keuze Ubiquiti

Pagina: 1
Acties:

• Chelorenz
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:43
hoi iedereen.
Ik wil mijn internet setup vernieuwen maar ken er helaas weinig van.
Momenteel ben ik klant bij Proximus krijg ik 500mbs. Deze wordt ondersteunt door 3 accespoint vanuit proximus. (modem in garage, 1 in living, 1 op 1ste verdiep en 1 op het 2de verdiep.) ze zijn allemaal via kabel aangesloten op de modem.
het 3de accespoint heb ik er bijgezet omdat er net te slecht internet aanwezig was)

Nu ik ga overstappen van provider twijfel ik om zelf mijn accespoints te voorzien. Graag wil ik dat ze jaren meegaan. Moet ik dan al voor de ondersteuning van wifi 7 kijken? of is 6 voldoende?
Ubiquiti UniFi U7 Pro => zouden 2 genoeg zijn?
Ubiquiti UniFi U7 Lite = > misschien is dit wel ruim voldoende voor ons? 2 of 3?

Is het te overwegen omzelf een router te kopen voor een langdurige oplossing?

alvast bedankt...

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelf je modem/router kopen is altijd goedkoper dan huren van je provider. Je kan ook voor een AVM fritz! setup gaan.

Ik weet niet naar welke isp je gaat maar de meeste installeren tegenwoordig Fritz!boxen

UI setup:
- 1x uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Max
- 2 of 3x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite (U6 is bijna dezelfde prijs als is duurder dan een U7)

AVM:
*hangt af van je modem/router, als het al een fritz! is moet je daar niet investeren, koop hem wel aan :D
- Zoiets als AP https://fritz.com/en-be/p...tz-repeater-6000-20002953 je kan meestal die wifi repeaters wel omzetten naar lan interface

[ Voor 76% gewijzigd door Damic op 15-01-2026 21:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:18
Chelorenz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:43:
...
Nu ik ga overstappen van provider twijfel ik om zelf mijn accespoints te voorzien. Graag wil ik dat ze jaren meegaan. Moet ik dan al voor de ondersteuning van wifi 7 kijken? of is 6 voldoende?
Ubiquiti UniFi U7 Pro => zouden 2 genoeg zijn?
Ubiquiti UniFi U7 Lite = > misschien is dit wel ruim voldoende voor ons? 2 of 3?
...
Voor 99% van alle mensen is Wifi 5 (AC) meer dan genoeg.
Maar goed, je zit hier op Tweakers, dus dan moet je wel voor Wifi 7.

Ik zou kijken naar 1 accesspoint per verdieping

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Is er een specifieke reden voor je keuze van unifi? Als je wilt tweaken/vlans/hobby prima keus.

Wil je gewoon goed en goedkoop dan zou ik eerder kijken naar deco (bv x50/be25/be65), fritz of Aruba instant on

Qua aantal zou ik 1 per verdieping doen/zelfde als nu. Qua signaal sterkte zijn ze vergelijkbaar of je nu provider, deco of unifi hebt

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 15-01-2026 21:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!