Waar haalt men toch overal gratis kittens?

Pagina: 1
Acties:

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-02 16:22
Misschien is dit een shot in the dark, en ik heb oprecht geen idee of Tweakers uberhaupt een goed platform hier is, maar de andere fora zijn ook niet heel duidelijk, en de leden zijn hier wel het leukst ;)

Mijn meissie en ik zijn al eventjes opzoek naar een kat, het liefste een paartje want dan kunnen ze ook elkaar lekker bezig houden.

We hebben ervaring met katten, maar vroeger toen wij beiden jonger waren, kon je ze overal en nergens op de hoek van de staat oppikken, nu vraagt men er soms bedragen voor dat we er van achterover vallen. 8)7

Waar kan je ze vinden? Op Marktplaats zien we huis/tuin/keuken dieren voorbij komen die erg aan de prijs zijn onder het mom van 'dan komen ze goed terecht' :>

Wellicht leden met een nestje? Geen voorkeur voor kleur of soort, liefste een vuilnisbak, die zijn het leukst. O+

Topic mag uiteraard dicht / weg gegooid worden als dit niet in de regels thuishoort, het is puur een oproepje.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-02 21:22

Twazerty

AVCHDCoder developer

Gewoon uit het dierenasiel? Betaal je wel iets voor, maar dan zijn de kittens in ieder geval gezond/ingeënt/etc.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:24
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:11:
Misschien is dit een shot in the dark, en ik heb oprecht geen idee of Tweakers uberhaupt een goed platform hier is, maar de andere fora zijn ook niet heel duidelijk, en de leden zijn hier wel het leukst ;)

Mijn meissie en ik zijn al eventjes opzoek naar een kat, het liefste een paartje want dan kunnen ze ook elkaar lekker bezig houden.

We hebben ervaring met katten, maar vroeger toen wij beiden jonger waren, kon je ze overal en nergens op de hoek van de staat oppikken, nu vraagt men er soms bedragen voor dat we er van achterover vallen. 8)7

Waar kan je ze vinden? Op Marktplaats zien we huis/tuin/keuken dieren voorbij komen die erg aan de prijs zijn onder het mom van 'dan komen ze goed terecht' :>

Wellicht leden met een nestje? Geen voorkeur voor kleur of soort, liefste een vuilnisbak, die zijn het leukst. O+

Topic mag uiteraard dicht / weg gegooid worden als dit niet in de regels thuishoort, het is puur een oproepje.
Mijn moeder heeft af en toe nestjes. Volgens mij heeft ze er nog een paar. De katten lopen vrij rond buiten, maar zijn wel mak omdat ze veel aandacht krijgen. Dit nestje is ook met de fles grootgebracht. Veel vrienden en kennissen van mijn ouders hebben een kitten via mijn moeder gekregen. In principe zitten ze aan de poezenpil, maar dat werkt niet altijd even goed.

Wanneer een kat overlijdt haalt ze soms een ander uit het asiel. Zij hebben een mix van eigen katten en asielkatten. De binnenpoezen (die ook buiten komen) komen grotendeels uit het asiel of van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen.

Dus hoe komen mensen aan kittens? Via mijn moeder :+

Zij vraagt overigens 10 euro per kitten. Anders worden ze opgehaald en gebruikt als slangenvoer. Vaak zijn ze ontwormt etc, dus het gaat niet om winst.

• Speakerfreak95
Zenomyscus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Mijn moeder heeft af en toe nestjes. Volgens mij heeft ze er nog een paar. De katten lopen vrij rond buiten, maar zijn wel mak omdat ze veel aandacht krijgen. Dit nestje is ook met de fles grootgebracht. Veel vrienden en kennissen van mijn ouders hebben een kitten via mijn moeder gekregen. In principe zitten ze aan de poezenpil, maar dat werkt niet altijd even goed.

Wanneer een kat overlijdt haalt ze soms een ander uit het asiel. Zij hebben een mix van eigen katten en asielkatten. De binnenpoezen (die ook buiten komen) komen grotendeels uit het asiel of van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen.

Zij vraagt overigens 10 euro per kitten. Anders worden ze opgehaald en gebruikt als slangenvoer. Vaak zijn ze ontwormt etc, dus het gaat niet om winst.
Ik stuur je een bericht! Een bijdrage is logisch, we zijn excited :)

• Speakerfreak95
Twazerty schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Gewoon uit het dierenasiel? Betaal je wel iets voor, maar dan zijn de kittens in ieder geval gezond/ingeënt/etc.
Is ook een optie, alleen zijn we bang dat we en kat / kitten kunnen krijgen met klachten, of gedragsprobleem.
We hebben ook al heel wat asielen afgebeld, maar niet echt een treffer gevonden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Is ook een optie, alleen zijn we bang dat we en kat / kitten kunnen krijgen met klachten, of gedragsprobleem.
We hebben ook al heel wat asielen afgebeld, maar niet echt een treffer gevonden.
Alle kittens hebben gedagsproblemen ;) maar de nestje-in-de-schuur-gevonden-kittens die bij het asiel komen zijn eigenlijk altijd direct weg. net als de honden puppy's, ik heb ooit gereageerd op een puppy in het asiel er waren meer dan 1000 mensen voor mij 8)7

