Offerte zolder verbouwen 20k reëel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:41
Hai,

Wij zijn bezig met de zolder verbouwen, hebben 1 jaar geleden al een vaste trap laten plaatsen en afgelopen november een dakkapel.

Gezien we niet handig zijn met klussen hebben we 1 timmerbedrijf laten komen, aangegeven dat de zolder nog geisoleert moet worden, aftimmeren, extra wandje plaatsen met een deur zodat het soort van 2 ruimtes worden met 1 een hobbykamer/slaapkamer en 1 overloop/wasruimte. incl spotjes in het plafond extra stopcontacten een wandkast op maat gemaakt.

Gisteren kreeg ik de offerte binnen maar liefs €18.017,23 en dan nog heel veel stelposten, de timmerman had elektra buiten beschouwing gelaten "ging op nacalculatie" omdat nog niet helder is hoeveel wcd's en spotjes er gaan komen, voor het gemak tel ik er even €2000,- bij.

De zolder is krap 30m2 dat zou betekenen een slorige €666,- per m2 en dan moet er nog een vloer in!
Vandaag krijg ik een andere aannemer over de vloer voor een offerte, ik heb de offerte door chatgpt heen gehaald en deze zei al vlug dat het redelijk marktconforme prijs is, toch schrikken wij hier van. Als ik de vaste trap en dakkapel er bij tel is het wel een hele dure zolder.

Als we zelf handig waren met klussen zouden we het zeker zelf doen, alleen zijn we niet handig met klussen. Behangen en schilderen gaat nog wel maar daarmee houdt het ook op, daarbij hebben we met 3kleine kinderen hier de puf en tijd niet voor.

Nu weet ik dat hout duur is een een goeie timmerman het druk heeft, alleen heb ik er geen verstand van of het een eerlijke prijs hier, zie toegevoegd screenshots.

De offerte is van onder naar boven geplaatst, dus de onderste screenshot is de eerste. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j6kiAEmHSsKmlY3DewheyvjwXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7Y8Ou3IVMElIuD8t9euCteO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NUVmkDvWnJmQx1FFS8gI9Igth0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DaZucZIoJmBp5uSZCzNUdBE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i21Q6XayCuzwZLhl4UoME0VLoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdKaUXomcqxNVt2Ttvb8pcyg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs9izEKDtJdtqkfJeS2HRIXJ_qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FApnzNsZfThP880t3VcVQ77x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7agSgoid2V8GXEIwlUULX9Zxzkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OrFml8CoAtPPVOvXvSImSr6u.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

m-vw

Dus?

Zelden zo'n nette offerte gezien.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:00

Reptile209

- gers -

Heel netjes uitgesplitst en overzichtelijk inderdaad! Ik vind het wel meevallen met de stelposten, of kijk ik niet goed genoeg?
Je kan nog andere offertes aanvragen (maar met het risico dat ze moeilijk vergelijkbaar zijn als die minder gedetailleerd zijn). En overweeg of je het 3,5k (incl BTW) waard vindt om een kast op maat te hebben. Voor dat bedrag kan je ook een hoop kant-en-klare kasten bij de IKEA halen.

Zo scherp als een voetbal!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:25
Ik vind dit een keurige offerte. Alles is duidelijk aangegeven, en de hoogte van het totaalbedrag komt voornamelijk door de hoeveelheid werkzaamheden die je gevraagd hebt.
Ik zie weinig stelposten behalve de twee kastenwanden, die ook niet heel gek zijn.

• targaryanwolf
Reptile209 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:36:
Heel netjes uitgesplitst en overzichtelijk inderdaad! Ik vind het wel meevallen met de stelposten, of kijk ik niet goed genoeg?
Je kan nog andere offertes aanvragen (maar met het risico dat ze moeilijk vergelijkbaar zijn als die minder gedetailleerd zijn). En overweeg of je het 3,5k (incl BTW) waard vindt om een kast op maat te hebben. Voor dat bedrag kan je ook een hoop kant-en-klare kasten bij de IKEA halen.
Bedankt voor de feedback, daar heb je wel een goed punt inderdaad.

