Vraag

• ReginaBN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-01 21:56
Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen over het bouwen van mijn eerste pc. Ik weet niet veel van computers en door de vele informatie zie ik door de bomen het bos niet meer. Een aantal weken geleden was ik overtuigd van het kopen van een laptop, na wat uitzoeken kwam ik erachter dat ik meer waarde voor mijn geld kan krijgen bij een desktop. Ik kon mijn weg niet goed vinden in prebuilds, welke onderdelen erin zitten en wat ik er van kan verwachten. Omdat ik wel van een uitdaging hou ben ik nu naar het zelf bouwen van een computer te kijken.

Ik ben geen gamer en ga er dus geen spellen op spelen. Ik ga 3d tekenprogrammas (freecad of fusion), ultimaker cura, godot, pycharm, obsidian etc gebruiken. Een systeem als docker lijkt me interessant om in de toekomst mee te stoeien. En zo zal er nog wel wat op mijn pad komen wat ik wil proberen. Ik zoek dus een pc die met mijn interesses mee kan groeien op het level van een (serieuze) hobbyist.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1500, liever minder dan 1500. Maar kwaliteit en een langere tijd meegaan van de pc vind ik het belangrijkste, ik sta open voor jullie advies. Gezien de programma's die ik erop wil gaan gebruiken denk ik niet dat ik een high end pc nodig zal hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De specs van de bovenstaande programma's vragen met name om een goed single core performance boven de 3,5mh. Minimaal 16gb ram en 1tb ssd.
CPU gekozen voor AMD ryzen 5 7600 (179-). AMD omdat ik heb gelezen dat dit beter werkt met 3d tekenprogramma's. Later las ik dat Intel beter werkt met linux. Zou hier graag jullie advies over willen horen. Waarom de ryzen 5 7600? Optie tot ddr5 en daarmee voor de toekomst meer upgrademogelijkheden. Ik heb mid tier gekozen omdat ik denk dat dit goed genoeg is waar ik het voor wil gebruiken. Niet voor de x of 3d variant gekozen, omdat ik heb gelezen dat er weinig verschil in zit en deze zuiniger is en minder warm word. Ik hoor graag wat jullie denken.
CPU voeding gekozen voor de arctic freezer 36. (33,9) Omdat ik heb gelezen dat deze veel beter is dan de meegeleverde koeling.
Moederbord ASRock A620AM PRO-A WIFI moederbord (109,-) Eerlijk gezegd gewoon een uitgezocht. Is wifi in het moederbord een pre? Ik heb gelezen dat niet iedere wifi goed samengaat met linux.
Ram Crucial DDR5 1x8GB 4800 CT8G48C40U5 geheugenmodule (170-) Allemachtig, de prijs... Ik heb nu 1x8gb uitgezocht in de hoop dat ik over een tijd kan upgraden naar 16gb. Is dit slim of moet ik de prijs gewoon slikken..?
SSD Kingston NV3 1TB M.2 SSD
Behuizing Cooler Master Silencio S400 Behuizing. Gekozen om zijn ingebouwde fans en sdkaart lezer. Is deze koeling voldoende?
Voeding Chieftec 850W Vega M Series PPG-850-C 80+ Gold PSU / PC voeding (99-)
Scherm, muis en toetsenbord nog niet uitgekozen.

Daarnaast mijn grote vraag, heb ik een gpu nodig? Ik speel dus geen games. Is de igpu voldoende of raden jullie toch aparte gpu aan? en zo ja welke?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige eis is dat ik linux gebruik.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Het internet staat vol met advies voor gaming pc's. Ik wil graag jullie advies vragen over de programma's die ik wil draaien. Maak ik de goede keus met de onderdelen die ik heb gekozen? Zijn ze linux compatibel? Heb ik de cpu juist gekozen? Heb ik een gpu nodig? Oftewel allround advies en meedenken voor een totale beginneling als het op computers aankomt. Hiervoor alvast hartelijk dank

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:10
16 gb is erg minimaal, is een AM4 systeem (met ddr4) niet nuttiger?
En ja de prijzen zijn absurd atm.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:37

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

DDR is momenteel wel aan de prijs maar als je echt voor 3D tekenen aan de slag wil is misschien niet zozeer DDR5, maar toch wel PCIe 5.0 erg fijn om te hebben voor de SSD (even afhankelijk van hoe professioneel je ermee aan de slag gaat en hoe groot je bestanden zijn). Ik zou dus wel door de zure appel van het geheugen heen bijten en 32GB DDR5 aanschaffen.

Voor jouw workflow is de CPU de belangrijkste investering. Programma’s als Fusion 360, FreeCAD en Cura vertrouwen voor berekeningen (slicen en modelleren) vooral op de rekenkracht van één enkele processorkern. Een snelle, moderne CPU voorkomt dat je systeem hapert bij elke wijziging in je ontwerp. De GPU mag op zich een middenmotor zijn, maar wel is 16GB lekker voor Godot en sowieso toch flink toekomstbestendig. Je zit vanwege de CUDA cores maar vooral stabiliteit in CAD wel bij nvidia, dus dan begint het pas bij een 5060 Ti die eigenlijk wat overkill is.

