Upgrade oude pc voor windows 11.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apeiron
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:27

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Een paar jaar geleden heb ik een pc gebouwd voor mijn moeder. Maar windows 11 kan helaas niet geinstalleerd worden omdat de hardware inmiddels te oud is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen. De pc is niet te langzaam en werkt in principe nog naar behoren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €200,-. Iets meer of minder mag ook, als het maar werkt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is de huidige PC:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Celeron G3900 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H110M ECO€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master N200 Zwart€ 65,96€ 65,96
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS8213€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart€ 22,39€ 22,39
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX300 2,5" 525GB€ 130,78€ 130,78
Totaal€ 219,13
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat alleen het moederbord en de cpu vervangen hoeven worden. Maar hier ben ik niet 100% zeker van.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gewoon goede kwaliteit, merk maakt niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag advies willen over wat het beste vervangen kan worden. Of is er misschien nog een betere oplossing in de vorm van een bee-link oid.

In eerste instantie had ik dit in gedachten:
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 119,10€ 119,10
1MoederbordenMSI PRO H610M-G DDR4€ 64,99€ 64,99
Totaal€ 184,09
Ik heb al heel vaak een pc gebouwd, maar nog nooit een cpu/moederbord vervangen. Zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten?

Project Kaizo

Beste antwoord (via Apeiron op 21-01-2026 14:15)

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
We hebben het hier, maak ik op, over een dame die gewoon een beetje wil internetten en mailen. Snelheid zal ze ook niet heel erg interessant vinden gezien ze tot op heden met een Celeron uit de voeten kon.

In dit geval zou ik het volgende doen: enkel moederbord en cpu vervangen en kijken of de 8gb ram gewoon nog steeds werkbaar is in haar geval. Je kan dit natuurlijk altijd nog uitbreiden als dit niet voldoende blijkt te zijn.

De voordeligste optie die ook nog best rendabel is die ik kon samenstellen is deze. Ik ben expres voor een B450 bord gegaan, gezien de A520-borden de 3400G niet accepteren. De 3400G is hierdoor erg goedkoop. Betreft gewoon een hexacore processor met geïntegreerde GPU. Gigantische upgrade tegenover wat jouw moeder nu gebruikt, maar ach... Voor de prijs hoef je het niet te laten.

uitvoering: ASRock B450M-HDV R4.0

uitvoering: AMD Ryzen 5 3400G Boxed

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:05
Als de oude PC nog prima werkt en je gebruikt hem alleen voor surfen en mailen (alles via de browser), waarom dan niet Linux installeren?
Probeer eens met een live editie?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:07

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor dit gebruik voldoet een mini pc zeker, is niet alleen veel sneller maar ook lekker klein en zuinig. Het wordt met het budget een beetje spannend, maar je wil dan een N150 cpu want die is nog relatief nieuw, en 12 of 16gb ram het liefst. Op AliExpress vond ik deze, al meer dan 1000 keer verkocht en met goede reviews: https://nl.aliexpress.com...9bd061ac1420047ddb4818a1e

Bij Europese webwinkels ga je voor vergelijkbare processor en ram wel richting €250 of zelfs hoger vrees ik. Voordeel van de N150 cpu is trouwens ook dat je weet dat je nog makkelijk 5 jaar ondersteuning (en waarschijnlijk meer) hebt omdat hij nog zo nieuw is. Windows 11 zit er ook voorgeïnstalleerd bij dus ook supermakkelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-01-2026 10:29 ]

youtube.com/@hisrep

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
GarBaGe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:51:
Als de oude PC nog prima werkt en je gebruikt hem alleen voor surfen en mailen (alles via de browser), waarom dan niet Linux installeren?
Probeer eens met een live editie?
De pc is van mijn moeder, en die moet eigenlijk gewoon windows hebben. Linux kent ze niet.
Een beetje meer betalen bij een europese webwinkel is geen probleem. Dat heeft opzich ook wel de voorkeur want dat vertrouwt mijn moeder ook meer.
Ik zat dan aan bijvoorbeeld deze te denken:
https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.2.ProductTitle

Ik wacht ook nog even op eventueel advies over het vervangen van het moederbord en de cpu. Dat is in eerste instantie wat ik voorgesteld had. Ik kan alleen moeilijk inschatten wat verschil in prestaties zou zijn. Voor mijn gevoel is de desktop sneller en robuster.

