geluid TV via home cinema (met inzet en background search)

Pagina: 1
Acties:

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:35
Nieuwe poging:

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik begrijp dat men hier wel eens tureluurs wordt van allerhande volk wat hier zijn vragen over de schutting gooit zonder zelf enige moeite te willen doen.
Ook ikzelf maak mezelf, in al mijn onwetendheid, daar wel eens schuldig aan.
Deze keer heb ik echter alle tips die ik via DM heb gekregen, nadat mijn topic op slot werd gegooid wegens nalatigheid, 1 voor 1 nagelopen en heb me echt verdiept in alles. En nog werkt het niet.
Vandaar deze laatste smeekbede.

Onderwerp:

Samsung 55" UHD curved tv
Marantz NR 1509
KPN kastje
Google Chromecast
Kabels, heel veel kabels.

We beginnen met het kastje waar alle aansluitingen op zitten van de Samsung TV.
Ik zie achtereenvolgens: Satelite Sub. Satelaite main, Air/cable. HDMI in 1 (STB). HDMI in 2 (DVI) HDMI in 3 (ARC!) HDMI in 4 (MHL), LAN, Audio out componentin av in (een voor mij onbegrijpelijk stekker) EXT (RGB) (nooit van gehoord). Service. Connect (hier zit de grootste stekker in die naar de monitor gaat.

Op HDMI 1 zit de kabel die naar het KPN kastje gaat (ik krijg beeld op de tv nadat ik bij "source" HDMI 1 heb geselecteerd).
Op HDMI 2 zit de Chromecast (die schakelt zichzelf in en gaat vanzelf naar HDMI 2, zodra mijn vrouw vanaf haar iPhone iets wil casten)
Op HDMI 3 ARC zit de kabel die naar de ARC in van de Marantz gaat.

Verder heb ik niks aangesloten, met de kanttekening dat op het KPN kastje een optische aansluiting zit die ik tot op heden naar de optische ingang van de Marantz had lopen met zon glasvezelkabeltje. Dat werkte in principe wel, met dien verstande dat ik dan handmatig de Marantz moest inschakelen om vervolgens op de marantz TV Audio te selecteren, alwaarna ik een soort van nagemaakt surroundgeluid voorgeschoteld kreeg. Raar, nasaal, alle speakers even hard. Om kort te gaan: niet echt surround.

Op de Samsung heb ik in het menu de keuze geselecteerd om het geluid niet via de TV te laten lopen, maar via home cinema.

Op aanraden van een gebruiker van Tweakers, welke mij na het sluiten van mijn topic benaderde, heb ik de CEC instelling van de Samsung aangepast, zodat het geluidsignaal (ik heb keuze op automatisch staan) wordt doorgegeven aan de Marantz.

Het optische kabeltje heb ik weggelaten, aangezien ik voor real HD surround wil gaan...

Op de samsung heb ik de mogelijkheid om die te laten zoeken naar apparaten. Hij ziet zowel de Chromecast, als de NR1509, met dien verstande dat ik de Chromecast wél kan selecteren, maar de Marantz NR 1509 niet.

Ik heb met de afstandsbediening van de 1509 alle ingangen nagelopen om te horen of er ergens een signaal wordt doorgegeven, hetgeen niet het geval is.

Op de afstandsbediening van de KPN heb ik de stappen doorgelopen om de volume regeling van de Marantz NR1509 via de afstandsbediening van de KPN kan laten lopen.
Alle rode lampjes knipperen 1x, danwel 3x.
Op het scherm van de Samsung zie ik onderin een balkje verschijnen wat reageert als ik het geluid harder en zachter zet, maar de volumeregeling op de Marantz reageert niet.

Volgens mij heb ik alles gedaan zoals het mij is getipt,

Geloof me als ik zeg dat het mijn verstand/logica te boven gaat.

Met mijn oude Marantz receiver, waar alles nog coaxiaal was en ik enkel een optisch kabeltje gebruikte om het geluidsignaal door te geven, werkte alles buiten verwachting.

Alle tips zijn welkom.

Bij voorbaat mijn onuitsprekelijke dank

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

De Samsung staat op HDMI3 wanneer je dit probeert? Sowieso lijkt het mij handiger om alles op de Marantz aan te sluiten, dan kan de TV op HDMI3 blijven staan voor ARC

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Stoyanov
FooLsKi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:16:
De Samsung staat op HDMI3 wanneer je dit probeert? Sowieso lijkt het mij handiger om alles op de Marantz aan te sluiten, dan kan de TV op HDMI3 blijven staan voor ARC
Nee, die staat op HDMI 1.
Hoe bedoel je dat precies: alles op de Marantz aansluiten? Welke kabels moeten daar dan in en waar?

