Waar haalt men toch overal gratis kittens?

Pagina: 1
Acties:

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:00
Misschien is dit een shot in the dark, en ik heb oprecht geen idee of Tweakers uberhaupt een goed platform hier is, maar de andere fora zijn ook niet heel duidelijk, en de leden zijn hier wel het leukst ;)

Mijn meissie en ik zijn al eventjes opzoek naar een kat, het liefste een paartje want dan kunnen ze ook elkaar lekker bezig houden.

We hebben ervaring met katten, maar vroeger toen wij beiden jonger waren, kon je ze overal en nergens op de hoek van de staat oppikken, nu vraagt men er soms bedragen voor dat we er van achterover vallen. 8)7

Waar kan je ze vinden? Op Marktplaats zien we huis/tuin/keuken dieren voorbij komen die erg aan de prijs zijn onder het mom van 'dan komen ze goed terecht' :>

Wellicht leden met een nestje? Geen voorkeur voor kleur of soort, liefste een vuilnisbak, die zijn het leukst. O+

Topic mag uiteraard dicht / weg gegooid worden als dit niet in de regels thuishoort, het is puur een oproepje.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

Gewoon uit het dierenasiel? Betaal je wel iets voor, maar dan zijn de kittens in ieder geval gezond/ingeënt/etc.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:00
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:11:
Misschien is dit een shot in the dark, en ik heb oprecht geen idee of Tweakers uberhaupt een goed platform hier is, maar de andere fora zijn ook niet heel duidelijk, en de leden zijn hier wel het leukst ;)

Mijn meissie en ik zijn al eventjes opzoek naar een kat, het liefste een paartje want dan kunnen ze ook elkaar lekker bezig houden.

We hebben ervaring met katten, maar vroeger toen wij beiden jonger waren, kon je ze overal en nergens op de hoek van de staat oppikken, nu vraagt men er soms bedragen voor dat we er van achterover vallen. 8)7

Waar kan je ze vinden? Op Marktplaats zien we huis/tuin/keuken dieren voorbij komen die erg aan de prijs zijn onder het mom van 'dan komen ze goed terecht' :>

Wellicht leden met een nestje? Geen voorkeur voor kleur of soort, liefste een vuilnisbak, die zijn het leukst. O+

Topic mag uiteraard dicht / weg gegooid worden als dit niet in de regels thuishoort, het is puur een oproepje.
Mijn moeder heeft af en toe nestjes. Volgens mij heeft ze er nog een paar. De katten lopen vrij rond buiten, maar zijn wel mak omdat ze veel aandacht krijgen. Dit nestje is ook met de fles grootgebracht. Veel vrienden en kennissen van mijn ouders hebben een kitten via mijn moeder gekregen. In principe zitten ze aan de poezenpil, maar dat werkt niet altijd even goed.

Wanneer een kat overlijdt haalt ze soms een ander uit het asiel. Zij hebben een mix van eigen katten en asielkatten. De binnenpoezen (die ook buiten komen) komen grotendeels uit het asiel of van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen.

Dus hoe komen mensen aan kittens? Via mijn moeder :+

Zij vraagt overigens 10 euro per kitten. Anders worden ze opgehaald en gebruikt als slangenvoer. Vaak zijn ze ontwormt etc, dus het gaat niet om winst.

• Speakerfreak95
Zenomyscus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Mijn moeder heeft af en toe nestjes. Volgens mij heeft ze er nog een paar. De katten lopen vrij rond buiten, maar zijn wel mak omdat ze veel aandacht krijgen. Dit nestje is ook met de fles grootgebracht. Veel vrienden en kennissen van mijn ouders hebben een kitten via mijn moeder gekregen. In principe zitten ze aan de poezenpil, maar dat werkt niet altijd even goed.

Wanneer een kat overlijdt haalt ze soms een ander uit het asiel. Zij hebben een mix van eigen katten en asielkatten. De binnenpoezen (die ook buiten komen) komen grotendeels uit het asiel of van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen.

