Te weinig artikelen ontvangen, compensatie verzendkosten?

Pagina: 1
Acties:

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-02 17:36

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Bij een internationaal bedrijf heb ik een duopack peutervoeding gekocht. Dit is in NL niet verkrijgbaar dus was helaas genoodzaakt dit daar te kopen. Echter bij ontvangst van het pakket zat er maar 1 in de doos.
Hierover heb ik contact opgenomen met de verkoper, die geeft aan de kosten voor het ontbrekende artikel terug te storten.
Een kort rekensommetje:

Ik heb 2 artikelen peutervoeding besteld voor € 67 + € 29 verzendkosten, in totaal € 96. Als ik de totale kosten zou delen door de 2 artikelen, zou dit € 48 per artikel zijn.

Door een fout aan hun kant heb ik slechts 1 artikel ontvangen. Dat is € 33,50 voor 1 artikel, + € 29 verzendkosten, in totaal € 62,50. Op deze manier betaal ik uiteindelijk € 62,50 per artikel.

Er is een verschil van € 14,50 dat volledig voor mijn rekening is.

Bovendien heb ik import belasting betaald voor artikelen die ik niet heb ontvangen, maar die wel op het verzendformulier stonden vermeld.

Mijn vraag is, hoe om te gaan met verzendkosten? Import belasting is verwaarloosbaar, maar als hier wetgeving oid voor is, dan hoor ik het graag.

edit:
Ter verduidelijking. Ik krijg de kosten terug van 1 artikel, waarmee het totaal voor mij dus niet gunstig uitvalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Vae Victus op 17-01-2026 23:52 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53

Onbekend

...

Je hebt bij een webshop een overeenkomst om de artikelen te leveren, en daarvoor heb je een bepaald bedrag betaald en dat is inclusief de verzendkosten.
Hoeveel de totale verzendkosten voor het bedrijf uiteindelijk zijn maakt niets uit, want er wordt wel eens vaker iets in meerdere pakketjes verstuurd.

Dus je mag gewoon verwachten dat je geen extra kosten voor de verzending krijgt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-02 23:22
Het wordt lastiger omdat het geen NL bedrijf is daarmee de wetten in NL niet van toepassing zijn. In NL heeft de verkoper plicht om de goederen te leveren, er is een koopovereenkomst. In dit geval levert de verkoper niet, terwijl het product wel geleverd kan worden. Geld terug is geen eerste optie, je hebt recht op je product. De kosten daarvoor komen voor rekening van de verkoper.
Nogmaals, geen NL bedrijf. Ik zou melden dat je geen geld terug wilt, maar het product. Juridisch ga je waarschijnlijk niks voor elkaar krijgen, als tweede optie geld terug toch maar accepteren en het erbij laten.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het maakt natuurlijk nogal uit wat het internationale bedrijf is en of dat zich op de EU-markt richt of niet. Ervan uitgaande dat dat niet zo is, en dat de koop onder ander recht valt: vrijwel alle rechtsstelsels hebben als regel dat overeenkomsten moeten worden nagekomen: pacta sunt servanda.

Ik zou het volgende doen: uitleggen dat enkel het terugbetalen van de prijs van 1 artikel je schade niet geheel compenseert, en dat je daarom verwacht dat ze het ontbrekende artikel op hun kosten naleveren (dan is een terugbetaling niet nodig), of alternatief naast het ontbrekende artikel ook de verzendkosten proportioneel vergoeden (dus de helft daarvan bij 2 artikelen). Afhankelijk van hoe je hebt betaald, zou je, als ze dit niet doen, ook een betwisting bij bijvoorbeeld de creditcardprovider voor (het ontbrekende deel van) de betaling kunnen indienen.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2026 00:21 ]

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 08:34
Als de betaling met creditcard is gedaan, kun je een chargeback indienen op basis van “goods or services not received”.

Zijn standaard chargebacks codes / procedures.

p.s.

Kan ook met bijvoorbeeld een Mastercard debit card van een Nederlandse bank.

[ Voor 20% gewijzigd door JossKp op 18-01-2026 09:10 ]

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
*knip* Moraalridderreacties voegen niets toe en helpen TS ook niet verder.

