Nieuw dak laten plaatsen, maar zorgen over de afwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 08:11
Ons dak is volledig vernieuwd. Het betreft een hellend dak met Tuile du Nord dakpannen. Destijds zijn we akkoord gegaan met de uitleg van de dakdekker, maar na zelf wat onderzoek te hebben gedaan, twijfel ik of de afwerking wel technisch correct (en duurzaam) is.

Ik zit met de volgende twee punten:
  • Open dakvoet: De pannenlatten, folie en een deel van de isolatie zijn aan de onderzijde (bij de goot) zichtbaar. Er is geen vogelschroot of ventilatieprofiel geplaatst. De dakdekker gaf aan dat dit nodig is voor de ventilatie. Klopt dit, of hoort dit vogel- en muisdicht te zijn?
  • Ontbrekende windveren: De oude windveren zijn verwijderd, maar er zijn geen gevelpannen of nieuwe windveren voor in de plaats gekomen. De kopse kanten van de panlatten en het dakschot liggen nu in de open lucht. Volgens de dakdekker was dit geen probleem, maar ik maak me zorgen over inwatering/slagregen.
In de bijlage vinden jullie enkele foto's van de huidige situatie. Is dit een gangbare manier van opleveren voor een renovatie, of is dit simpelweg onafgewerkt?

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clPiACnVDce2GsF13IY9BxzOyOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCdFKYRK26DdtGUizzxxv4UQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6uef6Vi0N_LsnDwwO6jmLxLUmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUbAsCEMhx3dgaNR3uo10wp9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:38
Wat bedoel je met dat de gevelpanelen ontbreken? Die zie ik gewoon op foto 1.
Ik zie daar ook de folie volgens mij onder de pannen uitsteken. Dat is ook niet de bedoeling.

Foto 2 hoort niet zo. Of een ventilatie profiel standaard is durf ik niet te zeggen, maar bij grootschalige renovatie wel netjes.
Hier zie je de panlatten gewoon ruim onder de dakpannen uitsteken. Dat is in ieder geval noet de bedoeling.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-01 11:50
Lijkt mij dat er zo ook onbedoeld vocht bij de panlatten kan komen, wat natuurlijk op de lange duur niet goed is voor onbehandeld hout.

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:08
Die latten gaan helemaal wegrotten.. Laat hem maar terug komen en het herstellen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:21
foto 1 zijn wel gevelpannen zichtbaar maar volgens mij bedoel je dat die veel te hoog liggen en dat er nu een kier is tussen metselwerk en de pan. Daar zit vaak een plank tussen.
foto2 is vragen om ellende. zo zat het bij mij ook na werkzaamheden van en vorige bewoner en dat is allemaal rot nu. die ondersta lat moet hoger zitten en er hoort afwerking voor, vogels, ongedierte, bladeren en sneeuw hebben nu vrij toegang tot alles wat er onder je pannen zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Prutswerk daar zit me een kier tussen die latten en geen Vogelschroot met muiswering

En de latten zien er onbehandeld uit dat gaat op langer termijn weg rotten

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-01 08:11
Dank voor de snelle reacties! Jammer dat mijn zorgen blijken te kloppen.

Ik ga contact opnemen met de dakdekker.

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:23
Absurd wat een potje bedrijven, waarvan je mag verwachten dat he professioneel, duurzaam en correct werk leveren er tegenwoordig van maken.

Dit maakt dat je eigenlijk of onder permanent toezicht wil laten uitvoeren, of simpelweg zelf.
Heb je al volledig betaald?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 16:42
bie100 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:07:

En de latten zien er onbehandeld uit dat gaat op langer termijn weg rotten
Onbehandelde latten zijn normaal, als ze maar beschermd zijn voro vocht door de pannen. Dat laatste is hier niet het geval.

PVO

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
S0epkip schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Onbehandelde latten zijn normaal, als ze maar beschermd zijn voro vocht door de pannen. Dat laatste is hier niet het geval.
Ik vind het niet normaal het kan wel maar de levensduur wordt verkort vooral met temperatuurverschillen en vocht

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:09
bie100 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Ik vind het niet normaal het kan wel maar de levensduur wordt verkort vooral met temperatuurverschillen en vocht
kun je niet normaal vinden maar dat is het wel. Dat ze onder de pannen vandaan komen dan weer niet. Ook is de onderste afwijkend van maat of een dubbele om de dikte van de pan die er op de andere plekken onder ligt op te vangen. De onderste rij met pannen duikt in deze situatie naar onderen en dat ziet er raar uit

[ Voor 24% gewijzigd door achterhoeker op 15-01-2026 11:39 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:21
bie100 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:04:
[...]

overal waar daken worden vernieuwd in het land zie je onbehandelde latten, dat is echt gebruikelijk. normaliter zijn die latten ook beschermd door pannen waardoor die latten geen levensduur verliezen. en als ze eens een keer nat worden is dat geen probleem, maar structureel zoals hier zal gebeuren wel.
rij naar een willekeurige bouwhandel en vraag om panlatten. dan krijg je onbehandelde vuren latten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jan plezier
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01:14
De latten die van boven naar beneden lopen horen bij de een na onderste pan afgezaagd te zijn.
Het laatste stukje hout wordt (later) apart aan het dakbeschot vastgezet.
Dat wordt gedaan om ze eenvoudig te kunnen verwijderen om de zinken opstand in dit geval (of een opstand van dakleer) eenvoudig onder de onderste pannen tegen het dakbeschot aan te kunnen brengen.
De onderste horizontale lat hoort inderdaad een stuk onder de onderste pan te liggen, zodat die droog blijft.
Wat mij ook opvalt:
De opstand watert (voor zover mij duidelijk vanaf de foto) af ONDER de dakgoot.
Dat tongetje wat aan de onderzijde gebogen is, had OP de goot moeten liggen en daar gesoldeerd moeten worden.
Pagina: 1