• Speakerfreak95
twain4me schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Alle kittens hebben gedagsproblemen ;) maar de nestje-in-de-schuur-gevonden-kittens die bij het asiel komen zijn eigenlijk altijd direct weg. net als de honden puppy's, ik heb ooit gereageerd op een puppy in het asiel er waren meer dan 1000 mensen voor mij 8)7
Beetje gekheid mag uiteraard, maar willen geen meany in huis.

Honden hebben we zelf altijd bij fokkers vandaan, ook daarin selectief qua keuzes (langharige Weimaraner met papieren)

Inmiddels ons zoek criterium al wat ruimer gezet.
Maar we vinden €150-300 gewoon erg veel voor een huis tuin en keuken katje, zeker omdat iedereen om mij heen ze gratis of voor weinig ergens konden ophalen. En die zijn nog super leuk ook :)

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-02 21:22

Twazerty

AVCHDCoder developer

Degene die je gratis op kan halen bij mensen thuis zou je eigenlijk eerst naar de dierenarts moeten brengen voor controle / sterilisatie/castratie. Dan ben je dat bedrag ook kwijt.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Vroeger waren de meeste katten nog gewoon Europese kortharen (behalve bij de snobs verderop in de straat, met hun siamezen). Die liepen gewoon buiten, en dan krijg je inderdaad (redelijk vanzelf) kittens, die na een week of zes (toen nog) een nieuw huis nodig hadden.
Tegenwoordig is de europese korthaar bijna bijzonderder dan een [vul maar een ras in]kat van ettelijke honderden euro's per kitten. Want ze komen uit een "Cattery" en mogen nooit naar buiten. Met andere woorden, de kittens moeten hun eigen kosten opbrengen (en bij voorkeur ook de kosten van de website, de tijd van de fokker (en als het even kan ook het grootste deel van wat de ouders het afgelopen jaar gekost hebben)).

Mijn laatste paar kittens kreeg ik ergens vorige eeuw. En na hun overlijden, jaren later, heb ik ervoor gekozen om een goed tehuis te bieden aan een of twee asielkatten.
Op dit moment is dat Santos, een zwarte kater van nu 17 die er 6 jaar over gedaan heeft om zich toch te realiseren dat een schoot lekker ligt. Maar die ook absoluut niet wil delen, en zeker niet met andere poezen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 17:45
Even wachten tot het voorjaar, dan worden er over het algemeen een stuk meer kittens geboren. Vaak wordt er wel rond de 50 euro gevraagd hier in de buurt. Maar zijn dan wel ontwormt. Gratis zie ik eigenlijks nooit meer voorbij komen (of ze zijn al echt ouder en baasje kan er niet voor zorgen, etc.)

• Speakerfreak95
Twazerty schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:39:
Degene die je gratis op kan halen bij mensen thuis zou je eigenlijk eerst naar de dierenarts moeten brengen voor controle / sterilisatie/castratie. Dan ben je dat bedrag ook kwijt.
Dat is dus ook exact wat we zullen doen, maak je daar vooral geen zorgen om hoor haha :)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Je moet niet bellen, je moet er naar toe gaan. Een treffer meldt zich niet aan de telefoon! Ga kijken wat voor katten ze hebben, vaak hebben ze ook paartjes (bonded pairs). Ik heb bijna al mijn katten uit het asiel gehaald. De jongste was 4-5 maanden, de rest allemaal 3-4 jaar oud. Zonder uitzondering schatten van beestjes.

Dus mijn advies is, naar het asiel (of meerdere) en kijk wat verder dan alleen kittens.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 23:16
Ga inderdaad naar het asiel in de lente, probleem binnen 10 minuten opgelost. En kittens hebben in elk geval geen gedragsproblemen die door een vorige eigenaar komen. Als ze in het asiel geboren zijn blijven ze ook gewoon bij hun moeder zolang dat nodig is.

Het kost dan wel iets, maar niet heel veel meer dan wat je anders bij het eerste bezoek aan de dierenarts kwijt zou zijn (sterilisatie, inentingen).

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Bij iemand die de kat te pas en te onpas buitenflikkert die dan vervolgens verkracht wordt door de lokale zwerfkater.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:35:
Beetje gekheid mag uiteraard, maar willen geen meany in huis.
Juist met asielkatten is er meer informatie over gedrag en aard. Ook zijn ze dan vast behandeld (je moet daar wel wat voor betalen). Zeker wat oudere katten is gewoon veel over bekend, zijn zindelijk etc.

