Advies netwerkkabel voor POE camera's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:38
Hoi tweakers!

Ik moet een paar netwerkkabels met verschillende lengtes leggen, om m'n (ubiquiti) beveiligingscamera's aan te sluiten en per POE van stroom te voorzien.

Twee kabels moeten langs beide kanten afgemonteerd worden met een RJ45 stekker (het éne uiteinde komt in een RJ45 keystone module, het andere uiteinde in de camera). Ter info, de RJ45 keystone modules zijn met een CAT7 kabel verbonden met m'n patchpaneel in m'n netwerkkast, en zo met m'n POE switch.

Mogelijk is ook een derde kabel nodig. Ik heb een PTZ-G6 camera gekocht, maar de bestaande CAT7 kabel die van de netwerkkast tot buiten loopt, past niet op de camera (de RJ45 stekker is te groot). Ik heb deze kleinere RJ45 stekkers gekocht, maar ben niet zeker of dit zal werken, en of de CAT7 kabel buigzaam genoeg is om in de camera te monteren / buigen. Indien niet moet ik de bestaande CAT7 kabel vervangen (aan de netwerkkast kant afgemonteerd op een keystone module, aan de camera kant afgemonteerd met een RJ45 stekker).

Aangezien ik in Oostenrijk woon, kan ik niet bij de Belgische / Nederlandse kabelboeren bestellen.
Wat voor kabel (merk / type) raden jullie aan? Veel van de suggesties in andere postings zijn ofwel niet of nauwelijks verkrijgbaar hier, ofwel veel te lang (ik heb worst-case maar een 50 tal meter nodig, dus meer dan 100 meter bestellen is zonde). Ik dacht voor een CAT6a U/FTP kabel te gaan met koperen draden (AWG23).

Deze zag ik op Amazon: Digitus CAT-6A U/FTP.

Ubiquiti verkoopt eveneens CAT6a kabels, maar minimaal 305m (en U/UTP, al vermoed ik dat dit niet zo veel uitmaakt).

Mochten jullie andere goede suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Dank alvast!

Experience the mountains!

Alle reacties

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Aangezien ik in Oostenrijk woon, kan ik niet bij de Belgische / Nederlandse kabelboeren bestellen.
Is gewoon mogelijk hoor.
NL Firma 1:
https://www.netwerkwinkel...verzenden/#internationaal
NL Firma 2:
https://www.sandervunderink.nl/verzending-levering

Belden in elk geval goede kwaliteit. Nooit gedoe. 100% koper (Cu). Blijf weg bij CCA kabel.
https://www.netwerkwinkel...7965E-GR-100-p_34123.html

Of per meter:
https://www.sandervunderi...tp-kabel-cat-6-7965e.html

Outdoor versie per meter te koop
https://www.sandervunderi...r-cat-6-zwart-7965pe.html

[ Voor 24% gewijzigd door RobbyTown op 17-01-2026 05:24 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:59
melwasul schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:14:
Ik dacht voor een CAT6a U/FTP kabel te gaan met koperen draden (AWG23).
U/UTP is prima en stuk minder gedoe met het knijpen van de stekkers.

De plastic thule aan de zijde van de camera kan je beter achterwege laten, die gaat in de weg zitten.

Spel en typfouten voorbehouden

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Hoi tweakers!

Ik moet een paar netwerkkabels met verschillende lengtes leggen, om m'n (ubiquiti) beveiligingscamera's aan te sluiten en per POE van stroom te voorzien.

Twee kabels moeten langs beide kanten afgemonteerd worden met een RJ45 stekker (het éne uiteinde komt in een RJ45 keystone module, het andere uiteinde in de camera). Ter info, de RJ45 keystone modules zijn met een CAT7 kabel verbonden met m'n patchpaneel in m'n netwerkkast, en zo met m'n POE switch.

Mogelijk is ook een derde kabel nodig. Ik heb een PTZ-G6 camera gekocht, maar de bestaande CAT7 kabel die van de netwerkkast tot buiten loopt, past niet op de camera (de RJ45 stekker is te groot). Ik heb deze kleinere RJ45 stekkers gekocht, maar ben niet zeker of dit zal werken, en of de CAT7 kabel buigzaam genoeg is om in de camera te monteren / buigen. Indien niet moet ik de bestaande CAT7 kabel vervangen (aan de netwerkkast kant afgemonteerd op een keystone module, aan de camera kant afgemonteerd met een RJ45 stekker).