Project Kaizo

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:58
Als je Windows wilt voldoet een mini PC inderdaad, voor €219,99 koop je in een Europese shop - dus geen gedoe met BTW/invoerrechten: GMKtec NucBox G3 Plus Intel® Twin Lake N150, recensie alhier.

Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?

Componenten vervangen gaat duurder worden, je hebt dan eigenlijk ook een nieuwe voeding nodig, een meer dan 10 jaar oude voeding werkt niet lekker met moderne hardware, en je wilt ook 16GB RAM met Windows 11
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 120,06€ 120,06
1MoederbordenGigabyte A520M K V2€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internTeam Group T-Force Vulcan Z TLZGD416G3200HC16F01€ 67,54€ 67,54
1VoedingenXPG PYLON II 550W€ 59,94€ 59,94
Totaal€ 296,54
Voor dit gebruik hoeft overstappen naar bv Lubuntu niet heel erg moeilijk te zijn, als de hardware nog voldoet zou ik dat eerst proberen..... https://www.techradar.com...distros-for-windows-users

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 18-01-2026 11:00 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik snap het jongens maar zullen we tot de topicstarter aangeeft dat Linux een optie is even wachten met over elkaar heen buitelen met suggesties die kant op? Ik heb dit soort dingen tientallen keren voor mensen geprobeerd en ben daar jaren geleden al mee opgehouden simpelweg omdat je een pc aflevert voor een groep mensen die soms zelfs in een papieren schriftje voor alle belangrijke acties opschrijft wat de stappen zijn.

Voor tweakers is Ubuntu of mint “toch gewoon hetzelfde als Windows? :? “ maar je doet het vaak voor mensen voor wie een flinke Windows update waarbij een paar iconen vernieuwd of verplaatst worden al te veel is.

Vwb de gmktec; inderdaad geen slechte deal, die heeft iig ook 16gb. Maar mocht het echt onder budget moeten vergeet dan niet dat die van Ali gewoon uit Duitsland verstuurd wordt dus geen importbelasting gezeur.

youtube.com/@hisrep

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
DeNachtwacht schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:03:
Ik snap het jongens maar zullen we tot de topicstarter aangeeft dat Linux een optie is even wachten met over elkaar heen buitelen met suggesties die kant op? ...
Ik had in de TS moeten aangeven dat linux geen optie was. De upgrade naar van windows 10 naar 11 is al groot genoeg voor mijn moeder ;).
Anders was het natuurlijk een hele goede optie geweest.

Project Kaizo

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
In een socket 1151 kan toch ook een 8th gen Intel CPU zonder moederbord upgrade?
Oh H110 niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar op 18-01-2026 11:15 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:59
Apeiron schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ik had in de TS moeten aangeven dat linux geen optie was. De upgrade naar van windows 10 naar 11 is al groot genoeg voor mijn moeder ;).
Ik gok dat als jij Linux installeert met een skin erop die lijkt op windows dat ze dat niet gaat merken.
Sterker nog, dit bestaat al:
https://winuxos.org/
YouTube: Winux Operating System 11.25.09.2 + WinBoat + Live Wallpapers (built...

Zou het gewoon proberen en kijken hoe het bevalt. Iets anders kopen kan altijd nog.

Acties:
  • Beste antwoord

• jazzozo
We hebben het hier, maak ik op, over een dame die gewoon een beetje wil internetten en mailen. Snelheid zal ze ook niet heel erg interessant vinden gezien ze tot op heden met een Celeron uit de voeten kon.