Ik neem juist altijd wat oudere katten, die verdienen ook een kans. Daar is het karakter van gesettled.

Als je een kitten neemt, moet je dus de kosten van vaccinaties, behandelingen als castratie/sterilisatie etc nog meenemen in de toekomstige kosten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Mijn ervaringen:
In de randstad wordt er vaak geld voor gevraagd. Buiten de randstad en in dorpjes kan je ze vaak gratis ophalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:44:
[...]

Dat is dus ook exact wat we zullen doen, maak je daar vooral geen zorgen om hoor haha :)
Waarom is het dan een probleem om dat bedrag voor een kitten te betalen als het al ingeënt en ontwormd is?

I have stability. The ability to stab.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:11

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Kittens zijn veel werk, trouwens. Ik hoop dat er wel iemand het grootste deel van de dag thuis is, anders krijg je vanzelf katten met gedragsproblemen (omdat ze hun eigen gang kunnen gaan en niet opgevoed worden). Ik zou lekker naar het asiel gaan of kijken op de site van de Dierenbescherming. Ik heb die om een of andere reden in mijn Google News feed en zie regelmatig 'paartjes' voorbij komen die enkel met z'n tweetjes geplaatst mogen worden. En daar zitten er ook zat bij tussen de 5 en 12 maanden oud.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Speakerfreak95
We overwegen een asiel, maar het is niet de primaire voorkeur. Uiteraard kan je met een kitten ook issues krijgen, maar we hebben er de tijd voor hem / haar goed op te voeden.

Liever een boeren katje die gewoon as is komt, tevens hebben de asiels hier in de buurt weinig tot geen aanbod wat ons aanspreekt.
Een oudje is een optie, maar heeft niet onze voorkeur.
We willen hem/haar namelijk van jongs af aan dingen leren zoals mandjes, tuigjes etc.

• Speakerfreak95
SmurfLink schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:30:
[...]

Waarom is het dan een probleem om dat bedrag voor een kitten te betalen als het al ingeënt en ontwormd is?
Omdat we er dus achter zijn dat heel veel mensen dit dus niet doen.
Goede vrienden van ons hebben zo’n kitten gekocht voor een hoop geld, die naderhand dus geen entingen etc heeft gehad. Dat hebben ze dus later allemaal moeten doen.

• Speakerfreak95
Kleine update: meeste asiels zijn de jongere katten al gereserveerd, of hebben dingen ‘nodig’ zoals andere katten, en buitenverblijf. Dat is hetgeen wat we helaas niet kunnen bieden.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:44:
[...]

Omdat we er dus achter zijn dat heel veel mensen dit dus niet doen.
Goede vrienden van ons hebben zo’n kitten gekocht voor een hoop geld, die naderhand dus geen entingen etc heeft gehad. Dat hebben ze dus later allemaal moeten doen.
Waarom hebben die vrienden dan het paspoort niet gecontroleerd voor ze de kitten kochten? Daar staat een stempel van de dierenarts in incl de exacte vaccinatiestickers van de ampullen die gegeven zijn.

Geen paspoort = geen deal.

I have stability. The ability to stab.

• Speakerfreak95
SmurfLink schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Waarom hebben die vrienden dan het paspoort niet gecontroleerd voor ze de kitten kochten? Daar staat een stempel van de dierenarts in incl de exacte vaccinatiestickers van de ampullen die gegeven zijn.

Geen paspoort = geen deal.
Die 2 vrienden specifiek wisten het niet, ik zal je eerlijk toegeven dat met onze zoektocht ook niemand een paspoort vermeldt, alleen dat ze ontwormd en ingeënt zijn.

De gratis katjes ook niet, maar ook wij zullen zo snel als mogelijk is na ophalen kitten ermee naar een dierenarts gaan.

De duurdere ras kittens overigens wel.

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:57
Ik weet niet of je een boer in de buurt hebt of kent? Vaak hebben ze daar wel katten, als er een nestje is kun je er misschien wel 1 halen.
Heb het zelf destijds ook gedaan, prima bevallen. Uiteraard wel zorgen voor de prikjes en chippen etc.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Gratis is vaak mogelijk bij https://verhuisdieren.nl, die doen ook onderzoek naar herkomst van de katten.
Handelaren willen ze daar niet.

En je haalt meestal de kat/kittens op bij de huidige eigenaar, die kan er dan vaak genoeg over vertellen.

Ze vragen wel een donatie voor het werk dat ze doen.

ICE ICE Baby

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:56
Dierenasiel Utrecht is een geweldige plek. De kittens hadden alle vaccinaties gehad, ontwormd, en moesten verplicht gesteriliseerd worden.

