Vraag

• Khapaleno
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-02 21:59
Ik heb nu ongeveer 500 uur de vrij nieuwe Gigabyte MO27Q28G OLED in gebruik en merk al vanaf het begin in een aantal games met donkere scenes verticale lijnen (banding) in het scherm (zie afbeelding).

Ik vroeg mij af of dit normaal is. Ik las dat schermen een 'break-in' periode hebben, maar na 500 uur lijkt mij dit niet meer van toepassing.
Bestaat er de kans dat ik een defect product heb, of is dit volkomen normaal met OLED monitors?
En is er misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOkyZxAXf-QSoUkDBCWjI1G97HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzpbOxR3RWLWuoQxnUAJm480.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IezF8q62FbTaQDcWO9hdvi0oqZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJHc89uLWqZm7HqV9TOP4nZc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:25

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De vraag is hier wat de oorzaak van de "banden" zijn: Is het bronmateriaal te zwaar gecomprimeerd zodat de betere kwaliteit van het scherm zichtbaar maakt wat eerst onzichtbaar was?

Is de gekozen kleurendiepte te laag? Bijvoorbeeld 8-bit i.p.v. 10-bit? (Ik verwacht niet dat dit het effect zo groot zal zin als op de foto's.)

Of vind er ergens beeldverwerking plaats met te lage kleurendiepte? En dan kan zowel ergens op je computer zijn, als beeldverwerking in de monitor die de mist in gaat?

Welke videomode speel je? Op welke kleurenruimte (RGB of YUV) is je HDMI-uitgang ingesteld?

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-02 09:55
Is de banding ook te zien bij gewoon surfen op internet of afspelen van bijv youtube filmpjes?

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:23
Na een bekende bug op mijn Gigabyte OLED scherm waarbij de Pixel Clean niet meer automatisch draait kwam dit op mijn scherm ook voor.
Na een tijd stroomloos en opnieuw aansluiten begon de OLED care weer automatische Pixel Clean uit te voeren en was dit bij mij gelukkig opgelost; hopelijk is dit hetzelfde, waar je in ieder geval op kunt letten binnen het OLED Care in de OSD is of de counter automatisch hoger wordt iedere dag.

• Khapaleno
dmantione schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:52:
De vraag is hier wat de oorzaak van de "banden" zijn: Is het bronmateriaal te zwaar gecomprimeerd zodat de betere kwaliteit van het scherm zichtbaar maakt wat eerst onzichtbaar was?

Is de gekozen kleurendiepte te laag? Bijvoorbeeld 8-bit i.p.v. 10-bit? (Ik verwacht niet dat dit het effect zo groot zal zin als op de foto's.)

Of vind er ergens beeldverwerking plaats met te lage kleurendiepte? En dan kan zowel ergens op je computer zijn, als beeldverwerking in de monitor die de mist in gaat?

Welke videomode speel je? Op welke kleurenruimte (RGB of YUV) is je HDMI-uitgang ingesteld?
Bedankt voor je reactie.
In mijn AMD Software staat de Color Depth op 10 bpc. De monitor is met een DisplayPort kabel verbonden en staat op sRGB Picture modus. Verder weet ik niet hoe ik kan controleren of er ergens anders beeldverwerking plaats vind met te lage kleurendiepte.

• Khapaleno
rickb23 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:25:
Is de banding ook te zien bij gewoon surfen op internet of afspelen van bijv youtube filmpjes?
Bedankt voor de reactie.
Ja de banding is ook nu ik deze reactie schrijf op de grijze Tweakers pagina te zien. Wel een stuk minder zichtbaar.

Als ik via een display test website een uniformity test doe begint de banding onder 30% brightness zichtbaar te worden. Met name op 1 plek (links in het scherm) het meeste zichtbaar.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kan je eens met aantoonbaar goed bronmateriaal testen, zodat we zeker weten dat het niet je bronmateriaal is?

Je zou deze testbeelden kunnen gebruiken:

https://github.com/jurson...ree/master/test_sequences

Kan je controleren welke kleurenruimte je videokaart naar de monitor stuurt? SRGB op de monitor instellen zegt niet automatisch iets over wat er over de kabel gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door dmantione op 20-01-2026 22:31 ]

• Khapaleno
@dmantione Volgens mijn Windows instellingen onder Advanced Display staat er 10-bit. Maar als ik goed naar het beeldmateriaal kijk van jouw link zijn 8 en 10 bit exact hetzelfde....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSCsc2ynUpWNs1peQrhsJtHKnaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tuj872RQQJ9opMNhJzAqKF0s.png?f=user_large

Zie ook de instellingen in de AMD Software

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW6Sif2zJ3ZLhMqvoaSofn-0utw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLNhUCLatx3xqOInLjLvDBLD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Khapaleno op 20-01-2026 22:49 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Haal je je scherm van het stroom af als je hem niet gebruikt? Want dat kan je met oled beter niet doen

• Khapaleno
@E-PaiN Mijn Pixel Clean lijkt nog wel automatisch geactiveerd te worden. Meestal zo'n 10 minuten nadat ik het scherm uitschakel zie ik kort een melding over Pixel Clean.

• Khapaleno
@418O2 Nee, ik sluit de computer gewoon af en het scherm gaat dan uit. Verder doe ik niks met het stroom.

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik weet nog niet hoe, maar ik denk dat de bandbreedte op een bepaalde manier de oorzaak is. Waarom denk ik dat?

2560×1440×32×280 = 33.030.144.000

Dit is dus 33 gigabps aan ruwe data, daar komt nog overhead bij, onder meer voor blanking, audio en heel belangrijk foutcorrectie. Je komt dan heel dichtbij de 40 gigabps die de meeste Displayport 2.1 implementaties hebben, dus het ruikt er een beetje naar dat die overschreden wordt.

Kan je de benodigde bandbreedte fors verlagen, bijvoorbeeld door de refreshrate van 280Hz terug te schroeven naar een wat beschaafdere 120Hz en kijken wat dat doet?

• Khapaleno
@dmantione Excuses voor mijn late reactie. Ik heb het zojuist op 120Hz geprobeerd en zie ingame (en op de grijze achtergrond van de tweakers website) nog wel de zelfde verticale banden. Toch erg bedankt voor het meedenken.

[ Voor 13% gewijzigd door Khapaleno op 23-01-2026 22:39 ]

Pagina: 1