Hielafdichting aangebracht met Soudal TS. Verkeerde kit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 21:49
ik heb bij een van onze ramen hielafdichting aangebracht (zat er al maar was slecht geworden) met soudal TS. dit omdat de website aangaf dat deze geschikt was.

ik heb de ruimte onder het glas /voorkant van glas dus dichtgekit. nu lees ik echter dat deze kit niet geschikt is voor contact met het afdichtingsmateriaal van dubbelglas.

ben ik nu de sjaak? of valt dit te overzien?

Alle reacties

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 19:24
Waar heb je deze informatie vandaan? Ik kan het nergens vinden en ik kan het mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen.

• FrankoNL
D.deJong schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:20:
Waar heb je deze informatie vandaan? Ik kan het nergens vinden en ik kan het mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen.
https://www.soudal.com/si...ocument/F0024683_0001.pdf

En dan onder compatibiliteit met glas…

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-02 17:54
Dat gaat om de kit die tussen de glasplaten zit aan de buitenkant van het afdichtingsprofiel.

Snap niet goed hoe en waarom je de ruimte onder het glas wil dichtkitten. Dan heb je geen ventilatie meer voor condensvorming aan de onderkant en ga je houtrot krijgen. Kun je anders een foto maken van wat je gedaan hebt om te snappen?

• FrankoNL
Eivogel1985 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:39:
Dat gaat om de kit die tussen de glasplaten zit aan de buitenkant van het afdichtingsprofiel.

Snap niet goed hoe en waarom je de ruimte onder het glas wil dichtkitten. Dan heb je geen ventilatie meer voor condensvorming aan de onderkant en ga je houtrot krijgen. Kun je anders een foto maken van wat je gedaan hebt om te snappen?
Ja en daar is dus ook kit onder gekomen. Ik heb een aluminium profiel waar het raam als het ware op staat. Ik dacht ik kit hem daar ook dicht (dus aan de onderkant, tussen de blokjes) dan komt het in ieder geval niet naar binnen.

Maar goed dat lijkt dus dom geweest… want nu raakt het kit dus dat afdichtingsrubber.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 18-01-2026 09:46 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij binnenbeglazing breng je hiel afdichting aan, binnenbeglazing ontwaterd en ventileerd door het glas profiel naar buiten toe en is niets raars aan. @FrankoNL ik zou het gewoon aan soudal vragen, als ik een hielafdichting maak raken de kit soorten elkaar niet of bijna niet. dus ik verwacht eigenlijk geen grote problemen. anders eruit snijden en opnieuw doen. :-(

Afbeeldingslocatie: https://kvt-online.nl/wp-content/uploads/2024/09/12.08.svg

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 18-01-2026 10:02 ]

• FrankoNL
twain4me schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:47:
Bij binnenbeglazing breng je hiel afdichting aan, binnenbeglazing ontwaterd en ventileerd door het glas profiel naar buiten toe en is niets raars aan. @FrankoNL ik zou het gewoon aan soudal vragen, als ik een hielafdichting maak raken de kit soorten elkaar niet of bijna niet. dus ik verwacht eigenlijk geen grote problemen. anders eruit snijden en opnieuw doen. :-(

[Afbeelding]
Ik heb dus de links boven variant uitgevoerd (20 cm langs staande stijl) maar ook wel wat kit in de ruimte tussen glas en aluminium profiel aan de onderkant gedaan. Meer als “zekerheid”. Ik heb dus niet alles vol gekit van binnen naar buiten maar een deel raakt wel het rubber van het raam.

Er kwam in de oude situatie vocht langs de glaslat naar binnen bij regen. De oude kit was wat uitgedroogd. Ik wilde houtrot voorkomen.

Zou zonde zijn als de kit dat rubber oplost en het raam lek raakt..

Misschien wel goede tip om soudal even te berichten.

Zo dom. Ik had op de website gezien “geschikt als Hielafdichting” maar niet goed gekeken naar de specifieke omstandigheden van die Hielafdichting.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 18-01-2026 12:30 ]

• FrankoNL
twain4me schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:47:

[Afbeelding]
Nog een laatste vraag waar jij misschien het antwoord op weet: is dit iets waar echt per direct weer weggesneden moet worden? Het wordt komende tijd immers kouder dus ik weet niet zo goed of nieuwe kit dan weer voldoende hecht. Ik heb ook geen idee op welke termijn schade kan ontstaan.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FrankoNL schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Nog een laatste vraag waar jij misschien het antwoord op weet: is dit iets waar echt per direct weer weggesneden moet worden? Het wordt komende tijd immers kouder dus ik weet niet zo goed of nieuwe kit dan weer voldoende hecht. Ik heb ook geen idee op welke termijn schade kan ontstaan.
Ik weet het niet, bij twijfel lekker vervangen, dan slaap je beter ;)
Pagina: 1