We hebben 2 zusjes hier opgehaald. De vergoeding is voor alle medische zaken die hierboven staan. Je krijgt een gezond dier mee die al even ter observatie bij hun is. Over de achtergrond is vaak weinig bekend. Het nestje is vaak gevonden/gedumpt.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

RvV

Zo lang ik leef hebben wij altijd gratis katten gehad. Om een idee te krijgen:
-De eerste kitten bij een vrouw aan het eind van de straat opgepikt.
-Van de dierenarts een keer 2 kitten broertjes gekregen.
-Daarna 2 volwassen boskatten van een stel gehad die gingen scheiden en enkel een goed tehuis zochten voor de katten.
-Een door de buurvrouw gevonden kitten in het veld, 500 meter verderop.
-En als laatst 2 volwassen Britse kortharen van iemand in de familie gehad die ging afschalen.

Ik woon vrij afgelegen en en hier zijn ook regelmatig boeren met nestjes katten. Puur tegen de muizen en ratten. Die zijn niet zo serieus met de entingen, ontwormen etc.. Dus ik weet niet of dat heel slim is.

Y'24

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:02

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-02 00:01
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:45:
Kleine update: meeste asiels zijn de jongere katten al gereserveerd, of hebben dingen ‘nodig’ zoals andere katten, en buitenverblijf. Dat is hetgeen wat we helaas niet kunnen bieden.
Overigens zetten heel veel asiels standaad dat de katten/ kittens naar buiten moeten. Al mijn 3 komen uit het asiel met dezelfde regel en alle drie blijven ze binnen (1 wil nog wel eens aan een tuigje in de tuin maar de rest vind dat eng en hoeft niet zo zeer)

Gewoon zeggen ja we hebben een tuin en ze vervolgens niet naar buiten doen. Wanneer je een groot genoeg ruimte heb (met veel plekjes op hoogte, speeltjes, verrijking etc) dan hoeft een kitten heel niet naar buiten. Juist niet ! Leven ze nog eens veel langer over het algemeen.

Alle drie komen ze uit het asiel, 2 als kitten en een wat oudere en alle 3 zijn ze harstikke leuk hoor.

Terwijl mn zus er 2 van marktplaats voor 10 euro had nou die zijn toen ze nog leefden knetter asociaal lol.

Ik zou er zeker 2 nemen als je voor jonge kittens gaat want die slopen dan meer elkaar dan je bank,gordijnen (al houd je dat ook niet helemaal tegen )

Voor kittens ben je wel een beetje in verkeerde jaargetijde in de lente / zomer zitten de asielen vol met leuke sociale beestjes en kunnen ze goede huisjes gebruiken.

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:11
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Die 2 vrienden specifiek wisten het niet, ik zal je eerlijk toegeven dat met onze zoektocht ook niemand een paspoort vermeldt, alleen dat ze ontwormd en ingeënt zijn.

De gratis katjes ook niet, maar ook wij zullen zo snel als mogelijk is na ophalen kitten ermee naar een dierenarts gaan.

De duurdere ras kittens overigens wel.
Ik vind wel dat als je aan dieren begint je wel iets meer verantwoordelijkheidsgevoel mag tonen door je een beetje te verdiepen in wat er bij komt kijken. Dan snap je ook al heel snel dat je zonder inentingsboekje (wat het vroeger was, nu een paspoortje) geen idee hebt of, waarmee en wanneer een dier ingeënt is.

Ik zou zelf nooit voor een boerennestje gaan, dat is natuurlijk van generatie op generatie een en al inteelt. Vind het een beetje een rare reden eigenlijk, om daarvoor te willen gaan omdat dat gratis en 'as is' is. Ik zou je toch echt aanraden om je in te lezen in katten en kittens en de aanschaf ervan in het bijzonder.
Liever een plek waar de nodige zorg gegeven is aan de kittens (en moederpoes, welzijn mag heel erg meetellen vind ik, poezen die voordat ze 1 jaar oud zijn al nesten hebben omdat het nou eenmaal allemaal open rondloopt vind ik niet kies, menig poes overleeft dat niet eens) en ze een fijne basis meekrijgen en ook nog eens niet al met 6 (mag niet eens) tot 8 weken weggaan (met alle risico's op flinke gedragsproblemen van dien).

Dus ik zou echt afstappen van gratis als je voornaamste eis en je vooral gedegen gaan inlezen/informeren. Een (goed) asiel is wat betreft ook zeker aan te raden, ivm de nodig voorlichting en begeleiding.

Mijn geld zit in stenen... :')

• Speakerfreak95
De keuze is inmiddels ook richting een stichting aan het gaan, ons maakt het niet uit dat er kosten zijn overigens, mits het allemaal maar klopt.

• segil
  • Laatst online: 14:31
[...]

