• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:54
Rond 2000 heb ik eens met geld dat over was een lijfrentepolis gekocht. Nu loopt dat af(na aow leeftijd), na al eens verlengd te zijn. Ik heb het geld daar liefst zo snel mogelijk weg, dus dacht ik laat het in 5 jaar in gelijke delen uitkeren. Dan gaat er als ik goed heb de normale belastingheffing overheen zoals bij normaal inkomen. Als ik bij wat vergelijk sites kijk kan ik kiezen uit een spaarrente gebaseerde uitkering, of beleggen.
Met sparen is dat 2,6% nu.
Ik zag zo snel maar1 beleggingsgebaseerde aanbieder, Semmie, nooit van gehoord.
Het totale bedrag is 17k.
Zie ik wat over het hoofd? Zijn er betere keuzes?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:22
Kan je zonder het geld? Dan kan je beleggen, dit brengt meer op over algemeen, maar heeft wel risicos.
Kan je niet zonder? Gebruik raison voor banken te zoeken met hogere rentes. 3% is prima haalbaar.

Kan je korte termijn zonder maar wil je wel zekerheid? Dan kan je nog naar andere opties kijken.

Ps - dit is een algemeen advies. Ik ben GEEN financieel expert dus kom niet over 10 jaar langs als je toch een verkeerde keuze hebt gemaakt ^^. Laat je goed adviseren.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 15-01-2026 23:42 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je bent inmiddels AOW gerechtigd volgens de OP en je wilt nú nog met 17K (uit een lijfrentepolis) gaan 'beleggen'?

Zet dat geld weg op een spaarrekening (termijn deposito) zodat je er op korte termijn over kunt blijven beschikken en kijk er verder niet meer naar om..... Je kunt het nú missen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 15-01-2026 23:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:54
Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:50:
Je bent inmiddels AOW gerechtigd volgens de OP en je wilt nú met 17K (uit een lijfrentepolis) gaan 'beleggen'?

Zet dat geld weg op een spaarrekening (termijn deposito) en kijk er verder niet meer naar om..... Je kunt het missen :P
Ja als het zou kunnen. Vrijgekomen geld van een lijfrentepolis moet ofwel besteed worden aan een levenslange uitkering, of in minimaal 5 jaarlijkse termijnen uitbetaald worden. Direct uitbetalen kan ook, maar komt boete van de belastingdienst bovenop "revisierente", a 20%.

Het beleggen is niet iets wat je zelf doet, maar door een verzekeraar of bank waar je het bedrag moet onderbrengen.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Finner.nl heeft een goed overzicht. Die geeft naast Semmie nog tien andere aanbieders van beleggen in de uitkeringsfase van een lijfrente.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk dat nu instappen in beleggen geen goed idee is, de koersen staan hoger dan ooit en er zijn significante marktrisico's van o.a. de AI bubbel. Sparen is beter, dat is ook de gebruikelijke manier.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:17
Koop er iets moois van. Of schenk het aan kinderen, als je die hebt.
Pagina: 1