Tel ik alles op dan kom ik net iets boven je budget uit maar kun je wel echt járen vooruit.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 174,76€ 174,76
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5060 Ti EAGLE MAX OC 16G€ 519,27€ 519,27
1BehuizingenMontech XR Wood Zwart€ 59,90€ 59,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,66€ 30,66
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 419,-€ 419,-
1VoedingenASRock Challenger CL-750G€ 74,90€ 74,90
1Interne SSD'sLexar NM990 2TB€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 1.646,49
Je kan eventueel starten met een 1TB variant van deze SSD, dan is de €1500 wel in zicht.

youtube.com/@hisrep

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:26
Hier de system requirements voor een aantal softwarepakketten die je gebruikt:
https://support.makerbot.com/s/article/1667410778209 niet relevant
https://support.obsidian....e-the-system-requirements Hier wordt om een instap videokaart gevraagd.
https://docs.godotengine..../system_requirements.html Eenvoudige videokaart.
https://ultahost.com/knowledge-base/install-pycharm-windows/ Pycharm vraagt niets bijzonders.
https://wiki.freecad.org/Frequently_asked_questions Freecad vraagt niets.
https://www.autodesk.com/...-Autodesk-Fusion-360.htmlFusion is het zwaarst.

T.a.v. vragen:
Voor niet-gaming software heb je maar zelden iets aan de dure X3D cache.
A620 moederborden zijn voor budget cpu's en hebben meestal een zeer matige stroomvoorziening en beperkte features. Kies een B650M moederbord, zoals de ASRock HDV/M2. Als je een netwerkaansluiting hebt, dan is wifi geen pre. Met wifi heb je ook bluetooth en dat kan wel handig zijn.
Als je geen videokaart kiest neem dan zeker twee memory modules, want de cpu en gpu delen samen het geheugen en met een enkele memory module halveert de bandbreedte, wat 40% performance verlies kan geven voor je interne gpu.
Ingebouwde SD-card readers hebben vaak zeer beperkte ondersteuning van SD-kaarten en matige snelheid. Neem een externe USB cardreader.
De Chieftec Vega 850M is een goede voeding, maar veel te zwaar. Daar kun je een RTX5080 videokaart van 360W op aansluiten.

Enkele suggesties:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 245KF Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock B860M Pro RS€ 137,50€ 137,50
1VideokaartenASRock Intel Arc B570 Challenger 10GB OC€ 233,12€ 233,12
1BehuizingenChieftec Pro mini AZ-01B-OP€ 47,19€ 47,19
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 44,90€ 44,90
1Case fansArctic P14 Pro PST, 1-pack, Zwart, 140mm€ 6,99€ 6,99
1Geheugen internMushkin Redline MRE5U480FFFD32G€ 329,-€ 329,-
1VoedingenSharkoon Rebel P15 650 Watt€ 59,90€ 59,90
1Interne SSD'sCorsair MP600 Elite (met heatsink, PS5 compatible) 1TB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.137,50
Intel 245K met 14 cores en hoge single core snelheid, scherp geprijsd.
mATX B860 moederbord redelijke stroomvoorziening met powerstages, goede vrm koeling en 3x snelle M2 sloten. Tegen meerprijs ook met wifi/BT.
PS: met een B860 moederbord kun je niet overklokken, daarvoor heb je een duurder Z890 moederbord nodig.

Snelle 1Tb PCIe4.0 SSD met beter TLC geheugen (de NV3 heeft QLC geheugen).
Intel Arc videokaart met 10Gb geheugen en Linux ondersteuning: https://www.phoronix.com/review/intel-arc-b570-linux
ATX 3.1 Tier B- Gold voeding met 7jaar garantie.
Behuizing met front USB-C geluiddemping op de zijpanelen en 12cm fan achter. https://www.chieftec.eu/products-detail/587/AZ-01B-OP
Eenvoudig 2x 16Gb DDR5 geheugen.
Stille Scythe Mugen koeler met dubbele fans die niet over het geheugen hangen.
Voor de voorzijde een extra 14cm frontfan toegevoegd, regelbaar vanaf 400rpm.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:01
RAM is absurd duur vandaag de dag. Je kan ook voor een systeem gaan met een Intel Core i5 12400 of 5700X icm DDR4 RAM. Zo ben je 600 euro minder kwijt met een mogelijk onmerkbaar verschil in prestaties.

v&a aangeboden: Alternate Thunderstorm Pro Ryzen 7 - RX 7800 XT gaming pc

[ Voor 23% gewijzigd door Dekar op 17-01-2026 11:01 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Eventueel kan je ook op V&A kijken voor geheugen, kan ook makkelijk nog 100-200 euro schelen :)
Pagina: 1