trespaplaten van frame verwijderen. Slotbouten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-01 14:35
Ik ben totaal niet technisch, maar wil ergens 2 trespaplaten (6mm dikte)van een frame loshalen, om er nieuwe reclameplaten op te zetten.
Ik ben zelf nog niet op locatie geweest maar kan iemand zien uitgaande van de foto, of dit in de hoeken met slotbouten is vastgezet en je dit gewoon met een steeksleutel (als er bouten aan zitten) los kan draaien. Of is dit een ander systeem, hoe die platen aan dat frame zijn vast gezet en hoe kun je dan die platen verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VvwFQsvT/platen-trespa.jpg

Alle reacties

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:09
Ik pak even mijn kristallen bol er bij moment..

• CalvinStengs
Reptielenbrein schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:04:
Ik pak even mijn kristallen bol er bij moment..
Ik moet het ook maar doen met de foto. Wellicht dat er iemand bekend is hoe ze zo'n platen vast zetten op een frame en hoe los te maken?

• Kappie68
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-02 16:34
Ik adviseer om een doppenset mee te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOCYRWAfpUxR5Kusb68ff7rCmLw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jiggYqcJsdfF8R2k4PxPBWGO.png?f=user_large

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:52
@CalvinStengs
Ziet er inderdaad uit als een slotbout. Maar met een standaard gereedschapset zou dit prima te demonteren zijn. En anders, slijptol mee en een paar nieuwe bouten.
De vraag is vooral denk ik hoe kostbaar je tijd is, want anders zou je deze vraag niet stellen. Dus vraag of om meer info of neem voldoende spullen mee.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 09:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ooit maandje bij een buitendienst gewerkt. Dieahadden daar speciale moeren voor, die waren rond, maar hadden een vaag patroon bovenop waarvoor je een speciale dop nodig had. Dit om te voorkomen dat elke grapjas dat ding kan losdraaien.

Maar of die daar ook opzit is idd compleet gokwerk natuurlijk. Dus neem een universele sleutel (AKA slijptol) mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 16-01-2026 14:45 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• CalvinStengs
Tjee, ik dacht draai even aan de onderkant moeren los te draaien en met een hammer de bouten eruit te kloppen, maar het zal i.d.d. wel dat die bouten in de framestang zijn verwerkt.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:02
Zo te zien zijn dat gewoon slotbouten en zit er gewoon een moer aan de onderkant. Kans is aanwezig dat je het met normale doppen niet red en je diepe doppen nodig bent. Maar het blijft gokken met de weinige informatie.

• CalvinStengs
Maar slotbouten zijn er toch eigenlijk voor gebruik in houtconstructies, waarbij het vierkante gedeelte onder de kop in het zachtere hout klemt om meedraaien te voorkomen. Het betreft hier trespaplaten van 6mm, dat is hard, compact materiaal voor zo'n slotbout?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je in die platen een gat boort dat net iets kleiner is dan de diagonaal van het vierkante deel van de slotbout, dan krijg je dat vast wel passend. Of gewoon een ruimschoots groot genoeg gat en de slotbout even met de hand tegenhouden tot de kop zelf genoeg wrijving heeft om ‘m verder aan te draaien. Dan is de keuze voor slotbouten puur omdat het er fraaier uit ziet / iets minder uitnodigt om los te draaien.

Maar goed, veel meer dan speculeren kunnen we hier natuurlijk niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:01

Reptile209

- gers -

CalvinStengs schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:35:
Tjee, ik dacht draai even aan de onderkant moeren los te draaien en met een hammer de bouten eruit te kloppen, maar het zal i.d.d. wel dat die bouten in de framestang zijn verwerkt.
Dat lijkt me sterk: ooit moet de moer aangedraaid zijn. Als dat ding helemaal binnenin het frame zit, kan dat niet. Je kan immers niet de gladde kop van de bout gebruiken om hem in te draaien. Of er was ooit een gat boven de moer dat ze daarna dichtgelast hebben oid, maar dat lijkt me een boel werk. De moeren zitten dus gewoon aan de achterkant op een bereikbare plaats lijkt me. :)

Zo scherp als een voetbal!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-02 21:36
Je kan natuurlijk ook even een foto van de achterkant opvragen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Aan de achterkant van het frame zit gewoon een gat voor een dop 8/10/13mm afhankelijk van de diameter van de slotbout.

My favorite programming language is solder.

• CalvinStengs
Heb inmiddels foto's van de achterkant door gekregen.
Dus kan gewoon met steeksleutel losdraaien.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FdfvcVhQ/IMG-7159.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TLyxmJTR/IMG-7160.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door CalvinStengs op 19-01-2026 14:32 ]

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@CalvinStengs neem even een busje KRUIP-olie mee......geen WD40 maar gewoon échte kruipolie.

DIt spul heeft buiten gestaan en met een beetje pech (gezien de foto) zijn dat geen dure RVS bouten en moeren geweest ;-)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:48
CalvinStengs schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:31:
Heb inmiddels foto's van de achterkant door gekregen.
Dus kan gewoon met steeksleutel losdraaien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de nieuwe borden direct even RVS slotbouten+moeren halen :Y
Pagina: 1