Tweede subnet achter Fritzbox 7590

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luqwo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:09
Beste forumleden,
Mijn LG smart TV verbreekt bij het opstarten even de internetverbinding van onze mediaspeler, die daarna probeert de verbinding te herstellen, omdat hij nog altijd stroom krijgt. Het probleem is dat hij soms wel, maar vaak niet op zijn oude internet radiokanaal terug komt. Ook de verbinding met de app is verstoord. Oplossing: de mediaspeler volledig uitzetten en opnieuw opstarten, dit is hinderlijk.
Mijn vraag is:
Hoe kan ik (met een subnet?) de smart TV afschermen van de rest van het thuisnetwerk. Ik heb glasvezel internet via een Fritzbox 7590. Over de gasttoegang van de Fritzbox zou dat lukken, maar casten gaat zo niet. Dit is een ernstig gemis. Graag van jullie een oplossing voor de te gebruiken hardware en instellingen, mijn netwerkkennis is nogal beperkt.
Alvast bij voorbaat dank.

Alle reacties

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:10
Ik denk eerder dat je moet gaan zoeken in de richting van HDMI-cec?
Je LG die de opdracht geeft aan je mediaspeler om op te starten via HDMI?

Je tv moet al een serieuze stoorzender zijn om wifi signalen te gaan verstoren.

Bedoel je trouwens met ‘oude internet radiokanaal’ een radiozender via het internet? Of je wifi signaal?

Of hoe denk je dat de tv ervoor zorgt dat de mediaspeler zijn internetverbinding verliest?

• Luqwo
@Asterion HDMI CEC is niet van toepassing, de mediaspeler heeft geen HDMI, ook Wifi niet, alles is bedraad aangesloten. De mediaspeler probeert zijn oude (eerder ingestelde) internet radiokanaal weer te verbinden.
Proefondervindelijk is vastgesteld dat de TV bij het opstarten een signaal over het netwerk afgeeft, waardoor de mediaspeler zijn internetverbinding verliest. Deze probeert daarna de verbinding te herstellen, maar dat mislukt vaak. Ook de connectie met de app raakt verloren door het hernieuwd verbinden van de mediaspeler. Een gescheiden subnet voor de TV lijkt mij de oplossing, maar hoe is mijn vraag.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Hiervoor moet je een tweede router hebben. Ik had dat opgelost door mijn Mesh in routermodus te zetten en daar alles aan en de tv-box aan het modem van de provider. Heb je al een vast ip-nummer geprobeerd voor de mediaplayer?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als die tv verder niets met die mediaplayer doet lijkt het me meer een kwestie van een ip collision.
Ik zou even de mac adressen van die tv en ook van die mediaplayer opzoeken en voor beiden in je router ervoor zorgen dat ze altijd hetzelfde IP adres krijgen (wel verschillend uiteraard).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:10
n8tur3 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:02:
Hiervoor moet je een tweede router hebben. Ik had dat opgelost door mijn Mesh in routermodus te zetten en daar alles aan en de tv-box aan het modem van de provider. Heb je al een vast ip-nummer geprobeerd voor de mediaplayer?
Even kleine nuance, een extra router hoeft niet als de huidige router vlans ondersteund. Dat even terzijde :)

Ontopic: heb je al onderzocht wat de tv doet als je hem aanzet? Normaliter vraagt hij een ip adres aan via dhcp.
Als je hebt ingesteld dat hij een vast ip adres moet krijgen in de tv zelf kan dat inderdaad mss wel voor problemen zorgen.
Als je mediaspeler dan weer hetzelfde ip als de tv krijgt dan wordt die eruit gesmeten uit de ARP tabel want die wordt immers vernieuwd want je tv zegt dat op adres nodig te hebben.

Simpel uitgelegd..

Eerst even de oorzaak zoeken en dan een gepaste oplossing. :)

• Luqwo
Zowel de TV als de mediaspeler hebben vaste IP-adressen, ook nog bevestigd in de Fritzbox. Collision lijkt me niet van toepassing. De oorzaak is raadselachtig, maar wellicht terug te voeren op verouderde firmware van de mediaspeler. Hieraan is niets meer te doen, dus ik zoek het in afscherming van de TV via een ander subnet. Welke hardware heb ik hiervoor nodig, dus wat is een geschikte router (merk en type) of misschien een managed switch. Wie kan daarover iets zeggen. Overigens, mijn even oude Panasonic smart TV heeft deze fratsen niet.

• Ben(V)
  • Nu online
Als het waar is dat het geen ip collison is dan kan het alleen maar een broadcast zijn waar die mediaplayer last van krijgt.
Met elke router kun je een tweede subnet maken, maar bedenk dat je app dan ook niet meer werkt of je moet je telefoon en dus je wifi ook in dat subnet hangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat is überhaupt IP collision? Twee devices die beide een IP adres willen delen in een L2 domain? Een IP conflict? Lijkt me toch dat de devices in kwestie wel een static IP hebben welke excluded is in de DHCP scope? Zo niet is het vragen om problemen.
Trouwens mocht dit het geval zijn zou een reboot niet helpen maar goed kan geen kwaad om dit te dubben checken.

@Ben(V) hoe kom je tot deze conclusie? Hoezo broadcast? multicast kan niet ofzo?
Wie weet doet de TV wel een DLNA dingetje wat de "mediaspeler" (merk/type?) onderuit trekt.

@Luqwo Je zoekt een oplossing voor een probleem waarvan je niet eens weet wat de oorzaak is. Ga eerst een analyseren wat de oorzaak is voordat je aannames doet over een mogelijke oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door MasterL op 16-01-2026 14:09 ]

• Luqwo
Gezien eerder onderzoek met Wireshark lijkt de veronderstelling van @Ben(V) het meest waarschijnlijk. Wat de oorzaak ook is, boeit eigenlijk niet. Gebleken is dat als de TV via de gasttoegang op de router internet krijgt, dus via een apart subnet, het probleem zich niet voordoet. Door regelingen in de Fritzbox kan dan helaas niet gecast worden. Dit wil ik met een tweede router of mogelijk managed switch oplossen. En ja, telefoon dan via dat (wifi) netwerk laten lopen. Ik heb ook begrepen, dat de router meerdere VLAN’s moet ondersteunen. De Fritzbox doet dat niet. Welk merk en type (niet te professioneel) komt dan in aanmerking of heeft iemand goede ervaringen mee.

• Ben(V)
  • Nu online
Vlan's heeft er niets mee te maken dat is wat anders dan subnetten.
Maar als je twee subnetten hebt blijf je hetzelfde probleem houden dat je niet meer kunt casten.
Dat gasten netwerk van je Fritzbox is ook een apart subnet.

Pagina: 1