Dus hoe komen mensen aan kittens? Via mijn moeder :+

Zij vraagt overigens 10 euro per kitten. Anders worden ze opgehaald en gebruikt als slangenvoer. Vaak zijn ze ontwormt etc, dus het gaat niet om winst.
Ik stuur je een bericht! Een bijdrage is logisch, we zijn excited :)

• Speakerfreak95
Twazerty schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Gewoon uit het dierenasiel? Betaal je wel iets voor, maar dan zijn de kittens in ieder geval gezond/ingeënt/etc.
Is ook een optie, alleen zijn we bang dat we en kat / kitten kunnen krijgen met klachten, of gedragsprobleem.
We hebben ook al heel wat asielen afgebeld, maar niet echt een treffer gevonden.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Is ook een optie, alleen zijn we bang dat we en kat / kitten kunnen krijgen met klachten, of gedragsprobleem.
We hebben ook al heel wat asielen afgebeld, maar niet echt een treffer gevonden.
Alle kittens hebben gedagsproblemen ;) maar de nestje-in-de-schuur-gevonden-kittens die bij het asiel komen zijn eigenlijk altijd direct weg. net als de honden puppy's, ik heb ooit gereageerd op een puppy in het asiel er waren meer dan 1000 mensen voor mij 8)7

• Speakerfreak95
twain4me schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:32:
[...]

Alle kittens hebben gedagsproblemen ;) maar de nestje-in-de-schuur-gevonden-kittens die bij het asiel komen zijn eigenlijk altijd direct weg. net als de honden puppy's, ik heb ooit gereageerd op een puppy in het asiel er waren meer dan 1000 mensen voor mij 8)7
Beetje gekheid mag uiteraard, maar willen geen meany in huis.

Honden hebben we zelf altijd bij fokkers vandaan, ook daarin selectief qua keuzes (langharige Weimaraner met papieren)

Inmiddels ons zoek criterium al wat ruimer gezet.
Maar we vinden €150-300 gewoon erg veel voor een huis tuin en keuken katje, zeker omdat iedereen om mij heen ze gratis of voor weinig ergens konden ophalen. En die zijn nog super leuk ook :)

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

Degene die je gratis op kan halen bij mensen thuis zou je eigenlijk eerst naar de dierenarts moeten brengen voor controle / sterilisatie/castratie. Dan ben je dat bedrag ook kwijt.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Vroeger waren de meeste katten nog gewoon Europese kortharen (behalve bij de snobs verderop in de straat, met hun siamezen). Die liepen gewoon buiten, en dan krijg je inderdaad (redelijk vanzelf) kittens, die na een week of zes (toen nog) een nieuw huis nodig hadden.
Tegenwoordig is de europese korthaar bijna bijzonderder dan een [vul maar een ras in]kat van ettelijke honderden euro's per kitten. Want ze komen uit een "Cattery" en mogen nooit naar buiten. Met andere woorden, de kittens moeten hun eigen kosten opbrengen (en bij voorkeur ook de kosten van de website, de tijd van de fokker (en als het even kan ook het grootste deel van wat de ouders het afgelopen jaar gekost hebben)).

Mijn laatste paar kittens kreeg ik ergens vorige eeuw. En na hun overlijden, jaren later, heb ik ervoor gekozen om een goed tehuis te bieden aan een of twee asielkatten.
Op dit moment is dat Santos, een zwarte kater van nu 17 die er 6 jaar over gedaan heeft om zich toch te realiseren dat een schoot lekker ligt. Maar die ook absoluut niet wil delen, en zeker niet met andere poezen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:43
Even wachten tot het voorjaar, dan worden er over het algemeen een stuk meer kittens geboren. Vaak wordt er wel rond de 50 euro gevraagd hier in de buurt. Maar zijn dan wel ontwormt. Gratis zie ik eigenlijks nooit meer voorbij komen (of ze zijn al echt ouder en baasje kan er niet voor zorgen, etc.)

