keuze Ubiquiti

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Chelorenz
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-02 12:54
hoi iedereen.
Ik wil mijn internet setup vernieuwen maar ken er helaas weinig van.
Momenteel ben ik klant bij Proximus krijg ik 500mbs. Deze wordt ondersteunt door 3 accespoint vanuit proximus. (modem in garage, 1 in living, 1 op 1ste verdiep en 1 op het 2de verdiep.) ze zijn allemaal via kabel aangesloten op de modem.
het 3de accespoint heb ik er bijgezet omdat er net te slecht internet aanwezig was)

Nu ik ga overstappen van provider twijfel ik om zelf mijn accespoints te voorzien. Graag wil ik dat ze jaren meegaan. Moet ik dan al voor de ondersteuning van wifi 7 kijken? of is 6 voldoende?
Ubiquiti UniFi U7 Pro => zouden 2 genoeg zijn?
Ubiquiti UniFi U7 Lite = > misschien is dit wel ruim voldoende voor ons? 2 of 3?

Is het te overwegen omzelf een router te kopen voor een langdurige oplossing?

alvast bedankt...

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelf je modem/router kopen is altijd goedkoper dan huren van je provider. Je kan ook voor een AVM fritz! setup gaan.

Ik weet niet naar welke isp je gaat maar de meeste installeren tegenwoordig Fritz!boxen

UI setup:
- 1x uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Max
- 2 of 3x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite (U6 is bijna dezelfde prijs als is duurder dan een U7)

AVM:
*hangt af van je modem/router, als het al een fritz! is moet je daar niet investeren, koop hem wel aan :D
- Zoiets als AP https://fritz.com/en-be/p...tz-repeater-6000-20002953 je kan meestal die wifi repeaters wel omzetten naar lan interface

[ Voor 76% gewijzigd door Damic op 15-01-2026 21:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Chelorenz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:43:
...
Nu ik ga overstappen van provider twijfel ik om zelf mijn accespoints te voorzien. Graag wil ik dat ze jaren meegaan. Moet ik dan al voor de ondersteuning van wifi 7 kijken? of is 6 voldoende?
Ubiquiti UniFi U7 Pro => zouden 2 genoeg zijn?
Ubiquiti UniFi U7 Lite = > misschien is dit wel ruim voldoende voor ons? 2 of 3?
...
Voor 99% van alle mensen is Wifi 5 (AC) meer dan genoeg.
Maar goed, je zit hier op Tweakers, dus dan moet je wel voor Wifi 7.

Ik zou kijken naar 1 accesspoint per verdieping

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
Is er een specifieke reden voor je keuze van unifi? Als je wilt tweaken/vlans/hobby prima keus.

Wil je gewoon goed en goedkoop dan zou ik eerder kijken naar deco (bv x50/be25/be65), fritz of Aruba instant on

Qua aantal zou ik 1 per verdieping doen/zelfde als nu. Qua signaal sterkte zijn ze vergelijkbaar of je nu provider, deco of unifi hebt

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 15-01-2026 21:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:44

lier

MikroTik nerd

Wat heb je nodig? Wat doe je met het draadloos netwerk? Hoeveel clients nu en in de toekomst? Welke eisen en wensen heb je?

Tav de eisen: je noemt er een "Graag wil ik dat ze jaren meegaan". Wat bedoel je daarmee? Qua snelheid? Updates?

Zonder antwoorden op bovenstaande vragen is elke keuze de juiste (of verkeerde, afhankelijk hoe je in het leven staat).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Chelorenz
Hoi,

Wat verwacht ik van het internet met verdiep: dat je vlot zonder haperen kan streamen via tv (kan aangesloten worden op versterker) dat je tegelijkertijd vlot kunt surfen/streamen op 3 gsm. En een goede draadloze verbinding. ( Zal het max zijn dat tegelijkertijd wordt gebruikt).

