Toon posts:

3 CD Drives op 1 IDE poort?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om 3 CD Drives ( 1 DVD Drive, 1 Burner, 1 Normal CD Drive) op 1 IDE poort aan te sluiten. Is hiervoor een speciale IDE connector nodig?
Ik mis de snelheid van mijn CD Drive bij het lezen van Cd's. De DVD Player is goed, maar niet echt snel.

• X-Mogwai
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07-2025
Nope.. Kan niet..

Max 2 apparaten per IDE kabel

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 16:26
Nee, dat gaat niet.
Je zult ergens op een andere IDE poort 1 van de apparaten moeten aansluiten..

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

Dit kan iig. NIET met een standaard IDE controler. Als je meer devices wil aansluiten moet je een promise pci-ide kaartje kopen, dan krijg je er 2 ide poorten bij.
1 IDEpoort =1 master+1 slave

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 16:26
Dan ben je wel weer een PCI slot kwijt.
Misschien kun je dan een snellere CD/DVD-ROM speler kopen, en de andere CD-ROM en DVD-ROM speler tekoop zetten.
Dan heb je zelfs weer een IDE poortje over :)

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Verwijderd

dat ken alleen met promasche kaart das een soort skoetsie >:)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Nope, echte IDE = max 2 per kabel

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Als je wil weten waarom: IBM heeft vroeger het zo gedisgnd dat er een master en een slave was, enneuh, een derde heeft dan nix :)

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik al :'(. Ik had al zo'n vermoeden dat die derde niet zou werken ( Hoe zou ik die anders in Bios moeten laten herkennen :?).
Verder heb ik even gekeken bij pricewatch naar zo'n promise pci-ide kaart, maar kon echt niet erachter komen welke de juiste was. De DVD Player die ik heb is best nieuw (Pioneer116).
IBM zou die instelling moeten aanpassen aan master, novice, slave :P. Wel er rust niets anders op dan wachten op een snellere DVD Player.

Thanks evryone:)

• P.B.
  • Niet online
Geef die normal cd-drive weg :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet, ben er te veel aan gehecht :).

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
der was onlangs een review van een bakje waarbij je bij opstarten kiest welke hd gebruikt wordt (externe multiboot) dit moet ook kunnen in jouw geval waarbij je bij opstarten kiest welke cd-drive je wilt gebruiken, maar ik zou een promise kaartje steken :)
- die zijn snel
- kan je alles (of bijna alles) op master steken (wat beter is)
- heb je plaats zat voor een extra hd (kunt nooit plek genoeg hebbe)

Verwijderd

Topicstarter
Welke primer kaart moet ik dan nemen? Ik heb een aantal van die kaarten zien staan maar weet niet welk PCI-IDE is.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:57

4POX

Everybody is wired

Als je nog een isa poort heb dan kun je daar een oude geluidskaart indoen.. Die hebben vaak nog een ide poort erop zitten.. Dan disable je onder windows het sound gedeelte.. Je hebt dan voor 0 tot 10 gulden een extra ide poort..

Die geluidskaarten liggen vaak nog met bulten weg te rotten op zolders, in kasten en buros.. Beetje zoeken en je hebt eentje

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

of je gebruikt de oude cd-drive enkel nog om geluids cd's af te spelen :P
gewoon alleen power en een draadje van je soundcard naar je cd-drive :D

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zo'n IDE aansluiting op een geluidskaart is toch harstikke traag ?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ISA is max 8MB/s (als de bus op 8MHz loopt). DMA werkt alleen voor de eerste 16MB RAM, dus daar heb je tegenwoordig weinig aan.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dus zo'n oude soundcard in een van de ISA sloten ingooi, dan zou ik dus nog een CD Drive aan kunnen sluiten. Maar ik denk niet dat ik er dan veel aan heb. Is zo'n IDE niet erg langzaam?
Zit er op alle kaarten van de merk primer een IDE poort?

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 22:49

sus

is druk :+

eehm, dan kan je er idd. een CD-ROM aan hangen. Maar dan moet hij wel ATAPI wezen, anders werkt het niet.

En je moet in je config.sys en autoexec.bat de nodige drivers laden voor geluidskaart en cdrom.

Niet echt aan te bevelen, heb het hier een poosje gehad, en had veel probs, omdat dan je systeem (in mijn geval iig) in de MS-DOS compatibal modus gaat. En dan gata Windows weer mekkeren...

ATAPI is tegenwoordig standaard voor CD-ROM...

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:57

4POX

Everybody is wired

Op donderdag 20 september 2001 20:14 schreef suspicious het volgende:

En je moet in je config.sys en autoexec.bat de nodige drivers laden voor geluidskaart en cdrom.
Nee hoor, windows pakte hier braaf de drivers.. OOk de ide controller. Zo heb ik een hele tijd gewerkt totdat ik een a7v had.. Daar zat geen isa meer op.. Maar wel een promise 8-) controller

AKA Rinkel weblog

• Bass64
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10-2023

Bass64

Be Good, Be There, Bye Bye

ik gebruik de abit hotrot 66
is dus een IDE controller
maar er is al een nieuwere hotrot 100
had hem gekocht bij powerline

maar sluit er wel dingen op aan die weinig gebruikt (zo als dvd speler)
want het werkt wel een beetje vertraging op vind ik

AMD XP2400+, ASUS A7V333, ATI 9800 Pro 128mb, SBlive Audigy 2, 768MB DDR 2700, 96.4GB HDD + 120 GB in raid 2+0

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier twee kaarten gevonden:
Promise Ultra ATA100 Controller PCI Retail
Promise FastTrack 100 IDE RAID controller PCI Retail

Welke van deze kaarten raden jullie aan? Ik heb niet veel info gevonden, maar ik ga ervan uit dat er twee IDE poorten op een van zo'n kaart zitten zoals grand.lord.of.chaos dat zei.

• Bass64
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10-2023

Bass64

Be Good, Be There, Bye Bye

de laaste is een rain controller
kan je dus van 2 schijven 1 hdd maken

heb jij niet echt nodig denk ik
kan je het beste gewoon voor de bovenste kiezen

AMD XP2400+, ASUS A7V333, ATI 9800 Pro 128mb, SBlive Audigy 2, 768MB DDR 2700, 96.4GB HDD + 120 GB in raid 2+0

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 16:44

Arno

PF5A

--> [forum=21] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Pagina: 1