Hoi iedereen,
Mijn vriendin en ik willen onze trap een flinke upgrade geven. De trap zelf is nog in prima staat, maar we willen een totaal andere uitstraling.
Onlangs hebben we een offerte laten maken door Upstairs, maar daar schrokken we behoorlijk van de prijs. Omdat we de rest van ons huis inmiddels zelf hebben verbouwd, overwegen we nu om ook de trap in eigen beheer aan te pakken.
Zie ook de foto's van onze huidige trap onderstaand
:strip_exif()/f/image/McSTicyXwctcMCL7ZlwYF7Nn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/heEgDdN8SyVUZRpDTVTScOQk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z1nXa031EnFDfDknsmKtjexS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6GJi9HxTvlWQ8x6wtFoGOK17.jpg?f=fotoalbum_large)
De gewenste look
We vallen voor de donkere, luxe uitstraling van donker eiken/walnoot. Ter inspiratie kijken we naar deze decors:
Dark Walnut (https://www.upstairs.com/...ld-collectie/dark-walnut/)
Blackwood (https://www.upstairs.com/...reld-collectie/blackwood/)
En onderstaand de richting die we op willen met de trap.
:strip_exif()/f/image/ORtQ2bYG9lZOXqA2f1njT6MK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WQFO4KwbdKEgK92nKq2tSjZI.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze twijfel: Lakken of overzettreden?
We twijfelen tussen twee routes en horen graag jullie advies:
Combinatie van materialen: Nieuwe eiken stootborden bestellen/monteren en de bestaande treden zelf schuren en lakken/beitsen in een diepe, donkere tint.
Volledige overzetset: Werken met eiken overzettreden die al de juiste kleur hebben.
Mijn vragen aan jullie:
Ervaring met kleuren: Heeft iemand ervaring met het zelf lakken/beitsen van treden naar een zeer donkere kleur (zoals Blackwood)? Is dit slijtvast genoeg te krijgen of raden jullie voor deze kleurdiepte echt overzettreden aan?
Kosten: Wat beschouwen jullie als een redelijke prijs voor een traprenovatie (inclusief montage) bij andere aanbieders dan de bekende marktleiders?
Tips voor merken: Hebben jullie goede ervaringen met specifieke merken overzettreden voor de doe-het-zelver?
We horen heel graag jullie tips en inzichten!
Alvast bedankt.
Mijn vriendin en ik willen onze trap een flinke upgrade geven. De trap zelf is nog in prima staat, maar we willen een totaal andere uitstraling.
Onlangs hebben we een offerte laten maken door Upstairs, maar daar schrokken we behoorlijk van de prijs. Omdat we de rest van ons huis inmiddels zelf hebben verbouwd, overwegen we nu om ook de trap in eigen beheer aan te pakken.
Zie ook de foto's van onze huidige trap onderstaand
:strip_exif()/f/image/McSTicyXwctcMCL7ZlwYF7Nn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/heEgDdN8SyVUZRpDTVTScOQk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z1nXa031EnFDfDknsmKtjexS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6GJi9HxTvlWQ8x6wtFoGOK17.jpg?f=fotoalbum_large)
De gewenste look
We vallen voor de donkere, luxe uitstraling van donker eiken/walnoot. Ter inspiratie kijken we naar deze decors:
Dark Walnut (https://www.upstairs.com/...ld-collectie/dark-walnut/)
Blackwood (https://www.upstairs.com/...reld-collectie/blackwood/)
En onderstaand de richting die we op willen met de trap.
:strip_exif()/f/image/ORtQ2bYG9lZOXqA2f1njT6MK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WQFO4KwbdKEgK92nKq2tSjZI.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze twijfel: Lakken of overzettreden?
We twijfelen tussen twee routes en horen graag jullie advies:
Combinatie van materialen: Nieuwe eiken stootborden bestellen/monteren en de bestaande treden zelf schuren en lakken/beitsen in een diepe, donkere tint.
Volledige overzetset: Werken met eiken overzettreden die al de juiste kleur hebben.
Mijn vragen aan jullie:
Ervaring met kleuren: Heeft iemand ervaring met het zelf lakken/beitsen van treden naar een zeer donkere kleur (zoals Blackwood)? Is dit slijtvast genoeg te krijgen of raden jullie voor deze kleurdiepte echt overzettreden aan?
Kosten: Wat beschouwen jullie als een redelijke prijs voor een traprenovatie (inclusief montage) bij andere aanbieders dan de bekende marktleiders?
Tips voor merken: Hebben jullie goede ervaringen met specifieke merken overzettreden voor de doe-het-zelver?
We horen heel graag jullie tips en inzichten!
Alvast bedankt.
[ Voor 7% gewijzigd door BaBoK op 14-01-2026 22:36 ]