In dit geval zou ik het volgende doen: enkel moederbord en cpu vervangen en kijken of de 8gb ram gewoon nog steeds werkbaar is in haar geval. Je kan dit natuurlijk altijd nog uitbreiden als dit niet voldoende blijkt te zijn.

De voordeligste optie die ook nog best rendabel is die ik kon samenstellen is deze. Ik ben expres voor een B450 bord gegaan, gezien de A520-borden de 3400G niet accepteren. De 3400G is hierdoor erg goedkoop. Betreft gewoon een hexacore processor met geïntegreerde GPU. Gigantische upgrade tegenover wat jouw moeder nu gebruikt, maar ach... Voor de prijs hoef je het niet te laten.

uitvoering: ASRock B450M-HDV R4.0

uitvoering: AMD Ryzen 5 3400G Boxed

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
Upgrade van @jazzozo zou ik ook nemen. Is een flinke upgrade voor weinig.

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 07:46

SpamLame

niks

Mag het ook 2dehands zijn.
Genoeg aanbod voor een 8th gen intel of (voor het gemak) 3000 series ryzen of beter.
Ram kan je dan meenemen.

Bv v&a aangeboden: i3-8100 Mini-ITX Set

Ook mini pctjes genoeg te vinden die W11 officieel kunnen draaien.
Zoals v&a aangeboden: Ninkear N10 Mini PC / N100+16GB RAM+512GB SSD

[ Voor 40% gewijzigd door SpamLame op 18-01-2026 11:30 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
martyw schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:47:
Componenten vervangen gaat duurder worden, je hebt dan eigenlijk ook een nieuwe voeding nodig, een meer dan 10 jaar oude voeding werkt niet lekker met moderne hardware, en je wilt ook 16GB RAM met Windows 11
De voeding lijkt best geschikt en is Windows 11 nou echt zo erg? Mijn moeder had op W10 genoeg aan 4GB voor wat surfen en het dubbele zou dan te weinig zijn voor W11? (Zij snapte Windows nog steeds niet echt, dus kon makkelijk over naar Linux.) Met Intel (minder moeilijk met RAM vziw) zou je evt. later nog wat erbij kunnen prikken, mits je een bord met 4 sloten kiest.
Apeiron schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:40:
Ik wacht ook nog even op eventueel advies over het vervangen van het moederbord en de cpu. Dat is in eerste instantie wat ik voorgesteld had. Ik kan alleen moeilijk inschatten wat verschil in prestaties zou zijn. Voor mijn gevoel is de desktop sneller en robuster.
De N150 is een kleine refresh van de N100. Dat zijn mobiele processors met 4 E-cores van dezelfde generatie als de i3-12100, maar die i3 heeft alleen 4 P-cores (E=efficiency, P=performance). De i3 is dus sneller (en minder zuinig, hoewel dat ook veel door andere componenten wordt beïnvloed), maar de N100/150 is ook al een stap vooruit t.o.v. de oudere Celeron.
DeNachtwacht schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:03:
Voor tweakers is Ubuntu of mint “toch gewoon hetzelfde als Windows? :? “ maar je doet het vaak voor mensen voor wie een flinke Windows update waarbij een paar iconen vernieuwd of verplaatst worden al te veel is.
Dan is een geforceerde update naar W11 wel een goed moment om het te overwegen. En met Linux (afhankelijk van distro, want Ubuntu doet ook gekke dingen) heb je volgens mij toch minder verrassingen later met dingen die weer opeens veranderen of popups van "MSN news"/Copilot enz. maar dat mag TS verder zelf kiezen.
Dekar schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:12:
In een socket 1151 kan toch ook een 8th gen Intel CPU zonder moederbord upgrade?
Nee, 8th/9th gen is socket 1151v2, niet hetzelfde als 6th/7th. Maar een tweedehands setje moederbord+CPU (en evt. meer RAM voor dat monsterlijke Windows 11) van die generatie (of nog iets nieuwer/AM4 G-model) kan ook een overweging zijn.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:34
Gebruikte i5-8400 kost €40, een B360M bordje €50. Meer dan dat hoeft het niet te kosten. Kan goedkoper met een i3-9100/8300 die rond de €20 worden aangeboden in v&a.

