• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:56
Rond 2000 heb ik eens met geld dat over was een lijfrentepolis gekocht. Nu loopt dat af(na aow leeftijd), na al eens verlengd te zijn. Ik heb het geld daar liefst zo snel mogelijk weg, dus dacht ik laat het in 5 jaar in gelijke delen uitkeren. Dan gaat er als ik goed heb de normale belastingheffing overheen zoals bij normaal inkomen. Als ik bij wat vergelijk sites kijk kan ik kiezen uit een spaarrente gebaseerde uitkering, of beleggen.
Met sparen is dat 2,6% nu.
Ik zag zo snel maar1 beleggingsgebaseerde aanbieder, Semmie, nooit van gehoord.
Het totale bedrag is 17k.
Zie ik wat over het hoofd? Zijn er betere keuzes?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Kan je zonder het geld? Dan kan je beleggen, dit brengt meer op over algemeen, maar heeft wel risicos.
Kan je niet zonder? Gebruik raison voor banken te zoeken met hogere rentes. 3% is prima haalbaar.

Kan je korte termijn zonder maar wil je wel zekerheid? Dan kan je nog naar andere opties kijken.

Ps - dit is een algemeen advies. Ik ben GEEN financieel expert dus kom niet over 10 jaar langs als je toch een verkeerde keuze hebt gemaakt ^^. Laat je goed adviseren.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 15-01-2026 23:42 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je bent inmiddels AOW gerechtigd volgens de OP en je wilt nú nog met 17K (uit een lijfrentepolis) gaan 'beleggen'?

Zet dat geld weg op een spaarrekening (termijn deposito) zodat je er op korte termijn over kunt blijven beschikken en kijk er verder niet meer naar om..... Je kunt het nú missen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 15-01-2026 23:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• pauldaytona
Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:50:
Je bent inmiddels AOW gerechtigd volgens de OP en je wilt nú met 17K (uit een lijfrentepolis) gaan 'beleggen'?

Zet dat geld weg op een spaarrekening (termijn deposito) en kijk er verder niet meer naar om..... Je kunt het missen :P
Ja als het zou kunnen. Vrijgekomen geld van een lijfrentepolis moet ofwel besteed worden aan een levenslange uitkering, of in minimaal 5 jaarlijkse termijnen uitbetaald worden. Direct uitbetalen kan ook, maar komt boete van de belastingdienst bovenop "revisierente", a 20%.

Het beleggen is niet iets wat je zelf doet, maar door een verzekeraar of bank waar je het bedrag moet onderbrengen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Finner.nl heeft een goed overzicht. Die geeft naast Semmie nog tien andere aanbieders van beleggen in de uitkeringsfase van een lijfrente.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat nu instappen in beleggen geen goed idee is, de koersen staan hoger dan ooit en er zijn significante marktrisico's van o.a. de AI bubbel. Sparen is beter, dat is ook de gebruikelijke manier.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
Koop er iets moois van. Of schenk het aan kinderen, als je die hebt.

• s.craciun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 17:30
Het is al een paar jaar geleden dat ik hier ben ingedoken voor mijzelf (45), maar doorbeleggen was toen nog niet mogelijk via de bekendere partijen. Verzekeraars neem je denk ik alleen als je voor je hele leven een uitkering wilt; want als je vroegtijdig overlijd dan is het overgebleven geld voor hen. Bij banken blijft als het goed is alles voor de nabestaanden.

Het gaat om een klein bedrag, maar als je nog overig pensioen hebt zou ik even kijken naar de belastingdruk. Vorig jaar was deze tussen de 45k en 60k (verzamelinkomen) vooral erg hoog: 60,9%. Uiteraard afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. De belastingdienst heeft een simulatieomgeving (OLA) waarin je dit kunt checken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De eerste stap is uitrekenen in hoeveel jaar je het moet uitkeren om nog in de lagere belastingschaal te blijven iig :)
(met 17k kan dat idd best uitkomen op de minimale 5 jaar)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-02 10:25
Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:50:
Je bent inmiddels AOW gerechtigd volgens de OP en je wilt nú nog met 17K (uit een lijfrentepolis) gaan 'beleggen'?