• targaryanwolf
danoontjeh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:40:
Ik vind dit een keurige offerte. Alles is duidelijk aangegeven, en de hoogte van het totaalbedrag komt voornamelijk door de hoeveelheid werkzaamheden die je gevraagd hebt.
Ik zie weinig stelposten behalve de twee kastenwanden, die ook niet heel gek zijn.
Top, thnx

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:46
Keurige offerte inderdaad. Alles staat netjes omschreven en zie ook geen hele gekke bedragen.

Zo te zien ook echt een verbouwing met alles erop en eraan.

Mogelijk kan je de kosten nog wat dekken door bepaalde werkzaamheden zelf te doen?

• targaryanwolf
Nenoki schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:41:
Keurige offerte inderdaad. Alles staat netjes omschreven en zie ook geen hele gekke bedragen.

Zo te zien ook echt een verbouwing met alles erop en eraan.

Mogelijk kan je de kosten nog wat dekken door bepaalde werkzaamheden zelf te doen?
Helder, denk laat mijn medetweakers eens meelezen, ik heb er echt geen verstand van.
Op de stukadoor kunnen we al besparen, hebben er een in de familie die al toegezegd heeft dit "op een zaterdag te komen doen"

Daarnaast heb ik de timmerman gevraagd of ik die de zolderisolatie deels kan terug vorderen via het duurzaamheidsfonds.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06
Dat isoleren (van binnenuit) is ook een serieuze klus.

Het aftimmeren (niet isoleren!) van de zolder heb ik zelf gedaan, en dan ben je alsnog een paar duizend kwijt aan materialen, maar daarnaast een heleboel tijd.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:28
Als je kozijnen en dakisolatie uit laat voeren, kijk zeker even of het in aanmerking komt met de ISDE-subsidie.
Niet alle typen isolatie komen hiervoor in aanmerking. Het kan wellicht lonen om een betere / duurdere isolatie te nemen zodat je wel in aanmerking komt voor de subsidie (en je zodoende de meerprijs (meer dan) vergoed krijgt)

• targaryanwolf
CappieL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:50:
Als je kozijnen en dakisolatie uit laat voeren, kijk zeker even of het in aanmerking komt met de ISDE-subsidie.
Niet alle typen isolatie komen hiervoor in aanmerking. Het kan wellicht lonen om een betere / duurdere isolatie te nemen zodat je wel in aanmerking komt voor de subsidie (en je zodoende de meerprijs (meer dan) vergoed krijgt)
Ik snap de kozijnen niet, er worden geen kozijnen bijgeplaatst, in het dakkapel zitten 5 ramen waarvan 3 kiep kantel zijn en dan is er nog 1 zolderraam aanwezig. Er komen geen kozijnen bij en er worden er ook geen vervangen.

De kruipruimte staat ook op de planning om te isoleren, ik heb daarnaast de timmerman gevraagd of hij wel PIR kan gebruiken gezien aan de buitenkant van het dak ca 5cm isolatie aanwezig is uit 1983 of je zo geen vochtproblemen gaan krijgen. Het isolatie bedrijf gaf aan dat je beter met H2Foam Lite kon werken gezien deze damp open is en je geen vocht gaat opsluiten, datzelfde spul krijg ik ook in de kruipruimte.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Als je buiten al isolatie hebt zitten, dan moet je wel de exacte opbouw weten. Heb je tekening oid van de bouw? PIR zou dan ook niet mijn voorkeur zijn, maar eerder houtvezel + klimaatfolie. Dan hoef je ook die folie aan de binnenzijde maar aan 1 kant te doen, de warme kant. Die dampopen folie is dan niet meer nodig. Zet niet veel zoden aan de dijk voor de hele offerte, maar dan klopt de opbouw van je dak iig.

[ Voor 45% gewijzigd door Gdzr op 15-01-2026 10:59 ]

6.8 kWp op zuid en west

• targaryanwolf
Gdzr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:57:
Als je buiten al isolatie hebt zitten, dan moet je wel de exacte opbouw weten. Heb je tekening oid van de bouw? PIR zou dan ook niet mijn voorkeur zijn, maar eerder houtvezel + klimaatfolie. Dan hoef je ook die folie aan de binnenzijde maar aan 1 kant te doen, de warme kant. Die dampopen folie is dan niet meer nodig. Zet niet veel zoden aan de dijk voor de hele offerte, maar dan klopt de opbouw van je dak iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhPqZlXkkAjSmjpucbYyeUgxX8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn8SLxVO5MgS8SyWUt1WO7l0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een doorsnede van mijn dak, zoals nu te zien is bij het dakkapel.

