Spoelbak en vaatwasser: 2x40mm of 1x50 mm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knirfie244
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-01 23:51
Ik bezig met de renovatie van de keuken.
Door hoe de muren geplaatst zijn en hoe de broodjes vloer loopt heb ik maar beperkte ruimte om door de vloer geen te gaan met de afvoer.

Ik kan door de vloer met 2x 40mm buis of 1x 50mm buis voor de aansluiting van de spoelbak, Quooker en vaatwasser. In de kruipruimte zit een 50mm aansluiting.

Wat is hier het verstandigst? Bijvoorkeur zou ik de vaatwasser niet aansluiten op het sifon van de spoelbak om gorgelend geluid te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door knirfie244 op 14-01-2026 22:00 ]

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb hem met 50 door de vloer geprikt geheel volgens de bijbel van riolen "Dyka Technisch handboek binnenriolering".

In het keukenkastje kan je altijd nog de vaatwasser een eigen sifon geven als je dat wil, dat mag in 40.
De gelijktijdigheid tussen vaatwasser en wasbak is doorgaans erg laag, kijkt me meer dan prima op 1 leiding van 50.

Na het door de vloer prikken ga ik wel door met 75 tot de 110 verzamelleiding,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/COtxL8l.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ELz6Oja.png

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 14-01-2026 22:12 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• knirfie244
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-01 23:51
Ah, kijk, dat is nuttige informatie. Bedankt.

De afstand tot de hoofdleiding is minder dan een meter, en ik heb weinig zin om die in de kruipruimte te gaan opgraven en de aansluiting aan te passen, dus die blijft 50.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Minder dan een meter kan je nog wel met een veer onstoppen als het eens verstopt.
Hier kwam ik in de verbouwing een vrije lange horizontale 40mm buis tegen vanaf een wasbak (niet eens een keuken). Daar kwam me toch een stinkende derrie uit :N

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:36
knirfie244 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:01:
Ah, kijk, dat is nuttige informatie. Bedankt.

De afstand tot de hoofdleiding is minder dan een meter, en ik heb weinig zin om die in de kruipruimte te gaan opgraven en de aansluiting aan te passen, dus die blijft 50.
50 tot aan standleiding gaat dan wel goed. Ik heb hier +- 8 meter 40 liggen tot aan de standleiding (dat heb ik niet zelf aangelegd) en dat gaat ook prima. Ik heb wel zo nu en dan een gorgelend geluid omdat de vaatwasser direct op de spoelbak zit. Dat kan mooier.