Er is niets mis met katten uit het asiel. Als ze niet sociaal zijn, worden ze niet aangeboden. Ik heb zelf 1,5 jaar in een dierenasiel gewerkt en daar zijn ze zeer serieus bezig met het gedrag. Sterker nog, wanneer een kat niet te socialiseren is, wordt na een behandeling door een deskundige in het ergste geval de kat ingeslapen.

Echt, je doet iedereen een plezier om een kat uit het asiel te nemen en niet van (fok) nestjes! Er zijn al veel te veel katten in Nederland en zolang er geen vaccinatieplicht is, blijven er maar bij komen, omdat mensen niet goed met katten kunnen omgaan en voor het weet heb je weer een nestje en dat was toch niet de bedoeling.

Kortom, asiel!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-01 15:41
Tijdens Covid tijd zat iedereen thuis en was er ook tijd genoeg voor huisdieren, de katten en honden waren niet aan te slepen, broodfokkers had je altijd al maar door het tekort werd er zelfs voor wat we vroeger gratis katten noemde gewoon 200 a 300 euro gevraagd. Die gekkigheid is een beetje blijven hangen denk ik. Nu moet je het vooral via vrienden/kennissen regelen om een gewone kitten te verkrijgen of via het asiel maar persoonlijk ben ik daar nooit zo fan van (helaas twee keer slechte ervaringen mee gehad).

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:48
Aah, kittens.

Op dit moment hebben wij twee katten - één is afkomstig van een nestje van bij een kennis. De andere is van de straat gered in Kroatië. En nee, dat heeft nooit gedragsproblemen opgeleverd, eigenlijk.

Nederland is het land met de minste zwerfdieren - met een behoorlijke voorsprong op andere landen. Het schijnt dat Nederland het enige land ter Wereld is zonder noemenswaardige zwerfhondenpopulatie. En zwerfkatten zijn een stuk ongebruikelijker dan in de landen om ons heen. Je zou kunnen zeggen dat dat ten koste gaat van de bekende cat distribution system. Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog steeds best veel kittens in omloop zijn.

Dat wil niet zeggen dat wanneer je plots geconfronteerd wordt met een nestje met acht kittens, dat mensen niet alsnog ontzettend blij zijn er vanaf te geraken. Ik kan niet spreken over de Randstedelijke situatie, maar als je een kitten zoekt, kun je het volgende proberen.

- Het kattebelbord bij de lokale supermarkt;
- Vraag aan de balie bij je lokale dierenarts - bij de onze worden op een bord af en toe ook kittens aangeboden;
- Maak bekend onder vrienden en familie dat je op zoek bent naar een kitten;
- Het lokale asiel.

Als je van avontuur houdt, zijn er ook stichtingen die dieren van de straat redden in andere EU-landen. Buiten de EU kan ook, maar het papierwerk is vaak een stuk lastiger. Vrienden hebben contact met Agapi, die zwerfkatten uit Griekenland haalt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

segil schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Er is niets mis met katten uit het asiel. Als ze niet sociaal zijn, worden ze niet aangeboden. Ik heb zelf 1,5 jaar in een dierenasiel gewerkt en daar zijn ze zeer serieus bezig met het gedrag. Sterker nog, wanneer een kat niet te socialiseren is, wordt na een behandeling door een deskundige in het ergste geval de kat ingeslapen.

Echt, je doet iedereen een plezier om een kat uit het asiel te nemen en niet van (fok) nestjes! Er zijn al veel te veel katten in Nederland en zolang er geen vaccinatieplicht is, blijven er maar bij komen, omdat mensen niet goed met katten kunnen omgaan en voor het weet heb je weer een nestje en dat was toch niet de bedoeling.

Kortom, asiel!
Ik heb in het verleden twee katten geadopteerd die in de speciale "Moeilijk plaatsbare katten"-kamer zaten. Ja, dat is werken, thuis. De een is binnen een jaar overleden aan suikerziekte (nog geen 3 jaar oud). De ander is van een angstig wezentje opgebloeid tot schootliggende theemuts (best lastig, twee grote rooie katers op een schoot een plek geven).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Speakerfreak95 zelf hebben we 10 jaar geleden twee kittens één jaar uit elkaar gehaald bij het Asiel in Helmond in juni, geen idee hoe ver dat voor jou (in/uit) de buurt is. Kosten waren toen iets van 130 euro voor een goede opgevoede kitten, gechipt, gesteriliseerd en met paspoort. Ze hebben een speciale kittenruimte waar er destijds zeker een stuk of 20 rondliepen. Op gevoel hebben we de kittens uitgezocht.

Inmiddels zie ik op de website dat ze prijzen wel wat gestegen zijn naar 200 euro. Maar wij waren erg tevreden met de 'service' en opvoeding kwaliteit van de kittens. Ik zou daar er zo weer een halen.

