Hoi Tweakers forum!
Ik wil na jaren weer eens serieus gaan gamen. Ik weet dat dit niet de goedkoopste tijd is om in te stappen, maar ik heb wat budget over en wil graag een eerste build doen. Alle feedback is welkom, vooral als ik ergens geld kan besparen zonder domme keuzes te maken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 3440x1440 (100 Hz) en waarschijnlijk Linux draaien (Windows games via Proton). Ik snap dat niet alles werkt, dat is ok. Games waar ik aan denk: Hogwarts Legacy, Kingdom Come, Avatar, Cyberpunk en GTA VI als die ooit op PC uitkomt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerst circa 2000 euro in mijn hoofd, maar dit lijstje zit nu rond 2400 euro. Ik ben vooral benieuwd of er makkelijke besparingen zijn zonder dat ik performance of stabiliteit weggooi.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen?
Monitor: LG 35WN73A (3440x1440 @ 100 Hz). Verder standaard randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem waar ik even mee vooruit kan. Hoeft niet "het beste van het beste", maar wel comfortabel nieuwe games draaien op mijn ultrawide.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet er leuk uitzien en niet te luid zijn. Ik heb een AIO gekozen omdat ik de clean look tof vind. Ik wil RGB graag netjes kunnen aansturen, maar ik ga dus Linux draaien. Ik ben benieuwd hoe realistisch dat is met Corsair iCUE LINK (iCUE is volgens mij Windows-only).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Check of ik niks geks doe (compatibiliteit, balans CPU/GPU voor ultrawide, voeding, koeling, case/airflow). En vooral: waar kan ik budget afhalen zonder spijt?
Lijstje komt van Azerty, ik ga nog prijzen vergelijken bij andere shops.
Alvast bedankt!
Ik wil na jaren weer eens serieus gaan gamen. Ik weet dat dit niet de goedkoopste tijd is om in te stappen, maar ik heb wat budget over en wil graag een eerste build doen. Alle feedback is welkom, vooral als ik ergens geld kan besparen zonder domme keuzes te maken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 3440x1440 (100 Hz) en waarschijnlijk Linux draaien (Windows games via Proton). Ik snap dat niet alles werkt, dat is ok. Games waar ik aan denk: Hogwarts Legacy, Kingdom Come, Avatar, Cyberpunk en GTA VI als die ooit op PC uitkomt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerst circa 2000 euro in mijn hoofd, maar dit lijstje zit nu rond 2400 euro. Ik ben vooral benieuwd of er makkelijke besparingen zijn zonder dat ik performance of stabiliteit weggooi.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen?
Monitor: LG 35WN73A (3440x1440 @ 100 Hz). Verder standaard randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem waar ik even mee vooruit kan. Hoeft niet "het beste van het beste", maar wel comfortabel nieuwe games draaien op mijn ultrawide.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet er leuk uitzien en niet te luid zijn. Ik heb een AIO gekozen omdat ik de clean look tof vind. Ik wil RGB graag netjes kunnen aansturen, maar ik ga dus Linux draaien. Ik ben benieuwd hoe realistisch dat is met Corsair iCUE LINK (iCUE is volgens mij Windows-only).
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Check of ik niks geks doe (compatibiliteit, balans CPU/GPU voor ultrawide, voeding, koeling, case/airflow). En vooral: waar kan ik budget afhalen zonder spijt?
Lijstje komt van Azerty, ik ga nog prijzen vergelijken bij andere shops.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 239,- | € 239,- |
| 1 | Moederborden | GIGABYTE B650 AORUS ELITE AX V2 | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Processorkoeling | CORSAIR iCUE LINK TITAN 280 RX RGB | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Voedingen | CORSAIR RM850e | € 129,95 | € 129,95 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT | € 749,- | € 749,- |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 2TB | € 214,90 | € 214,90 |
| 1 | Behuizingen | HYTE X50 - Mid-Tower | € 180,85 | € 180,85 |
| 1 | Behuizingsventilatoren | HYTE FA12 Fans 4-Pack | € 53,85 | € 53,85 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16) DDR5-6000 CL36 | € 499,- | € 499,- |
| Subtotaal (incl. BTW) | € 2.364,55 | |||