Edit:

TV via het KPN kastje op HDMI 3 gezet, met als gevolg dat ik enkel de tv nog kon bedienen met de AB van de Samsung.
AB van KPN opnieuw ingeleerd. Nu is alles weer zoals het was.
Optisch kabeltje vanuit het KPN kastje (naar de Marantz) losgetrokken. Dat is, als je het mij vraagt, de enige mogelijkheid om het geluid van het ingangssignaal (KPN kastje) naar de Marantz te krijgen. De HDMI 3 ARC is immers al bezet door de TV... Er gaat nu geen enkele kabel naar de Marantz. Het is mij dus wederom een raadsel hoe het geluidssignaal daar zou moeten komen...
Het geluid, zoals dat binnenkomt via het KPN signaal gaat nu naar de TV (welke op raadselachtige wijze weer ingesteld stond op tv-luidspreker), en ik zie niet hoe het geluid nu door de Marantz naar de speakers gestuurd zou kunnen worden.

Re Edit:

Glasvezelkabel van de KPN kast naar de Marantz aangesloten.
Marantz op TV Audio. Source "pure".
Het klinkt zoals het altijd klonk. Meer stereo dan surround. Volume staat op 80 (!).
Surroundsatelieten zijn nauwelijks hoorbaar. Centerspeaker idem. Sub... doet zijn best.

Ik vraag me af of het niet aan de instellingen van de Marantz ligt.

Maar hoe kan ik die aanpassen?
Een nieuwe vraag van een ander kaliber. Hoe kan ik zichtbaar maken wat ik aan het instellen ben, zodat ik zie wat ik doe....
Jemig.

[ Voor 66% gewijzigd door Stoyanov op 14-01-2026 17:03 ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:02
Stoyanov schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Nee, die staat op HDMI 1.
Hoe bedoel je dat precies: alles op de Marantz aansluiten? Welke kabels moeten daar dan in en waar?
Ik denk dat je hier de mist in gaat. Er hoort maart 1 kabel in je TV te zitten en dat is een HDMI naar het ARC kanaal van je receiver. Alle andere apparatuur dient in je receiver te zitten.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:04

watercoolertje

Untertitel

UTwizard schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat je hier de mist in gaat. Er hoort maart 1 kabel in je TV te zitten en dat is een HDMI naar het ARC kanaal van je receiver. Alle andere apparatuur dient in je receiver te zitten.
Is wel de netste manier denk ik, maar hoeft niet perse, ik gebruik zowel alle HDMI poorten van mijn receiver als die van de TV en van alles loopt het geluid naar mijn receiver, inclusief het smart gedeelte van de TV.

@Stoyanov
Mogelijk moet je op je Samsung kastje nog aangeven dat het geluid via ARC uitgestuurd moet worden, en op je versterker moet je mogelijk nog aangeven dat TV Audio gebruik moet maken van ARC/HDMI ipv die optische verbinding (als je nu geluid hebt met die optische kabel klinkt dit het meest logisch voor mij).

Hier heb je misschien wat info over wat je op je receiver moet instellen om ARC te gebruiken
https://manuals.marantz.com/NR1509/NA/EN/GFNFSYkabkahie.php

Een andere (onwaarschijnlijke) optie is dat je oude HDMI kabel gebruikt die geen ARC ondersteund, hiervoor heb je een high speed HDMI 1.4 kabel nodig.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

liberque

Vrijzinnig!

Prft nu snap ik het probleem niet echt:

maar idd. Marantz HDMI ARC gebruiken naar je TV ARC
Alles met HDMI op die Marantz
Je Marantz dan daadwekelijk gebruiken als receiver: eg. TV staat op altijd op dezelfde HDMI en je gebruikt de Marantz AB om te schakelen van bron. (niet de ab van je tv)

About het koppelen van je KPN AB: dat werkt via CEC en moet op alle apparaten zo ingesteld staan (en dan nog is dat geen garantie dat het werkt omdat elk merk zo'n beetje zijn eigen CEC heeft en je dus geluk moet hebben)

About de SPDIF kabel op de KPN-box (optisch): dit is maximaal dolby digital geluid (bandbreedte beperking) en dus nooit HD surround. Die kabel dus idd niet gebruiken. Je audio moet via HDMI lopen en daarbij ook minimaal 1.4 / 2.0 of 2.1 als je DTS:X / Atmos wilt met 4k resolutie

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Welk type? Gebruik je apps op de TV of alles via externe bronnen? Aanname van geen apps in verband met de aanwezige Chromecast.

