10 jarig jubileum

Pagina: 1
Acties:

• Wheec
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-01 23:10
Bijna 10 jaar geleden vroeg en kreeg ik advies van deze geweldig community ivm het bouwen van een PC om voornamelijk games te spelen als World of Warcraft, Mad Max, Civilization, ... .
Deze PC heeft 9 jaar zo goed als perfect gedraaid, met hier en daar een patch.
Maar nu de oude Windows niet meer ondersteund wordt, en de nieuwe versie niet compatibel is met mijn verouderde set up, en de nieuwe Civilization uit is, zit ik met de vraag of het mogelijk zou zijn om enkel mijn moederbord en processor te vervangen.
Zal de grafische kaart dit nog aankunnen of moet deze er ook uit?
En is het dan nog wel aangeraden om stukken te vervangen of zou ik beter vanaf 0 starten?

Mijn huidige PC:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150-HD3P€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1MonitorsAOC G2770PF Zwart€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer i32€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX300 2,5" 525GB€ 143,98€ 143,98
Totaal€ 143,98

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 14:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je GPU is ook al flink oud en zal die nieuwe games waarschijnlijk niet of heel slecht trekken. PSU is ook zo'n jaar of 9 oud, dus die zou ik ook vervangen. SSD is ook een oud beestje, dus all-in-all zou je wellicht de behuizing kunnen behouden als die je bevalt. En je geheugen, als je een set neemt die ook DDR4 aan kan, al is 8GB wel vrij minimaal tegenwoordig.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:33
Ik denk niet dat je nog veel hebt aan je oude onderdelen, naast dat je tegenwoordig toch echt wel minimaal 16GB RAM wil hebben is je oude RAM ook vrij traag voor DDR4.

De rest is in mijn optiek eigenlijk ook echt te oud om nog mee te kunnen in een moderne setup. Wat voor soort budget had je in gedachten?

Onderstaande is bijvoorbeeld in mijn optiek momenteel een mooie setup voor een, vandaag de dag, redelijke prijs (exclusief behuizing):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 184,68€ 184,68
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 9060 XT Challenger 16GB OC€ 409,-€ 409,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 239,90€ 239,90
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 V3 - ATX3.1€ 79,-€ 79,-
1Interne SSD'sLexar NM990 1TB€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.185,48
Je zit dan wel meteen aan een setup van meer dan €1000, er valt op sommige punten eventueel nog wat te besparen. Moet het echt goedkoper dan zou ik eerlijk gezegd vooral gaan kijken naar 2de hands systemen op vraag & aanbod of marktplaats, daar komen soms nog leuke deals voorbij.

Videokaarten, RAM en SSDs zijn helaas flink duurder geworden de afgelopen maanden en deze stijging zet waarschijnlijk nog wel even voort. :'(

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:13

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

^^

IMO ook niet heel gunstige moment om je computer compleet te vervangen i.v.m. de geheugenprijzen gekte...

Land van het eeuwige vuur

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:33
Noob_Saibot schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:43:
^^

IMO ook niet heel gunstige moment om je computer compleet te vervangen i.v.m. de geheugenprijzen gekte...
Zou eigenlijk iedereen met upgrade plannen aanraden om niet te lang te wachten als je oude systeem echt aan het einde is. Het wordt voorlopig sowieso niet beter en waarschijnlijk eerst nog wat slechter qua prijzen.

De geheugen situatie zal zoals het er nu uit ziet de komende 1-2 jaar nog wel lastig blijven.

Of de AI bubble moet echt flink knallen, a man can dream. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Redblader op 18-01-2026 19:59 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
@Wheec Ik wil niet vervelend doen, maar zonder te weten wat je budget is, is het heel slecht advies geven.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wheec
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-01 23:10
Yaksa schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:11:
@Wheec Ik wil niet vervelend doen, maar zonder te weten wat je budget is, is het heel slecht advies geven.......
Ik heb nog niet nagedacht over een budget, ik wou eerst gewoon even navragen of het nog zin had om stukken te vervangen of om beter meteen een nieuwe aan te schaffen.

Budgetgewijs is alles eigenlijk mogelijk, maar om (voorlopig) enkel Civilization en enkele browsergames te spelen, te streamen, ... vond ik de set up van Redblader (waarvoor dank) iets teveel van het goede.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je monitor kun je in principe nog houden als je 1080P voldoende vindt, en ongetwijfeld de behuizing ook. Ik zou echter als je een beetje serieus plezier wil hebben aan de nieuwe Civ, niet lager gaan dan een RX 9060 XT build en eerlijk gezegd ook voor een AM5 systeem gaan, dus met DDR5. Ja, het is wat duurder maar als ik jou zo lees wil je ook weer 10 jaar met je pc doen. Je kan €1185 dan veel geld vinden, maar met een AM5 systeem zit je al snel aan rond de €1600 vrees is.

Kijk als het bij wat browsen blijft, prima, neem een leuke mini pc van een paar honderd euro en je kan weer wat jaartjes vooruit. Maar als je echt met Civ7 aan de slag wil én je wil weer een beetje toekomstbestendig zijn, is veel goedkoper dan die €1200 tegenwoordig vrees ik niet mogelijk. Een AM4 systeem, nieuw of tweedehands, zal over 3-4 jaar echt langzaam aan zijn eind gaan komen. Niemand kan in de toekomst kijken maar ooit houdt de driver support op, je hebt nog met moederborden te maken die een UEFI/BIOS dualboot hebben, het is eigenlijk tegenwoordig al echt gedateerd aan het raken (hoewel ik het zelf ook heb en de komende jaren nog met plezier blijf gebruiken ;).

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1