Voor het toekomst aspect bedoel ik dat ik een keuze maak kwa snelheden/technology die ik lang kan gebruiken. Heb zelf in het verleden de deco gehad (versie die 100mbs gaf) was helaas een serieuze miskoop daar hij niet de maximale snelheid doorgaf. Ook had een aantal apparaten het moeilijk om steeds goed internet te krijgen van de deco.

Andere opties zijn zeker welkom.
Ik keek vooral naar deze omdat ze hoog staan aangeschreven...

Indien eigen modem aan te schaffen zou ik voor epdnet kiezen.. helaas is deze niet veel goedkoper dan Belgische concurrente als Mobil vikings.

Alvast bedankt!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:27
Als budget geen overweging is dan altijd gaan voor de U7 Pro. Nieuwste model met de langste ondersteuning.

Houd er rekening mee dat je in geval van 3 AP's wellicht ook iets van een controller wil. Dat was vroeger goedkoop te regelen met een CloudKey, maar dat is helaas niet meer. Het is zeker niet noodzakelijk, maar maakt configuratie en beheer wel makkelijker. Dus wellicht gelijk een Unifi Cloud Gateway erbij doen, die hebben een ingebouwde controller. Je kan dan het modem van de provider hier direct op aansluiten en de rest van het modem zaken als wifi uitschakelen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• laurens0619
@Chelorenz
Ik zie in je post historie inderdaad wat gedoe met de Deco maar zie ook dat je ze draadloos had aangesloten?
Over het algemeen krijg je met een Deco, voor het geld, een snnelle en stabiele ervaring mits je het goed aansluit.
Unifi krijg je weer een bak features voor terug maar tegelijk is het ook wel een formule1 auto. Het kan soms wat gevoelig zijn en je kunt het per ongeluk slopen.

Het grootste nadeel bij de deco vind ik dat bedraad aansluiten wel gevoelig kan zijn en je dit juist moet doen. Dat is bij een Fritz of Aruba instant on stuk minder gedoe.

Hoeveel geld wil je eraan uitgeven. Voor veel mensen is wifi 5 voldoende maar als je richting wifi 7 wilt met 6ghz support zit je voor 3 pack zo op 600 euro bij Deco en richting de 800-900 voor unifi met een controller/switch.
Fritz/Aruba hebben nog geen wifi 7 6ghz producten

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-02 06:32
Ik wil mijn internet setup vernieuwen maar ken er helaas weinig van.
Deze opmerking in combinatie met de keuze voor Ubiquiti roept vragen op. Waarom ga je voor Ubiquiti? Welke ideeën c.q. redenen heb je erbij om voor Ubiquiti te gaan? Dit merk staat er om bekend om een wat steilere leercurve te hebben dan andere merken. Zeker als je niets met de materie hebt. Waarom ga je niet voor een ander merk zoals TP-Link, Fritz!?
Niemand weet wat de toekomst brengt. Ook niet kwa standaarden. Een wifi-AP is na een jaar of 5 te vervangen door een andere. Het is ook wat je gewend bent. Graag heb ik liever zelf een stabiel netwerk. Het allersnelste wifi-netwerk hoeft het niet te zijn. Kijk ook naar de kosten. Nu kosten apparaten met de nieuwste "standaarden" naar verhouding relatief veel. Een stapje lager is vaak net zo goed. Over een jaar of 5 kan het allemaal al helemaal weer anders zijn met technieken en standaarden.

• lier
  • Laatst online: 21:44

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

• laurens0619

• Chelorenz
Ja het hoeft helemaal geen high and product te zijn.
Zou natuurlijk het liefst een zo goed koop mogelijke setup hebben die degelijk internet doorgeeft. Het is zoals in eerdere comment niet voor zo veel zaken te gelijk te doen. Liefst van al ook een product dan makkelijk aan te sluiten is. Waar je niet veel naar moet omzien.... Ik merkte bij die deco dat niet altijd goed werkte (waarschijnlijk door mijn slechte aansluiten) nu alle utp poorten goed werken lijkt me het eenvoudig om ze via de kabel aan te sluiten..

