Oled tv geschikt voor kijken sport?

Pagina: 1
Acties:

• LeonieV
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-01 14:30
Hallo,

Ik had een vraagje

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe tv en dat heeft totaal geen haast misschien wacht ik nog wel op de nieuwe modellen van dit jaar maar ik had een vraagje. Als er een duidelijk antwoord komt dan kan ik misschien alvast selecteren welke tv's dan wegvallen.

Modellen die dan vooral bij me voorbij komen zijn de LG C5 of misschien de nieuwe C6, een Sony Bravia 8, of een Sony Bravia 7 ( alternatief Samsung Qled, maar hoor daar weer verschillende verhalen over kwaliteit van de Motion ) ( Sony lijkt daarin nog steeds beste )

zal een 55 inch gaan worden

Ik ben iemand die veel sport kijkt. Voetbal, tennis, autoraces, motorraces, golf
Nou hoor ik verschillende verhalen over Oled tv's. Sport kijken is geweldig op een Oled tv want de snelle pixelrespons enz. Andere verhalen zeggen doordat de pixelrespons zo hoog is zien sporten er blurry uit of dat je bijv bij bal in de lucht x aantal ballen kan zien ( weet niet hoe dat heet ) Als dat zo is dan kan ik absoluut geen sport kijken 1 en al irritatie

Ik ben iemand die sport zal gaan kijken via Ziggo of misschien KPN. Dit zal dan dus gebeuren via internet. ( mini next ) Nou hoor ik ook dat de bitrate van Ziggo en vooral Ziggo Go heel laag is en dit voor problemen kan gaan zorgen bij het kijken naar sport.

Is dit waar? Heeft iemand hier ervaring mee ?

Is het aanschaffen van een Mini Led dan misschien zinvoller? Lagere snelheid en minder pixels waardoor motion problemen minder opvallen zegt men

Ik weet dat je de motion op de tv's kan aanpassen enz, maar ik lees ook veel verhalen dat het mensen dan toch niet lukt om het beeld bij sport mooi soepel te krijgen en dat het wat blurry overkomt met wat artefacts enz. Ik ben daar eerlijk gezegd behoorlijk huiverig voor. Want dan is mijn kijkplezier gelijk verdwenen.
Ik heb een nu nog een oude Plasma en LCD staan daar kan ik prima sport op kijken, maar je wil ook wel een keer wat anders ook omdat er soms probleempjes bij deze tv's komen.

Moet wel zeggen dat ik deze problemen vooral op buitenlandse sites wel lees, en ik geen idee heb wat voor kwaliteit ze daar hebben in zulke landen en hoe ze daar tv uitzenden. Ik weet wel dat als je sport streamt via een lage bitrate of internetsnelheid het absoluut een probleem voor Oled tv's is. Maar geldt dit ook voor kijken via Ziggo of KPN? Dus zenders dan als Ziggo Sport, Viaplay, ESPN

Deze zenders zijn toch in 1080i of zijn de bovengenoemde sportzenders nog in 720p? 720p kan dan al problemen opleveren

Ik heb al wel even gekeken in winkels natuurlijk maar daar spelen ze demo's van voetbal af dus dat zegt me niet zo heel veel.

Bedankt alvast voor een eventuele reactie

Mochten er vragen zijn of aanvullingen dan hoor ik het graag

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:28
Door de instant pixel response tijden van OLED kunnen snelle beelden inderdaad er waziger uitzien dan bij Plasma of LCD.

De belangrijkste factor hierbij is formaat van de TV x kijkafstand x kwaliteit van de content. Het geklaag dat je op buitenlandse sites leest heeft dan ook met name hiermee te maken (lees; grote TV's bij zeer korte kijkafstanden). Resolutie zegt enkel iets over de hoeveelheid pixels/ scherpte en weinig over de beeldkwaliteit, hierin is de bitrate x codec bepalender.

Met een 55'' TV bij een kijkafstand van twee meter of verder hoef jij je geen zorgen te maken. Mocht je er erg gevoelig voor zijn dan loont het om een Sony TV te kopen, hou hierbij de Bravia 8 in de gaten op leuke aanbiedingen en schakel een prijsalert in.

• LeonieV
ja ik weet dat Sony dit het beste voor elkaar heeft maar die dingen zijn ook prijzig en Sony komt niet regelmatig met nieuwe tv's helaas.