Voor ons was de kosten keus destijds ook eenvoudig. Als je een kitten zou ophalen uit een nestje zou deze ook naar de dierenarts moeten voor alle nodige controles en chippen e.d. en dat scheelde niet zoveel met 'de asiel kitten'.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 19-01-2026 10:59 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:08

LankHoar

Langharig tuig

@Speakerfreak95 waarom staan de kosten je tegen bij het aanschaffen van een kat? Wanneer je 100+ euro veel vind of niet goed kunt missen, dan zou ik niet aan katten (of eigenlijk huisdieren in het algemeen) beginnen. Immers kun je maar zo iets met je kat hebben waardoor je 100en euro's kwijt bent aan de dierenarts. En degelijk voer (geen Whiskas/Felix)/kattenbakvulling is ook niet gratis.

Verder merk ik dat ik me wat stoor aan opmerkingen als "geen klik hebben". Het klinkt voor mij dan alsof het dier een voorwerp is wat je leuk moet vinden. Dat impliceert dat je er na X tijd ook weer op uitgekeken kan zijn. Wat doe je dan? Weer naar het asiel brengen? Ik kan er naast zitten hoor, het blijft op een forum geschreven tekst, dus correct me if I'm wrong :)

Zelf heb ik al vele katten "versleten" door de jaren heen. Slechts 1x een jong katje bij een cat meetup opgehaald (ook tegen vergoeding), en dat was als speelmaatje voor een kitten die ik op straat had gevonden en accute medische hulp nodig had. Verder allemaal geadopteerd of gered uit vervelende situaties. Nooit naar het karakter gekeken, dat groeit wel met je mee, en er is ook met katten met trauma heel veel mogelijk tot herstel. Daar is genoeg beeldmateriaal over te vinden, alsook boeken. Zelf vind ik dat wel interessant, en daar in verdiepen heeft me echt mijn katten beter doen begrijpen, win-win dus :) Al mijn katten heb ik van gehouden, en wanneer ze overleden miste ik ze enorm. Veel liefde van gekregen.

Ik schrijf dit vooral om je te inspireren om toch verder te kijken dan alleen kittens. Je zegt dat je de kat geen buitenruimte kunt bieden. Hoe mooi zou het dan zijn wanneer je een binnenkat kan vinden die daar helemaal aan gewend is en het niet gaat missen? Bij een kitten is het maar de vraag, zo ook bij 1 van mijn huidige katten, die moet abosluut elke dag naar buiten anders word hij zeer onrustig en zelfs depressief op termijn. Dus die laten we uit aan een tuigje, heeft hij prima geleerd toen hij al 1-2 jaar was. En eigenlijk laat hij ons uit, gaat toch net anders dan bij honden :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-02 00:16
Mijn suggestie is: naar het asiel. Bijvoorbeeld https://dierenasiel-bommelerwaard.nl/adoptie-procedure-kat/ Onze poezen kwamen daar vandaan. Chippen en steriliseren zijn bij de prijs inbegrepen.

Realiseer je dat een kitten of een kat nogal eigengereid zijn en dat je daar echt mee om moet kunnen gaan. Onze poezen kwamen samen maar de 1 deed niets liever deed als naar buiten gaan en muizen vangen, de andere was meer een mooi weer kat. 's Nachts wel altijd binnen omdat er in de buurt nogal wordt geschoten (jagen en stropen) en om ze wat dichter bij huis te houden want op de weg hierlangs wordt hard gereden (we hebben naast andere onvoorziene problemen al eens een poot dwars af gehad).

Bereid je ook voor op dierenartskosten die je op een onverwacht moment wel moet kunnen (en willen) dragen. Een potje daarvoor kan geen kwaad, verzekering dekt lang niet alles of beter: maar heel weinig.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08

Bob Popcorn

Plop!

Zenomyscus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Sorry, maar hier moeten toch gewoon wat katten gesteriliseerd worden? 8)7

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-01 15:41
Iedereen wilt wel een gratis poes, maar mensen met ervaring weten dat een poes altijd wat kost, en een goede poes al helemaal.

• Zenomyscus
Bob Popcorn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:23:
Sorry, maar hier moeten toch gewoon wat katten gesteriliseerd worden? 8)7
Nee, want af en toe vind ze het leuk om wel een nestje te hebben. Of twee. Maar ieder jaar 3 nestjes en met een beetje pech meerdere keren per jaar is wat te veel. Soms slaat ze een jaar over, ze wil genoeg tijd hebben om ze aandacht en liefde te geven. Ook als het buitenkatten blijven.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Zenomyscus schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Nee, want af en toe vind ze het leuk om wel een nestje te hebben. Of twee. Maar ieder jaar 3 nestjes en met een beetje pech meerdere keren per jaar is wat te veel. Soms slaat ze een jaar over, ze wil genoeg tijd hebben om ze aandacht en liefde te geven. Ook als het buitenkatten blijven.
Aandacht en liefde, maar ze voert ze met liefde aan de slangen? Ik vind dit heel vreemd.

