"Problemen" met vervangen thermostaatkraan douche

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:30
Ik heb een nieuwe thermostaat kraan van Grohe om mijn oude te vervangen.

De thermostaat kraan had ik er zo vanaf, maar ik krijg de oude S-koppeling er met geen mogelijkheid af, meer kracht dan ik al gezet heb met een grote bahco wil ik niet doen omdat ik bang ben dat ik daar iets mee stuk maak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLUF5Vj1R8sWi9yx51D6ySWy2X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV2e3aIaC4BCtmw5SEEFEFUy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb toch echt wel al wat kracht erop gezet. Met een hamer heb ik er ook nog even tegen aan getikt. Ik heb nu maar besloten om de nieuwe kraan op de bestaande te zetten. Maar de rubbers van de oude vertrouwde ik niet echt, met name de ruis onderdrukker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0wqO5B1EdChShJ-63higNt9yz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhKtsJvWaA0tp4W2wfKlbSbd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan een nieuwe ruisonderdukker halen (zijn die van Grohe allemaal de zelfde maat?) en de s-koppeling laten zitten, ik baal wel dat die niet gewoon in zn geheel vervangen kon worden en kost me toch weer een €13 euro extra. Of zeggen jullie, lekker laten zitten met de oude ruisonderdukker. Begint wel wat scheuren/uitdroging te vertonen. En wellicht nog een tip hoe de s-koppeling te verwijderen?

[ Voor 11% gewijzigd door sjors86 op 16-01-2026 15:05 ]

Alle reacties

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:32
Waarom wil je die S koppelingen er af?
Ze zijn waterdicht, zitten (of zaten) horizontaal en heb je toch nodig voor de andere kraan?

• sjors86
sonina schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:42:
Waarom wil je die S koppelingen er af?
Ze zijn waterdicht, zitten (of zaten) horizontaal en heb je toch nodig voor de andere kraan?
Vooral vanwege de rubbers/ruisonderdukker die aan het uitdrogen/versleten zijn en ik bij de nieuwe kraan, nieuwe s-koppelingen kreeg en me goed leek om dan alles te vervangen.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:32
Die kan je mee vervangen. Zitten enkel aan deze zijde van de S koppeling.
De koppeling zelf is een metalen stuk om de kraan net goed geplaatst te krijgen en aan te sluiten.
Op dat stuk zelf zal geen slijtage zitten.

De dichting tussen de S koppeling en de muuraansluiting zou in principe ook niet mogen slijten.

• sjors86
sonina schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:58:
Die kan je mee vervangen. Zitten enkel aan deze zijde van de S koppeling.
De koppeling zelf is een metalen stuk om de kraan net goed geplaatst te krijgen en aan te sluiten.
Op dat stuk zelf zal geen slijtage zitten.

De dichting tussen de S koppeling en de muuraansluiting zou in principe ook niet mogen slijten.
Dat weet ik, maar de geleverde s-koppeling heeft andere rubbers, dus die kan ik niet gebruiken om te vervangen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Dan haal je toch even de rubbers uit de koppeling en haalt bij de bouwmarkt of warmteservice een setje nieuwe?

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:14
En de S-koppelingen dienen afgekit te worden aan het tegelwerk, daarna pas het rozet erop en de kraan monteren.

• sjors86
Rukapul schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:58:
Dan haal je toch even de rubbers uit de koppeling en haalt bij de bouwmarkt of warmteservice een setje nieuwe?
Ik zeg toch ook niet dat dat geen optie is, ik zeg zelfs dat dit een optie is, maar vraag tegelijkertijd of er geen manier is om de koppeling te vervangen wat me eventueel de aanschaf voor rubbers voorkomt, die overigens ook niet direct leverbaar (amazon 1 tot 2 dagen en warme service 2 weken). Dus mijn vraag was, kan ik die s-koppeling los krijgen en zo niet, zal ik dan de rubbers vervangen of niet.

Vind het antwoord dat je geeft toch niet echt aansluiten op mijn vraag.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon meer kracht zetten, al zou ik ze lekker laten zitten omdat je gezien je kennis waarschijnlijk alleen maar meer ellende op de hals haalt.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:44

franssie

Save the albatross

Laten zitten of ervaren hoe het is om de muur open te breken om het lek te vinden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1