Vraag

• cooking132
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09:28
Hoi allen,

Ik heb een voorlopige aanslag ingevuld over 2025 bij de Belastingdienst en moet ruim €2800 terugbetalen. Ik heb een periode meerdere banen tegelijkertijd gehad:

Januari - eind maart: bijbaan bij Albert Heijn (20 uur p/w). Hier stond mijn loonheffing aan. Bruto inkomen €9400, incl uitbetaling van vakantie-uren en overuren bij einde dienstverband)

Begin maart - eind september: fulltime baan 36 uur per week. Mijn loonheffingskorting stond hier in maart uit, vanaf april aan. Bruto inkomen €32500.

Begin september - eind december: parttime baan met 0-urencontract, waar ik zo’n 6 uur per week werkte. Loonheffingskorting staat uit. Bruto inkomen €4360.

Begin oktober - eind december: 32 uur per week in loondienst, loonheffingskorting aan. Bruto inkomen €12.700.

Totaal bruto-inkomen 2025: ongeveer €59.000
Ik heb dus nergens dubbele loonheffingskorting aan laten staan. In mijn voorlopige aanslag heb ik aangevinkt dat ik meerdere banen tegelijkertijd heb gehad (geldt dus voor maart en de periode van september tot december). Ik kon hier verder niks van loonheffing invullen. Bij mijn parttime baan met 0-urencontract wordt naar mijn idee nu meer loonheffing ingehouden (wat logisch is) omdat ik geen loonheffingskorting aan heb staan.

Toch begrijp ik dan niet waarom ik ruim €2800 moet terugbetalen. Voor mijn voorlopige aanslag van 2026 (waar ik het hele jaar door twee werkgevers zal hebben, de onderste twee), moet ik ook ruim €1900 betalen. Voor dit jaar is de verwachting €13.000 vanuit de parttime baan en €56.000 vanuit de andere baan, totaal zo’n €69.000 bruto).

Is er iemand die hier uitleg over kan geven? Kloppen deze bedragen? Ik kom er namelijk helemaal niet uit en vind het ook echt forse bedragen…

Alle reacties

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:12
Wat mij de meest logische uitleg lijkt is dat je met de baan bij de AH en de overige minst verdienende banen hebt afgedragen met de verwachting dat je jaarinkomen 12x dat maandinkomen zou zijn. Daarmee zou je verzamelinkomen lager uitkomen dan je daadwerkelijke verzamelinkomen nu is en val je deels in een hogere schaal. Dat was voor je werkgevers van de minstverdienende banen niet te voorzien natuurlijk.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:39

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Gewoon bellen naar de Belastingtelefoon, je verhaal uitleggen, en vragen om opheldering.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:17
Probleem is inderdaad dat je per baan de heffing hebt afgedragen die van toepassing was voor 12 maanden DIE baan.
Echter heb je ook een periode meer verdient, waardoor die eerste berekening niet klopt, vandaar dat je een naheffing krijgt.

Is dit eerlijk? Tsja, de belastingdienst probeert zo goed mogelijk te ondersteunen. En bij 1 baanwissel per jaar klopt het redelijk.

Echter 4 banen in 1 jaar, dat is wat je van een ZZPer verwacht ... Dus daar kan je niet op vooruit zien in een standaard berekening.

Ps, 5k per maand verdienen bruto, doe je netjes ^^ .

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:46
Wellicht dat de arbeidskorting te vaak is toegepast?

https://wren.co/join/Devian

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:46
Voor de toekomst (vanaf nu) zou je eens kunnen kijken of je bij al je werkgevers niet de loonheffingskorting kunt laten toepassen, om dan op basis van een inschatting (die je eventueel gedurende het jaar aanpast) via de voorlopige aanslag op een zo juist mogelijke berekening uitkomt.

Bel daar eens over met de belastingdienst

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:57
Hoe wij belasting afdragen over loon, is wat onoverzichtelijk om in 1 oogopslag duidelijk te hebben. Dat komt omdat we in Nederland werken met kortingen (loonheffingskorting en arbeidskorting) die in mindering wordt gebracht op de loonbelasting. Die kortingen bouwen af naarmate het bruto loon stijgt. Zo kun je over de eerste €30k bijvoorbeeld 15% loonbelasting betalen, terwijl dat over de volgende €30k zomaar 45% kan zijn (fictieve bedragen en percentages).