[ Voor 75% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2026 12:25 ]

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
Mag ik vragen wat je gekocht hebt? Het lijkt buiten de EU gekocht te zijn, USA? Waarom vraag ik mij af.

[ Voor 5% gewijzigd door gielie op 18-01-2026 09:35 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
gielie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:35:
Mag ik vragen wat je gekocht hebt? Het lijkt buiten de EU gekocht te zijn, USA? Waarom vraag ik mij af.
een duopack peutervoeding ... Dit is in NL niet verkrijgbaar

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
gielie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:35:
Onze zoon heeft een koemelkallergie, we hebben eerst Nutrilon Pepti geprobeerd maar dit mocht niet baten.
Toen een op granen gebaseerde product gevonden van Else Nutrition.
Voor de duidelijkheid, ik heb niet rechtstreeks bij Else Nutrition gekocht want die verzenden niet naar Europa. Maar bij een soort tussenpersoon / shopping service.
begintmeta schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:14:
Het maakt natuurlijk nogal uit wat het internationale bedrijf is en of dat zich op de EU-markt richt of niet. Ervan uitgaande dat dat niet zo is, en dat de koop onder ander recht valt: vrijwel alle rechtsstelsels hebben als regel dat overeenkomsten moeten worden nagekomen: pacta sunt servanda.

Ik zou het volgende doen: uitleggen dat enkel het terugbetalen van de prijs van 1 artikel je schade niet geheel compenseert, en dat je daarom verwacht dat ze het ontbrekende artikel op hun kosten naleveren (dan is een terugbetaling niet nodig), of alternatief naast het ontbrekende artikel ook de verzendkosten proportioneel vergoeden (dus de helft daarvan bij 2 artikelen). Afhankelijk van hoe je hebt betaald, zou je, als ze dit niet doen, ook een betwisting bij bijvoorbeeld de creditcardprovider voor (het ontbrekende deel van) de betaling kunnen indienen.
Bedankt! Hier kan ik wat mee!

[ Voor 5% gewijzigd door Vae Victus op 18-01-2026 13:03 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
*knip* Met een topicreport zien we dingen sneller.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2026 12:26 ]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:44
Heb je dit al gecommuniceerd met het bedrijf? Vraag AI om iets te draften.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De kosten zijn wel meer dan die €14,50, want er is voor twee dozen importheffing betaald. Die mag dus óók door de shop vergoed worden. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Yorinn op 18-01-2026 12:26 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
CH4OS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:09:
[...]

De kosten zijn wel meer dan die €14,50, want er is voor twee dozen importheffing betaald. Die mag dus óók door de shop vergoed worden. ;)
Daar is de shop natuurlijk niet verandwordelijk voor. Dat zou TS zelf met de belastingdienst moeten regelen :)

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-02 21:10
@loki504 het lijkt me wel dat de verzender hier verantwoordelijk voor is, want er stonden wel twee artikelen op de verzendlijst (zoals aangegeven door TS).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56
friggler schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:34:
@loki504 het lijkt me wel dat de verzender hier verantwoordelijk voor is, want er stonden wel twee artikelen op de verzendlijst (zoals aangegeven door TS).
Klopt en dat is nu aangepast. En daarme zou TS naar de belasting dienst kunnen gaan( theoretisch dan).

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
xminator schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:55:
Heb je dit al gecommuniceerd met het bedrijf? Vraag AI om iets te draften.
De eerste reactie was, we vergoeden alleen het ontbrekende product. Verzendkosten zijn een vast bedrag en gelden ook voor 1 product dus vergoeden we niet.

Heb daarna een mail gestuurd dat ik het hier niet mee eens ben met de bovenstaande reken voorbeelden. Hier nog geen reactie op gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Vae Victus op 18-01-2026 12:45 ]

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
CH4OS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:09:
[...]

friggler schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:34:
De import heffingen + administratie kosten door de vervoerder (FedEx) waren in totaal €16. Een deel hiervan (geen idee welk deel) is een vast bedrag voor administratie en inklaring. De rest is de importheffingen. Ik kan de specificatie hiervan niet zien.

