Toon posts:

Linux start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Red Hat geinstalleerd naast Win2k. Dus Win2k op 1 partitie en Red Hat op een andere. Maar als ik de pc aanzet gaat ie automatisch naar Win2k.
Hoe kom ik in Linux ??

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

Zie je bij het booten "LILO" staan?

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Topicstarter
Neej, dat zie ik niet. Waarschijnlijk omdat hij gewoon van C opstart en niet op F kijkt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Als je een bootflop hebt, kun je daarmee GNU/Linux booten en dan LILO installeren (na eventueel de config bijgewerkt te hebben).
Mijn (ingekorte) /etc/lilo.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
lba32
boot=/dev/hda              # harddisk waar LILO zich op installeert
install=/boot/boot.b
map=/boot/map
default=linux              # wat hij standaard boot
prompt
timeout=20              # hoe lang LILO wacht in deciseconden

image=/boot/vmlinuz-2.4.9
      label=linux
      read-only
      root=/dev/hda2        # partititie van je linux install

other=/dev/hda1          # partititie van je windows install
      label=win

Merk op dat je niet zomaar deze config over moet nemen (want waarschijnlijk heb jij een andere configuratie dan ik), maar je kunt hem als richtlijn gebruiken (vooral de becommentariseerde regels).

Als je LILO config goed is moet je 'lilo -v' intypen (zowel editen als lilo runnen moet als root), en als er dan geen foutmeldingen komen zou het na een reboot goed moeten zijn.

Wat betrefd de /dev/hda1 enz notatie voor HDs/partitities, zie de FAQ.

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op woensdag 19 september 2001 22:45 schreef GoeienHerder het volgende:
Neej, dat zie ik niet. Waarschijnlijk omdat hij gewoon van C opstart en niet op F kijkt.
Welke RedHat versie gebruik je? De ouwere veries (weet niet of dat nu nog zo is), bieden de mogelijkheid om het opstartmenu op een andere schijf dan C te zetten. Als je dat gedaan hebt, kan je alleen opstarten vanaf de CD of als je een opstartdiskette hebt gemaakt, van de opstartdiskette.
Je kunt een nieuw opstartmenu maken door /etc/lilo.conf te bewerken en de boot regel moet zijn:

boot=/dev/hda

Of als je vanaf een tweede APARTE schijf opstart:

boot=/dev/hdc

Je kunt e.v.t. doorproberen t/m "hdd"

Anders, zou het kunnen zijn, dat LILO zit te klooien met een schijf die meer dan 1024 cylinders heeft. Dit is problematisch met oudere versies van LILO. Vanaf redhat 7.1 (denk ik) moet je de LBA32 functie aanzetten i.p.v. Linear.

Verwijderd

Topicstarter
Het is Red Hat v. 7.1

Maar het gekke is, ik zie dus maar 1 file van 1.7 gig. Wat redhat.img heet. En jullie spreken van directories etc.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Waar zie je die file? En vanuit Windows of vanuit GNU/Linux vanaf bootflop?

Verwijderd

Topicstarter
Die file staat op station F en die zie ik dus als ik in Windows zit via de Verkenner als ik op die schijf kijk.

En Windows staat op station C.

Als ik dus de pc aanzet schiet ie langs F en start ie Windows op.

Nu zoek ik dus eigenlijk een bootflop om in Linux te komen. (of via een andere manier als jullie die weten)
Maar ik kan dus geen files editten.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mja, vanuit Windows kun je sowieso geen files op je GNU/Linux partities editen, want GNU/Linux gebruikt (standaard) het ext2 filesystem, en Windows kan alleen met fat en vfat overweg (en NTFS in het geval van NT).

Maar dit houdt normaalgesproken in dat Windows die partitie niet eens ziet, laat staan dat hij er een file op ziet...
Dus dat vind ik wat vreemd...

Voor bootflops kun je waarschijnlijk het beste even op redhat.com zoeken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

is dit wellicht een linux4win installatie geweest?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 00:36 schreef deadinspace het volgende:
Maar dit houdt normaalgesproken in dat Windows die partitie niet eens ziet, laat staan dat hij er een file op ziet...
Dus dat vind ik wat vreemd...
dat kan wel......
Met Eplorerf2s kun je wel de linux partities vanuit windows bekijken en ook ervan af copyen naar de win partitie (gisteren nog gedaan). Maar editen volgens mij niet.

Verwijderd

Dit is ff een gevalletje "Klok horen luiden en niet (meer) weten waar de klepel hangt":
Er hangt mij nog iets bij van oudere versies van RedHat (4.x - 5.2) dat je met loadlin.exe vanuit een (DOS) opgestart systeem Linux kon opstarten.
Zo kon je in je autoexec.bat je eigen "opstart-menu" maken.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 20 september 2001 07:38 schreef oudakker het volgende:
Dit is ff een gevalletje "Klok horen luiden en niet (meer) weten waar de klepel hangt":
Er hangt mij nog iets bij van oudere versies van RedHat (4.x - 5.2) dat je met loadlin.exe vanuit een (DOS) opgestart systeem Linux kon opstarten.
Zo kon je in je autoexec.bat je eigen "opstart-menu" maken.
Niet alleen met de oudere versies. Heb hier nog ergens 6.2 liggen en die had loadlin er ook bij zitten. Heb het zelf heel veel gebruikt in zowel RH als Debian en werkt prima. Een voordeel is dat je in principe eerst in dos iets kunt doen als het aanpassen van bijv. je duplex-instellingen van je nic en dan zonder reboot doorstarten naar Linux. Probleem voor de topicstarter is alleen dat hij hieraan niet veel heeft omdat loadlin een kernel (bzImage) nodig heeft om naar linux te kunnen booten.

Topicstarter: Zou je eens kunnen omschrijven hoe je precies geinstalleerd hebt? Dat je uberhaupt nog een F: ziet staan is al vreemd, laat staan dat windows hem zou kunnen lezen. Wat geeft fdisk (draaien in dos(box)) voor info, en dan met name over welke partities er allemaal zijn?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Red Hat gedownload, 2 cd's:
seawolf-i386-disc1.iso
seawolf-i386-disc2.iso

Ik heb met een programma dat erbij zat een opstart flop gemaakt, daarmee de installatie opgestart en toen was ie klaar. En toen ik opstartte ging ie naar Windows 2000.
En Fdisk kan ik niet draaien in Windows 2000.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Dit is een install op FAT partitie voor de duidelijkheid :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 20 september 2001 17:54 schreef j3p het volgende:
Dit is een install op FAT partitie voor de duidelijkheid :)
Aaaaaaaahhh...nu begint er ergens iets te dagen. En ik me maar afvragen hoe je in hemelsnaam vanuit windows een linux-installatie kon zien...dat is het dus.

Topicstarter: misschien kun je een windows-opstartdiskette maken. Dan naar een dos-scherm (als het nodig is met die diskette). Daar fdisk draaien en je linux-partitie op actief zetten. Dat zou moeten zorgen dat hij automagisch daarnaartoe opstart. Maar dat betekent wel weer dat je voor w2k een opstartdiskette nodig hebt...misschien eens kijken naar een bootloader als grub of loadlin? Van de laatste heb ik mijn twijfels of die ook werkt met w2k, voor grub maakt het denk ik weinig uit.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1