• laurens0619
In dat geval zou ik echt niet naar "prosumer" als Unifi kijken maar de Deco opnieuw proberen.
Een Wifi6 set is voor de meeste mensen echt al meer dan genoeg.

Bijvoorbeeld deze:
uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)
uitvoering: TP-Link Deco BE25, 3 pack

Advies is wel om hem bekabeld aan te sluiten icm een switch van bv de action (TP-link desktop-switch LS1005G) . NIET direct in de provider router stoppen want dan krijg je vaak gekke dingen.

Of heb je nog deco producten in de la liggen? Zo ja, welke? Misschien is dat ook idee om die opnieuw in te zetten

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2026 13:29 ]

• Drardollan
Chelorenz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:44:
Ja het hoeft helemaal geen high and product te zijn.
Zou natuurlijk het liefst een zo goed koop mogelijke setup hebben die degelijk internet doorgeeft. Het is zoals in eerdere comment niet voor zo veel zaken te gelijk te doen. Liefst van al ook een product dan makkelijk aan te sluiten is. Waar je niet veel naar moet omzien.... Ik merkte bij die deco dat niet altijd goed werkte (waarschijnlijk door mijn slechte aansluiten) nu alle utp poorten goed werken lijkt me het eenvoudig om ze via de kabel aan te sluiten..
Goedkoop en degelijk gaan niet samen. Deze "wet" gaat nagenoeg altijd op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXFXheLlOC1nc7nEK6O9pJmk93M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BtoW9mfKz2dVvACLa0sjUeHJ.png?f=fotoalbum_large

Deco is overigens geen slecht of goedkoop spul mits goed aangesloten en geconfigureerd. Het is minder goed dan Unifi, maar met Unifi zit je dan ook in het top segment voor de consument/MKB. Maar er zijn voldoende usecases waarbij Deco prima voldoet. Zeker als je het nog hebt liggen zou ik daar eerst eens mee proberen of het goed werkt.

Ik kan enkel uit eigen ervaring spreken en ik vervang geregeld slecht werkende wifi oplossingen voor Unifi apparatuur. Nadien krijg ik nooit meer klachten, het spul werkt goed - snel en stabiel. De keerzijde is dat het niet goedkoop of heel eenvoudig is. En een keerzijde is dat het voor mij na plaatsen ook geen geld meer oplevert, maar daar heeft de klant wat minder last van ;)

• Drardollan
laurens0619 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:51:
Advies is wel om hem bekabeld aan te sluiten icm een switch van bv de action. NIET direct in de provider router stoppen want dan krijg je vaak gekke dingen.
Het is niet voor het eerst dat je echt onzinnige dingen zegt, dus ik moet toch even reageren.

"Een switch van de action" is nogal een absurde term. Ze verkopen daar van knaken spul tot goed werkend spul. Raad gewoon een merk switch aan (TP-Link of Netgear is voor de meeste mensen meer dan goed) en waar deze gekocht wordt doet niet ter zake.

De switch in het modem / de router is prima bruikbaar als je niet meer poorten nodig hebt. Werkelijk nog nooit 1 ingebouwde switch gezien die niet zijn werk doet. En als die al problemen heeft dan los je dat niet op met een goedkope externe switch. Als er problemen zijn en je meer controle nodig hebt dan moet je sowieso naar een managed switch om bijvoorbeeld ICMP snooping uit te kunnen schakelen.

Het bekabeld aansluiten heb ik uiteraard geen commentaar op, dat is altijd de beste oplossing.

• laurens0619
@Drardollan
Haha wat een vriendelijke post :)
Maar geen enkel probleem hoor dat je kennis tekort schiet op dit gebied, ik leg het je graag uit.