Zet dat geld weg op een spaarrekening (termijn deposito) zodat je er op korte termijn over kunt blijven beschikken en kijk er verder niet meer naar om..... Je kunt het nú missen :P
Zoals ik het begrijp wil topicstarter de lijfrente niet nog eens vastzetten, maar wil hij met periodieke uitkeringen beginnen. Dan wordt het geld dat in de lijfrente zit in een bepaalde periode (minimaal vijf jaar) aan hem uitgekeerd.
Zolang niet alles is uitgekeerd, blijft er een bepaald bedrag bij de bank of verzekeraar staan. Je hebt dan de keuze om dat geld in een veilige spaarrekening te steken, waardoor dat geld nog een beetje oprent. Je kan het geld ook laten beleggen, met de kans dat je meer of minder rendement maakt dan op een spaarrekening.

Voorbeeld:
Topicstarter heeft € 15.000 in een lijfrentepolis gestort en dat is in de loop van de tijd door sparen/ beleggen gegroeid tot € 17.000. Hij kiest er voor om dat op een depositorekening te parkeren tegen 3 procent rente en het bedrag in vijf jaarlijkse termijnen uit te laten keren.
Jaar 1: € 17.000 + 3% = € 17.510 -> uitkering 1/5e deel = € 3.502 -> resteert € 14.008
Jaar 2: € 14.008 + 3% = € 14.533 -> uitkering 1/4e deel = € 3.633 -> resteert € 10.900
Jaar 3: € 10.900 + 3% = € 11.227 -> uitkering 1/3e deel = € 3.743 -> resteert € 7.485
Jaar 4: € 7.485 + 3% = € 7.822 -> uitkering 1/2e deel = € 3.911 -> resteert € 3.911
Jaar 5: € 3.911 + 3% = € 4.028 -> uitkering restant = € 4.028
(Je hebt ook varianten waarin de je rente krijgt, maar waarbij de jaarlijkse uitkering gelijk blijft.)

Met beleggen wordt het geld niet op een depositorekening gestort, maar in een beleggingsdepot gestopt. De kans is dat beleggingen flink meer rendement maken dan een spaarrekening, maar wanneer de economie even tegenzit (en de beleggers van je bank/ verzekeraar niet al te actief handelen in hun aandelenfondsen) kan je ook flink verlies lijden. Op de lange termijn levert beleggen vrijwel altijd meer rendement op dan sparen, maar op de korte termijn kan een eenmalige korte dip fors minder rendement opleveren.
Zelf zou ik voor een korte termijn, zoals vijf jaar voor zeker gaan en voor een spaardeposito kiezen. (Tenzij ik in een kristallen bol zou kunnen zien dat de economie de komende vijf jaar geen tegenslagen zal krijgen.) Maar hou je van een gokje en zijn de uitkeringen puur extra, maar niet noodzakelijk om een leven te leiden zoals je dat zou willen, zou je voor beleggen kunnen gaan.

Maar dit is puur eigen mening en in geen enkel opzicht financieel advies.

• s.craciun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 17:30
YakuzA schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:17:
De eerste stap is uitrekenen in hoeveel jaar je het moet uitkeren om nog in de lagere belastingschaal te blijven iig :)
(met 17k kan dat idd best uitkomen op de minimale 5 jaar)
Kijk vooral niet naar de belastingschijven, maar naar de marginale druk. Daarbij hou je ook rekening met de afbouw van heffingskortingen en toeslagen. Je wilt uiteindelijk weten als je die 17k uitkeert, hoeveel daarvan je daadwerklijk ontvangt.

De website van Max Vandaag heeft een hele mooie uitleg over belasting druk na pensioen. Als je even duckduckt, vind je die wel.