Wat voor kabel (merk / type) raden jullie aan? Veel van de suggesties in andere postings zijn ofwel niet of nauwelijks verkrijgbaar hier, ofwel veel te lang (ik heb worst-case maar een 50 tal meter nodig, dus meer dan 100 meter bestellen is zonde). Ik dacht voor een CAT6a U/FTP kabel te gaan met koperen draden (AWG23).

Ubiquiti verkoopt eveneens CAT6a kabels, maar minimaal 305m (en U/UTP, al vermoed ik dat dit niet zo veel uitmaakt).

Mochten jullie andere goede suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Dank alvast!
Wat je kan doen is het ijzeren schild verwijderen van je RJ45 stekker. Deze kan je met een tangetje gewoon verwijderen, dan gaat het wel passen. Uiteraard is de aansluiting dan niet meer shielded , maar wel passend. En shielded heb je toch niet nodig voor je camera.

Mr. T.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FredvZ schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:07:
[...]

U/UTP is prima en stuk minder gedoe met het knijpen van de stekkers.
Inderdaad. Ik heb die 23AWG kabel hier thuis liggen en dat was een berg gedoe, zowel met trekken... als het vinden van passende stekkertjes/keystones. Bij het aansluiten van camera's is een keystone in de muur wel zo handig, ipv een patchplaatje met LSA.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Ik dacht voor een CAT6a U/FTP kabel te gaan met koperen draden (AWG23).

Koperen draden is bij PoE erg relevant - en daar voldoet net deze kabel niet aan, het staat zelfs in de titel: "DIGITUS Cat.6A U/FTP Installation Cable 100 m Simplex Cca"

CCA = Copper Clad Aluminium = relatief hoge weerstand en bros tov zuivere koper, kan bij PoE heet worden en (mede daardoor) ook makkelijk breken.

Verder eens met de rest: die foil voegt niets toe anders dan prijs en lastigere installatie. Gewoon U/UTP nemen, maar dan wel Cu, niet CCA.

Mbt AWG23... kan, maar AWG24 voldoet net zo goed als het echt koper is, is goedkoper en makkelijker om mee te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 17-01-2026 00:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:31
@dion_b
In dit geval gaat het om de CPR klasse Cca, dat heeft te maken met de brandklasse. Wie bedacht heeft om die Dca, Cca en B2ca te noemen. Heel erg verwarrend als je het mij vraagt.

My favorite programming language is solder.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

dion_b schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:46:
[...]

Koperen draden is bij PoE erg relevant - en daar voldoet net deze kabel niet aan, het staat zelfs in de titel: "DIGITUS Cat.6A U/FTP Installation Cable 100 m Simplex Cca"

CCA = Copper Clad Aluminium = relatief hoge weerstand en bros tov zuivere koper, kan bij PoE heet worden en (mede daardoor) ook makkelijk breken.

Verder eens met de rest: die foil voegt niets toe anders dan prijs en lastigere installatie. Gewoon U/UTP nemen, maar dan wel Cu, niet CCA.

Mbt AWG23... kan, maar AWG24 voldoet net zo goed als het echt koper is, is goedkoper en makkelijker om mee te werken.
Dit is ook bijzonder om te zien. Jij krijgt een andere titel dan ik hier :S. Als ik het aanklik lijkt het bij mij om juist wel 100% koper te gaan ipv CCA.

Als ik die link aanklik is dat niet te zien. Dit zie ik:
DIGITUS Netwerkkabel Cat-6A 100m U-FTP installatiekabel Simplex Eca LSZH-1 500 MHz AWG 23/1 koper blauw

Bij eigenschappen ook koper Cu.
Eigenschappen: Cat6A-kabel met 4x2 AWG 23/1 aderdiameter 0,57 mm Twisted Pair koperen geleiders (Cu) - 500 MHz bandbreedte tot 10 Gbit/s 10GBase-T volgens IEEE 802.3 - buitendiameter 7,0 mm - Power over Ethernet (PoE, PoE+)