Deco's maken gebruiken van IEEE 1905.1 om te bepalen of ze bedraad of draadloos zijn aangesloten. Bij de meeste switches gaat dit goed maar om 1 of andere vage reden is het bijna altijd de provider switch die dit verkeer filtert (meegemaakt met ziggo, odido, kpn ook sommige versies). Als resultaat krijg je een netwerk lus, hij bouwt draadloos en bedraad een verbinding op. Het werkt maar je complete verbinding stort in.

TPLink heeft het daarom van hun website afgehaald dat je het zo kunt aansluiten en adviseren om je andere accesspoints in LAN2 van je hoofd deco te stoppen. In AP mode hoeft dit niet perse, mits hij dus 1905.1 praat.
Voor de meeste mensen is een simpele tp link switch dan voldoende die de action toevallig verkoopt. Op tweakers is dat zo bekend dat dit vaak de action switch wordt genoemd maar zal het type nummer erbij zetten :)

Verder kan ik je niet heel serieus nemen met hoe je Unifi positioneert, en "ICMP snooping" maakt het wel af :+

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2026 13:29 ]

• Drardollan
De juiste manier van aansluiten volgens TP-Link:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzRyE1asw61gb9tddZOU864nHQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mW9Mauqh7EimELN3Hq5rQYkJ.png?f=fotoalbum_large

Er zit geen switch tussen de Main Deco en het modem / router van de provider. Beter gezegd, dat is nu net precies wat ze afraden.

En als ze in AP modus draaien is het devies: "Als Deco is ingesteld op de accesspointmodus, kunt u de satelliet-Deco met een kabel aansluiten op elke Deco-unit of de hoofdmodem of -router."

• laurens0619
Dat had ik je toch al gezegd?
Dat hebben ze van hun website afgehaald omdat dat wss te vaak mis ging.

Zie hier het plaatje wat ze hadden staan wat prima werkt mits de juiste switch ertussen hebt.
Je plaatjes gaan over router mode, nogal logisch dat ze dan achter de router moeten
Ik kan het wel voor je uitleggen maar niet voor je snappen, sorry...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

en hier wat meer info over die ieee 1905.1
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2026 13:57 ]

• Chelorenz
Beste,

de deco die ik in het verleden had heb ik helaas niet meer. Daar deze ook maar tot 100mbs max kon geven.
Ik vind de deco optie zeker de moeite waard om te overwegen maar dan moet de setup al 4 deco's zijn? 1 wordt in garage als hoofd deco aangesloten? dan 1 in de living. ( hal zorgt voor enorme down van het internet) 1 op 1ste en 1 op 2de. Dus dan zou je er al 4 nodig hebben?

Daarom leek: Ubiquiti UniFi U7 Lite gewoon makkelijk en eenvoudig. inpluggen via utp en klaar. maar zo simpel is het dan niet? :')

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-02 06:32
Chelorenz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:51:
Ik vind de deco optie zeker de moeite waard om te overwegen maar dan moet de setup al 4 deco's zijn? 1 wordt in garage als hoofd deco aangesloten? dan 1 in de living. ( hal zorgt voor enorme down van het internet) 1 op 1ste en 1 op 2de. Dus dan zou je er al 4 nodig hebben?
Degene rechtstreeks aangesloten op het modem / router van het modem is de hoofddeco. De rest zijn de satellieten. Je hoeft niet meteen meerdere decos aan te sluiten. Je kan het uitbreiden.
Chelorenz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:51:
Daarom leek: Ubiquiti UniFi U7 Lite gewoon makkelijk en eenvoudig. inpluggen via utp en klaar. maar zo simpel is het dan niet? :')
Heeft een steilere leercurve dan een Deco. De kans dat het niet meteen werkt en dat je rekening mag houden dat er klachten van medebewoners kunnen komen over dat het een en ander niet (goed) werkt. Vroeger had ik eigen spul van Apple. Totdat dat spul begaf. Nu al jaren het spul van de provider (Nederlandse KPN). Dat was voor "tijdelijk" omdat ik zelf wel "even" weer eigen spul er tussen zou zetten. Mogelijk niet de state of the art. Nog steeds niet aan toe gekomen. Geen klachten vanuit de WAF vanwege stabiliteit of snelheid. Dat is het belangrijkste. Het spul draait nu dus al echt jaren zo.

