Verzwaring meterkast van 1-fase naar 3-fase i.v.m. inductie

Pagina: 1
Acties:

• Jallie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:38
Goedemiddag allemaal,

Wij willen een verzwaring van onze aansluiting aangevraagd van 1-fase naar 3-fase. Dit omdat we binnenkort op inductie willen gaan koken en daarnaast een laadpaal thuis willen installeren.

Ik denk dat er sowieso te weinig ruimte is voor zowel een laadpaal als inductie koken?
Er zit momenteel al een kookgroep (ongebruikt) in de kast + een groep voor de zonnepalen.
is het mogelijk de kast uit te breiden met daar in alles voor de krachtgroepen?

De laadpaal die we op het oog hebben is een Peblar
Voor zover ik begrijp kan deze zowel 1-fase als 3-fase laden, neem aan dat deze zolang de 3fase aansluiting er nog niet is gewoon op 1 fase kan laden.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYDRTSUAb_I8YSrRwUI8upZB29w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPvpiHZp022gEXPzXDfRF90U.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:25
Je kast is ontsierd met een Emat… zonnepanelen zeker gezien de 300mA?

Je kunt er gewoon een 2x12 kast naast hangen en daar de benodigde automaten in gooien.

De hoofdschakelaar moet een 3F worden, anders kan netbeheerder niet aansluiten.

Je hebt nu slechts 2 aardlekschakelaars, dus kunt maar 2 fasen gebruiken. De zonnepanelen kunnen beter op fase met verbruikers, dat is wat efficiënter.
Er zal wellicht wat herbedraad moeten worden.

En de fornuisgroep kun je uit elkaar halen en 2 eindgroepen van maken. Maar je mag maar 4 per aardlekschakelaar hebben, dus dan heb je die 3e toch nodig… dus als je toch bezig gaat: de boel mooi verdelen over de fasen met 3e aardlekschakelaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jallie
@Ronald

goed gespot, dit is inderdaad voor de zonnepanelen, vergeten bij te vermelden.

gelukkig dat de kast kan worden uitgebreid, was al bang dat alles er weer uit kon. (niet dat dit nu weinig werk is) ik ga in ieder geval contact opnemen met een monteur en hem dit allemaal voorleggen bedankt!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:25
De elektricien zal een kam moeten plaatsen om het huis tijdelijk vanaf de enkele fase te voeden met de 3-fase ingerichte kast.

De monteur netbeheerder haalt die er uit en sluit de 3 fasen aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-01 22:30
Ronald schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:28:

. Maar je mag maar 4 per aardlekschakelaar hebben, dus dan heb je die 3e toch nodig… dus als je toch bezig gaat: de boel mooi verdelen over de fasen met 3e aardlekschakelaar.
Ter info; in de nieuwe NEN 1010 is meer dan 4 groepen per aardlekschakelaar toegestaan, de norm zegt dat je moet kijken naar de verwachte lekstromen per apparaat. Dus een fornuisgroep mag best samen met 2 lichtgroepen en 2 aparte groepen achter een aardlekschakelaar. :Y)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-01 22:48
Voor alleen inductie en een autolader zou ik niet naar 3x25A gaan, bewaar dat voor een later moment.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

ASW1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:48:
Voor alleen inductie en een autolader zou ik niet naar 3x25A gaan, bewaar dat voor een later moment.
Want? Bijna ieder moment is een goed moment om naar 3 fases te gaan.

Dit wil je alleen niet als je een elektrische auto hebt met een 1 fase boordlader.

[ Voor 25% gewijzigd door TTommie op 17-01-2026 00:12 ]

Mr. T.

• Jallie
Is hier een reden voor? Volgens mij is het toch zo’n beetje standaard om over te gaan op 3 fase zodra je een laadpaal gaat monteren. Dit i.v.m. de hoge laadtijd over 1 fase.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:10

Aganim

I have a cunning plan..

Maar vergeet ook niet dat er fikse wachttijden kunnen zijn afhankelijk van de regio. Bij mij was de verzwaring met 1,5 maand rond, maar je hoort ook van mensen die een jaar of langer moeten wachten. Dan kan je het beter nu maar alvast in gang gezet hebben.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:20
Hou er ook even rekening mee dat je omhoog gaat in de netwerkkosten (ik denk zo'n 300 euro per jaar).
Wanneer je je auto ook op een fase kunt laden en wanneer je genoegen neemt met een inductieplaat met een normale stekker (die zijn er, heb ik ook) dan heb je misschien helemaal geen verzwaring nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:25
Yaksa schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:37:
Hou er ook even rekening mee dat je omhoog gaat in de netwerkkosten (ik denk zo'n 300 euro per jaar).
Wanneer je je auto ook op een fase kunt laden en wanneer je genoegen neemt met een inductieplaat met een normale stekker (die zijn er, heb ik ook) dan heb je misschien helemaal geen verzwaring nodig.
Als je van 1x35A naar 3x25A gaat kost dat hetzelfde, als je naar 3x35A gaat wordt het inderdaad duurder.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aganim schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Maar vergeet ook niet dat er fikse wachttijden kunnen zijn afhankelijk van de regio. Bij mij was de verzwaring met 1,5 maand rond, maar je hoort ook van mensen die een jaar of langer moeten wachten. Dan kan je het beter nu maar alvast in gang gezet hebben.
1½ maand voor verzwaren is bijna 1½ maand korter dan dat ik op het aanleggen van een 2-fase kookgroep heb moeten wachten... Woningbouwcorporatie had het uitbesteed aan een installatiebedrijf en die kwam (op 1 dag na) 3 maanden na het verzoek langs. Ze hadden het druk met een ander groot project, maar tussendoor niks gehoord over wanneer het nou zou gaan gebeuren. Ik ben i.i.g. blij dat ik het niet zelf heb geprobeerd, ookal weet ik wat er bij komt kijken.
offtopic:
2 man van +/- 8:00 tot 15:00 bezig om het aanleggen voor elkaar te krijgen :X De loze leidingen, waarvan het andere eind eerst gevonden moest worden, gingen beide eerst helemaal naar boven (appartement met meerdere verdiepingen) om in een van de muren van de keuken weer naar beneden te gaan i.p.v. horizontaal door plafond meterkast (= vloer keuken) naar de keuken heen te gaan. Zelfs de trekveer alleen erdoor bleek een uitdaging, uiteindelijk zijn beide loze leidingen elk voorzien van fase, nul en aardedraad, dat ging al met moeite, 5 draden door 1 leiding bleef telkens ergens steken (alleen de trekveer soms ook), ongeacht de richting en zeep.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1