Als de helft administratie zou zijn, dan blijft er €8 over voor de importheffingen. Dan zou ik €4 te veel betaald hebben.

Volgens mij is de vervoerder gemachtigde voor de douane. Maar is mij een beetje teveel werk om achteraan te gaan voor mogelijk €4.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Kan zelfs minder zijn dan dat. Zou me niet verbazen dat het een administratieve kost + BTW is, en dan is het dus 6% BTW op 96 Euro of net geen 6 Euro waarvan je de helft zou kunnen terugvorderen. Hoe oneerlijk dat ook is, het zou je veel tijd en moeite kosten om dat terug te claimen en dat zal het niet snel waard zijn, zolang het bij deze ene keer blijft uiteraard.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:42

ozzynator

Nevermind.

Vae Victus schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:44:
[...]

De eerste reactie was, we vergoeden alleen het ontbrekende product. Verzendkosten zijn een vast bedrag en gelden ook voor 1 product dus vergoeden we niet.

Heb daarna een mail gestuurd dat ik het hier niet mee eens ben met de bovenstaande reken voorbeelden. Hier nog geen reactie op gehad.
Je rekenvoorbeeld klopt ook niet, want verzendkosten is €29,- per zending en niet een deel per product. Als je 10 blikken had besteld en maar 9 had gekregen, had je dan maar €2,90 schade?

Moette doen.

• xminator
Zijn schade in dit geval is dus 29 euro + inklarings/administratiekosten 16 euro. Ofwel additioneel hoor je nog 45 euro in mindering gebracht te worden op je volgende bestelling.

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
ozzynator schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:23:
[...]
Je rekenvoorbeeld klopt ook niet, want verzendkosten is €29,- per zending en niet een deel per product. Als je 10 blikken had besteld en maar 9 had gekregen, had je dan maar €2,90 schade?
Ik snap dat de verzendkosten een vast bedrag zijn. Echter als je meer besteld dan kan je natuurlijk de verzendkosten "uitsmeren" over het aantal producten waardoor het per product voordeliger wordt.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Misschien een aanvullende deal maken? Nog eens twee verpakkingen bestellen en drie krijgen?

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:44

mjl

Ugh

Dirickteur schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:00:
Misschien een aanvullende deal maken? Nog eens twee verpakkingen bestellen en drie krijgen?
Zoiets zat ik ook te denken, vraag en voucher voor het product dat te kort is plus de evenredige verzend kosten, ik denk dat ze daar eerder naar genegen zullen zijn dan geld terugbetalen.

-------

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 16:10
*knip* Offtopic, zoals je zelf ook zei.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 22-01-2026 09:55 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-02 09:46
Vae Victus schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Ik snap dat de verzendkosten een vast bedrag zijn. Echter als je meer besteld dan kan je natuurlijk de verzendkosten "uitsmeren" over het aantal producten waardoor het per product voordeliger wordt.
Het product blijft ook dan even duur. Wat jij eigenlijk probeert is een korting op je opvolgmelk af te dwingen omdat je maar 1 verpakking hebt gekregen. De verzendkosten blijven immers gelijk, ongeacht het aantal verpakkingen.

Ik zou het er gewoon bij laten zitten. Recht op extra korting heb je niet.
JossKp schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:07:
Als de betaling met creditcard is gedaan, kun je een chargeback indienen op basis van “goods or services not received”.

Zijn standaard chargebacks codes / procedures.

p.s.

Kan ook met bijvoorbeeld een Mastercard debit card van een Nederlandse bank.
Niet een goed idee. TS heeft 1 verpakking betaalt incl. verzenkosten. TS heeft ook 1 verpakking ontvangen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:49
Gadgeteer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Het product blijft ook dan even duur. Wat jij eigenlijk probeert is een korting op je opvolgmelk af te dwingen omdat je maar 1 verpakking hebt gekregen. De verzendkosten blijven immers gelijk, ongeacht het aantal verpakkingen.

[...]

