welke vloer 1e verdieping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Beste tweakers,

Ondertussen aangekomen tot het leggen van onze 1e verdiepingsvloer. Vrijwel alles hebben we zelf gedaan tijdens onze grootschalige verbouwing en nu ruim 2 jaar bezig.

De vloer willen we zelf leggen maar op dit moment nog geen duidelijkidee waar we voor moet kiezen.
Een viertal eisen:

- houtlook
- geen of niet storende dilataties (zoveel mogelijk doorleggen)
- enigszins 'warm' aanvoelend; er zit geen vloerverwarming, dus tegels vallen sowieso af
- vochtwerend i.v.m. jonge kinderen en overloop gevoelig voor water (nabij de badkamer).
  • Laminaat is zou mooi zijn maar is niet altijd vochtwerend en i.v.m. de werking is het niet door te leggen
  • plak pvc lijkt een ideale kandidaat maar ik hoor hier en daar dat het op een gegeven moment los komt
  • klik pvc is makkelijker te leggen maar de vloer moet blijkbaar perfect egaal zijn
  • houten parket verlijmd is eventueel een optie maar vlek gevoelige in combinatie met jonge kinderen
Plak pvc lijkt het meest ideale...

Hebben jullie nog voorstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCdd9r9_bf5eXoPw3qfHet82eHI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iIry124VUculnT62e7RkgA8e.png?f=user_large

Alle reacties

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Laminaat is ook prima door te leggen hoor, zo lang je maar overal ruimte houdt langs de muren (en in de deuropeningen). Die ruimte geldt ook voor parket, dat heeft beduidend meer werking dan laminaat, omdat laminaat uit gemalen vezels bestaat, en parket uit volledige planken.

En met goed laminaat zou ik me geen zorgen maken qua vocht, hier al jaren laminaat liggen, waar we gerust met natte schoenen en hondenpoten overheen lopen. Ik zou wel een variant met demping/isolatie eronder nemen, zowel voor wat warmte en voor het geluid naar beneden.

PVC heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat is erg dun, dus inderdaad een strakke ondervloer nodig en ik denk dat het wat meer koude vanuit de betonnen ondervloer doorlaat.

iRacing Profiel

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je wil geen tegels en geen storende dilataties, dus dan blijven alleen vloeren als PVC en marmoleum over. Maar ook nog vochtbestendig.. dus dan is dryback PVC (plak) de meest realistische optie. Click-PVC zou ik persoonlijk vermijden, slechte ervaring met puntbelasting en losschietende stroken. Vooral als de ondervloer niet goed vlak is.

Maar... je wil het zelf gaan leggen. PVC plakken is wel een kunst en gaat gepaard met goed egaliseren, drogen en daarna pas plakken. Ik zou het persoonlijk altijd uitbesteden, tenzij je heel erg handig bent. Click-PVC is makkelijker leggen maar heeft het liefst ook een geëgaliseerde vloer óf een al aardig vlakke vloer met een zeer goede ondervloer.

Dus: hoe handig ben je? :D Je geeft aan een grootschalige verbouwing vooral zelf te hebben gedaan, dus mogelijk is zelf PVC plakken dan ook een optie. Egaliseren is wel een must.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 15-01-2026 19:42 ]