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Ik heb er even een nachtje over geslapen en ik ga waarschijnlijk toch voor het vervangen van onderdelen.
Het gaat dan om deze onderdelen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 62,09€ 62,09
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 52,57€ 52,57
Totaal€ 174,60
Het extra geheugen was leuk geweest, maar dat was gisteren nog €67,-. Vandaag is het €146,-. Dus dat laat ik eerst maar zitten, en zo kom ik mooi onder de €200,- uit, inclusief win 11 key.

Als er nog op of aanmerkingen zijn, hoor ik het graag. Ik denk dat ik eind deze week ga bestellen.

Project Kaizo

• jazzozo
Apeiron schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:07:

Ik heb er even een nachtje over geslapen en ik ga waarschijnlijk toch voor het vervangen van onderdelen.
Totaal€ 174,60
Het extra geheugen was leuk geweest, maar dat was gisteren nog €67,-. Vandaag is het €146,-. Dus dat laat ik eerst maar zitten, en zo kom ik mooi onder de €200,- uit, inclusief win 11 key.

Als er nog op of aanmerkingen zijn, hoor ik het graag. Ik denk dat ik eind deze week ga bestellen.
Wat mij betreft is een nieuwe voeding niet per sé nodig. Het scheelt dat de voeding die nu in de pc steekt eentje van goede kwaliteit is. Plus het feit dat de pc geen GPU heeft zorgt er ook voor dat er niet bijzonder hoge belasting op komt. Het enige wat je zou kunnen checken mbt de huidige voeding is of de aansluitingen er nog netjes uit zien (sporen van corrosie, oxidatie zijn natuurlijk slecht nieuws). Zie je niks op die aansluitingen, zou ik persoonlijk die voeding gewoon lekker blijven gebruiken.

Maar dat ben ik. :P Een nieuwe voeding is sowieso nooit een slecht idee, maar ik weet natuurlijk niet hoe erg geld een rol speelt in deze. :)

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:07

Totaal€ 174,60

Wij zitten hier met honderd man op kantoor ook nog allemaal op 8GB RAM laptops met windows 11, werkt prima voor webbrowsen / mailen / tekstverwerken. :)

Ik zou zoals @jazzozo aangeeft inderdaad ook overwegen om de oude voeding nog te gebruiken mits deze nog helemaal naar behoren werkt, een systeem als dit zal met het gebruik van je moeder hooguit 50-60w verbruiken waarschijnlijk. Zonde om dan een nieuwe 500w+ voeding te kopen als dit niet nodig is.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Apeiron niet om nu door te drammen, maar realiseer je je wel dat je nu €175 uitgeeft aan een moederbord en processor die in 2019 zijn uitgekomen, terwijl je voor diezelfde €175 dus een mini pc'tje hebt uit 2025 met
- meer ram
- snellere SSD
- modernere cpu met AV1 encoding (en QuickSync) = minder/geen processor die overuren draait bij YouTube filmpjes.
- Flink lager energieverbuik: De 3400G verbruikt 65 Watt, de N150 6-10 watt.
- Wifi: Wellicht niet essentieel maar je hebt bij de N150 wifi aan boord (kan fijn zijn).

Als je je bij Ali niet fijn voelt zijn ze voor €229 of €250 bij bol ook te koop.

Daarnaast met spul uit 2019 vrijwel altijd zo dat de support er sneller mee ophoudt dan met iets dat in 2025 is uitgebracht. In de toekomst kijken kan niemand, maar kan zomaar zijn dat je in 2028 voor Windows 11.1 ten minste een B5XX moederbordchipset nodig hebt en dan kan je dus alles weer opnieuw vervangen.

