Mijn vraag
Ik wil onderzoeken of het praktisch en robuust is om één lucht/water-warmtepomp in de winter te gebruiken voor het verwarmen van alleen de woonkamer (enkel deze ruimte is goed geïsoleerd) en in de zomer voor het verwarmen van een buitenzwembad.
Mijn vragen:
Zijn er praktijkvoorbeelden van zo’n seizoensmatige inzet?
Welke hydraulische opzet wordt hiervoor gebruikt (warmtewisselaar, 3-wegklep, buffervat)?
Waar zitten in de praktijk de valkuilen (regeling, comfort, rendement)?
Relevante software en hardware
1. SMA Sunny Tripower 15000TL
2. Jaarlijks circa 9000 kWh zonnestroomoverschot
3. Bestaande woning met gasketel (installatie staat open voor herziening)
Het idee is om het zonnestroomoverschot in te zetten voor een toekomstig zwembad en in de winter beperkt voor woningverwarming. Ik zie dat sommige warmtepompen technisch beide kunnen, maar het is mij nog onduidelijk of dit in de praktijk simpel en betrouwbaar wordt. Ik zoek vooral richting: wat is realistisch en waar begin je?
Ik wil onderzoeken of het praktisch en robuust is om één lucht/water-warmtepomp in de winter te gebruiken voor het verwarmen van alleen de woonkamer (enkel deze ruimte is goed geïsoleerd) en in de zomer voor het verwarmen van een buitenzwembad.
Mijn vragen:
Zijn er praktijkvoorbeelden van zo’n seizoensmatige inzet?
Welke hydraulische opzet wordt hiervoor gebruikt (warmtewisselaar, 3-wegklep, buffervat)?
Waar zitten in de praktijk de valkuilen (regeling, comfort, rendement)?
Relevante software en hardware
1. SMA Sunny Tripower 15000TL
2. Jaarlijks circa 9000 kWh zonnestroomoverschot
3. Bestaande woning met gasketel (installatie staat open voor herziening)
Het idee is om het zonnestroomoverschot in te zetten voor een toekomstig zwembad en in de winter beperkt voor woningverwarming. Ik zie dat sommige warmtepompen technisch beide kunnen, maar het is mij nog onduidelijk of dit in de praktijk simpel en betrouwbaar wordt. Ik zoek vooral richting: wat is realistisch en waar begin je?