Je ziet ca 5cm aan isolatie, dan een houten plaat. op die isolatie ligt dan weer de dakpan.

[ Voor 6% gewijzigd door targaryanwolf op 15-01-2026 11:03 ]

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Dan zou ik er zelf vanuit gaan dat het dampdicht is. Gezien de schuimplaat en de gekke bruine smurrie die er op ligt.

6.8 kWp op zuid en west

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:26
Zeer gedetailleerde offerte. Complimenten voor deze aannemer. Het totaal bedrag kan nog meer of minder worden door de diverse stelposten die zijn opgenomen. Ik zou de stelposten even langslopen om na te gaan hoe groot dit is t.o.v. het totaal bedrag en vragen welke stelposten de grootste risico's vormen op eventueel meerwerk en hoe reëel dit is.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:28
targaryanwolf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik snap de kozijnen niet, er worden geen kozijnen bijgeplaatst, in het dakkapel zitten 5 ramen waarvan 3 kiep kantel zijn en dan is er nog 1 zolderraam aanwezig. Er komen geen kozijnen bij en er worden er ook geen vervangen.

De kruipruimte staat ook op de planning om te isoleren, ik heb daarnaast de timmerman gevraagd of hij wel PIR kan gebruiken gezien aan de buitenkant van het dak ca 5cm isolatie aanwezig is uit 1983 of je zo geen vochtproblemen gaan krijgen. Het isolatie bedrijf gaf aan dat je beter met H2Foam Lite kon werken gezien deze damp open is en je geen vocht gaat opsluiten, datzelfde spul krijg ik ook in de kruipruimte.
Je zult meer inzicht krijgen in de stelpost 'elektra' door al aan te geven waar je WCD's / schakelaars etc wilt hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door CappieL op 15-01-2026 11:08 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:31

Saven

Administrator

m-vw schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:28:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:21
Geen antwoord op je vraag maar ik zie 52m2 aan dakisolatie; dit komt in aanmerking voor ISDE subsidie €16,25/m2 dus €845 euro. Mocht je een 2e maatregel hebben dan verdubbelt dit bedrag.

Let wel goed op de voorwaarden/kwaliteitsverklaring (zorg voor een meldcode op offerte en factuur)

Betrefffende de offerte: ik zie dampremmende folies's, binnenwanden met OSB en isolatie. Dit lijkt op het eerste gezicht gewoon iemand die het werk serieus uitvoert. Ik denk dat het zeker goedkoper kan met een beunhaas op de hoek (en bijbehorende kwaliteit).

Als je er zelf geen verstand van heb zou ik de suggestie doen om met een serieuze partij in zee te gaan (en ja dat kost extra geld).

[ Voor 62% gewijzigd door assje op 15-01-2026 11:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:02
Eens met de rest. Keurige offerte, zonder onredelijke posten.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb enkele jaren geleden een dakopbouw laten plaatsen van zo'n 35m2. Het verschil tussen 'casco' en 'af' was een heel stukje meer dan de 18k in deze post in alle 4 de offertes. Meer richting het dubbele en dan hadden we echt geen gekke dingen. Ik vind de prijs dus helemaal niet zo gek.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:50

fxs81

Julianadorp

Verbouwen is duur tegenwoordig, hele nette offerte, helemaal met op maat gemaakte kasten. Vind het niet te duur.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• targaryanwolf
CappieL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Je zult meer inzicht krijgen in de stelpost 'elektra' door al aan te geven waar je WCD's / schakelaars etc wilt hebben.
Hebben we over zitten discussiëren, de timmerman gaf al snel aan dat ze dit meestal tijdens de werkzaamheden samen met de klant bepalen. Omdat dat soort dingen toch vaak last minute veranderen.

• targaryanwolf
fxs81 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:17:
Verbouwen is duur tegenwoordig, hele nette offerte, helemaal met op maat gemaakte kasten. Vind het niet te duur.
Toppie, dan is dat helder!

• targaryanwolf
assje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:13:
Geen antwoord op je vraag maar ik zie 52m2 aan dakisolatie; dit komt in aanmerking voor ISDE subsidie €16,25/m2 dus €845 euro. Mocht je een 2e maatregel hebben dan verdubbelt dit bedrag.

