Te weinig artikelen ontvangen, compensatie verzendkosten?

Pagina: 1
Acties:

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:03

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Bij een internationaal bedrijf heb ik een duopack peutervoeding gekocht. Dit is in NL niet verkrijgbaar dus was helaas genoodzaakt dit daar te kopen. Echter bij ontvangst van het pakket zat er maar 1 in de doos.
Hierover heb ik contact opgenomen met de verkoper, die geeft aan de kosten voor het ontbrekende artikel terug te storten.
Een kort rekensommetje:

Ik heb 2 artikelen peutervoeding besteld voor € 67 + € 29 verzendkosten, in totaal € 96. Als ik de totale kosten zou delen door de 2 artikelen, zou dit € 48 per artikel zijn.

Door een fout aan hun kant heb ik slechts 1 artikel ontvangen. Dat is € 33,50 voor 1 artikel, + € 29 verzendkosten, in totaal € 62,50. Op deze manier betaal ik uiteindelijk € 62,50 per artikel.

Er is een verschil van € 14,50 dat volledig voor mijn rekening is.

Bovendien heb ik import belasting betaald voor artikelen die ik niet heb ontvangen, maar die wel op het verzendformulier stonden vermeld.

Mijn vraag is, hoe om te gaan met verzendkosten? Import belasting is verwaarloosbaar, maar als hier wetgeving oid voor is, dan hoor ik het graag.

edit:
Ter verduidelijking. Ik krijg de kosten terug van 1 artikel, waarmee het totaal voor mij dus niet gunstig uitvalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Vae Victus op 17-01-2026 23:52 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Je hebt bij een webshop een overeenkomst om de artikelen te leveren, en daarvoor heb je een bepaald bedrag betaald en dat is inclusief de verzendkosten.
Hoeveel de totale verzendkosten voor het bedrijf uiteindelijk zijn maakt niets uit, want er wordt wel eens vaker iets in meerdere pakketjes verstuurd.

Dus je mag gewoon verwachten dat je geen extra kosten voor de verzending krijgt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:05
Het wordt lastiger omdat het geen NL bedrijf is daarmee de wetten in NL niet van toepassing zijn. In NL heeft de verkoper plicht om de goederen te leveren, er is een koopovereenkomst. In dit geval levert de verkoper niet, terwijl het product wel geleverd kan worden. Geld terug is geen eerste optie, je hebt recht op je product. De kosten daarvoor komen voor rekening van de verkoper.
Nogmaals, geen NL bedrijf. Ik zou melden dat je geen geld terug wilt, maar het product. Juridisch ga je waarschijnlijk niks voor elkaar krijgen, als tweede optie geld terug toch maar accepteren en het erbij laten.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het maakt natuurlijk nogal uit wat het internationale bedrijf is en of dat zich op de EU-markt richt of niet. Ervan uitgaande dat dat niet zo is, en dat de koop onder ander recht valt: vrijwel alle rechtsstelsels hebben als regel dat overeenkomsten moeten worden nagekomen: pacta sunt servanda.

Ik zou het volgende doen: uitleggen dat enkel het terugbetalen van de prijs van 1 artikel je schade niet geheel compenseert, en dat je daarom verwacht dat ze het ontbrekende artikel op hun kosten naleveren (dan is een terugbetaling niet nodig), of alternatief naast het ontbrekende artikel ook de verzendkosten proportioneel vergoeden (dus de helft daarvan bij 2 artikelen). Afhankelijk van hoe je hebt betaald, zou je, als ze dit niet doen, ook een betwisting bij bijvoorbeeld de creditcardprovider voor (het ontbrekende deel van) de betaling kunnen indienen.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2026 00:21 ]

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:10
Als de betaling met creditcard is gedaan, kun je een chargeback indienen op basis van “goods or services not received”.

Zijn standaard chargebacks codes / procedures.

p.s.

Kan ook met bijvoorbeeld een Mastercard debit card van een Nederlandse bank.

[ Voor 20% gewijzigd door JossKp op 18-01-2026 09:10 ]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
*knip* Moraalridderreacties voegen niets toe en helpen TS ook niet verder.

[ Voor 75% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2026 12:25 ]

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:53
Mag ik vragen wat je gekocht hebt? Het lijkt buiten de EU gekocht te zijn, USA? Waarom vraag ik mij af.

