[PW] Nieuwe categorie voor Gaming handhelds

Pagina: 1
Acties:

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Ik denk dat een aparte categorie voor handheld gaming consoles ("Gaming handhelds" of "Handheld consoles") erg nuttig zou zijn.

De afgelopen jaren is de markt voor gaming handhelds enorm gegroeid. Waar er vroeger enkele dedicated handelds waren van grote console fabrikanten (zoals Nintendo Switch en PlayStation Vita), zijn er nu tientallen apparaten van merken als Valve (Steam Deck), ASUS (ROG Ally), Lenovo (Legion Go), MSI (Claw) en Ayaneo. Deze markt blijft groeien, wordt diverser en trekt steeds meer consumenten.

Veel van deze apparaten draaien inmiddels op dedicated chips die speciaal voor handhelds zijn ontwikkeld, zoals AMD's Z1 Extreme en de nieuwere Ryzen Z2-serie. Qualcomm heeft een eigen lijn chips. Intel komt met een speciale Panther Lake-variant. Dit onderscheidt ze van gewone laptops of tablets.

Een gaming handheld is geen stationaire spelcomputer in de traditionele zin, maar ook geen laptop of tablet. Ook heeft het aspecten van een controller. Dit maakt dat de huidige indeling bij Consoles niet goed past, of Consoles veel te opgeblazen gaat worden.

Een aparte categorie zou nuttige filteropties kunnen bieden die specifiek zijn voor deze productgroep:
  • Schermgrootte en resolutie
  • Chipset en geheugen
  • Batterijcapaciteit en accuduur
  • Formaat en gewicht
  • Aanwezigheid van hall-effect sticks, gyroscoop, trackpads (controler eigenschappen)
  • Ondersteunde platformen (Steam, Windows, dual-boot)
Ik ben benieuwd of anderen hier ook behoefte aan hebben.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:43

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Balance In de loop der tijd hebben we de categorie Consoles al voorzien van specs en filters speciaal voor handhelds. De speclines houden hier ook al rekening mee. Volgens mij hebben we alles wat je voorstelt?

We kunnen natuurlijk wel kijken naar of standaard ingeklapte filters, misschien toch naar boven moeten worden verhuisd. Of misschien zelfs een naamswijziging van de categorie? Een eigen categorie lijkt mij wat overdreven, eerlijk gezegd.

• Balance
Even van uit gebruikersperspectief: ik denk dat er weinig mensen naar een handheld op zoek zijn, dan een PS 5 zien in de PW, en dan denk, “oh doe toch die maar”. Je wilt óf een handheld óf een stationaire console.

Het scheelt een hoop ruis als je niet eerst door alle handhelds of juist niet-handhelds heen hoeft te filteren. Of als je een console toevoegt niet door alle specs boven de handheld heen hoeft.

De Pricewatch is er in mijn visie om de goedkoopste en beste versie te vinden van het product wat jij zoekt. Vaak heb je al iets in je hoofd: je wil een Windows handheld. Dan wil je dus snel zien wat daar in beschikbaar is.

Als je dan toch tussen categorieën wil vergelijken, specs zijn al een tijdje vergelijkbaar tussen productcategorieën. Dat is dus geen belemmering.

[ Voor 18% gewijzigd door Balance op 19-01-2026 22:13 ]

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:43

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Balance Ik zie nog steeds niet waarom het aparte categorieën moeten worden. Beiden bedienen hetzelfde publiek, plus de meeste handhelds kan je ook op de tv aansluiten met een externe controller, alsof het een console is met 'gratis' scherm. Je kan via dit filter links direct kiezen of je een handheld of iets anders wilt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4u3sqPwYQFRdQlDRJkJJ4ZXJg8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jUZZebaWDn6JlgOAkokJmhrb.png?f=user_large

Plus de specs/filters die we in de loop der tijd juist specifiek voor handhelds hebben toegevoegd (besturingssysteem, schermgrootte, batterijcapaciteit etc).

Ik denk dat door het even wat slimmer inrichten van de filters (het filter uit het screenshot kan wel wat prominenter in beeld bijvoorbeeld) en misschien een andere naam voor de categorie ("Consoles en handhelds" oid), zijn we al een heel eind.

• Balance
Fair. Misschien net zoals dat Action cams een “360 graden” filter helemaal bovenaan heeft, hier ook