Voor nu neig ik ook naar alle bronnen op de Marantz aansluiten de beste optie is. HDMI ARC gebruiken biedt mogelijk beperkingen met welke audio door wordt gegeven. DTS is bijvoorbeeld een track die veel TV's niet meer ondersteunen. Wedrom aanname maar bij "curved" denk ik aan een ouder model TV met mogelijk HDMI ARC (HDMI 1.4 en (deels HDMI 2.0) en geen eARC. In dat geval heb je maximaal Dolby Digital Plus omdat voor lossless audio eARC nodig is. Genoemde Marantz heeft eARC maar beide versies moeten overeenkomen. Sluit je bronnen direct aan op de Marantz gebruik je geen ARC en beperkingen van de TV. Qua audio is dit zeker de beste optie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:22
Goed je ziet duidelijk door de bomen het bos niet meer, dus laten we het eerst bij de basis houden en niet over audio formaten etc. Eerst de basis goed dan verder.

En ja er zijn ook andere opties maar deze lijkt me het makkelijkst.

Je TV moet altijd op HDMI 3 (Arc) staan,
Alle andere aansluitingen van de tv gebruik je niet.

De kabel die aan de ene kant op je tv zit sluit je aan op de monitor HDMI (Arc) van je Marantz.

Je KPN kastje sluit je aan op de HDMI CBL/Sat van je Marantz.

Je Chromecast sluit je aan op de HDMI Media Player van je Marantz.

Nu gaat er dus slechts 1 kabel naar je TV en de rest is aangesloten op je Marantz. Als je van input wil wisselen dan doe je dit dus ook op de Marantz en NIET op de tv, deze hoort altijd op HDMI 3 te staan.

Dit is het beginpunt, eventueele andere instellingen kunnen we later optimaliseren maar laat dit zo staan.

• Stoyanov
KernelPanic schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:53:
Goed je ziet duidelijk door de bomen het bos niet meer, dus laten we het eerst bij de basis houden en niet over audio formaten etc. Eerst de basis goed dan verder.

En ja er zijn ook andere opties maar deze lijkt me het makkelijkst.

Je TV moet altijd op HDMI 3 (Arc) staan,
Alle andere aansluitingen van de tv gebruik je niet.

De kabel die aan de ene kant op je tv zit sluit je aan op de monitor HDMI (Arc) van je Marantz.

Je KPN kastje sluit je aan op de HDMI CBL/Sat van je Marantz.

Je Chromecast sluit je aan op de HDMI Media Player van je Marantz.

Nu gaat er dus slechts 1 kabel naar je TV en de rest is aangesloten op je Marantz. Als je van input wil wisselen dan doe je dit dus ook op de Marantz en NIET op de tv, deze hoort altijd op HDMI 3 te staan.

Dit is het beginpunt, eventueele andere instellingen kunnen we later optimaliseren maar laat dit zo staan.
Dit ga ik morgen proberen.
Rest de vraag waar ik dan mijn tv mee moet bedienen.
Of moet ik met 2 afstandsbedieningen werken?

• Stoyanov
FeaR schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Welk type? Gebruik je apps op de TV of alles via externe bronnen? Aanname van geen apps in verband met de aanwezige Chromecast.

Voor nu neig ik ook naar alle bronnen op de Marantz aansluiten de beste optie is. HDMI ARC gebruiken biedt mogelijk beperkingen met welke audio door wordt gegeven. DTS is bijvoorbeeld een track die veel TV's niet meer ondersteunen. Wedrom aanname maar bij "curved" denk ik aan een ouder model TV met mogelijk HDMI ARC (HDMI 1.4 en (deels HDMI 2.0) en geen eARC. In dat geval heb je maximaal Dolby Digital Plus omdat voor lossless audio eARC nodig is. Genoemde Marantz heeft eARC maar beide versies moeten overeenkomen. Sluit je bronnen direct aan op de Marantz gebruik je geen ARC en beperkingen van de TV. Qua audio is dit zeker de beste optie.
Op de tv heb ik apps van Videoland en ~Netflix, al het andere gebruik ik niet, of het moet een zeldame keer YouTube zijn.
En ja; de tv is niet nieuwerwets, maar zeker ook niet oud...

Ik ga morgen proberen met alles op de Marantz

[ Voor 5% gewijzigd door Stoyanov op 14-01-2026 20:51 ]

• Stoyanov
FeaR schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Al sla je me dood. Ik ben de boekjes kwijt, en heb geen idee waar ik het typenummer kan vinden. Vind het ook jammer, want dat had misschien meer licht op de zaak kunnen werpen.