Niet een goed idee. TS heeft 1 verpakking betaalt incl. verzenkosten. TS heeft ook 1 verpakking ontvangen.
TS heeft echter geen 1 pak maar 2 pakken bestelt.

Ofwel, TS heeft recht op volledige terugbetaling en terugsturen van die ene verpakking en dan opnieuw bestellen. Wil de winkel dat niet accepteren is een chargeback volledig verantwoord.

Wil de verkoper dat niet dan moet die maar een voorstel doen waar TS wel mee akkoord gaat.

• Gadgeteer
Philip Ross schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:38:
[...]

TS heeft echter geen 1 pak maar 2 pakken bestelt.

Ofwel, TS heeft recht op volledige terugbetaling en terugsturen van die ene verpakking en dan opnieuw bestellen. Wil de winkel dat niet accepteren is een chargeback volledig verantwoord.

Wil de verkoper dat niet dan moet die maar een voorstel doen waar TS wel mee akkoord gaat.
TS heeft 2 pakken besteld en 1 geleverd gekregen en betaald inclusief de daarbij horende verzendkosten.

Aangezien TS in een niet EU land besteld heeft bij een verkoper die zich niet specifiek richt op de Europese markt, weten we niet of hij zomaar kan terugsturen om zijn geld terug te krijgen. Ander land dus andere regels.

Of de verkoper iets moet, is maar net afhankelijk van de voorwaarden en van de regels in het betreffende land

• Philip Ross
Gadgeteer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:47:
[...]

TS heeft 2 pakken besteld en 1 geleverd gekregen en betaald inclusief de daarbij horende verzendkosten.
Maar TS heeft nooit akkoord gegeven voor levering van 1 pakket.
Als ik 4 nieuwe wielen voor mijn auto bestel ga ik ook niet betalen als ik er maar 3 krijg.
TS heeft 2 pakken bestelt en betaalt pas als beide pakken geleverd zijn.
Aangezien TS in een niet EU land besteld heeft bij een verkoper die zich niet specifiek richt op de Europese markt, weten we niet of hij zomaar kan terugsturen om zijn geld terug te krijgen. Ander land dus andere regels.

Of de verkoper iets moet, is maar net afhankelijk van de voorwaarden en van de regels in het betreffende land
Dat is wel zo, maar dat staat los van of TS akkoord moet gaan met 1 pak. In de basis is namelijk niet de overeenkomst nagekomen door de winkel en is dus chargeback van creditcard een logische vervolgstap. Dat we winkel van mening is dat gedeeltelijke terugbetaling voldoende compensatie is doet daar niets aan af.

• Gadgeteer
Philip Ross schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Maar TS heeft nooit akkoord gegeven voor levering van 1 pakket.
Als ik 4 nieuwe wielen voor mijn auto bestel ga ik ook niet betalen als ik er maar 3 krijg.
TS heeft 2 pakken bestelt en betaalt pas als beide pakken geleverd zijn.

[...]

Dat is wel zo, maar dat staat los van of TS akkoord moet gaan met 1 pak. In de basis is namelijk niet de overeenkomst nagekomen door de winkel en is dus chargeback van creditcard een logische vervolgstap. Dat we winkel van mening is dat gedeeltelijke terugbetaling voldoende compensatie is doet daar niets aan af.
Ik ken de voorwaarden niet van de betreffende verkoper.
Wat als daarin iets staat over een kleinere levering wanneer er te weinig voorraad is? In dat geval is TS akkoord.
En.. indien hij terugstuurt, zijn volledige bedrag terug krijgt en opnieuw bestelt.. is hij hetzelfde bedrag kwijt lijkt mij.

Lang verhaal kort. Steek er niet teveel energie in.