Wil je het allemaal zelf doen is erg leuk. Maar als het kapot gaat of er is iets aan de hand mag jij er achteraan om het op te lossen. Dat is altijd een klein dingetje om rekening mee te houden. Bedenk goed je zit hier op een "techforum / techwebsite" dus daar zitten ook "idioten" die zweren bij alles zelf doen, alles zelf regelen en alles zelf in de hand houden. Soms moet je ook denken dat kan ik niet allemaal of de vraag stellen "Wil ik mijn tijd daaraan besteden en als hobby oppakken". Dan kom je tot een antwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 16-01-2026 17:04 ]

• laurens0619
Nee hoor 3 is zat in ap mode
De deco in de garage kun je overslaan en je provider modem laten staan (evt in combinatie met een tplink switch), tenzij je in de garage ook wifi wilt

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2026 17:06 ]

• Chelorenz
bedankt iedereen! ik ben weer wat wijzer.
Wat ik ga doen moet ik nog eens goed over nadenken.

• Chelorenz
laurens0619 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:51:
In dat geval zou ik echt niet naar "prosumer" als Unifi kijken maar de Deco opnieuw proberen.
Een Wifi6 set is voor de meeste mensen echt al meer dan genoeg.

Bijvoorbeeld deze:
uitvoering: TP-Link Deco X50 (3-pack)
uitvoering: TP-Link Deco BE25, 3 pack

Advies is wel om hem bekabeld aan te sluiten icm een switch van bv de action (TP-link desktop-switch LS1005G) . NIET direct in de provider router stoppen want dan krijg je vaak gekke dingen.

Of heb je nog deco producten in de la liggen? Zo ja, welke? Misschien is dat ook idee om die opnieuw in te zetten
Welke zou je kiezen de x50pro of de Be25?
En dus zeker een switch aansluiten tussen de Modem van mijn operator en de deco's?
Kan ik niet rechtreeks aansluiten en deze in Acces point zetten? Ik sluit de andere deco's bedraad aan.
Mvg,

Beste,

• laurens0619
Chelorenz schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Welke zou je kiezen de x50pro of de Be25?
En dus zeker een switch aansluiten tussen de Modem van mijn operator en de deco's?
Kan ik niet rechtreeks aansluiten en deze in Acces point zetten? Ik sluit de andere deco's bedraad aan.
Mvg,

Beste,
Maakt niet veel uit, net welke in aanbieding is/visueel beter bij je past.

Rechtstreeks aansluiten gaat soms goed maar fool proof is om er een switch tussen te zetten, bv die van tplink die ze bij de action verkopen

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik zou lekker voor Unifi gaan als je het echt lang wil gebruiken. Iets als
1x uitvoering: Ubiquiti UniFi Express 7
2 x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
1 x uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE

De Express 7 heeft een access point ingebouwd, mocht je later een beveiligingssysteem willen kunnen toevoegen is het beter om er een met capaciteit voor een harde schijf te kopen en kom je waarschijnlijk uit op een dream machine uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition (en dan heb je geen switch meer nodig). Hier kan je testen met wat je wil en wat ze dan aanraden; https://ui.com/cloud-gateways/resource-calculator

Unifi heb je wat langer voor nodig om op zetten, maar in het tijdperk van llm's moet dat voor iedereen in een middag te doen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2Fd3220754-f4a9-4ecc-a0bd-64e1520ef471%2F6b826001-0ea8-4331-b04e-ca4efed4726a.png&q=75&w=1920

[ Voor 7% gewijzigd door Kaaswagen op 29-01-2026 22:51 ]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Chelorenz
Kaaswagen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:43:
Ik zou lekker voor Unifi gaan als je het echt lang wil gebruiken. Iets als
1x uitvoering: Ubiquiti UniFi Express 7
2 x uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
1 x uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE

De Express 7 heeft een access point ingebouwd, mocht je later een beveiligingssysteem willen kunnen toevoegen is het beter om er een met capaciteit voor een harde schijf te kopen en kom je waarschijnlijk uit op een dream machine uitvoering: Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition (en dan heb je geen switch meer nodig). Hier kan je testen met wat je wil en wat ze dan aanraden; https://ui.com/cloud-gateways/resource-calculator

Unifi heb je wat langer voor nodig om op zetten, maar in het tijdperk van llm's moet dat voor iedereen in een middag te doen zijn.

[Afbeelding]
Hoi, lijkt me ook een hele mooie setup. Qua prijs gaat het wel veel duurder zijn dan de: deco be 25 ( 260 voor 4) en deze setup gaat voor 400 euro. Is het dan zo veel beter?

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:57
Chelorenz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Hoi, lijkt me ook een hele mooie setup. Qua prijs gaat het wel veel duurder zijn dan de: deco be 25 ( 260 voor 4) en deze setup gaat voor 400 euro. Is het dan zo veel beter?
Met getrokken kabels is de UniFi-setup de betere keuze voor de toekomst imo. Je benut de bekabeling optimaal via PoE, wat superieur is aan draadloze mesh. Terwijl de Deco BE25 stopt bij wifi, fungeert UniFi als een modulair platform. Naast Wi-Fi 7 krijg je toegang tot het bredere ecosysteem: UniFi Protect voor camera's, Access voor slimme deurbeveiliging en Talk voor VOIP. De Deco biedt consumentengemak, maar UniFi biedt een professionele backbone en veel meer tweakbaarheid. Mijn ervaring is dat je jaren en jaren met een Unifi setup kan doen, terwijl men toch vaak upgrades doet aan de mesh-kitjes.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb pakweg een half jaar geleden de overstap gemaakt van een mesh systeem (Netgear Orbi) naar Unifi. Heb gekozen voor 3x de U7 Pro; op elke verdieping 1. Was dat de goedkoopste optie of noodzakelijk? Zeker niet. Maar als Tweaker ben ik all-in gaan met WiFi7 en 6 GHz. Meeste werk was wat extra kabel trekken. Maar met het eindresultaat zeer tevreden. :)

• Frogmen
  • Niet online
Persoonlijk ben ik heel erg content met mijn Fritz setup, voordeel je kan ook makkelijk oude fritzbox intergreren. Heb zelf als router een 7590 en 2 repeaters 1200 en een 1200AX deze kan je ook bekabeld als AP aansluiten. Het werkt gewoon goed en stabiel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Chelorenz
Frogmen schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:55:
Persoonlijk ben ik heel erg content met mijn Fritz setup, voordeel je kan ook makkelijk oude fritzbox intergreren. Heb zelf als router een 7590 en 2 repeaters 1200 en een 1200AX deze kan je ook bekabeld als AP aansluiten. Het werkt gewoon goed en stabiel.
Hoe is dan de juiste setup?
En wat voor nodig gehad? Of wat nodig om het juist te installeren

Groetjes

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Even wat algemene kanttekeningen.
Wifi 7 voor thuis gebruik is weinig zinvol, dat gaat pas ergens nuttig voor zijn als je heel erg veel clients hebt zoals in een bedrijfs omgeving.
Het is dus vooral markting.

6Ghz is nog gevoeliger voor slecht bereik dan 5Ghz en voegt weinig toe, tevens ziet het erna uit dat de EU deze band toe gaat kennen aan toekomstig 6G telefonie.

En unifi is gewoon veel te duur voor wat ze leveren met slechte support.