Let wel goed op de voorwaarden/kwaliteitsverklaring.
Kan ik het glas van het dakkapel ook opgeven, of werkt dat niet zo? het is een nieuwe dakkapel geen vervangende.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:50

fxs81

Julianadorp

targaryanwolf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Kan ik het glas van het dakkapel ook opgeven, of werkt dat niet zo? het is een nieuwe dakkapel geen vervangende.
Ja dat kan, je hebt 2 jaar de tijd om die subsidie aan te vragen, zoals gezegd, als je dat samen doet met de isolatie maatregel dan verdubbeld de subsidie

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

[...]
Dan mag je het eigenlijk niet opgeven. Alleen voor bestaand glas vervangen met dezelfde indeling is subsidie te verkrijgen.
Maar kijk ook eens naar bijv. een ventilatie unit installeren. ISM met isoleren kan je daar vanaf dit jaar ook subsidie voor krijgen als het laat installeren en doordat de isolatie subsidie dan verdubbeld, kan dat soms zelfs geld opleveren.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• assje
Nee helaas, alleen oorspronkelijke schil en daar hoort de dakkapel niet bij. Verder ook minimaal 3m2 op in aanmerking te komen.

Hoe zit het met de vloer, spouw en glas in de rest van de woning?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Wuursj schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:23:
Maar kijk ook eens naar bijv. een ventilatie unit instaleren. ISM met isoleren kan je daar vanaf dit jaar ook subsidie voor krijgen als het laat instaleren en doordat de isolatie subsidie dan verdubbeld, kan dat soms zelfs geld opleveren.
Maar dit telt niet als 2e maatregel toch?

Nee dus:
Tip: uw subsidiebedrag voor isolatiemaatregelen verdubbelt als u meer dan één isolatiemaatregel uitvoert. Dit geldt ook als u een isolatiemaatregel combineert met de installatie van een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet. Vraag hiervoor subsidie aan binnen 24 maanden na het uitvoeren van de 1e maatregel. Uw subsidiebedrag wordt niet verdubbeld als u de isolatiemaatregel alleen combineert met ventilatie.

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 15-01-2026 11:24 ]

• targaryanwolf
assje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Nee helaas, alleen oorspronkelijke schil en daar hoort de dakkapel niet bij. Verder ook minimaal 3m2 op in aanmerking te komen.

Hoe zit het met de vloer, spouw en glas in de rest van de woning?
Spouw is geïsoleerd, de kruipruimte staat op de planning, zit nu alleen piepschuim tegen aan. overal is HR++ glas aanwezig.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

assje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Maar dit telt niet als 2e maatregel toch?
Hmm Ik denk dat je gekijk hebt, ik zie inderdaad ventilatie er niet tussen. Wel "installatie van een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet". Of zou de tekst nog bijgewerkt moeten worden?

Edit: als ik in de ISDE tool een ventilatie unit aanvinkt, verdubbelt het bedrag voor isolatie idd niet waar hij dat bij een WP wel doet.
targaryanwolf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Spouw is geïsoleerd, de kruipruimte staat op de planning, zit nu alleen piepschuim tegen aan. overal is HR++ glas aanwezig.
Dan is het nu een goed moment om die kruipruimte ook te laten doen als je dat toch al van plan bent :)

[ Voor 77% gewijzigd door Wuursj op 15-01-2026 11:36 ]

• assje
targaryanwolf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:26:
Dan zou ik zeker vloerisolatie overwegen. Eenvoudige optie is PIF folie zoals bijvoorbeeld TonZon. Geen perfecte oplossing maar als er al isolatie aanwezig is wellicht goed genoeg (als het goed uitgevoerd wordt).

Stel een vloer van 50m2 dan kan je denken aan €2.000 voor het isoleren waar je dan €550 subsidie op de vloer krijgt en extra €845 op het dak waarmee de vloerisolatie een no-brainer wordt.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:50
Isolatie kun je subsidie voor krijgen, maar voor nieuwbouw niet (!). De nieuwe dakkapel valt daarmee buiten de ISDE regeling. Bel voor de zekerheid RVO.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:49
m-vw schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:28:
Ziet eruit als 2Jours, die hebben inderdaad een hele mooie tool gemaakt voor aannemers om mee te rekenen.