• Philip Ross
Gadgeteer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ik ken de voorwaarden niet van de betreffende verkoper.
Wat als daarin iets staat over een kleinere levering wanneer er te weinig voorraad is? In dat geval is TS akkoord.
Ja. ALS dat er staat wel. Maar dat is een verzonnen voorwaarde aangezien TS daar niets over zegt. En als het product nog steeds leverbaar is gaat dit niet op.
En.. indien hij terugstuurt, zijn volledige bedrag terug krijgt en opnieuw bestelt.. is hij hetzelfde bedrag kwijt lijkt mij.
Hoe dan? Hij kan dan een nieuwe bestelling voor 2 pakken doen en betaalt dan maar 1 keer verzendkosten?
Als hij nu 1 pak moet bijbestellen dan betaalt hij dus een tweede keer verzendkosten.
Lang verhaal kort. Steek er niet teveel energie in.
Dat kan een keuze zijn. Hangt af van de persoonlijkheid van TS. Voor sommige mensen weegt onrecht zwaarder op hun geest dan van gedoe af zijn.

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 08:34
Gadgeteer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:33:
[...]

[...]

Juist wel een goed idee, hij heeft niet ontvangen wat hij besteld heeft. Daarmee kan je succesvol een chargeback doen.

Dit is de makkelijkste route als de webshop niet mee wilt werken.

• Gadgeteer
Philip Ross schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Ja. ALS dat er staat wel. Maar dat is een verzonnen voorwaarde aangezien TS daar niets over zegt. En als het product nog steeds leverbaar is gaat dit niet op.
Ik schreef niet voor niets "als". Maar omdat dat niet bekend is, kunnen we alleen gokken en geen advies geven. Dus jouw reactie gaat voorlopig ook nog niet op.
Hoe dan? Hij kan dan een nieuwe bestelling voor 2 pakken doen en betaalt dan maar 1 keer verzendkosten?
Als hij nu 1 pak moet bijbestellen dan betaalt hij dus een tweede keer verzendkosten.
Moet er wel voorraad beschikbaar zijn om 2 te bestellen. Anders bestelt hij 1 en is hij hetzelfde kwijt als nu.
Dat kan een keuze zijn. Hangt af van de persoonlijkheid van TS. Voor sommige mensen weegt onrecht zwaarder op hun geest dan van gedoe af zijn.
Ook dat klopt. maar het was slechts een goedbedoeld advies. Als een zo'n pak babyvoeding zoveel stress moet opleveren dan heb je wellicht een heel ander probleem.

PS! wel mooi hoe men hier allemaal goedbedoeld advies geeft om werk te maken van een paar euro, terwijl op ditzelfde forum men vindt dat iemand niet te moeilijk moet doen om bijvoorbeeld een garantiekwestie waarbij men voor enkele honderden euro's het schip in gaat en waarbij duidelijk is dat die persoon gewoon in zijn recht staat.

@Philip Ross Ik hoop dat je zonder teveel gedoe met de winkel tot een nette oplossing kan komen.
JossKp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Juist wel een goed idee, hij heeft niet ontvangen wat hij besteld heeft. Daarmee kan je succesvol een chargeback doen.

Dit is de makkelijkste route als de webshop niet mee wilt werken.
Ik geloof dat TS hier nog vaker wil bestellen...

[ Voor 9% gewijzigd door Gadgeteer op 23-01-2026 08:28 ]

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:51
Vae Victus schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Zo zie jij het, maar puur zakelijk gezien werkt dit natuurlijk zo niet als de verzendkosten altijd een vast bedrag zijn.

Dan maakt het niks uit of je 1 doos of 10 dozen besteld.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Maikel64 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Zo zie jij het, maar puur zakelijk gezien werkt dit natuurlijk zo niet als de verzendkosten altijd een vast bedrag zijn.

Dan maakt het niks uit of je 1 doos of 10 dozen besteld.
Dat is inderdaad puur zakelijk bekeken, maar ik ben consument en bekijk het van mijn kant.

Ook zakelijk kan je deze lijn doortrekken overigens. Als je een schip vol containers besteld en je krijgt maar de helft van de afgesproken containers. De verzenden de partij vergoed vervolgens de niet ontvangen containers. Dan heb je nog een flinke kostenpost omdat je de kosten van verzending met een schip niet uit kan smeren over alle containers maar over de helft.

Ps.
Heb overigens nog geen reactie gehad van het bedrijf.

• Maikel64
Vae Victus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:23:
[...]

