Gewelf in draagmuur kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:27
Beste medeklussers,

Inmiddels zitten we volle bak in onze woningrenovatie, en hebben we van de benedenverdieping de vloer en vloerbalken weggehaald. Er zit een kruipruimte onder van ongeveer 80-100cm. In de kruipruimte zien we twee gemetselde gewelven in twee dragende binnenmuren. De eerste lijkt geen nut te hebben, de andere kant is ook via andere manieren toegankelijk. De tweede staat in verbinding met de kruipruimte van de buurman :?

Heeft iemand enig idee waar dit voor (heeft) gediend? Het gaat hier om een jaren '30 twee-onder-1-kap. We hebben een fundering op staal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaUnb_8qpo2lyzksl_zG6jAF2i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdtkMXgypFDiQsWtZHPLgABh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikU9v4QSu98o4VlxkZ3nR88lROQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDgdgGIrOnDV5cMhT5W0UKMa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door TFBlitzwing op 14-01-2026 19:48 ]

"I tried being reasonable, I didn't like it"

Beste antwoord (via TFBlitzwing op 14-01-2026 20:15)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

Alle reacties

• 99ruud99
  • Laatst online: 02:26
Waarschijnlijk een manier om door de muur heen te kunnen terwijl deze wel goed ondersteund wordt.

Wordt het wel eens vochtig in kruipkelder?
Is kruipkelder diep (genoeg) om als schuilkelder gediend te (kunnen) hebben?

• TFBlitzwing
99ruud99 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:48:
Waarschijnlijk een manier om door de muur heen te kunnen terwijl deze wel goed ondersteund wordt.

Wordt het wel eens vochtig in kruipkelder?
Is kruipkelder diep (genoeg) om als schuilkelder gediend te (kunnen) hebben?
Er zit een kelder onder het huis, maar die is niet toegankelijk via deze openingen. De kelder is wel geschikt als schuilkelder :+

Verder is de ondergrond van zand en lijkt het niet alsof deze vaak vochtig is geweest.

• TFBlitzwing
99ruud99 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:54:
Codecaster vergeet de belangrijkste: wat zegt de aannemer :)

Bij mijn opa had het weinig functie behalve dat je er kon vluchten als er gevaar was... Althans dat was het verhaal (en dat je dan van die ramen met tralies erboven had dus onder mensen hun rokken kon kijken).
Voor de rokken hebben we gewoon het kelderraam en het (inmiddels dichtgemetselde) luik waar de kolen naar binnen werden geschept 8) Deze gewelven liggen zo diep in de fundering dat ik mij niet kan voorstellen dat het een functie had ná de bouw. En die opening naar de buurman vind ik ook maar vaag. De aannemer kan het mij ook niet vertellen helaas.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
het kan van alles zijn, heb je de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente of het historisch archief? daar staat het misschien op. kan zijn om doorheen te kruipen, kan zijn zodat mogelijk water weg kan, etc.
ga eens graven eronder om te kijken hoe diep het zit!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TFBlitzwing
No Hands schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:06:
het kan van alles zijn, heb je de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente of het historisch archief? daar staat het misschien op. kan zijn om doorheen te kruipen, kan zijn zodat mogelijk water weg kan, etc.
ga eens graven eronder om te kijken hoe diep het zit!
Ik heb alle historische documentatie van de gemeente gekregen, inclusief bouwtekeningen. Hier staat niets op vermeld helaas. Dat wordt graven!

Acties:
  • Beste antwoord

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb ze ook :) Bij mij gaan ze naar de paalfunderingen heen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tcmvc8G.jpeg
(inmiddels ziet het er gelukkig wel wat anders uit)

Hier kon ik tot 4 huizen ver kruipen en doodleuk via het luikje van de buren binnen komen....

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1