Mijn eerste post en deze is vooral omdat ik een verschrikkelijke lurker en noob ben. Ik lees van alles en reageer nooit omdat ik niet zo goed durf. Jullie hebben mij - zonder het te weten - ontzettend geholpen bij het samenstellen van m'n allereerste PC.
Wist echt niet waar te beginnen (behalve dan dat het beste startpunt Tweakers is
) en alle verschillende opmerkingen en adviezen zijn bijzonder waardevol geweest. Wat ik sowieso heb geleerd is dat voor alles meerdere meningen en ideeën zijn en dat je op een bepaald moment gewoon zelf de knoop moet doorhakken.
Insteek om mee te beginnen was:
- werken op twee schermen, 1 x 34” 1440p en 1 x 24" 1080p (portrait).
- veel "Office" werkzaamheden, Excel, Word, PowerPoint, etc.
- geregeld video vergaderen.
- games op Steam, voornamelijk Planet Zoo.
Huidige situatie:
Erazer Gaming Notebook P15811, Intel Core i7-9750H, NVIDIA GTX1660 Ti en 16GB DDR44 uit 2020.
Gewenst:
- vlot en vooral:
- stil
Budget €2.000-2.300.
Honderdduizend keuzemogelijkheden maar vooral vanwege de simulatie games gekozen voor de AMD X3D. Bij dit soort games is de GPU minder van invloed, wel gekozen voor 16GB. RAM op 6000Mhz vanwege de CPU. Geen plannen voor uitbreiden dus PSU kan relatief licht en ook de koeling hoeft niet zo zwaar in deze combi. Langst gedaan over de keuze van het moederbord en budget was uiteindelijk doorslaggevend. Hieronder staat wat het is geworden.
Vandaag bestelling gedaan via Computer Bestel in Drachten, dus nu begint het Grote Wachten.
Misschien (waarschijnlijk) had jij hier en daar net iets anders gekozen, vind ik wel fijn om te horen. Wellicht dat ik het gebruik om in de toekomst nog aanpassingen aan het systeem te doen.
Maar vooral dank voor alle inzichten, technische kennis, informatie over onderdelen en hoe die invloed hebben op elkaar, de financiële kant van elke keus. Dankzij jou heb ik het gevoel een goede eerste build te hebben samengesteld (dus boor die - als het moet - alsjeblieft zachtjes en vriendelijk de grond in
).
PS. Op de site van Computer Bestel kan ik niet vinden welke RTX 5060 zij gebruiken, weet één van jullie dat misschien?
Wist echt niet waar te beginnen (behalve dan dat het beste startpunt Tweakers is
Insteek om mee te beginnen was:
- werken op twee schermen, 1 x 34” 1440p en 1 x 24" 1080p (portrait).
- veel "Office" werkzaamheden, Excel, Word, PowerPoint, etc.
- geregeld video vergaderen.
- games op Steam, voornamelijk Planet Zoo.
Huidige situatie:
Erazer Gaming Notebook P15811, Intel Core i7-9750H, NVIDIA GTX1660 Ti en 16GB DDR44 uit 2020.
Gewenst:
- vlot en vooral:
- stil
Budget €2.000-2.300.
Honderdduizend keuzemogelijkheden maar vooral vanwege de simulatie games gekozen voor de AMD X3D. Bij dit soort games is de GPU minder van invloed, wel gekozen voor 16GB. RAM op 6000Mhz vanwege de CPU. Geen plannen voor uitbreiden dus PSU kan relatief licht en ook de koeling hoeft niet zo zwaar in deze combi. Langst gedaan over de keuze van het moederbord en budget was uiteindelijk doorslaggevend. Hieronder staat wat het is geworden.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 449,- | € 449,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 169,99 | € 169,99 |
| 1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 5060 Ti 16GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 501 LX Black | € 105,99 | € 105,99 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 5 | € 71,08 | € 71,08 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF560C36BBE2A-32 | € 599,- | € 599,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 13 M | 750W | € 111,99 | € 111,99 |
| 1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 208,90 | € 208,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.715,95 | ||
Misschien (waarschijnlijk) had jij hier en daar net iets anders gekozen, vind ik wel fijn om te horen. Wellicht dat ik het gebruik om in de toekomst nog aanpassingen aan het systeem te doen.
Maar vooral dank voor alle inzichten, technische kennis, informatie over onderdelen en hoe die invloed hebben op elkaar, de financiële kant van elke keus. Dankzij jou heb ik het gevoel een goede eerste build te hebben samengesteld (dus boor die - als het moet - alsjeblieft zachtjes en vriendelijk de grond in
PS. Op de site van Computer Bestel kan ik niet vinden welke RTX 5060 zij gebruiken, weet één van jullie dat misschien?
[ Voor 0% gewijzigd door DennisvanBakel op 19-01-2026 15:28 . Reden: tekst wijziging ]
Samsung S25 Ultra 1TB - Erazer i7-9750H (nog wel)