Over de offerte zelf, zorg dat je je stelposten tot een minimum maakt, je elektra kan je bepalen van te voren en laat hier een prijs van maken.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

m-vw

Dus?

Nog een kleine toevoeging.

Voor bepaalde werkzaamheden kan voor het uurtarief het lage btw tarief gelden.
Volgens mij wordt dat in de offerte wel netjes toegepast, maar in de opmerking over werken op regie wordt wel 21% benoemd.

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:13
Sinds dit jaar kan je ventilatie meenemen in je ISDE subsidieaanvraag. Dit kan je dan als tweede maatregelen gebruiken icm dakisolatie. Het dakkapel is nieuwbouw en kan je niet meenemen.

Omdat het dak vanaf de buitenzijde beperkt dampdoorlatend is, waarschijnlijk zelfs dampdicht, zal je vanaf de binnenzijde moeten isoleren met een dampopen product en vervolgens afwerken met een klimaatfolie/dampvariabele folie.
Dampopen producten zijn materialen zoals glaswol, steenwol, houtvezel, cellulose.
PIR platen zijn niet dampopen.
Belangrijk is dat er minimaal een Rd-waarde van 3,50 behaald wordt zodat je recht hebt op subsidie.

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:19
targaryanwolf schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik snap de kozijnen niet, er worden geen kozijnen bijgeplaatst,
Het worden toch meerdere ruimtes? Er worden deuren geplaatst, die zitten ook in een kozijn.

[ Voor 12% gewijzigd door _Chris_ op 15-01-2026 13:19 ]

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:32
_Chris_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Het worden toch meerdere ruimtes? Er worden deuren geplaatst, die zitten ook in een kozijn.
De vraag was voor kozijnen voor de ISDE subsidie.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
Ik heb zojuist een aardige verbouwing van onze benedenverdieping gedaan, en denk dat je dat bedrag zo maar kwijt bent. Je verbaasd je wat verbouwen tegenwoordig kost, materiaal en arbeid zijn gewoon duur. Zo'n mooie offerte als jij heb ik niet gehad, een puntdakje slopen, isoleren en stucen kostte al zo maar €5.000,-

Stelpost is idd gevaarlijk, mijn electra stelpost van €3.500 liep uit naar €6500. (Van mij uit meer werk, maar toch, zo hard gaat het. Extra groepje hier en daar, daar nog UTP stekkers etc.) Maar als je nu heel duidelijk kan aangeven wat/waar moet komen kunnen ze jou daarvan wel een prijs geven.

>> Signature?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:15
Erg net opgestelde offerte, en prijs lijkt me redelijk. Ik heb drie jaar geleden zolder laten doen - die van ons is iets groter, maar werkzaamheden waren ongeveer gelijk (isoleren, spotjes, muurtjes, deuren, etc.). Wij hebben ongeveer 12k betaald. Prijzen zijn uiteraard gestegen in tussentijd, en jij hebt er een dure kast bij (hadden wij initieel ook om gevraagd, maar van afgezien toen we meerprijs hoorden - ook paar duizend; is gewoon veel werk).

• targaryanwolf
_Chris_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:18:
[...]

zo zie je maar weer wat geleerd.

• targaryanwolf
JDillinger schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:39:
Erg net opgestelde offerte, en prijs lijkt me redelijk. Ik heb drie jaar geleden zolder laten doen - die van ons is iets groter, maar werkzaamheden waren ongeveer gelijk (isoleren, spotjes, muurtjes, deuren, etc.). Wij hebben ongeveer 12k betaald. Prijzen zijn uiteraard gestegen in tussentijd, en jij hebt er een dure kast bij (hadden wij initieel ook om gevraagd, maar van afgezien toen we meerprijs hoorden - ook paar duizend; is gewoon veel werk).
Die dure kast zou op een later moment ook nog kunnen, door een goede beun. Ik zal het eens met mijn vrouw overleggen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:27
Complimenten voor de specificatie op de offerte.
Ik heb ongeveer dezelfde werkzaamheden zelf gedaan. Ons kleine zolder gesplitst voor een washok met kleedkamerkast en een aparte slaapkamer met een vliering. Wandjes geplaatst, vloerverwarming in gefreesd en plakpvc erop, zolderkasten op maat gebouwd met vensterbanken en al. Complete nieuwe elektra gelegd met een stuk of 7 stopcontacten met randaarde. Spotjes en Hue verlichting. Met twee nieuwe deuren incl kozijn. Kosten ongeveer 8500 euro. Tel je de nieuwe kledingkast(700), bed(1900 en TV(430) bij op net aan 11,5k,
Om een idee te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGq10IOLB95z5wwEhkiFxpGBMYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBrF16ParnKNWoL3mo1wDUkd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdcvn2CKaqF7BYBB2Bc4aJSKryQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mol4ZSH00Z25L2BD5yJ80QAw.jpg?f=fotoalbum_large

De before vind je hier: com2,1ghz in "Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!"