[ Voor 50% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-01-2026 13:01 ]

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:34

Totaal€ 174,60

Waarom de voeding vervangen? Die Seasonic gaat nog wel 10 jaar mee in zo'n systeem dat bijna niets vraagt. Daarnaast is de kwaliteit hoger en het platform beter dan van de XPG Pylon II.

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Het is toch wat lastiger dan ik in eerste instantie dacht. Zo'n mini-pc klinkt op zich wel interresant, maar voor nu gaat denk ik toch de voorkeur uit naar vervangen.
DeNachtwacht schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:16:
@Apeiron niet om nu door te drammen, maar realiseer je je wel dat je nu €175 uitgeeft aan een moederbord en processor die in 2019 zijn uitgekomen...
Dat is wel een goed punt, maar zou ik dan niet gewoon een wat nieuwer moederbord en cpu kunnen nemen?
Misschien zoiets als eerder werdt voorgesteld:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed€ 120,24€ 120,24
1MoederbordenGigabyte A520M K V2€ 49,-€ 49,-
Totaal€ 169,24
Als de voeding niet perse vervangen hoeft te worden, houden we die eerst gewoon.

Project Kaizo

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja het zal iets schelen en inderdaad wat langer meegaan, maar in 2024 was het AM4 platform al was opgevolgd door AM5 en was de 5500GT eigenlijk al verouderd. Je hebt dus ook bij deze CPU bijv. geen hardwarematige AV1 (lees: youtube) encoding, en ook hierbij geldt de rest ook weer. Dus minder geheugen, langzamere SSD en de CPU verbruikt zo'n 10x zoveel stroom.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-01-2026 18:55 ]

youtube.com/@hisrep

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
@Apeiron
Gezien het gebruik zou ik lekker voor een 3400G gaan. Vele malen beter dan wat je nu hebt.

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Apeiron schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:09:
[...]

offtopic:
Mijn moeder van 76 en mijn oom van 82 zijn inmiddels over naar Linux Mint. Zolang je dezelfde achtergrond en de icoontjes op dezelfde plek zet, hebben ze 0 moeite om hun laptops te gebruiken. En er is ook een Windows 10 thema beschikbaar. Dan zijn de wijzigingen gevoelsmatig echt minimaal. Een stuk minder dan de overstap naar Windows 11 in ieder geval.
Maar ja. N=2

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• jazzozo
DeNachtwacht schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:54:
Tsja het zal iets schelen en inderdaad wat langer meegaan, maar in 2024 was het AM4 platform al was opgevolgd door AM5 en was de 5500GT eigenlijk al verouderd. Je hebt dus ook bij deze CPU bijv. geen hardwarematige AV1 (lees: youtube) encoding, en ook hierbij geldt de rest ook weer. Dus minder geheugen, langzamere SSD en de CPU verbruikt zo'n 10x zoveel stroom.
De N150 die jij voorstelt heeft enkel AV1 decoding, geen encoding.

Plus, je kan jezelf afvragen hoe veel dit uitmaakt voor de persoon die het gaat gebruiken. We hebben het over een low power systeem tegen een ultra low power systeem. Voordat je dat gaat merken op je afschriften ben je ook alweer een paar jaar verder. Al helemaal als je die €100 prijsverschil er uit wilt halen. De N150 heeft wellicht AV1 decoding, maar de 3400g is in alle opzichten verder sneller. Ik heb voor mijn vader een tijdje terug ook een systeem gebouwd rondom een 3400g en ik heb hem nog nooit horen klagen over YouTube.

Dat de N150 zuiniger is, is een gegeven. Maar met het prijsverschil en dergelijke vraag ik me af of het loont.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat komt goed uit, want ik typ idd even verkeerd maar encoding gaat deze gebruiker natuurlijk nooit doen. Het gaat erom dat je (YouTube) filmpjes hardwarematige decoded worden en dus veel zuiniger zijn.

