Ik heb een Optiplex 7050 en onder zowel Windows 11 als drie Linux (Mint, Zorin en Debian 13) distro's heeft dit PC'tje er veel moeite mee om video's af te spelen, simpele DVD rips lukt wel, maar H.264 of H.265 gaat gewoon niet, het beeld schokt, staat regelmatig stil en audio/video sync is bagger.
Mijn media PC met een i5 3570 en 8GB DDR3 doet het probleemloos met de ingebouwde GPU en ik verwachtte dat een processor 3 generaties verder en meer dan twee keer zoveel geheugen het zeker zou kunnen, ook als is het een 'T' versie. Overschat ik de CPU power van de 'T' werkelijk zoveel?
Ik draai Potplayer en VNC op een:
Optiplex 7050 SFF (geen ruimte voor externe gpu)
I5 6500T
20GB DDR4
Samsung SSD 128GB, video's staan op Samba share
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Windows 11 standaard installatie, Windows 11 tiny, Linux Mint, Linux Zorin Core, Debian 13 zonder extra toeters en bellen.
Afspeelsoftware: MS mediaplayer, VLC, Potplayer, SMplayer
Heeft iemand nog een briljante suggestie? Een normale i5 gaat de adapter waarschijnlijk niet zo leuk vinden en een externe GPU is dus niet mogelijk.
Mijn media PC met een i5 3570 en 8GB DDR3 doet het probleemloos met de ingebouwde GPU en ik verwachtte dat een processor 3 generaties verder en meer dan twee keer zoveel geheugen het zeker zou kunnen, ook als is het een 'T' versie. Overschat ik de CPU power van de 'T' werkelijk zoveel?
Ik draai Potplayer en VNC op een:
Optiplex 7050 SFF (geen ruimte voor externe gpu)
I5 6500T
20GB DDR4
Samsung SSD 128GB, video's staan op Samba share
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Windows 11 standaard installatie, Windows 11 tiny, Linux Mint, Linux Zorin Core, Debian 13 zonder extra toeters en bellen.
Afspeelsoftware: MS mediaplayer, VLC, Potplayer, SMplayer
Heeft iemand nog een briljante suggestie? Een normale i5 gaat de adapter waarschijnlijk niet zo leuk vinden en een externe GPU is dus niet mogelijk.
Hoi