[Linux] Loginnaam en wachtwoord opgeven bij `rsh`

Pagina: 1
Acties:

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 14:13
Ik weet ondertussen (dankzij GOT) dat je bij het rsh commando met de -l optie de username op kan geven. Volgende vraag: kan ik ook het wachtwoord meegeven van de gebruiker als deze het invult?
Met andere woorden: kan ik met rsh inloggen op een ander systeem en dan het commando uitvoeren? Alleen de username is niet voldoende namelijk: geen permissie om programma's uit te voeren (logisch).

bestaat er zoiets als:
code:
1
rsh -l loginname:password host commando

De man-pages hier op de Irix systemen zijn niet echt duidelijk. Er wordt niet eens gesproken over de -l optie.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wachtwoord meegeven zal niks worden.. Wat je wel kunt doen is een .rhosts bestand aanmaken. Hierin kun je aangeven welke gebruikers vanaf welke server kunnen inloggen zonder een wachtwoord te gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 14:13
Op woensdag 19 september 2001 21:52 schreef Janoz het volgende:
Wachtwoord meegeven zal niks worden.. Wat je wel kunt doen is een .rhosts bestand aanmaken. Hierin kun je aangeven welke gebruikers vanaf welke server kunnen inloggen zonder een wachtwoord te gebruiken.
Hmm, das dus het probleem: dit komt in een cgi-script op de webserver te draaien. Iedereen kan dus inloggen. Met rsh zou de webserver een bepaald programma moeten runnen. Dit wordt dus telkens door de user 'webserver' gedaan en niet door diegene die de website benaderd.
Hmm, kzal nog wel even rondkijken in P&W.
Mocht je nog ideeen hebben...