En verder, zoals al gezegd; het belangrijkste argument is simpelweg dat de kans dat de support een keer ophoudt met een 3400G of 5500G veel groter is omdat AM4 simpelweg zo'n oude standaard is. Er is een kansje dat de levensduur door de DDR schaarste opgerekt gaat worden, maar ik zou er zelf niet op gokken. Voor €175 koop je simpelweg een device dat veel meer toegespitst is op dit gebruik. Dat die CPU sneller is is leuk voor de tweakers als je cpu intensieve taken ermee doet, maar voor gewoon browser- en officegebruik is een N150 setup juist sneller doordat a) er dus hardwarematige decoding in zit voor iets belangrijks als YouTube filmpjes afspelen en b) de ssd flink sneller is en c) je meer ramgeheugen hebt.

youtube.com/@hisrep

• jazzozo
DeNachtwacht schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:08:
Dat komt goed uit, want ik typ idd even verkeerd maar encoding gaat deze gebruiker natuurlijk nooit doen. Het gaat erom dat je (YouTube) filmpjes hardwarematige decoded worden en dus veel zuiniger zijn.

En verder, zoals al gezegd; het belangrijkste argument is simpelweg dat de kans dat de support een keer ophoudt met een 3400G of 5500G veel groter is omdat AM4 simpelweg zo'n oude standaard is. Er is een kansje dat de levensduur door de DDR schaarste opgerekt gaat worden, maar ik zou er zelf niet op gokken. Voor €175 koop je simpelweg een device dat veel meer toegespitst is op dit gebruik. Dat die CPU sneller is is leuk voor de tweakers als je cpu intensieve taken ermee doet, maar voor gewoon browser- en officegebruik is een N150 setup juist sneller doordat a) er dus hardwarematige decoding in zit voor iets belangrijks als YouTube filmpjes afspelen en b) de ssd flink sneller is en c) je meer ramgeheugen hebt.
Het Twin Lake-design van de N150 is op zijn beurt weer gebaseerd op Alder Lake wat ook weer uit 2021 stamt.

Je doet net alsof AM4 in zijn geheel irrelevant is geworden, in de praktijk zie je iets heel anders gebeuren. Je overschat de hardwarematige decoding enorm. Voor een low-end chip als de N150 zal die hardwarematige decoding een fantastische toevoeging zijn, ik kan me voorstellen dat Celerons en andere low power CPU's van Intel voorheen hier moeite mee hadden. Heb je echter een redelijk fatsoenlijke CPU, dan is de decoding mijn inziens een stuk minder interessant. Al helemaal voor YouTube specifiek.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@jazzozo je kan er allemaal heel veel uitleg omheen bedenken, maar het gaat erom dat je voor dit gebruik simpelweg meer moderne zaken krijgt die je op die oude setups allemaal niet hebt. Hardwarematige decoding zorgt simpelweg dat de kracht die een 3400G of 5500G heeft, niet meer nodig is en je dus energie bespaart.

En we kunnen nu wel eindeloos gaan blijven herhalen dat ik een N150 slimmer vind omdat je dan méér DDR geheugen krijgt dat sneller is, een snellere SSD hebt, snéllere lan, wifi aan boord, het echt factor 8-10 energiezuiniger is etc, en jij daar weer tegenin gaat, maar we beginnen in herhaling te vallen en gaan elkaar toch niet overtuigen.

Volgens mij heeft de topicstarter nu iig van beide kanten genoeg info gehad om de keus te kunnen maken.

youtube.com/@hisrep

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb ook nog even met mijn moeder overlegd en ik ga gewoon upgraden.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 64,32€ 64,32
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 118,22
Dit worden de vervangende onderdelen. En als over een tijdje weer wat vervangen moet worden, is dat geen probleem.

Project Kaizo

Pagina: 1