Overkapping/ Tunhuis - bevestiging aan de woning - hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-02 11:53
Hoi alllen,

Ik had al eens eerder een topic aangemaakt voor advies, daar ben ik zeer goed geholpen door de adviezen!
Achtergrond:
Nieuwbouw hoekwoning, met een wens een aluminium overkapping te plaatsen aan de woning, zo een met glazen schuifwanden. Het is hier veengrond.

Wat we gaan doen:
We hebben besloten om een degelijke funfering aan te laten leggen, met lange schroefpalen naar de zandlaag (8 meter) hierop komt een betonnen vloer met isolatie.
De bedoeling is dat de overkapping hier direct op komt te staan.

Mijn vraag:
Waar moeten we op letten voor de bevestiging aan de woning?
Ik heb verschillende offertes opgevraagd, en vaak hebben ze het over een laagje kit waarmee de balk aan de woning zit ( en schroeven uiteraard) Maar dat is toch nooit genoeg om water tegen te houden voor een alngere termijn? Eigenlijk hebben alle offertes hetzelfde, dus het zal wel goed zijn denk ik dan, maar toch twijfel ik er zo van.... Snap ik dit dan gewoon niet?
Is dit echt voldoende om water tegen te houden voor de gevel? En dat het niet gaat lekken in de overkapping?
Het is een prefab woning, met van die dunne gevelsteentjes, ik ben bang dat het water zich een weg naar de spouw gaat vinden oid... Of ben ik veel te veel aan het doordenken?

Ik heb het over dit deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNVRt_-Ul54DmqgVjTNaulFC-24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8BpbaMRXaNxYY7LaIowyZU0.png?f=fotoalbum_large

Vast super bedankt, ik hoop dat mijn onrust door jullie advies wederom uit de wereld geholpen kan worden :>

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Veengrond -> hoe zorg je dat fundering gelijk zakt met fundering van huis?
Als namelijk 1 vd 2 sneller zakt dan heb je een probleem ;)

mbt water doorslag: zolang de balk niet beweegt tov de muur zal de kit wel houden. Die is puur om een afdichting te geven, niet voor stevigheid (daarvoor zijn de schroefjes)

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik weet dat ze ook wel vrijstaande overkappingen doen met staanders aan de muurkant. Dan staat het enkele mm van de muur af en wordt het afgedicht met kit en/of een loodslab. Is dat geen optie?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:05
Loodslab. Geen kit.
Als het flink regent op die kant van je woning trekt het vocht in de muur en zakt naar beneden. Gevolg: vocht plekken in je overkapping of zelfs lekkage.

Als het om een klein stukje gevel gaat is lood in de voeg een paar cm voldoende. Voor de zekerheid kun je het stukje gevel nog impregneren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 19:26
Aan onze oude hoekwoning op vrijwel dezelfde manier als op die tekeningen het dak van onze overkapping gemonteerd.
Was een douglas onderbouw, dikke balk tegen de gevel met slag/kozijn pluggen (volle gevelsteen).
Daarop kwam een alu profiel voor de dakplaten.
Vastgezet met kleinere slag pluggen, en het speciale kit-gootje afgekit met transparante Tec7 polymeer kit.
In 6-7 jaar tijd nooit lekkage gehad.

Live from Denmark

• _dizzy_
99ruud99 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 02:17:
Veengrond -> hoe zorg je dat fundering gelijk zakt met fundering van huis?
Als namelijk 1 vd 2 sneller zakt dan heb je een probleem ;)

mbt water doorslag: zolang de balk niet beweegt tov de muur zal de kit wel houden. Die is puur om een afdichting te geven, niet voor stevigheid (daarvoor zijn de schroefjes)
Nou, de hoop is dat het niet zakt :D De fundering staat wel in de zandlaag, de palen van het huis zouden tegen de 15 meter lang zijn, en de zandlaag begint op 7 a 8 meter. de palen die we voor de fundeirng van de overkapping gaan gebruiken zijn 12 meter ( ons was verteld dat dit wel genoeg is, gezien de constructie zelf nu ook weer niet zo heel zwaar gaat zijn.

• _dizzy_
hansie_k schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:34:
Aan onze oude hoekwoning op vrijwel dezelfde manier als op die tekeningen het dak van onze overkapping gemonteerd.
Was een douglas onderbouw, dikke balk tegen de gevel met slag/kozijn pluggen (volle gevelsteen).
Daarop kwam een alu profiel voor de dakplaten.
Vastgezet met kleinere slag pluggen, en het speciale kit-gootje afgekit met transparante Tec7 polymeer kit.
In 6-7 jaar tijd nooit lekkage gehad.
Dat is wel goed om te horen, ik maak me er heel druk om, meer dan nodig denk ik dan, ook zijn wij zelf totaal niet handig, dus er kan ons veel wijs gemaakt worden.

• _dizzy_
pentaw1nz schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:06:
Loodslab. Geen kit.
Als het flink regent op die kant van je woning trekt het vocht in de muur en zakt naar beneden. Gevolg: vocht plekken in je overkapping of zelfs lekkage.

Als het om een klein stukje gevel gaat is lood in de voeg een paar cm voldoende. Voor de zekerheid kun je het stukje gevel nog impregneren.
Impregneren had ik nog niet aan gedacht, dat is ook een goede optie om te doen voordat men de serre gaat zetten.

