Vraag

• fnl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-01 12:23
Ik wil eigenlijk een RDS host op basis van server 2025 opzetten met een GPU erin zodat 2/3 gebruikers tegelijk met lichte 3D applicaties kunnen gaan werken.
Ik weer dat NVIDIA vGPU heeft alleen dit is een dure oplossing en voor VDI’s.

Echter heeft iemand ervaring met een setup zoals hierboven beschreven?

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Ja dat kan. Met videokaarten die virtualisatie ondersteunen (en een ondersteunde hypervisor draait) kun je in server 2025 zelfs GPU-P gebruiken en daarmee een videokaart opknippen en verdelen over meerdere VM’s.

Als je “bare metal” gaat draaien zal het sowieso wel werken. Een grafische applicatie zal de videokaart in de server dan direct aanspreken vanuit de RDP sessie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• fnl
Ik weet dat Nvidia vGPU ondersteund op specifieke kaarten, alleen dan ben je ook nog een keer geld kwijt aan licenties wat het dus niet direct interesseert maakt.

Ik had gedacht om een Radeon PRO W7800 te gebruiken in een terminal server en dan meerdere gebruikers op een host die dan gebruik kunnen maken van de GPU in die machine.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is bij Nvidia vooral de licentie om de GPU virtueel te gebruiken waar je inderdaad voor betaalt.

Het is dus de vraag of je de GPU virtueel gaat gebruiken of niet. Die vraag heb je nog niet echt beantwoord.

Als het antwoord ja is, dan zou een AMD kaart inderdaad in theorie ook kunnen werken. Het ligt dan een beetje aan de kaart en de gebruikte hypvervisor of dat een succes wordt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
Ik heb bij een klant destijds een refurbished Quadro in de server geduwd en met PCIe-passthrough aan de RDS VM doorgezet. Vervolgens een dummy DP module erin geduwd zodat Windows de kaart ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

Voor PCIe passthrough hoef je geen virtualisatie licentie van Nvidia, je kunt dan gewoon de Windows drivers gebruiken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

fnl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:30:
Ik wil eigenlijk een RDS host op basis van server 2025 opzetten met een GPU erin zodat 2/3 gebruikers tegelijk met lichte 3D applicaties kunnen gaan werken.
Waarom als ik vragen mag? Dit wordt een verhoudingsgewijs kostbare oplossing (srv2025 licentie, serverhardware, RDS-calls) en dan nog het beheer.

Ik zie steeds meer klanten wegbewegen van RDS-oplossingen en "teruggaan" naar Fat Clients. Er zijn echt nog wel usecases te verzinnen waarin RDS een goede keuze is, maar... waarom geef je deze gebruikers niet simpelweg een fat client?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• fnl
Snap je gedachte, en klopt inderdaad wat je zegt. Alleen sommige gebruikers zitten aan de andere kant van de aardbol, vandaar een keuze voor een RDS.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dan nog, tegenwoordig werken veel teams samen middels diverse oplossingen. Teams, Sharepoint, Autodesk Cloud, VPN. We werken tegenwoordig vanuit huis of vanaf onze vakantiewoning of vanaf een berg in Thailand..:)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

fnl schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:58:
Snap je gedachte, en klopt inderdaad wat je zegt. Alleen sommige gebruikers zitten aan de andere kant van de aardbol, vandaar een keuze voor een RDS.
Iets al een laptop werkt plaatsonafhankelijk, dat is het mooie... Management (inspoolen, beheer, updating & patching) doe je tegenwoordig via internet.

Zeker met dit soort afstanden wordt latency via RDS een grote uitdaging. Dan kun je in je datacenter neerzetten wat je wilt, de performance zal nooit beter worden dan die van de meest simpele fat client. En het mooie is, je gebruikers hebben toch al één of ander device. Ze hebben immers een client nodig om de RDS-sessie te benaderen. :)

Ik zie eigenlijk alleen nog maar meer redenen om bij (zelf gehoste) RDS-achtige oplossingen weg te bewegen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
Ik heb overlaatst wel een goeie setup werkende gekregen met 8 W11 VM's op een W11 Host met Hyper-V role enabled omdat een klant per se zoiets wilde uitproberen met evt later als bedoeling de workstation toch dedicated te gebruiken.
Met Windows server als host lukte hem me helazs niet, moest echt W11 Pro als host gebruiken
Dit met een RTX 5000 Ada GPU(origineel om vGPU van NVidia te testen, maar dit kwam al snel te duur)
Heb onderstaande guide gevolgd:
https://forum.cfx.re/t/ru...-gpu-partitioning/1281205

Werkt heel goed, in de VM's met eDrawings. Het is natuurlijk geen offiiële oplossing, dus stabiliteit op lange termijn weet ik nog niet, maar momenteel testen 8 mensen dat uit(draait nu 2 maand) en werkt verbazingwekkend goed. Ok je kan niet zoals met vGPU de kaart opdelen, iedereen krijgt de volledige kaart wat op dat moment vrij is aan resources en je ziet mooi op de host de kaart pieken in taakbeheer als iemand wat doet in eDrawings. Werken intern via klassieke rdp.

Ik zou nu wel geen 10 zo'n fysieke machines in beheer willen hebben.

http://specs.tweak.to/16567

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:05

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met 3D applicaties (of ander bewegend materiaal) in RDS/Citrix zijn latency en bandbreedte je grootste vijand. Als het niet niet lekker werkt, krijgen users al gauw afkeer van het systeem. Iets om rekening mee te houden. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

fnl schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:58:
Geef die gebruikers gewoon een 17" laptop met deftige videokaart, dan kunnen ze fijn lokaal werken met maximale performance. Beheer via Intune (of SCCM via VPN). Data in de cloud. Uiteindelijk heb je een betere oplossing tegen lagere kosten. Probleem opgelost :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1