Dat is inderdaad puur zakelijk bekeken, maar ik ben consument en bekijk het van mijn kant.

Ook zakelijk kan je deze lijn doortrekken overigens. Als je een schip vol containers besteld en je krijgt maar de helft van de afgesproken containers. De verzenden de partij vergoed vervolgens de niet ontvangen containers. Dan heb je nog een flinke kostenpost omdat je de kosten van verzending met een schip niet uit kan smeren over alle containers maar over de helft.

Ps.
Heb overigens nog geen reactie gehad van het bedrijf.
Iets bestellen is nou eenmaal een zakelijke handeling. Jij geeft geld en krijgt een product. Een bedrijf kiest er voor om een x bedrag per te leveren product te rekenen, of om een x bedrag per zending te rekenen.

Door te bestellen en akkoord te gaan met de voorwaarden, accepteer je ook de manier van verzenden en het bedrag dat hiervoor in rekening gebracht wordt.

Je dient zeker het aantal geleverd te krijgen dat je hebt besteld, maar aangezien de verzending een vast bedrag is, staan de verzendkosten hier volledig los van.

Dat jij het graag anders zou zien en je dit zelf op een andere manier hebt berekend, kan en hoeft een bedrijf niks mee te doen.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-02 15:40
Maikel64 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Iets bestellen is nou eenmaal een zakelijke handeling. Jij geeft geld en krijgt een product. Een bedrijf kiest er voor om een x bedrag per te leveren product te rekenen, of om een x bedrag per zending te rekenen.

Door te bestellen en akkoord te gaan met de voorwaarden, accepteer je ook de manier van verzenden en het bedrag dat hiervoor in rekening gebracht wordt.

Je dient zeker het aantal geleverd te krijgen dat je hebt besteld, maar aangezien de verzending een vast bedrag is, staan de verzendkosten hier volledig los van.

Dat jij het graag anders zou zien en je dit zelf op een andere manier hebt berekend, kan en hoeft een bedrijf niks mee te doen.
anders dan dat "zakelijke handelingen" waar jij over spreekt over b2b gaan.
In dit geval is het een een b2c handeling en de transacties gebonden aan consumenten rechten.
Daar komt in dit geval een heleboel context bij kijken, zoals: op welke markt richt de verkoper zich? is er Nederlands recht van toepassing? is het recht van toepassing van land van herkomst, zo ja dat geld daar dan?
In het nederlandse recht heeft de consument een hele boel rechten, waaronder dat je mag verwachten dat het niet geleverde product wordt nageleverd, maar aangezien dit buiten de EU lijkt te komen dan dat nog wel eens wat lastiger zijn.

tijd voor wat klusjes!

• Maikel64
s0ulmaster schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:03:
[...]

anders dan dat "zakelijke handelingen" waar jij over spreekt over b2b gaan.
In dit geval is het een een b2c handeling en de transacties gebonden aan consumenten rechten.
Daar komt in dit geval een heleboel context bij kijken, zoals: op welke markt richt de verkoper zich? is er Nederlands recht van toepassing? is het recht van toepassing van land van herkomst, zo ja dat geld daar dan?
In het nederlandse recht heeft de consument een hele boel rechten, waaronder dat je mag verwachten dat het niet geleverde product wordt nageleverd, maar aangezien dit buiten de EU lijkt te komen dan dat nog wel eens wat lastiger zijn.
Ik heb het niet over b2b of over b2c. Ik heb het over de transactie zelf als ik het heb over een zakelijke handeling.

Als de verkopende partij aangeeft dat verzendkosten €29 zijn per zending, ongeacht het aantaal producten in die zending, dan is dat wat het is. Hier komt dan geen zakelijke wetgeving of consumenten wetgeving bij kijken.

Dat je als kopende partij dan denkt "Als ik x aantal producten koop, kan ik de verzendkosten mooi delen door dit aantal" is logisch, maar dat is niet aan de verkopende partij.

• s0ulmaster
Maikel64 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Ik heb het niet over b2b of over b2c. Ik heb het over de transactie zelf als ik het heb over een zakelijke handeling.

