oplossing voor 2 externe monitors op laptop?

Pagina: 1
Acties:

• aquinox
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:36
Hi ik heb zoiets gevonden maar wat is de generieke naam? HDMI splitter is het niet want dan kan ik alleen kopie van scherm 1 weergeven op 2. Ik wil graag NIET op amazon kopen. laptop heeft 5070ti dus moet goedgaan.

https://www.amazon.com/OR...ge=en_US&ref_=as_li_ss_tl

[ Voor 5% gewijzigd door aquinox op 14-01-2026 21:31 ]

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:53
Bedoel je een docking station?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Het rottige alleen bij docking stations, die eigenlijl exclusief via Thunderbolt of USB-C met DP alt mode of displaylink werken het nogal per laptop verschilt of de losse videokaart wordt benut of alleen de onboard video. Dat zou je voor jo laptop moeten nagaan en als dat in orde is een thunderbolt (als je thunderbolt hebt) of een DP-alt mode dock met USB-c moeten aanschaffen.

Sowieso geen displaylink dock nemen, dan kun je gamen en andere grafische toepassingen vergeten, want dan gebruik je de over USB lopende videochip in de dock.

Oftewel, graag meer info. Welke laptop heb je, welke aansluitingen zitten erop etc.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• aquinox
ik heb een 5070ti met usb c poorten. Ik wil eigenlijk het 2e externe scherm enkel voor browsing/excel/email benutten.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan herhaal ik mijn vraag maar even, welke laptop heb je?

Merk, type, etc.

Als je die niet wilt geven dan kunnen we je niet helpen en zul je zelf aan de slag moeten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Displayport kan daisy chainen. Dat kan via een dock, die dat intern doet naar twee schermen, of via het scherm zelf. Hangt er erg sterk vanaf wat voor scherm je hebt.

De laptop maakt ook uit. Leuk dat er een 5055 desktop (want mobile 5070ti is niet dezelfde gpu als een 5070ti) inzit maar hoe de laptop verder werkt is onbekend. Veel laptops hebben van die trucs als optimus. De dgpu van de laptop zit bijvoorbeeld op pcie*8, rendert beeld, maar om dat op een beeldscherm te krijgen... Oh oh, de monitor hangt aan Intel integrated graphics. De laptop moet dus (nvidia noemt dit optimus) het beeld van de dgpu kopiëren naar de framebuffer van de IGP, en gebruikt hiervoor de pcie bus (die al geknepen was in vergelijking met een desktop). En de poort op de IGP maakt uit. Thunderbolt of dp-altmode 1.4 kan daisy chainen, of dat nou met de monitor zelf gaat, of met van die mooie zakelijke Dell docking stations

• aquinox
nelizmastr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:29:
Dan herhaal ik mijn vraag maar even, welke laptop heb je?

Merk, type, etc.

Als je die niet wilt geven dan kunnen we je niet helpen en zul je zelf aan de slag moeten.
Wat wil je precies weten is custom made en poorten zijn universeel voor elke laptop... dus snap niet waarom je naar overbodige info vraagt ... usb c, hdmi, nvidia en windows 11

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:04
aquinox schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Wat wil je precies weten is custom made en poorten zijn universeel voor elke laptop... dus snap niet waarom je naar overbodige info vraagt ... usb c, hdmi, nvidia en windows 11
Je vraagt om hulp en dan ga je zo reageren… Of die informatie overbodig is bepalen de mensen die jou proberen te helpen wel, ja?

Alleen de videochip uit jouw laptop zegt ons niks. We willen een typenummer zodat we precies kunnen uitvogelen welke aansluitingen er op zitten, of het überhaupt mogelijk is om twee externe monitoren op jouw laptop aan te sluiten.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Ook zo'n laptop heeft een merk en ruwweg een typeaanduiding zodat te herleiden is op welk generiek chassis hij opgebouwd is (zo leveren partijen zoals BTO bijvoorbeeld Clevo chassis en ook die hebben een type).
USB-C is ook een verdomd vervelende poort omdat deze op een hele berg laptops data-only is en dan kun je er geen reet mee voor video out en heb je alleen HDMI nog, dus twee schermen is dan uitgesloten.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:14
Voor dat dockje wat je linkt maakt het type USB-C poort niet uit, want daar moet je een stukje software bij installeren die gewoon over USB-C (of zelfs USB-A) communiceert, maar de performance daarvan is vaak erg slecht en zal waarschijnlijk ook geen gebruik maken van je videokaart dus die is dan ook niet relevant.
Maar als de USB-C poorten op je laptop ook Thunderbolt of displayport ondersteunen dan krijg je wel meer mogelijkheden, maar ook dan hangt het er nog weer vanaf of deze wordt aangestuurd door je videokaart of CPU en wat die dan ondersteunen qua aantal beeldschermen, resoluties etc.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:53
[...]
poorten zijn universeel voor elke laptop
dat is dus fundamenteel onjuist, men ziet een usb-c poort qua uiterlijk, maar qua functies kan het dit inhouden:
verschil in snelheid:
  • USB 2.0 → tot 480 Mbit/s
  • USB 3.2 Gen 1 → 5 Gbit/s
  • USB 3.2 Gen 2 → 10 Gbit/s
  • USB 3.2 Gen 2x2 → 20 Gbit/s
  • Thunderbolt 3 / 4 → 40 Gbit/s
  • USB4 → tot 40 Gbit/s
Mogelijke poweroutput:
  • 5W (5V/1A)
  • 15W (5V/3A)
  • 45W / 65W / 90W / 100W / 240W via USB-PD
dan heb je nog video modussen:
  • Geen video (alleen data/opladen)
  • DisplayPort Alternate Mode
oftewel, je statement usb-c mooi universeel, ja qua uiterlijk en connector wel. maar qua functies niet. dus dat zul je ons toch echt eerst moeten gaan vertellen, voordat we je verder kunnen helpen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 21:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]

Fysiek volgen poorten als USB-C, HDMI, DP etc een standaard, echter de signialen welke daar overheen gaan en met welke componenten deze zijn verbonden, bijvoorbeeld GPU of IGP, dat is merk, type en sub-type afhankelijk. Het is maar net waarvoor de fabrikant gekozen heeft. Dus om jou naar exacte merk en type van de laptop te vragen is heel legitiem om jou verder te kunnen helpen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:56

Umbrah

The Incredible MapMan

[...]

Nee, dat zijn ze niet. Ik ga er maar vanuit dat je een of andere Intel 13th-gen laptop die gek genoeg met een mxm module 5070 ofzo is gebouwd. De nVidia kaart zit zelf fysiek NIET aan een schermpoort (en dit wisselt heel erg per laptop, en heel veel andere laptops hebben een mux switch, etc...), dus alles gaat via de DP capabilities van je Intel kaartje. Is maar een aanname, voor hetzelfde geld zit je op een Snapdragon laptop waar je via oculink die 5070 aan getoverd hebt.

Wie weet heb je wel een uitvoering: Philips 3000-serie 32B2U3601H/00 Zwart -- dat ding heeft naast een displayport (via usb-c) ingang OOK een uitgang, zodat je kan daisy-chainen. Dan is je oplossing simpel: één dom kabeltje.

• aquinox
Intel 14000 series proc
en volgens usb tree view 3.0 usb poorten. Ik ga mijn winkel vragen of dp over usb mogelijk is.
Pagina: 1