Ik had gevraagd naar lood, maar ze hielden vol dat dit nooit gebruikt wordt ( 3 verschillende zetters) als we het per see willen doen ze het tegen meerprijs, maar ik heb dan ook weer gelijk het idee dat ze er dan niet heel goed in zijn, omdat ze het nooit doen...

• pentaw1nz
_dizzy_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:03:
[...]

Impregneren had ik nog niet aan gedacht, dat is ook een goede optie om te doen voordat men de serre gaat zetten.

Ik had gevraagd naar lood, maar ze hielden vol dat dit nooit gebruikt wordt ( 3 verschillende zetters) als we het per see willen doen ze het tegen meerprijs, maar ik heb dan ook weer gelijk het idee dat ze er dan niet heel goed in zijn, omdat ze het nooit doen...
Het ligt ook aan wat je in gedachten hebt in die overkapping.
Als je daar gaat sausen, stucen, behangen of wat dan ook, dan wil je dat die wanden 100% droog blijven.

Wordt het een ruimte die meer bij de tuin past dan bij het huis, dan is wat vocht minder erg.

Een kit randje is gewoon minder geschikt en gaat ook minder lang mee.
Je zou kunnen vragen om loodvervanger een aantal cm in de voeg te laten slijpen.

Wij hebben een serre, en ik heb dat achteraf dus nog moeten doen. De wand was gestukt, en door de jaren heen komt er dus toch wel vocht in die wand en alle stukwerk kwam los.

Impregneren zal het ook al grotendeels verhelpen,maar kitrandje blijft natuurlijk minder robuust dan lood(vervanger)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 19:26
@_dizzy_ wat @pentaw1nz zegt, waar ga je het voor gebruiken...wordt het echt een buitenkamer, een uitbreiding van je woonkamer, of zoals wij het hadden, echt een overkapping, waar je op een regenachtige zomerdag toch lekker buiten kan zitten.
Die van ons was 3.5mtr diep en 5mtr breed, zijkanten dicht...heel wat tijd doorgebracht.

Live from Denmark

• _dizzy_
hansie_k schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:34:
@_dizzy_ wat @pentaw1nz zegt, waar ga je het voor gebruiken...wordt het echt een buitenkamer, een uitbreiding van je woonkamer, of zoals wij het hadden, echt een overkapping, waar je op een regenachtige zomerdag toch lekker buiten kan zitten.
Die van ons was 3.5mtr diep en 5mtr breed, zijkanten dicht...heel wat tijd doorgebracht.
Dit was het idee min of meer, met glazen dak, de voorkant kan dan open, en 1 zijkant, de andere wand moet dicht, daar zit dan de schutting met de buren, we hebben een hoekwoning, dus de andere kant kan open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijPtz2YEWahMtTJXNSXI3uY7TFY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2rpCtSGTtRf6J1YTCTaKauvQ.png?f=user_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij een erg plat dak zoals op het plaatje is een loodslabbe ook niet zalig makend. door stuwing komt daar water onder. deze dingen zijn gewoon zo goedkoop mogelijk gemaakt en geplaatst je kan ze bouwkundig ook beter vergelijken met een gemiddelde kliko opslag dan met een uitbouw. Als je het anders wil gewoon zelf regelen, je kan bv prima vooraf een lood(vervanger)slabbe aan laten brengen. En de bedrijven hebben gelijk er worden nooit slabbes gebruikt. en mede daarom lekken ze bijna allemaal binnen 5 jaar, maar dat is voor de meeste mensen geen probleem die zien het gewoon al buiten, dus ze veranderen er niets aan.

• pentaw1nz
Op de foto zie ke dat de buitenmuur de binnenmuur is geworden, zonder enige afwerking. Dus niet sausen, stuken, behangen of wat dan ook.
Ook geen elektra die eigenlijk bedoeld is voor binnenshuis.

Een buitenruimte dus. In dat geval is het iets minder spannend.

Ik zou dan alsnog wel de gevel impregneren.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:01
_dizzy_ schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:00:
[...]
Nou, de hoop is dat het niet zakt :D De fundering staat wel in de zandlaag, de palen van het huis zouden tegen de 15 meter lang zijn, en de zandlaag begint op 7 a 8 meter. de palen die we voor de fundeirng van de overkapping gaan gebruiken zijn 12 meter ( ons was verteld dat dit wel genoeg is, gezien de constructie zelf nu ook weer niet zo heel zwaar gaat zijn.
Goed, de vraag is natuurlijk: Waarom vraag je geen aannemer / constructeur of de leverancier om advies of om de boel te laten zetten? Dit omdat je zelf al weet dat je meer moet doen dan "alleen neerzetten". De kosten voor het plaatsen door een bedrijf zullen mogelijk niet opwegen tegen de toekomstige problemen.

De overkapping komt zelf op een paalfundering. Wat doe je met de vloer van je overkapping? Blijft dat tegels of ga je dat ook "verbetonnen"? Hoe zit het met die constructie dan? Is dat doorgerekend? Hoe ga je die aan het bestaande gebouw vastzetten? Of laat je de vloer los van het gebouw en de fundering? Wat doe je als dat gaat zakken? Denk daar over na.
Pagina: 1