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 17-01-2026 05:23 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:38
Bedankt alvast voor de vele input!
Heeft de meerprijs voor een outdoor kabel überhaupt zin? De kabels lopen enkel door de muur en binnen in een (niet-geïsoleerde) houten tuinkot.
Is het zinvol de Belden CAT.6A 1683ENH variant te nemen i.p.v. de CAT.6 variant?
Boudewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:36:
Inderdaad. Ik heb die 23AWG kabel hier thuis liggen en dat was een berg gedoe, zowel met trekken... als het vinden van passende stekkertjes/keystones. Bij het aansluiten van camera's is een keystone in de muur wel zo handig, ipv een patchplaatje met LSA.
Normaal zouden deze (reeds gekochte) CAT.7 / 6a stekkertjes voor AWG23 gemaakt zijn (maar nog niet uitgeprobeerd ;) ).
[...]

Dit zou inderdaad de brandklasse moeten zijn. Hier kan je kiezen tussen Eca, Dca, Cca en B2ca. Ik had de Eca variant gepost, maar de B2ca en Cca zijn net zo duur/goedkoop (en zouden dus brandveiliger moeten zijn). De aders zouden gewoon koper moeten zijn (van de Duitse Amazon website: "Leiter: Blanker Kupferdraht, AWG 23/1" of bovenaan: "Cat6A Kabel mit 4x2 AWG 23/1 Aderdurchmesser 0,57 mm Twisted Pair Kupferleitern (Cu)").

Experience the mountains!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat is nou precies je vraag? Waarom de CAT7 niet in dat tuinkot op een keystone afmonteren en van daaraf met een patchkabel naar de camera? Deze gaan tot 15M: https://eu.store.ui.com/e...le-patch-outdoor-c6a-1m-w

Je loopt tegen het nadeel aan van het gebruik van deze kabels, waarschijnlijk is het complete overkill (de G6 PTZ werkt op 100 Mbps), maar ze zijn niet geschikt om op een normale RJ45 te monteren. Vandaar dat je in je netwerkkast een patchpanel hebt, aan de andere kant heb je net zo iets nodig. Had je gewoon een iets minder dikke kabel gekocht had je er gewoon een RJ45 op kunnen knijpen.

[ Voor 31% gewijzigd door fsfikke op 17-01-2026 10:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:59
Het is verwarrend: Cca != CCA

Cca = Brandwerende klasse, van dezelfde kabel is bijvoorbeeld ook een Eca kabel
CCA = Copper Clad Aluminium (wat je inderdaad niet wil hebben)

Een Cca kabel kan dus nog steeds 100% koperen aders bevatten.

Spel en typfouten voorbehouden

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:03
FredvZ schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Het is verwarrend: Cca != CCA

Cca = Brandwerende klasse, van dezelfde kabel is bijvoorbeeld ook een Eca kabel
CCA = Copper Clad Aluminium (wat je inderdaad niet wil hebben)

Een Cca kabel kan dus nog steeds 100% koperen aders bevatten.
Je merkt hier op het forum goed dat ze in Nederland nog niet echt mee zijn met de brandklasse tegenover België. In België moeten kabels als ze in bundel liggen allemaal Cca zijn maar hier wordt Cca nog verward met CCA wat niet zo is.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

melwasul schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:56:
Bedankt alvast voor de vele input!

[...]

Heeft de meerprijs voor een outdoor kabel überhaupt zin? De kabels lopen enkel door de muur en binnen in een (niet-geïsoleerde) houten tuinkot.
Is het zinvol de Belden CAT.6A 1683ENH variant te nemen i.p.v. de CAT.6 variant?
CAT.6A is 10 Gbit. Toekomst voorbereid dat zeker. Heb je het nodig, niet echt (voorlopig) cameras zijn 100Mbps. Voor 10Gbit mainstream is, ik weet niet als ik dat nog ga meemaken. Verder aangezien die ook nogal stug oogt. Geen idee als je dan weer met hetzelfde zit zoals nu met je CAT7 kabel.

Die outdoor heeft een PE mantel een PE-mantel is een speciale kabelmantel die bescherming biedt tegen weersomstandigheden, ongedierte en UV-straling.
Als dat niet van toepassing is. De normale CAT6 of CAT.6A (let op hopelijk is die niet te stug).

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 17-01-2026 11:35 ]

Pagina: 1