Daarnaast weet ik niet zo goed hoe ik helderheid van Oleds moet interpreteren. Iedereen heeft het maar steeds dat Oleds helderder en helderder worden maar is dit echt nodig? Ja misschien voor een HDR impact maar heeft het verder echt heel veel meerwaarde? ( afgezien van als je lichtinval hebt op de tv )

Dus het wazige zou op een goede kijkafstand niet echt zichtbaar moeten zijn. Ik ben er wel heel gevoelig voor dat kan ik je wel zeggen ik zie binnen paar tellen of een ik een waas achter een bal zie of niet. Dat is ook weleens bij mensen op visite en ik zit op 3m van een tv ofzo.

Heeft een Mini Led dit dan wel minder?

• Freshouttheoven
Vandaar dat ik ook aangeef om aanbiedingen in de gaten te houden. De Bravia 8 is momenteel overpiced in NL, het is een uitlopend model en zal hierdoor aankomend voorjaar aardig in prijs gaan zakken.

OLED heeft last van ABL, met doorontwikkelingen op het gebied van helderheid tackel je dit probleem deels. Ook biedt hogere helderheid een meerwaarde wanneer je bij veel omgevingslicht kijkt en je hierbij wil dat kleuren levendiger zijn.

Ik heb zowel een Sony OLED als LG OLED. Motion handling, upscaling en diepte van het beeld is bij Sony zichtbaar beter. Maar zowel bij de Sony als bij de LG zie ik geen waas/ zweem achter de bal.
Heeft een Mini Led dit dan wel minder?
Zoals gezegd bij grote formaten en zeer korte kijkafstanden wel iets maar ook niet zaligmakend. Kwaliteit van de content is helaas gewoon zeer matig.

Met jou kijkafstand en gewenste formaat zou ik lekker voor OLED kiezen, oogt ook scherper dan LCD.

• LeonieV
ja had de bravia 8 ook al voor 1400 gezien nu weer 1800

Via wat kijk jij dan voetbal freshouttheoven? Ziggo Of KPN gewoon?

Nou ja eigenlijk zou beste kijkafstand denk ik 48 inch zijn maar die tv's zijn minder. geen heatsink enz. Daar haper ik een beetje tegenaan anders zou ik het wel kunnen doen met een c5 of g5 48 inch
eventueel een Sony moet ik zoeken of Sony ook 48 inch heeft

• Freshouttheoven
Waar heb je een heatsink voor nodig? In de setting die jij schetst zie ik hiervoor geen meerwaarde.

Ik kijk via KPN voetbal.

Voor het beoogde gebruik volstaan de standaard OLED TV's meer dan prima. De nieuwe modellen zijn ook zinloos omdat deze de eerste maanden na introductie overpriced zijn, en dan zit je alweer in het najaar.

Ik zou voor een 55'' LG G4, C5 of Bravia 8 kiezen. Afhankelijk van de verkoopprijzen, beschikbaarheid en jouw voorkeuren op moment van kopen.

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:40
Heatsinks zitten volgens mij vaak in 55 inch modellen om meer helderheid te kunnen genereren. Bij 48 inch ontbreken deze. Daarom zijn 55inch en groter vaak meer helder dan een 48 inch model. Hoe bijv de 55 inch c5 zich verhoudt tot een 48 inch g5 weet ik dan weer niet.

48 inch is ongeveer 2m van scherm, 55 inch dikke 2.5meter

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:40
Kabel signaal van ziggo of kpn is vaak wel geschikt voor voetbal kijken op een oled zonder rare blurry zaken. Als je echt internet streams gaat kijken of heel soms lage kwaliteit van uitzendingen open kanaal viaplay dan kan voetbal kijken op een oled echt slecht zijn in mijn beleving. Dan kan je stotters in passing van de bal zien enz

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aankoopadvies, daarom verplaatst.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:41
Wij hebben een Samsung QD-OLED en kijken ook veel sport (voetbal, formule1). Voor mij is sport op een OLED een genot om naar te kijken, helder genoeg met goede motion. Ik heb de motion zelf wel een klein beetje handmatig aangepast en de helderheid op 40% staan. Vooral door de perfecte kleur uniformiteit van OLEDs is voetbal echt mooi om naar te kijken. Minileds willen nog wel eens last hebben van DSE en dat valt vooral op bij voetbal wedstrijden met veel panning shots over een groot groen veld. Ik weet niet naar welke helderheid je nu SDR kijkt? Als de slider onder de 50% staat is elke nieuwe OLED (C4/C5) helder genoeg.
Pagina: 1