Vraag

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:49

Valium

- rustig maar -

Topicstarter
Hoi medeknutselaars,
Ik heb al jaren een evohome die de zones regelt in mijn huis. Sinds twee jaar heb ik een woonkamer met vloerverwarming, geregeld met een zoneklep en directe toevoer van de warmptepomp (dus geen mengregelaar ertussen). Nu wilde ik vorige week het aantal schakelmomenten terugbrengen van 3/uur naar 1/uur. Tegelijkertijd heb ik eindelijk de feature verwarmen/koelen ook maar ingesteld, want komende zomer wil ik het koelen ook gaan gebruiken. Helaas is de verwarming nu een beetje op hol geslagen want hij verwarmt te veel en loop langzaam steeds verder op. De klep wordt nog steeds aangestuurd, alleen veel te veel en de regeling lijkt gewoon niet meer goed te werken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MnMaHfFtSN4a5_vgeID5nBMao0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5LYBGAvx8AQ2PuC6IGdJwYn3.png?f=fotoalbum_large
De klep blijft gewoon te lang open. Maar wel netjes 1x per uur. Zie dit energieverbruik van afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrHJQXiRWKYA4KhriH7p4YIWh94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CQM7g1f3ff6ygMB7UnVNxKe.png?f=fotoalbum_large
Ik heb nu de boel maar helemaal uitgezet zo dat het kan afkoelen. Dan zet ik hem vandeweek wel weer opnieuw aan. Maar heeft iemand enige ervaring met evohome systemen die niet meer goed kunnen regelen? De sensor en instelwaardes werken goed, dat zie je in de grafieken. En de klep wordt ook correct aangestuurd. De warmtepomp wordt niet aangestuurd. Die loopt onafhankelijk op een temperatuurcurve. Die combinatie werkte al langere tijd prima.

Wat ik dus gewijzigd heb is waardoor dit begon:
van 3x/uur naar 1x/uur regelen, en van alleen verwarmen naar verwarmen/koelen (19°/24°, voorbereiding op de zomer). Dat heb ik nog niet terug gezet. Ik wil nu niet te veel tegelijk wijzigen, want vloerverwarming is traag.
Advies, ideeën, of "dat had ik ook"-verhalen zijn welkom.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Instellingen teurgzetten en dan 1 wijziging per keer maken? Wellicht werkt 1 schakelmoment per uur gewoon niet?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:49

Valium

- rustig maar -

Topicstarter
Ja, dat vrees ik dus. Ik ga vandeweek eerst nog 1 poging doen, door uit te zetten en na afkoelen opnieuw initiëren. Als dat niet lukt: terug naar eerst, dat stabiliseren... , en dan 1 instelling per keer. Wel gedoe, want iedere wijziging kost meerdere dagen om te stabiliseren. Blessing and curse, die isolatie en warmtepompen.