De belastingdienst heeft tabellen gemaakt waar de werkgever zich aan houdt. In die tabellen staat van elk bruto maandsalaris hoeveel er met en zonder loonheffingskorting uitbetaald moet worden. Echter met meerdere werkgevers (en dus part-time werk op meerdere adressen) wordt er gerekend met té veel korting. Zelfs het "uitzetten" van de loonheffingskorting bij één van de werkgevers, kan dan niet genoeg zijn om dat teveel te compenseren.

Je kunt het zelf narekenen. Op je loonstroken staat hoeveel belasting er ingehouden is. Tel dat bij elkaar op.
Online zijn er verschillende calculators om je bruto-loon naar netto-loon om te rekenen (kies dan het loon op jaarbasis). Ik heb zelf een calculator gemaakt in excel en die geeft aan dat je bij een bruto-salaris van €59.000,- zo'n €15.784,- aan loonbelasting moet betalen. Waarschijnlijk is er op je loonstroken dus €2.800,- te weinig ingehouden.

In 2026 over €69.000,- zal er €20.449,- ingehouden worden. En ja, dat is 50% belasting over die extra €10.000,- dat is hoe het belastingstelsel in Nederland werkt. Vanaf een bepaald inkomen, kost elke euro extra +/-50% aan belasting.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 17-01-2026 10:36 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:10

SambalBij

We're all MAD here

Zal een combi zijn van schijven en bijzonder tarief vermoedelijk.
Als je per baan, doorgerekend naar een heel jaar, onder de 38K zou blijven, maar je hebt wel meerdere banen tegelijk waardoor je daar toch bovenuit bent gekomen, dan is er mogelijk een deel van je inkomen in schijf 1 belast. Uiteindelijk alles opgeteld heb je meer dan die 38,4K verdiend, en valt een deel dus achteraf tóch in de hogere schijf 2.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:55
cooking132 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:28:
Ik heb een voorlopige aanslag ingevuld over 2025 bij de Belastingdienst en moet ruim €2800 terugbetalen. Ik heb een periode meerdere banen tegelijkertijd gehad:
Ik weet niet wat je denkt te bereiken om NU een voorlopige aanslag over 2025 in te vullen, maar het is zinloos.
Je moet straks gewoon je IB aangifte invullen en dan komt er een realistisch bedrag uit.

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:27
Een voorlopige aanslag invullen houdt geen rekening met de daadwerkelijke genoten heffingskortingen. Ze gaan dan altijd uit van een berekening vanuit de Belastingdienst zelf. Je kan in dit geval beter gewoon de aangifte inkomstenbelasting 2025 invullen en daaruit komt het juiste bedrag wat je moet betalen/terug krijgt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32
@cooking132
Als je werkgevers alles keurig hebben ingevuld kan je er wel vanuit gaan dat het klopt. Helaas is het best ingewikkeld om dan vooraf precies te weten wat je netto gaat verdienen.
In jou geval is dus gewoon het beste om te zorgen dat je voldoende geld opzij zet om extra belasting te betalen. Die 2800 euro zal je uiterlijk in juli moeten hebben betaald, dus dat is 500 euro p/m opzij zetten. Prima te doen met jou inkomen lijkt mij.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
chrisborst schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:32:
@cooking132
Als je werkgevers alles keurig hebben ingevuld kan je er wel vanuit gaan dat het klopt. Helaas is het best ingewikkeld om dan vooraf precies te weten wat je netto gaat verdienen.
In jou geval is dus gewoon het beste om te zorgen dat je voldoende geld opzij zet om extra belasting te betalen. Die 2800 euro zal je uiterlijk in juli moeten hebben betaald, dus dat is 500 euro p/m opzij zetten. Prima te doen met jou inkomen lijkt mij.
Als het er niet staat zou je ook uitstel kunnen aanvragen met het indienen van de aangifte. Dan heb je iets meer tijd om te sparen.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
cooking132 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:28:
Toch begrijp ik dan niet waarom ik ruim €2800 moet terugbetalen.
Er worden goede suggesties gegeven in het toipc, maar om het zeker te weten, moet je ook de ingehouden loonheffing en verrekende arbeidskorting per baan erbij zetten. Staat op loonstrookjes.
Pagina: 1