Optisch naar audio/jack/ DAC

Pagina: 1
Acties:

• BarnabyV
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-01 23:33
Beste,

Ik heb oa hier al het 1 en ander gevonden over optisch naar aux maar toch nog een vraag erover.

Ik heb een oudere teufel audio set met een jack stekker, deze week mijn nieuwe TCL televisie ontvangen en daar zit natuurlijk geen jack aansluiting meer op. Contact gehad met Teufel en die gaven eerlijk aan niet heel veel verstand te hebben (de betrouwbaarheid) van de huidige converters.
Daarna contant gehad met een bekende Nederlandse verkoper van deze converters en ook die konden geen garanties geven voor optimale werking, sommige installaties werkt het gewoon niet, of bv youtube word niet ondersteund.
Ook hier het 1 en ander gelezen, waren oude topics waarvan de linkjes helaas niet meer werkten.

Zover ik weet word oa dolby sowieso niet ondersteund als je van optisch naar aux gaat,
klopt dit? Zijn er manieren om dit wel voor elkaar te krijgen?

Zijn er wel goede converters die voor mijn situatie zeker werken, budget is helaas wel enigzins beperkt?

Leer graag iets bij, waar moet ik opletten bij mijn zoektocht naar een goede converter, behalve de aansluitingen natuurlijk?

Alvast hartelijk dank!

Mvg Arno

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Optisch naar cinch (tulp) is geen rocket-science...
https://www.allekabels.nl...er-optisch-naar-tulp.html

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je nieuwe tv heeft vast en zeker gewoon een HDMI aansluiting met (e)Arc en CEC.

Dan kan je daar gewoon een goedkope HDMI audio extractor (die (e)Arc en CEC ondersteund) voor inzetten om naar tulp te gaan.

Alles kan stuk.

• BarnabyV
Dat dacht ik dus ook. Maar ik heb oa telefonisch contact gehad met allekabels.nl en die konden mij niet garanderen dat zon converter zou werken en retour was voor eigen kosten...vandaar dit topic ook

• BarnabyV
remco_k schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:10:

Dan kan je daar gewoon een goedkope HDMI audio extractor (die (e)Arc en CEC ondersteund) voor inzetten om naar tulp te gaan.
Dit is nieuw voor mij, tot nu toe hoor en lees ik overal dat ik de optische uitgang van de tv moet gebruiken. Ik ga eens op onderzoek uit, hartelijk dank!

• BarnabyV
remco_k schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:10:

Dit lijkt de oplossing te zijn, ondersteund wel dolby hdr etc, wat niet mogelijk is met mijn eerder genoemd product.

Veel verschil in prijzen en ik ben een redelijke leek, is onderstaande optie goed?

https://webshop.orbitelec...6c-4825-bb3f-8f5167006055

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zo te zien wel: één van de plaatjes zegt dat je hem op de HDMI arc uitgang van je tv kan aansluiten. Dat is wat je zoekt.

Deze heeft geen cinch maar een mini jack uitgang. Daarvoor moet je dan nog even een verloopje regelen.

Je hebt met dit product en jouw toepassing eigenlijk verder niets met Dolby of (hdr) beeld te maken. Je zet deze alleen in voor stereo audio, en dat zal vanwege de stereo cinch op je versterker dus alleen stereo (2.0) zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 17-01-2026 00:19 ]

Alles kan stuk.

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Nadeel van de HDMI extractor is dat je het natuurlijk permanent een hdmi poort kwijt ben.
Een DAC converter (+- 15 euro op Bol, met optische kabel en usb aansluiting) doet hetzelfde, maar dan via de optische audio-out aansluiting op je tv

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Paar dingen:
- noem eens de types van je tv en je Teufel.
- een standaard digitale uitgang of ingang (coax of optisch, beiden spdif) gaan maximaal tot een DTS signaal. Meer bandbreedte is er simpelweg niet
- een hdmi audio extractor kan misschien hogere signalen ondersteunen, maar die kan ie niet omzetten naar analoog, hooguit stereo. Daar verlies je het dus ook. Dat het dingen ondersteunt in bepaalde situaties wil niet zeggen dat het voor jou ook werkt.

Ik kan me niet voorstellen dat je Teufel set gen digitale ingang zou hebben. Je wilt uiteraard het hoogst mogelijk haalbare. Daarvoor is meer info nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1