Vraag

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Mijn vraag
Vandaag is mijn internet (glasvezel) geupgrade van 1000/1000 naar 2500/2500. Hiervoor heb ik van de provider een andere SFP+ unit ontvangen zodat de linkspeed van 10000 fdx gehaald kan worden.

Een speedtest vanuit mijn router geeft grofweg 2000/2380, een redelijk nette score. Echter krijg ik in mijn lan een stuk lagere download (+/- 700 Mbit) als ik bijvoorbeeld via speedtest.net test. De upload is wel 2000 Mbps of hoger.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Glasvezel internet 2500/2500 rechtstreeks aangesloten in de UDM middels aangeleverde SFP+ module
- Unifi Dream Machine Pro middels 1-25G auto DAC aangesloten op switch (10Gbps afgedwongen)
- Unifi Pro HD 24 PoE switch
- Windows 11 24h2 machine met 2,5Gbit adapter (11.26.50.2025 driver via Gigabyte) middels Cat6 (diverse andere kabels getest) aangesloten via UTP op de switch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Speedtest vanuit Dream Machine ziet er redelijk OK uit
- Speedtest vanuit werkstation is niet goed. 700 Mbit download maar wel 2000+ Mbit upload
- iPerf werkstation => Nas = 2,38 Gbit up & down
- iPerf werkstation => Dream machine = 2,38 Gbit up & down

- Getest met ids/ips aan en uit, adblock aan en uit

- Netwerk controller drivers up to date

Door de iPerf tests lijkt de interne snelheid op orde en de snelheid van de dream machine met buiten op orde maar de snelheid van buiten naar werkstation is niet in orde. Waar kan ik dit probleem proberen te tacklen?

Alle reacties

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

SambalBij

We're all MAD here

Check eens op je switch en/of je router of ethernet flow control aan staat.
Zo niet zet die eens aan. (Ik heb hier weliswaar een volledig andere setup dan jij, maar als ik flow control uitzet haal ik 100Mbit, zet ik hem aan haal ik 400-500Mbit... (Odido klik en klaar 5G))

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
SambalBij schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:58:
Check eens op je switch en/of je router of ethernet flow control aan staat.
Zo niet zet die eens aan. (Ik heb hier weliswaar een volledig andere setup dan jij, maar als ik flow control uitzet haal ik 100Mbit, zet ik hem aan haal ik 400-500Mbit... (Odido klik en klaar 5G))
Deze instelling stond uit (Settings => Internet => Flow Control) maar helaas heeft het inschakelen geen effect gehad op de speedtest uitslagen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ook je dream machine "herstart", soms blijft er wel wat hangen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Damic schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:08:
Ook je dream machine "herstart", soms blijft er wel wat hangen.
Uiteraard vanalles links en rechts een keer gereboot, zojuist heb ik alles even spanningsloos gemaakt. Dus het werkstation, de switch en de dream machine. Helaas nog geen andere uitslagen bij diverse speedtests.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:02
Ik heb wel eens wat gelezen over buffers die vol lopen oid waar smart queue aan limit op 0 hielp.

Ik geloof dat @Workaholic zoiets had

2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 15-01-2026 21:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:33:
Ik heb wel eens wat gelezen over buffers die vol lopen oid waar smart queue aan limit op 0 hielp.

Ik geloof dat @Workaholic zoiets had

2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel
Ik heb het topic even doorgenomen en het probleem lijkt er wel een beetje op inderdaad. Het probleem is dat als ik Smart Queues aan zet dat ik een waarde in moet vullen, 0 past hij automatisch aan naar 1 waarmee ik keurig een 1/1 Mbit speedtest heb :+

• laurens0619
Unifi Dream Machine Pro middels 1-25G auto DAC aangesloten op switch (10Gbps afgedwongen)
Wat gebeurt er als je deze op 2.5gbit zet ipv 10?

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:22:
[...]

Wat gebeurt er als je deze op 2.5gbit zet ipv 10?
Ik kan deze verbinding in de UDM Pro en in de Switch op 1Gbit of 10Gbit forceren. Het gedrag op 1Gbit is gelijk, dus download capped rond 700Mbit en de download op 938ish.

Het lijkt er op dat de Unifi niet kan omgaan met PPPOE boven 1 Gbit, dat is wat ik nu een beetje naar boven krijg met heel gericht googlen.

• laurens0619
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken maae vond ik niet helemaal rijmen met de upload die je haalt en de speedtest vanaf t apparaat zelf

Maar je kan eens je provider modem ervoor zetten en die de pppoe offloading laten doen

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:16
Heb je nog een virus scanner draaien op je pc? En gebruik je de app van speedtest of via de browser?

• laurens0619
Je kan ook proberen dat werkstation even direct zonder switxh aan de unifi router te knopen

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
aartvg schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:01:
Heb je nog een virus scanner draaien op je pc? En gebruik je de app van speedtest of via de browser?
Niet meer dan alleen windows Defender. Uitschakelen geeft dezelfde resultaten.
Tot nu toe had ik alleen de browser speedtest uitgevoerd, nu voor de test ook de Speedtest app, helaas met teleurstellende resultaten (zojuist 716/1756)

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
laurens0619 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:11:
Je kan ook proberen dat werkstation even direct zonder switxh aan de unifi router te knopen
Helaas is de dream machine gigabit op de SFP poorten na, en de sfp kan ik niet in mijn werkstation aansluiten.

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:16
En wat gebeurt er als je op 2 apparaten tegelijk een speedtest doet? Ook als ze maar via 1gb aangesloten. Blijft het steken op 700mb?

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
aartvg schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:44:
En wat gebeurt er als je op 2 apparaten tegelijk een speedtest doet? Ook als ze maar via 1gb aangesloten. Blijft het steken op 700mb?
Ik zal vanavond thuis nog wat testen uitvoeren, waaronder deze.

Zijn er bij jullie vergelijkbare setups die wel gewoon consistent +/- 2.3-2.5 Gbit halen?
Pagina: 1