Mijn persoonlijk voorkeur zou gaan naar Hp Aruba Instant On, Fritz en TP-link in die volgorde.
En als het enigszins kan bekabelde AP's en dus geen mesh.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Chelorenz
Ben Dankje voor de reactie. Alles kan via bekabelde accespoint. Dus concreet zoek ik gewoon een goede Ap zodat ik op elke verdiep makkelijk mijn snelheden van 500mbs kan halen. Liefst sluit ik de tv rechtsteeks aan op het ap. Vind het wel makkelijk dat ik niet steeds mijn wifi opnieuw moet verbinden met het beste Wifi netwerk. Dus dan is die top 3 voor jouw het beste? Ik ga toch niet voor het internet van epdnet daar er momenteel nog goedkopere alternatieven zijn. Dus krijg modem van hun. Alvast bedankt

• laurens0619
@Chelorenz
Dat antwoord is toch meermaals in dit topic gegeven?

Nog even samengevat:
Je wifi eisen haal je met alle setjes. Of het nu provider wifi (Proximus wifi boosters), unifi, omada, Deco, Fritz, Aruba instant on is.

Wil je een compleet ecosysteem met vlans, cameras deurbellen etc dan kies je voor Omada/Unifi

Wil je gewoon goede wifi, dan kies je voor
-Provider Wifi (maar vaak huur en zit je vast aan je provider)

Wil je onafhankelijk:
- Aruba Instant On/Fritz/Deco

Frtiz is mooi spul maar doorgaans vervang je dan ook wel je router erbij. Kost weer wat extra geld/complexiteit.

Aruba instant on is mooi degelijk spul waar je ook net wat meer mee kan.
Deco is gewoon simpel consumentenspul wat je neerzet en aansluit.

Wat je ook kiest binnen het consumenten segment, er zijn geen foute keuzes. Of het nu een Deco/Provider/Aruba of Fritz is. Met jouw eisen, is een simpel Wifi 5 accesspoint al zat. 3x een Deco m4 scoren op marktplaats voor ongeveer 40 euro totaal ben je er ook al (ik draai er ook nog op) en geeft je 400-500 mbps bij goede verbinding. Mrja das wel de cheap oplossing, ik zou eerder iets van een Deco x50 scoren.

Unifi zou ik je echt afraden gezien je eisen tenzij je echt wilt gaan tweaken/meer/ecosysteem. Beter wifi gaat het je niet geven.

• Chelorenz
laurens0619 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:38:
@Chelorenz
Dat antwoord is toch meermaals in dit topic gegeven?

Nog even samengevat:
Je wifi eisen haal je met alle setjes. Of het nu provider wifi (Proximus wifi boosters), unifi, omada, Deco, Fritz, Aruba instant on is.

Wil je een compleet ecosysteem met vlans, cameras deurbellen etc dan kies je voor Omada/Unifi

Wil je gewoon goede wifi, dan kies je voor
-Provider Wifi (maar vaak huur en zit je vast aan je provider)

Wil je onafhankelijk:
- Aruba Instant On/Fritz/Deco

Frtiz is mooi spul maar doorgaans vervang je dan ook wel je router erbij. Kost weer wat extra geld/complexiteit.

Aruba instant on is mooi degelijk spul waar je ook net wat meer mee kan.
Deco is gewoon simpel consumentenspul wat je neerzet en aansluit.

Wat je ook kiest binnen het consumenten segment, er zijn geen foute keuzes. Of het nu een Deco/Provider/Aruba of Fritz is. Met jouw eisen, is een simpel Wifi 5 accesspoint al zat. 3x een Deco m4 scoren op marktplaats voor ongeveer 40 euro totaal ben je er ook al (ik draai er ook nog op) en geeft je 400-500 mbps bij goede verbinding. Mrja das wel de cheap oplossing, ik zou eerder iets van een Deco x50 scoren.

Unifi zou ik je echt afraden gezien je eisen tenzij je echt wilt gaan tweaken/meer/ecosysteem. Beter wifi gaat het je niet geven.
merci voor de perfecte samenvatting.
Pagina: 1