[ Voor 43% gewijzigd door com2,1ghz op 15-01-2026 15:34 ]

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
com2,1ghz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:29:
Complimenten voor de specificatie op de offerte.
Ik heb ongeveer dezelfde werkzaamheden zelf gedaan. Ons kleine zolder gesplitst voor een washok met kleedkamerkast en een aparte slaapkamer met een vliering. Wandjes geplaatst, vloerverwarming in gefreest en plakpvc erop, zolderkasten op maat gebouwd met vensterbanken en al. Complete nieuwe elektra gelegd met een stuk of 7 stopcontacten met randaarde. Spotjes en Hue verlichting. Met twee nieuwe deuren incl kozijn. Kosten ongeveer 8500 euro. Tel je de nieuwe kledingkast(700), bed(1900 en TV(430) bij op net aan 11,5k,
Om een idee te geven:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt de prijs wel aardig, vaak zijn de materiaalkosten ongeveer de helft.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:44
Ik heb vorig jaar mijn hele zolder verbouwd. Alles zelf gedaan, meerdere weekenden bezig geweest met plafond isoleren, wandjes zetten, gipsen, elektra trekken, frezen in de muren, kozijnen met deuren plaatsen, stucen, sauzen, vloertje klikken, airco's ophangen, etc etc.
Talloze ritjes naar de bouwmarkt gemaakt en een paar honderd euro ben je zo kwijt, iedere rit weer. Al met al ga je gewoon heel vlot naar 5 tot 10 k aan materiaalkosten.
Tel daarbij uren op die ik zelf heb gemaakt gefactureerd tegen wat je als ZZP'er dient te verdienen voor een gezond salaris. Dan geloof ik niet dat het voor dit geld gaat lukken :) gelukkig zijn mijn zelf gemaakte uren niet zo duur hahaha.

Of dat het allemaal waard is, dat is aan jou. Wij hebben nu ook een kleine en ik snap dat je er dan wat minder trek in hebt en het klussen wat lastiger is, in het eerste jaar heb ik vrijwel niks meer geklust.

Tegelijkertijd zijn heel veel onderdelen van zo'n zolderverbouwing prima zelf te doen en leer je er gigantisch veel van. En je kan altijd deelklusjes zoals het stucen uitbesteden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:24
Ik vind het een hele nette Offerte. Qua prijs vooral qua helderheid. Een bedrijf dat vooraf zo open is over de kosten. Dat zie je tegenwoordig maar weinig. Zitten de aanvullende voorwaarde er ook bij?

How are you doing?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:31
Nette offerte. Geen idee of het uurtarief helemaal marktconform is, maar zelfs dan is het verschil niet enorm. 3 jaar geleden lag het voor een timmerman nog net onder de 50. Zelfde werkzaamheden.

Op regiebasis zou dit iets goedkoper moeten kunnen. Er lijkt overal wel wat marge in arbeidsuren te zitten maar ook weer niet dramatisch.

Kijk of je kunt achterhalen wat voor dakplaten er nu gebruikt zijn. Vaak is wel een code of leverancier te vinden ergens. Bouwjaar helpt ook. Vervolgens kun je via de fabrikant opvragen of het dampopen of dampdicht is. Dit stop je in Ubakus voor een simulatie.
Alternatief is dat je de opbouw los in Ubakus stopt. Gewoon de materialen en diktes. Lastige is soms om folies te herkennen.

Arbeid voor isolatiewerken ging bij ons voor een laag btw tarief. En dan nog ISDE eraf. Timmerman de PIR laten plakken was bijna goedkoper dan het zelf doen. We werkten samen dus hij de PIR en ik het gips :+

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 15-01-2026 20:06 ]

Pagina: 1