Vraag

• Tiborv
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:49

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Ik heb een Optiplex 7050 en onder zowel Windows 11 als drie Linux (Mint, Zorin en Debian 13) distro's heeft dit PC'tje er veel moeite mee om video's af te spelen, simpele DVD rips lukt wel, maar H.264 of H.265 gaat gewoon niet, het beeld schokt, staat regelmatig stil en audio/video sync is bagger.

Mijn media PC met een i5 3570 en 8GB DDR3 doet het probleemloos met de ingebouwde GPU en ik verwachtte dat een processor 3 generaties verder en meer dan twee keer zoveel geheugen het zeker zou kunnen, ook als is het een 'T' versie. Overschat ik de CPU power van de 'T' werkelijk zoveel?

Ik draai Potplayer en VNC op een:
Optiplex 7050 SFF (geen ruimte voor externe gpu)
I5 6500T
20GB DDR4
Samsung SSD 128GB, video's staan op Samba share

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Windows 11 standaard installatie, Windows 11 tiny, Linux Mint, Linux Zorin Core, Debian 13 zonder extra toeters en bellen.
Afspeelsoftware: MS mediaplayer, VLC, Potplayer, SMplayer

Heeft iemand nog een briljante suggestie? Een normale i5 gaat de adapter waarschijnlijk niet zo leuk vinden en een externe GPU is dus niet mogelijk.

Hoi

Beste antwoord (via Tiborv op 16-01-2026 14:50)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:49
@Tiborv
Ik ben bang dat je het beste iets anders zal moeten kopen wat standaard H.264 of H.265 hardwarematig kan decoden. Je PC is al bijna 10 jaar oud en je CPU heeft nooit dit goed gekund. Een Pi4 kan dit al standaard en die kosten een paar tientjes.
Dus kijk of je een leuke 2ehands pc kan scoren waar je je ddr4 en ssd in kan hergebruiken. Voor 100 euro kan je al klaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 16-01-2026 13:02 ]

Alle reacties

• Blasterxp
  • Niet online
staat het aantal megabyte wat naar de gpu gaat in de bios zo hoog mogelijk?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

H265 decoding is pas ondersteund vanaf Intel 8-serie.

Of je moet een Nvidia 1000-serie GPU bijprikken met minstens 3GB VRAM.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tiborv

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Geheugen toewijzing zal ik nogmaals controleren, volgens mij staat die op max.

Videokaart bij prikken is zoals al is aangegeven niet mogelijk.

Hoi

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:49
@Tiborv
Ik ben bang dat je het beste iets anders zal moeten kopen wat standaard H.264 of H.265 hardwarematig kan decoden. Je PC is al bijna 10 jaar oud en je CPU heeft nooit dit goed gekund. Een Pi4 kan dit al standaard en die kosten een paar tientjes.
Dus kijk of je een leuke 2ehands pc kan scoren waar je je ddr4 en ssd in kan hergebruiken. Voor 100 euro kan je al klaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door chrisborst op 16-01-2026 13:02 ]

• Tiborv

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Dat vermoeden had ik al, wel op zoek naar een ander setje 😅.

Dank allemaal, ben weer een stukkie wijzer.

Hoi

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als H264 (gewoon full HD?) al niet goed wil afspelen op die CPU is er toch iets niet in orde lijkt mij?
Maakt het nog uit of je de video's lokaal afspeelt van de SSD?

• Tiborv

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Lokaal of via netwerk maakt geen verschil. De 'T' cpu's zijn kennelijk echt 'T'raag.

Hoi

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04
Tegenwoordig heb je geen mediapc meer nodig en ben je vaak beter af met AndroidTv/Googletv; uitvoering: Xiaomi Mi Box S 8GB. Hierop kun je Kodi of plex installeren (en zelfs vlc).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Tiborv

Tiborv

Hoi Pippeloi

Topicstarter
Even CrystalMark gedraaid op de Optiplex met de i5 -6500T, CPU score Single 1553 / multicore 6018
Op een andere PC met een i5-6400 (zonder 'T') haal ik 6385 om 23983
Dat is dus een significant verschil. Over de grafische prestaties heb ik maar niet, die zijn ronduit bedroevend :-)
Fijn weekend alvast :-)

Hoi

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:18
De i5-6500T is eigenlijk een low-power CPU. Hij is gemaakt om zuinig te zijn (35W) en draait daardoor op lagere kloksnelheden, met turbo’s die maar kort aangehouden worden. In compacte OEM-pc’s wordt dat vaak nog extra beperkt.

De i5-3570 is een volwaardige desktop-CPU (77W) met veel hogere clocks die hij ook gewoon kan blijven draaien, ondanks dat deze ouder is.

Idealiter wil je tegenwoordig gewoon iets met hwa.
Pagina: 1