[ Voor 5% gewijzigd door gielie op 18-01-2026 09:35 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
gielie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:35:
Mag ik vragen wat je gekocht hebt? Het lijkt buiten de EU gekocht te zijn, USA? Waarom vraag ik mij af.
een duopack peutervoeding ... Dit is in NL niet verkrijgbaar

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
gielie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:35:
Onze zoon heeft een koemelkallergie, we hebben eerst Nutrilon Pepti geprobeerd maar dit mocht niet baten.
Toen een op granen gebaseerde product gevonden van Else Nutrition.
Voor de duidelijkheid, ik heb niet rechtstreeks bij Else Nutrition gekocht want die verzenden niet naar Europa. Maar bij een soort tussenpersoon / shopping service.
begintmeta schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:14:
Het maakt natuurlijk nogal uit wat het internationale bedrijf is en of dat zich op de EU-markt richt of niet. Ervan uitgaande dat dat niet zo is, en dat de koop onder ander recht valt: vrijwel alle rechtsstelsels hebben als regel dat overeenkomsten moeten worden nagekomen: pacta sunt servanda.

Ik zou het volgende doen: uitleggen dat enkel het terugbetalen van de prijs van 1 artikel je schade niet geheel compenseert, en dat je daarom verwacht dat ze het ontbrekende artikel op hun kosten naleveren (dan is een terugbetaling niet nodig), of alternatief naast het ontbrekende artikel ook de verzendkosten proportioneel vergoeden (dus de helft daarvan bij 2 artikelen). Afhankelijk van hoe je hebt betaald, zou je, als ze dit niet doen, ook een betwisting bij bijvoorbeeld de creditcardprovider voor (het ontbrekende deel van) de betaling kunnen indienen.
Bedankt! Hier kan ik wat mee!

[ Voor 5% gewijzigd door Vae Victus op 18-01-2026 13:03 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
*knip* Met een topicreport zien we dingen sneller.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2026 12:26 ]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:54
Heb je dit al gecommuniceerd met het bedrijf? Vraag AI om iets te draften.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De kosten zijn wel meer dan die €14,50, want er is voor twee dozen importheffing betaald. Die mag dus óók door de shop vergoed worden. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2026 12:26 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:03
CH4OS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:09:
[...]

De kosten zijn wel meer dan die €14,50, want er is voor twee dozen importheffing betaald. Die mag dus óók door de shop vergoed worden. ;)
Daar is de shop natuurlijk niet verandwordelijk voor. Dat zou TS zelf met de belastingdienst moeten regelen :)

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:37
@loki504 het lijkt me wel dat de verzender hier verantwoordelijk voor is, want er stonden wel twee artikelen op de verzendlijst (zoals aangegeven door TS).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:03
friggler schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:34:
@loki504 het lijkt me wel dat de verzender hier verantwoordelijk voor is, want er stonden wel twee artikelen op de verzendlijst (zoals aangegeven door TS).
Klopt en dat is nu aangepast. En daarme zou TS naar de belasting dienst kunnen gaan( theoretisch dan).

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
xminator schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:55:
Heb je dit al gecommuniceerd met het bedrijf? Vraag AI om iets te draften.
De eerste reactie was, we vergoeden alleen het ontbrekende product. Verzendkosten zijn een vast bedrag en gelden ook voor 1 product dus vergoeden we niet.

Heb daarna een mail gestuurd dat ik het hier niet mee eens ben met de bovenstaande reken voorbeelden. Hier nog geen reactie op gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Vae Victus op 18-01-2026 12:45 ]

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:09:
[...]

friggler schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:34:
De import heffingen + administratie kosten door de vervoerder (FedEx) waren in totaal €16. Een deel hiervan (geen idee welk deel) is een vast bedrag voor administratie en inklaring. De rest is de importheffingen. Ik kan de specificatie hiervan niet zien.

Als de helft administratie zou zijn, dan blijft er €8 over voor de importheffingen. Dan zou ik €4 te veel betaald hebben.

Volgens mij is de vervoerder gemachtigde voor de douane. Maar is mij een beetje teveel werk om achteraan te gaan voor mogelijk €4.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Kan zelfs minder zijn dan dat. Zou me niet verbazen dat het een administratieve kost + BTW is, en dan is het dus 6% BTW op 96 Euro of net geen 6 Euro waarvan je de helft zou kunnen terugvorderen. Hoe oneerlijk dat ook is, het zou je veel tijd en moeite kosten om dat terug te claimen en dat zal het niet snel waard zijn, zolang het bij deze ene keer blijft uiteraard.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1