• Speakerfreak95
Twazerty schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:39:
Degene die je gratis op kan halen bij mensen thuis zou je eigenlijk eerst naar de dierenarts moeten brengen voor controle / sterilisatie/castratie. Dan ben je dat bedrag ook kwijt.
Dat is dus ook exact wat we zullen doen, maak je daar vooral geen zorgen om hoor haha :)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Je moet niet bellen, je moet er naar toe gaan. Een treffer meldt zich niet aan de telefoon! Ga kijken wat voor katten ze hebben, vaak hebben ze ook paartjes (bonded pairs). Ik heb bijna al mijn katten uit het asiel gehaald. De jongste was 4-5 maanden, de rest allemaal 3-4 jaar oud. Zonder uitzondering schatten van beestjes.

Dus mijn advies is, naar het asiel (of meerdere) en kijk wat verder dan alleen kittens.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Ga inderdaad naar het asiel in de lente, probleem binnen 10 minuten opgelost. En kittens hebben in elk geval geen gedragsproblemen die door een vorige eigenaar komen. Als ze in het asiel geboren zijn blijven ze ook gewoon bij hun moeder zolang dat nodig is.

Het kost dan wel iets, maar niet heel veel meer dan wat je anders bij het eerste bezoek aan de dierenarts kwijt zou zijn (sterilisatie, inentingen).

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:10
Bij iemand die de kat te pas en te onpas buitenflikkert die dan vervolgens verkracht wordt door de lokale zwerfkater.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:35:
Beetje gekheid mag uiteraard, maar willen geen meany in huis.
Juist met asielkatten is er meer informatie over gedrag en aard. Ook zijn ze dan vast behandeld (je moet daar wel wat voor betalen). Zeker wat oudere katten is gewoon veel over bekend, zijn zindelijk etc.

Ik neem juist altijd wat oudere katten, die verdienen ook een kans. Daar is het karakter van gesettled.

Als je een kitten neemt, moet je dus de kosten van vaccinaties, behandelingen als castratie/sterilisatie etc nog meenemen in de toekomstige kosten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05

Onbekend

...

Mijn ervaringen:
In de randstad wordt er vaak geld voor gevraagd. Buiten de randstad en in dorpjes kan je ze vaak gratis ophalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:44:
[...]

Dat is dus ook exact wat we zullen doen, maak je daar vooral geen zorgen om hoor haha :)
Waarom is het dan een probleem om dat bedrag voor een kitten te betalen als het al ingeënt en ontwormd is?

I have stability. The ability to stab.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:02

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Kittens zijn veel werk, trouwens. Ik hoop dat er wel iemand het grootste deel van de dag thuis is, anders krijg je vanzelf katten met gedragsproblemen (omdat ze hun eigen gang kunnen gaan en niet opgevoed worden). Ik zou lekker naar het asiel gaan of kijken op de site van de Dierenbescherming. Ik heb die om een of andere reden in mijn Google News feed en zie regelmatig 'paartjes' voorbij komen die enkel met z'n tweetjes geplaatst mogen worden. En daar zitten er ook zat bij tussen de 5 en 12 maanden oud.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Speakerfreak95
We overwegen een asiel, maar het is niet de primaire voorkeur. Uiteraard kan je met een kitten ook issues krijgen, maar we hebben er de tijd voor hem / haar goed op te voeden.

Liever een boeren katje die gewoon as is komt, tevens hebben de asiels hier in de buurt weinig tot geen aanbod wat ons aanspreekt.
Een oudje is een optie, maar heeft niet onze voorkeur.
We willen hem/haar namelijk van jongs af aan dingen leren zoals mandjes, tuigjes etc.

• Speakerfreak95
SmurfLink schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:30:
[...]