Als de verkopende partij aangeeft dat verzendkosten €29 zijn per zending, ongeacht het aantaal producten in die zending, dan is dat wat het is. Hier komt dan geen zakelijke wetgeving of consumenten wetgeving bij kijken.

Dat je als kopende partij dan denkt "Als ik x aantal producten koop, kan ik de verzendkosten mooi delen door dit aantal" is logisch, maar dat is niet aan de verkopende partij.
Even kijkend naar het Nederlandse consumentenrecht, is dat gewoon niet hoe het werkt.
Je sluit een overeenkomst voor levering van X voor bedrag Y.
Verkoper levert half X en bedenkt daar zelf bij dat half Y (eigenlijk zelf dus iets minder) terug betalen voldoende is.

In de regel moeten beide partijen aan hun deel van de overeenkomst voldoen en dat zou voor de verkoper betekenen de andere helft van X leveren. Niks meer niks minder. Dat hij daarbij nogmaals verzenkosten moet betalen is helaas het product van zijn eigen eerste fout.

Tot zo ver het nederlandse recht. Of dat hier van toepassing is, is mij niet duidelijk met de huidige info.

tijd voor wat klusjes!

• Maikel64
s0ulmaster schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Even kijkend naar het Nederlandse consumentenrecht, is dat gewoon niet hoe het werkt.
Je sluit een overeenkomst voor levering van X voor bedrag Y.
Verkoper levert half X en bedenkt daar zelf bij dat half Y (eigenlijk zelf dus iets minder) terug betalen voldoende is.

In de regel moeten beide partijen aan hun deel van de overeenkomst voldoen en dat zou voor de verkoper betekenen de andere helft van X leveren. Niks meer niks minder. Dat hij daarbij nogmaals verzenkosten moet betalen is helaas het product van zijn eigen eerste fout.

Tot zo ver het nederlandse recht. Of dat hier van toepassing is, is mij niet duidelijk met de huidige info.
Maar we hebben het hier niet over het wel of niet juist ontvangen van producten waarvoor je een overeenkomst hebt afgesloten. Zoals ik zei hoor je gewoon te krijgen wat je hebt besteld.

We hebben het hier over de koper die heeft berekend dat €29 verzendkosten verdeeld over 2 producten betekent dat hij [kosten product] + €14,50 (50% van de verzendkosten) heeft betaald per product en aangezien hij de helft van zijn bestelling mist, dat bedrag volgens hem dus ook terug zou moeten krijgen.

Dit klopt natuurlijk niet. Verzendkosten en de kosten per product moeten in dit geval los gezien worden aangezien de verzendkosten een fixed bedrag zijn.

• xminator
Maikel64 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Maar we hebben het hier niet over het wel of niet juist ontvangen van producten waarvoor je een overeenkomst hebt afgesloten. Zoals ik zei hoor je gewoon te krijgen wat je hebt besteld.

We hebben het hier over de koper die heeft berekend dat €29 verzendkosten verdeeld over 2 producten betekent dat hij [kosten product] + €14,50 (50% van de verzendkosten) heeft betaald per product en aangezien hij de helft van zijn bestelling mist, dat bedrag volgens hem dus ook terug zou moeten krijgen.

Dit klopt natuurlijk niet. Verzendkosten en de kosten per product moeten in dit geval los gezien worden aangezien de verzendkosten een fixed bedrag zijn.
Je gebruikt twee verschillende invalshoeken, waar jij jezelf tegenspreekt. Moet hij dus de bestelde producten ontvangen (dus kosteloos een nazending)? Of moet hij additionele kosten maken om hetgeen te ontvangen wat hij heeft besteld?

• s0ulmaster
Maikel64 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:14:
[...]

fair, maar inschattende hier, verwacht ik dat de redering van TS hier vooral een tegenreactie is op het feit dat verkoper denkt 50% van de geleverde goederen te kunnen crediteren. Dan denkt TS "maar ik wil ook 50% van de vzk terug". Inschatting van mijn kant: Hij zal vast ook tevreden zijn met kostenloze nalevering van de missende goederen ;)

tijd voor wat klusjes!

Pagina: 1