Privacytoezichthouder wil dat overheid strenge nieuwe…

Pagina: 1
Acties:

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:39
Artikel: nieuws: Privacytoezichthouder wil dat overheid strenge nieuwe antiwitwaswet a...
Auteur: @TijsZonderH
De nieuwe wet is een verplichting vanuit Europa, dat lidstaten dwingt wetgeving op te stellen om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen.
Zoals @cnoobie terecht ook al in een comment onder dit nieuwsbericht opmerkt, de EU “dwingt” lidstaten niet om wetgeving te implementeren. Dwingen impliceert dat de EU de Europese witwasregelt eenzijdig/ondemocratisch oplegt, terwijl zowel het Europees Parlement (dat alle burgers samen kiezen) als de individuele lidstaten sámen de regels hebben opgesteld én bij meerderheid akkoord zijn.
De lidstaten leggen de “verplichting” dus aan zichzelf op (het komt niet ‘van bovenaf’).

Ik ben het met cnoobie eens dat iets meer nuance in de formulering hier wel gewenst is (al wil ik Tweakers er zeker niet van beschuldigen dat dit opzettelijk negatief is). Ik zie in de commentsectie van de frontpage namelijk regelmatig misverstanden over hoe de EU werkt, met name de aantoonbare onwaarheid dat alles wat de EU besluit of doet “ondemocratisch” is.
Ik heb overigens niet de illusie dat Tweakers dat in hun eentje dat beeld kan corrigeren, maar woordkeuze in de berichtgeving speelt wel een rol, en alle kleine beetjes helpen. ;)

(en dan ook nog een heel klein muggenzifterig puntje: het is niet “Europa” dat de regels heeft opgesteld, maar de Europese Unie ;) ).

scintillating

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-01 14:11

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ja dat is wel een terecht punt. Hanlons scheermes wel hoor, gewoon niet zo bij stilgestaan :P Maar woorden hebben betekenis dus ik schaaf daar wat aan, dank! Ook aan @cnoobie trouwens.

In het verleden geschreven handtekeningen bieden geen garantie voor de toekomst.