Waarom is het dan een probleem om dat bedrag voor een kitten te betalen als het al ingeënt en ontwormd is?
Omdat we er dus achter zijn dat heel veel mensen dit dus niet doen.
Goede vrienden van ons hebben zo’n kitten gekocht voor een hoop geld, die naderhand dus geen entingen etc heeft gehad. Dat hebben ze dus later allemaal moeten doen.

• Speakerfreak95
Kleine update: meeste asiels zijn de jongere katten al gereserveerd, of hebben dingen ‘nodig’ zoals andere katten, en buitenverblijf. Dat is hetgeen wat we helaas niet kunnen bieden.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Speakerfreak95 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:44:
[...]

Omdat we er dus achter zijn dat heel veel mensen dit dus niet doen.
Goede vrienden van ons hebben zo’n kitten gekocht voor een hoop geld, die naderhand dus geen entingen etc heeft gehad. Dat hebben ze dus later allemaal moeten doen.
Waarom hebben die vrienden dan het paspoort niet gecontroleerd voor ze de kitten kochten? Daar staat een stempel van de dierenarts in incl de exacte vaccinatiestickers van de ampullen die gegeven zijn.

Geen paspoort = geen deal.

I have stability. The ability to stab.

• Speakerfreak95
SmurfLink schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Waarom hebben die vrienden dan het paspoort niet gecontroleerd voor ze de kitten kochten? Daar staat een stempel van de dierenarts in incl de exacte vaccinatiestickers van de ampullen die gegeven zijn.

Geen paspoort = geen deal.
Die 2 vrienden specifiek wisten het niet, ik zal je eerlijk toegeven dat met onze zoektocht ook niemand een paspoort vermeldt, alleen dat ze ontwormd en ingeënt zijn.

De gratis katjes ook niet, maar ook wij zullen zo snel als mogelijk is na ophalen kitten ermee naar een dierenarts gaan.

De duurdere ras kittens overigens wel.

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:51
Ik weet niet of je een boer in de buurt hebt of kent? Vaak hebben ze daar wel katten, als er een nestje is kun je er misschien wel 1 halen.
Heb het zelf destijds ook gedaan, prima bevallen. Uiteraard wel zorgen voor de prikjes en chippen etc.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Gratis is vaak mogelijk bij https://verhuisdieren.nl, die doen ook onderzoek naar herkomst van de katten.
Handelaren willen ze daar niet.

En je haalt meestal de kat/kittens op bij de huidige eigenaar, die kan er dan vaak genoeg over vertellen.

Ze vragen wel een donatie voor het werk dat ze doen.

ICE ICE Baby

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:50
Dierenasiel Utrecht is een geweldige plek. De kittens hadden alle vaccinaties gehad, ontwormd, en moesten verplicht gesteriliseerd worden.

We hebben 2 zusjes hier opgehaald. De vergoeding is voor alle medische zaken die hierboven staan. Je krijgt een gezond dier mee die al even ter observatie bij hun is. Over de achtergrond is vaak weinig bekend. Het nestje is vaak gevonden/gedumpt.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47

RvV

Zo lang ik leef hebben wij altijd gratis katten gehad. Om een idee te krijgen:
-De eerste kitten bij een vrouw aan het eind van de straat opgepikt.
-Van de dierenarts een keer 2 kitten broertjes gekregen.
-Daarna 2 volwassen boskatten van een stel gehad die gingen scheiden en enkel een goed tehuis zochten voor de katten.
-Een door de buurvrouw gevonden kitten in het veld, 500 meter verderop.
-En als laatst 2 volwassen Britse kortharen van iemand in de familie gehad die ging afschalen.

Ik woon vrij afgelegen en en hier zijn ook regelmatig boeren met nestjes katten. Puur tegen de muizen en ratten. Die zijn niet zo serieus met de entingen, ontwormen etc.. Dus ik weet niet of dat heel slim is.

Y'24

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36
Pagina: 1