Beetje vermoeiend, maar ik geloof dat iedereen die geen belastingadviseur is, waaronder ik, min of meer zich in moet dekken door steeds te zeggen dat alles wat je zegt niet als advies opgevat mag worden. (kunnen we op dit forum geen vrijstelling krijgen?). Dus bij deze; dit is geen advies.

[ Voor 7% gewijzigd door s.craciun op 16-01-2026 10:49 ]

• icedwarf
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:11
Naar mijn idee is het bedrag veel te weinig om echt allerlei berekeningen te gaan maken. Ik had ook een dergelijk product en heb het volledig laten uitkeren (met alle fiscale gevolgen natuurlijk) maar kan nu vrij beschikken over het resterende bedrag. Een tweede, en dubbel zo hoog bedrag, heb ik wel in maximaal 5 jaar laten uitkeren. Dat loopt nog tot eind 2029. Tot die tijd gebruik ik beide bedragen om aan te vullen op mijn pensioen tot mijn echte pensioenleeftijd eind dit jaar en er AOW bij komt. Daarna heb ik het nieit echt meer nodig en kan ik zelf beslissen wat ik met het resterende geld ga doen.

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-02 13:09
Iemand die thuis is in Crypto zal je Crypto voorstellen, iemand die thuis is in ETF's zal ETF's voorstellen, iemand die thuis is in goud zal goud voorstellen,... ;)

Sparen is zeer breed en voor iedereen een ander begrip. Gaat het om geld dat je kan missen voor langere tijd en wil je meer risico met de kans op een hogere interest, dan zal er veel meer mogelijk zijn dan voor iemand dat over 2 jaar eigenlijk plant om een huis te kopen.

Voor zij die er "weinig" vanaf weten en toch geld hebben dat ze voor langere tijd kunnen missen, is er de term handmatbeleggen. Zoek een beleggingsplatform die lage kosten hanteert en spaar periodiek in een world ETF zoals "MSCI World Small Cap UCITS ETF".
Met periodiek bedoel ik per maand / kwartaal rekening houdend met de kosten. Je gaat bijvoorbeeld geen €100/maand investeren, want dan kunnen de kosten hoger opwegen. Maar ook dat is afhankelijk van je broker waarmee je werkt (de ene zal focussen op kleine beleggers, de andere op grotere, dus vergelijk tarief fiches en zien wie het meest interessant is voor jouw profiel).
Belangrijk is wel je emotie opzij zetten bij beleggen. Een onervaren belegger gaat vaak "kopen als het hoog staat" en uit paniek "verkopen als alles in elkaar zakt". Doel van beleggen is eigenlijk buy low, sell high. Vandaar dat hangmatbelegger zo populair is, periodiek investeren met een beleggingshorizon van 7+ jaar en gewoon meegaan met de algemene tendens.

Je kan ook iets meer risico nemen en gaan naar meer specifieke ETF's zoals opkomende markten, energie, grondstoffen, defensie... als je eerder geloofd in bepaalde groeimarkten.

Wil je minder risico nemen: obligaties, platformen jouw geld uitlenen tegen een hogere rente,...
Wil je meer risico nemen: aandelen van specifieke bedrijven, crypto

Zoals al aangegeven: disclaimer dit is geen beleggingsadvies. Ik ben eerder handmatbelegger, dus mijn voorkeur zal daarnaar gaan ;)

• mrmrmr
  • Niet online
CivLord schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:29:
Voorbeeld:
Topicstarter heeft € 15.000 in een lijfrentepolis gestort en dat is in de loop van de tijd door sparen/ beleggen gegroeid tot € 17.000. Hij kiest er voor om dat op een depositorekening te parkeren tegen 3 procent rente en het bedrag in vijf jaarlijkse termijnen uit te laten keren.
Jaar 1: € 17.000 + 3% = € 17.510 -> uitkering 1/5e deel = € 3.502 -> resteert € 14.008
Het dient fiscaal een lijfrente te blijven. Een willekeurige depositorekening voldoet niet aan de belastingregels en dat zou leiden tot een flinke belastingaanslag (boete tot 20%).

