Overkapping/ Tunhuis - bevestiging aan de woning - hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:47
Hoi alllen,

Ik had al eens eerder een topic aangemaakt voor advies, daar ben ik zeer goed geholpen door de adviezen!
Achtergrond:
Nieuwbouw hoekwoning, met een wens een aluminium overkapping te plaatsen aan de woning, zo een met glazen schuifwanden. Het is hier veengrond.

Wat we gaan doen:
We hebben besloten om een degelijke funfering aan te laten leggen, met lange schroefpalen naar de zandlaag (8 meter) hierop komt een betonnen vloer met isolatie.
De bedoeling is dat de overkapping hier direct op komt te staan.

Mijn vraag:
Waar moeten we op letten voor de bevestiging aan de woning?
Ik heb verschillende offertes opgevraagd, en vaak hebben ze het over een laagje kit waarmee de balk aan de woning zit ( en schroeven uiteraard) Maar dat is toch nooit genoeg om water tegen te houden voor een alngere termijn? Eigenlijk hebben alle offertes hetzelfde, dus het zal wel goed zijn denk ik dan, maar toch twijfel ik er zo van.... Snap ik dit dan gewoon niet?
Is dit echt voldoende om water tegen te houden voor de gevel? En dat het niet gaat lekken in de overkapping?
Het is een prefab woning, met van die dunne gevelsteentjes, ik ben bang dat het water zich een weg naar de spouw gaat vinden oid... Of ben ik veel te veel aan het doordenken?

Ik heb het over dit deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNVRt_-Ul54DmqgVjTNaulFC-24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8BpbaMRXaNxYY7LaIowyZU0.png?f=fotoalbum_large

Vast super bedankt, ik hoop dat mijn onrust door jullie advies wederom uit de wereld geholpen kan worden :>

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:26
Veengrond -> hoe zorg je dat fundering gelijk zakt met fundering van huis?
Als namelijk 1 vd 2 sneller zakt dan heb je een probleem ;)

mbt water doorslag: zolang de balk niet beweegt tov de muur zal de kit wel houden. Die is puur om een afdichting te geven, niet voor stevigheid (daarvoor zijn de schroefjes)

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:53
Ik weet dat ze ook wel vrijstaande overkappingen doen met staanders aan de muurkant. Dan staat het enkele mm van de muur af en wordt het afgedicht met kit en/of een loodslab. Is dat geen optie?

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:51
Loodslab. Geen kit.
Als het flink regent op die kant van je woning trekt het vocht in de muur en zakt naar beneden. Gevolg: vocht plekken in je overkapping of zelfs lekkage.

Als het om een klein stukje gevel gaat is lood in de voeg een paar cm voldoende. Voor de zekerheid kun je het stukje gevel nog impregneren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Aan onze oude hoekwoning op vrijwel dezelfde manier als op die tekeningen het dak van onze overkapping gemonteerd.
Was een douglas onderbouw, dikke balk tegen de gevel met slag/kozijn pluggen (volle gevelsteen).
Daarop kwam een alu profiel voor de dakplaten.
Vastgezet met kleinere slag pluggen, en het speciale kit-gootje afgekit met transparante Tec7 polymeer kit.
In 6-7 jaar tijd nooit lekkage gehad.

Live from Denmark