maar je moet je denk ik wel even afvragen of je dit koopt voor je vakantie of dat je er echt een hobbie van wilt maken, ook als je weer thuis bent.
In geval van dat laatste zou ik zeker een systeemcamera kopen en dan kun je in de loop van de tijd merken waar je behoefte ligt qua lenzen en kun je meer en betere lenzen kopen in de toekomst.
Als de camera na je vakantie in de kast verdwijnt tot je volgende vakantie zou ik dit eerlijk gezegd echt niet doen en zou ik voor de Sony gaan. Je haalt naar mijn mening onvoldoende uit de mogelijkheden en kwaliteit van ene systeemcamera als je het met kitlenzen en 'trage' telezooms blijft doen. Dat zijn mooie instappers om erachter te komen waar de behoefte ligt, maar geeft niet de beste kwaliteit. Bij compact- en bridgecamera's zoals de sony is de lens perfect op de sensor afgestemd en krijg je ook relatief veel scherpte en lichtsterkte voor je geld.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als fotografie niet nu al een hobby is zou ik echt overwegen om gewoon een goede telefoon met 5x zoom mee te nemen. Die EOS R50 + lenzen neemt toch aardig wat ruimte in en weegt ook nog best wat.

Al hangt dat er ook vanaf hoe je reist en of dat met een 90l rugzak is of iets handzamers.

EDIT: "Wij reizen allebei met een backpack van ca 70 liter en een daypack van 24+4"

Als je daarmee de ruimte beperkt vind dan is een telefoon zeker een goede overweging. Ik kan oneindig reizen met een 32l rugzak, en dan kan er ook een Sony A6000 met enkele lenzen mee maar neem vaak toch alleen een telefoon mee.

[ Voor 35% gewijzigd door Homeland op 26-01-2026 14:02 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:36
En toch...... Ik zou voor die periode voor de Sony RX100VII gaan. "Over budget" gaan hoeft maar tijdelijk te zijn, je kunt m na afloop vast voor ongeveer je aankoop bedrag weer verkopen. Oftewel netto kosten benaderen nul. Je blijft dan binnen je criteria licht van gewicht, past in een jas/broekzak - touwtje eraan is misschien wel handig, kwalitatief goed, je kunt raw foto's maken en later bijwerken, etc. Camera met losse lenzen blijft een geemmer en ga je niet vier maanden lang elk uur van elke dag meeslepen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor de reis die je wilt maken en je totale gebrek aan ervaring met fotografie zou ik echt voor een bridge camera met een superzoom gaan. Deze geven een prima standaard jpeg resultaat uit de camera en je hebt een groot zoombereik. Alles echt dichtbij kan je met een telefoon of een tweede compact camera doen.
Zou zowiezo een goedkope 2e hands compact meenemen voor op risico plekken. Ook voor de bridge zou ik 2e hands kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kijk bij wandelen uit met een te lange lens (of te ver inzoomen). Een serieus inspannende wandeling is niet direct de beste voorbereiding om met een vaste hand te fotograferen en hoe langer de lens (en hoe groter je ze achteraf afdrukt), hoe meer je dat ziet op je foto's.

Ik heb trouwens mijn beste vakantiereportages gemaakt met één of twee primes. Eerst mijn Nikkormat met 50mm lens (de rest bleef thuis, dat ding weegt zo al te veel als je ook nog een tent en kookset mee hebt), daarna mijn Rolleiflex met 75mm lens of mijn X-T1 met 18mm en 56mm lens. Dat verplicht je na te denken over wat je wil fotograferen en geeft je wat uniformiteit in viewpoint, wat makkelijker een eenheid schept in plaats van een grote berg beelden met altijd wisselende brandpuntsafstanden die in the end vaak gewoon heel weinig zeggen.

Ik zou durven adviseren, om jullie iPhones mee te nemen en met het camerabudget nog een tweetal workshops met goede fotografen (geen cameraliefhebbers maar echte fotografen van wie je het werk bewondert) te doen. Dat kost meer moeite dan een camera komen, maar je gaat met betere foto's terug komen.
Pagina: 1