Wat heb ik nodig voor een tesla wall connector gen 3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muskito
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Mijn vraag
Hallo Tweakers,

Ik heb weer een EV in mijn bezit en dit keer een Tesla Model 3 RWD uit 2021. Mijn vorige Tesla veel publiekelijk geladen maar mijn woonsituatie is veranderd en ik heb de mogelijk tot AC laden.

Meterkast zit om de hoek bij de voordeur en direct op de buitenmuur kan ik de Gen 3 plaatsen maar wat heb ik nog nodig in mijn meterkast? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhNRtvrdOV9gtRfRgx0m1TxRmFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0YCChZO3mTnYgr0QYvkeTD7.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe snel wil je kunnen laden? Ik zou zeggen dat dit het moment is om over te gaan naar 3 fasen.

Dat wil zeggen:
- De groepenkast aanpassen of vervangen. Om het goed te doen heb je nodig een 4-polige hoofdschakelaar, 3x 2-polige aardlekschakelaars (i.p.v. 2 nu) zodat je de bestaande groepen netjes over 3 fasen kunt verdelen, een 3-fasen aardlekautomaat voor de kookplaat (i.p.v. de kookgroep nu) zodat dit vermogen ook netjes over tenminste 2 fasen wordt verdeeld en natuurlijk nog een 3-fasen aardlekautomaat voor de EV-lader.
- De aansluiting van de netbeheerder moet worden aangepast naar 3x25A (i.p.v. vermoedelijk 1x35A nu). Informeer even goed of dit zomaar kan! Komt de voedingskabel van de netbeheerder nou door de muur vanaf de buren? Of komt die uit de vloer en gaat er een kabel door de muur naar de buren toe? Dit maakt het mogelijk lastiger, dit kan betekenen dat de netbeheerder 2 nieuwe kabels vanaf straat wil binnenbrengen, zowel bij jou als bij de buren. Ook zijn er regio's met flinke wachtlijsten voor dit soort aanpassingen.
- Je hebt natuurlijk ook nog een kabel nodig vanaf de groepenkast naar de EV-lader. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Muskito
  • Nu online
Xander schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:51:
Hoe snel wil je kunnen laden? Ik zou zeggen dat dit het moment is om over te gaan naar 3 fasen.

Dat wil zeggen:
- De groepenkast aanpassen of vervangen. Om het goed te doen heb je nodig een 4-polige hoofdschakelaar, 3x 2-polige aardlekschakelaars (i.p.v. 2 nu) zodat je de bestaande groepen netjes over 3 fasen kunt verdelen, een 3-fasen aardlekautomaat voor de kookplaat (i.p.v. de kookgroep nu) zodat dit vermogen ook netjes over tenminste 2 fasen wordt verdeeld en natuurlijk nog een 3-fasen aardlekautomaat voor de EV-lader.
- De aansluiting van de netbeheerder moet worden aangepast naar 3x25A (i.p.v. vermoedelijk 1x35A nu). Informeer even goed of dit zomaar kan! Komt de voedingskabel van de netbeheerder nou door de muur vanaf de buren? Of komt die uit de vloer en gaat er een kabel door de muur naar de buren toe? Dit maakt het mogelijk lastiger, dit kan betekenen dat de netbeheerder 2 nieuwe kabels vanaf straat wil binnenbrengen, zowel bij jou als bij de buren. Ook zijn er regio's met flinke wachtlijsten voor dit soort aanpassingen.
- Je hebt natuurlijk ook nog een kabel nodig vanaf de groepenkast naar de EV-lader. ;)
Ik hoef niet persee mega snel te laden maar ben nú afhankelijk van of de publieke laadpaal of de mobile connector dus ten opzichte daarvan wil ik wel een vooruitgang boeken.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:11
Moet het persé een Tesla Wall Connector zijn?
Je hebt 2 opties zoals ik het zie: kastje hiernaast erbij plaatsen en je kan 1-fase tot 7,4kW laden.
Groepenkast vervangen voor een 3-fase model (daarna moet Stedin je slimme meter voor een 3-fase model vervangen), dan kun je laden tot 11kW. Zorg wel voor peakshaving (=loadbalancing) op je installatie, deze toert het laden terug als je gaat koken bijvoorbeeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Muskito
  • Nu online
Jim423 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:10:
Moet het persé een Tesla Wall Connector zijn?
Je hebt 2 opties zoals ik het zie: kastje hiernaast erbij plaatsen en je kan 1-fase tot 7,4kW laden.
Groepenkast vervangen voor een 3-fase model (daarna moet Stedin je slimme meter voor een 3-fase model vervangen), dan kun je laden tot 11kW. Zorg wel voor peakshaving (=loadbalancing) op je installatie, deze toert het laden terug als je gaat koken bijvoorbeeld.
Persé is een groot woord maar gezien de functies en de tesla wel het meest voor de hand liggend. Wat voor kastje dien ik erbij te plaatsen?