• Zenomyscus
Bob Popcorn schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Aandacht en liefde, maar ze voert ze met liefde aan de slangen? Ik vind dit heel vreemd.
Waar lees je dat? Ze vraagt juist geld als iemand ze wil halen, want anders komen mensen ze halen als slangenvoer. Want gratis kittens, lekker makkelijk als voer. Absoluut niet dus 8)7

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Zenomyscus schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Waar lees je dat? Ze vraagt juist geld als iemand ze wil halen, want anders komen mensen ze halen als slangenvoer. Want gratis kittens, lekker makkelijk als voer. Absoluut niet dus 8)7
8)7 Ik las je eerste post heel anders. Excuses :p

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-02 16:01
In Vlaanderen mag je enkel nog katten kweken als je daarvoor erkend bent, en alle andere katten dienen gesteriliseerd te worden.
Dus gratis kittens is hier niet meer zo vanzelfsprekend.
In Wallonië komt het wel nog voor.
Ik ben er ooit nog een kitten gaan halen, want iemand die ik ken wou een nestje (da's ook gebeurd, waarna het diertje alsnog gesteriliseerd werd). Toen ik de kitten ophaalde vroeg ik hoeveel mijn schuld was. Niks, zei de dame, want ze vond het zo erg ze te moeten doodmaken... Best confronterend. Heb ze dan alsnog 20 euro gegeven.
Maar in Wallonië zijn dieren nu wettelijk erkend als "wezens met gevoelens" en daar is intussen al een eerste vervolg wet uit voortgesproten, met name dat je niet zomaar meer een dier mag kopen, maar een bewijs goed gedrag en zeden moet voorleggen bij de aanschaf.
Op zich een lovenswaardig idee, maar wel de doodsteek voor menig aquariumwinkel in de grensstreek. Wijzelf gingen vroeger nog wel eens naar een winkel in het Franstalig deel, maar om daar nu een bewijs van goed gedrag en zeden voor te gaan aanvragen bij de gemeentelijke overheid is toch teveel moeite, dan beperken we ons wel tot de aquariumwinkels aan de Nederlandstalige kant.

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:11
Zenomyscus schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:08:
[...]

De poezenpil wordt door iedereen die om dieren geeft ten zeerste afgeraden en zeker niet gebruikt. Het is een middel dat met risico op ontzettend veel en nare bijwerkingen komt voor de kat. Makkelijk en 'leuk' voor de mens, maar je moet het voor het welzijn van het dier echt niet willen. Ik hoop dat je je er eens in wil inlezen en het eens met je moeder wil bespreken.

Mijn geld zit in stenen... :')

• fliepiefloep
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-01 11:36
Zoals hier al werd gezegd is sterilisatie hier verplicht; al wordt er niet echt vervolgd.
Toch kan je nog steeds courant kittens vinden in asielen. Gewoon wat in het oog houden of rondbellen.
Die kosten dan 50 euro of net iets meer. De prijs van het castreren en de inentingen.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:28
Als ik op 'bepaalde' sites kom dan zie ik vaak zat reclame omtrent gratis 'poesjes' binnen een straal van 2km :+

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 16:54
Jiangtao.L schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:36:
Iedereen wilt wel een gratis poes, maar mensen met ervaring weten dat een poes altijd wat kost, en een goede poes al helemaal.
Ik wilde ook een gratis poes. Helaas zit ik nu nog zeventien jaar vast aan kinderalimentatie.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 13:34
Twazerty schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
127 gevonden, inclusief koppeltjes.

En wat @Twazerty zegt: ingeënt, vaak op gedrag getoetst en getraind (met kinderen, honden, andere katten), gechipped, zit naderhand steriliseren/castreren erbij, etc.

Zou het echt overwegen :) Heb ze zelf ook uit het asiel, dus tjah :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-02 16:01
Lumics schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Ik wilde ook een gratis poes. Helaas zit ik nu nog zeventien jaar vast aan kinderalimentatie.
Ik hoor hier regelmatig als oplossing het asiel als suggestie ?

• Speakerfreak95
Topic mag van mij gesloten worden, we hebben inmiddels 3 kandidaten op het oog, een koppeltje van 2 (broertje en zusje) en een losse meid die we ook heel leuk vinden.
Het worden asiel katten, waarvan het koppeltje al bijna 1 jaar oud zijn.
Voor de mensen die zich afvragen mbt kosten, we vinden kosten maken voor de dieren beslist geen probleem, we willen ook zeker betalen voor een kat, maar dik betalen voor een kat die enkel ontwormd is, dat vinden wij gewoon te gek en krijgen daar een minder gevoel over.
We wilden dan liever een katje voor weinig, en daar dan al het geld in steken qua entingen, sterelisatie of eventuele castratie, dat zijn nou net zaken die veel verkopers allemaal niet doen, vooral de entingen worden soms achterwege gelaten.