Bij uitkering kijk je dus naar een lijfrentespaarrekening of een lijfrentebeleggingsrekening. Dat zijn geblokkeerde rekeningen. In dit geval gaat het over een lijfrente die binnenkort of meteen periodiek uitkeert over een periode van 5 jaar.

Er zijn ook nog lijfrenteverzekeringen, maar die zou ik vooral links laten liggen wegens de hoge kosten en het vaak niet verhogen van de uitkering. Je kan negatief uitkomen. Met andere woorden: je sponsort daarmee vooral de verzekeraar. Als je (en je partner) vroeg overlijdt krijgen nabestaanden vaak niets.

Als je op pensioenleeftijd nog dingen wil ondernemen, bijvoorbeeld reizen, dan is het handig om juist dan over dat geld te beschikken.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
Als de lijfrente nog niet uitgekeerd hoeft te worden kun je m nog even laten doorlopen (groeien).

Laat je wel uitkeren, bijvoorbeeld nu en gedurende 5 jaar, dan heb je afhankelijk van je resterende levensverwachting te maken met een hoger of een lagere (percentueel) uitkering. De "kans" dat nog 5 jaar oveleeft is groter dan de kans dat je nog 10 jaar overleeft. In het laatste geval heeft de bank/verzekeringsmaatschappij (zonder erfcausule etc.) meer kans op "winst" want als je overlijd houden zij het restant. Een kort lopende uitkering zal dus dicht tegen marktrente aanzitten, een langer lopende zal iets meer aan uitkering opleveren.

Omdat je een tijdelijke uitkering aan wilt vragen lijkt het te gaan om een lijfrente "oud" regiem. Daar zitten wat "flexibele" voorwaarden aan, lees je goed in of laat je voorlichten. Ik mag volgend jaar op zoek naar een uitkering (oud regiem) en daar ga ik tot m'n 85e van genieten. Als ik langer leef is de pot leeg en mogen al jullie jonkies gaan bijdragen ;)

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-02 20:09
oakk en doelbeleggen (beide punt nl) bieden de mogelijkheid om een lijfrente aan te kopen waarbij belegd wordt tijdens de uitkeringsfase. Ongetwijfeld zijn er meer partijen, maar dit zijn de eerste 2 resultaten via google.

• mrmrmr
  • Niet online
@DjoeC

Oud regime gaat over 1992 en eerder. Dat is hier niet van toepassing.

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-02 10:25
mrmrmr schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Het dient fiscaal een lijfrente te blijven. Een willekeurige depositorekening voldoet niet aan de belastingregels en dat zou leiden tot een flinke belastingaanslag (boete tot 20%).

Bij uitkering kijk je dus naar een lijfrentespaarrekening of een lijfrentebeleggingsrekening. Dat zijn geblokkeerde rekeningen. In dit geval gaat het over een lijfrente die binnenkort of meteen periodiek uitkeert over een periode van 5 jaar.

Er zijn ook nog lijfrenteverzekeringen, maar die zou ik vooral links laten liggen wegens de hoge kosten en het vaak niet verhogen van de uitkering. Je kan negatief uitkomen. Met andere woorden: je sponsort daarmee vooral de verzekeraar. Als je (en je partner) vroeg overlijdt krijgen nabestaanden vaak niets.

Als je op pensioenleeftijd nog dingen wil ondernemen, bijvoorbeeld reizen, dan is het handig om juist dan over dat geld te beschikken.
Je hebt gelijk en dit is ook wat ik bedoelde.
Een lijfrentespaarrekening is een speciale vorm van een depositorekening.

• pauldaytona
Uiteindelijk gekozen voor een "Extra Pensioen Inkomen" van Centraal beheer. Wat gewoon gaat doen wat ik wil, het vermogen in 5 jaarlijkse delen uitkeren. Op spaar basis, dus niks met aandelenkoersen.
Pagina: 1