Nogmaals, onze zinnen zijn dus gezet op katjes uit een asiel, zijn zeker aan de prijs maar hebben wel alle entingen etc allemaal al gehad.
Voor ons is nu de keuze bij welke van de 3 het het best moddert, het kennismaken met het koppeltje was erg goed verlopen overigens.

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:54
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:39:
We overwegen een asiel, maar het is niet de primaire voorkeur. Uiteraard kan je met een kitten ook issues krijgen, maar we hebben er de tijd voor hem / haar goed op te voeden.

Liever een boeren katje die gewoon as is komt, tevens hebben de asiels hier in de buurt weinig tot geen aanbod wat ons aanspreekt.
Een oudje is een optie, maar heeft niet onze voorkeur.
We willen hem/haar namelijk van jongs af aan dingen leren zoals mandjes, tuigjes etc.
Geen antwoord op je vraag, maar wil toch even mijn ervaring delen.

Ben hier zelf zon 9 jaar geleden even opzoek geweest naar een kat, zonder echte eisen. Waarbij de asielen in de buurt, direct een afknapper waren toen ik de beestjes zag, en vooral hoe ze op mij reageerden. Kon in hun ogen zien dat ik niet hoefde te proberen om ze te aaien oid.

Tegen t eind vd zoektoch, kwam me zusje r eentje tegen die n beetje leek op onze oude kat.
Een kat van toen 3-4 jaar uit t asiel, niet bepaald n kitten dus, (leeftijd is geschat, kat zwerfde daarvoor in de duinen)
Maar die kwam mij begroeten, en dat maakte dus wel meteen een goeie ervaring. Zodoende ook direct mee genomen & bij binnenkomst was die enthousiast aan t miauwen, om vervolgens duidelijk te maken dat ie de kattenbak al gevonden had, al doet ie zn behoefte t liefste buiten (binnen als die geen "keuze" heeft) _/-\o_

Woon in een klein appartementje, met balkon, en n plankje naar de grond zodat meneer toch buiten kan spelen. Als ik dat niet doe/toelaat, zou die zo uit t achter raampje klimmen wanneer die open staat...
Tuigje moet ie echt absoluut niks van hebben, succes om dat aan te leren :P
Mandjes, ik weet niet of je de filmpjes kent. maar vaak zijn ze blijer met een kartonnen doos, en liggen ze anders toch vaak op n bank/stoel, en ben je beter af om dan dat te bedekken met iets om krassen ed te voorkomen :+

Wat de mijne wel geleerd heeft, is om pootjes, of zelfs een high five (soms met nageltjes...) te geven als ie iets van me moet O+ (al gaat dat vaak om eten)

Veel succes en vooral plezier gewenst.

• liberque
  • Laatst online: 14:00

liberque

Vrijzinnig!

Howto gratis kitten:

benodigdheden: 1 bakje Sheba, 1 voerbakje en 1 open deur.

Hoe:
Doe Sheba in bakje en zet binnen open deur. FF wachten en dan deur dicht.

Gevolg:
1 gratis kitten, oudere kat of rat.

Succes

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:40
Misschien ten overvloede, maar bij kittens die niet hun eerste 12 weken bij de moeder zijn gebleven, mag je rekenen op gedragsproblemen. En als ze in die periode geen of te weinig mensencontact hebben gehad, heten ze socialisatiekittens, en dan kan het echt wel even duren voor ze op schoot kruipen.
Forceren werkt bij die diersoort niet.
Kittens worden heel snel groot en dat zit je minstens vijftien jaar aan dat karakter vast. Het is geen furby.

KPN is een drieletterwoord

• Wilke
  • Laatst online: 07-02 23:16
Speakerfreak95 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:38:
Nogmaals, onze zinnen zijn dus gezet op katjes uit een asiel, zijn zeker aan de prijs maar hebben wel alle entingen etc allemaal al gehad.
Sterilisatie ook? Vaak wil het asiel dat namelijk sowieso, anders hebben ze volgend jaar met wat pech nog weer meer katten. Dus of het is al bij hun gedaan, of (als ze nog niet groot genoeg zijn) zit het "bij de prijs in" en doet een samenwerkende dierenarts dat (kun je dan zelf heen met het paspoortje). Dat alleen al kost een €70-100, het ontwormen, inenten en algemeen onderzoek ook een €50-70, zo'n asiel houdt er geen geld aan over hoor, kun je van uit gaan.

Maar dat zullen ze er ongetwijfeld bij vertellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 19-01-2026 20:42 ]

Pagina: 1