• Stoyanov
liberque schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:35:
Prft nu snap ik het probleem niet echt:

maar idd. Marantz HDMI ARC gebruiken naar je TV ARC
Alles met HDMI op die Marantz
Je Marantz dan daadwekelijk gebruiken als receiver: eg. TV staat op altijd op dezelfde HDMI en je gebruikt de Marantz AB om te schakelen van bron. (niet de ab van je tv)

About het koppelen van je KPN AB: dat werkt via CEC en moet op alle apparaten zo ingesteld staan (en dan nog is dat geen garantie dat het werkt omdat elk merk zo'n beetje zijn eigen CEC heeft en je dus geluk moet hebben)

About de SPDIF kabel op de KPN-box (optisch): dit is maximaal dolby digital geluid (bandbreedte beperking) en dus nooit HD surround. Die kabel dus idd niet gebruiken. Je audio moet via HDMI lopen en daarbij ook minimaal 1.4 / 2.0 of 2.1 als je DTS:X / Atmos wilt met 4k resolutie
Ik sluit het morgen op julie manier aan en kijk of ik dan wel de AB kan koppelen op een manier dat hij de Marantz gelijk met de TV inschakelt en dat de volume regeling ook via de AB van KPN loopt

• Stoyanov
watercoolertje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:19:
[...]
Is wel de netste manier denk ik, maar hoeft niet perse, ik gebruik zowel alle HDMI poorten van mijn receiver als die van de TV en van alles loopt het geluid naar mijn receiver, inclusief het smart gedeelte van de TV.

@Stoyanov
Mogelijk moet je op je Samsung kastje nog aangeven dat het geluid via ARC uitgestuurd moet worden, en op je versterker moet je mogelijk nog aangeven dat TV Audio gebruik moet maken van ARC/HDMI ipv die optische verbinding (als je nu geluid hebt met die optische kabel klinkt dit het meest logisch voor mij).

Hier heb je misschien wat info over wat je op je receiver moet instellen om ARC te gebruiken
https://manuals.marantz.com/NR1509/NA/EN/GFNFSYkabkahie.php

Een andere (onwaarschijnlijke) optie is dat je oude HDMI kabel gebruikt die geen ARC ondersteund, hiervoor heb je een high speed HDMI 1.4 kabel nodig.
Ik heb inmiddels een manier gevonden om de instellingen van de Marantz zichtbaar te maken op de monitor. HDMI 4 en dan set-up op de AB van de Marantz.
Daarmee heb ik wel wat verbetering in geluid kunnen realiseren, door de afstanden van waar de speakers staan/hangen wat aan te passen en hun hardheid qua geluid wat op te krikken. Maar het klinkt nog steeds niet helder en vol. Wellicht komt dat door de optische kabel. De mogelijkheid om het via ARC HDMI te laten lopen is gek genoeg geblokkeerd. Wellicht omdat de HDMI kabel er nu niet in zit, maar daar kom ik morgen wel achter. Vooralsnog is alleen 'OPT" te selecteren.
De HDMI kabel is van KPN en de monteur heeft me bezworen dat die geschikt is. Ik zal morgen gelijk kijken wat er op die kabel staat.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LsBBnbzldxC9G9l-fKwm0CV91Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Oj52F7LZRyLqYjUv0NZitk4u.png?f=user_large

Rode pijl doe je HDMI kabel in naar ARC poort op TV
Groen pijl doe je Chromecast
Blauwe pijl doe je KPN kastje op

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Ik heb inmiddels een manier gevonden om de instellingen van de Marantz zichtbaar te maken op de monitor. HDMI 4 en dan set-up op de AB van de Marantz.
Dat is juist het idee van een receiver: de HDMI-out met ARC hoort op je tv aangesloten staan. Dan kan je ook de OSD van de receiver gebruiken. Gebruik je apps op je TV zoals Netflix ed. dan zorgt de ARC (audio return channel) ervoor dat het geluid netjes naar de receiver wordt gestuurd mits je TV zijn geluidsuitgang op HDMI staat. Je zal dan de receiver op "TV" moeten zetten.

Ga je TV kijken via de KPN box dan selecteer je de HDMI poort waarop je KPN Box is aangesloten op de receiver. Meestal CBL/SAT of iets dat er op lijkt. . Je zet de TV dan op de HDMI poort (die met ARC) waarop je receiver is aangesloten op je TV.

Hetzelfde doe je met je chromecast Je pakt daar bijvoorbeeld BR/DVD op je receiver voor. Je TV blijft in dat geval gewoon op de HDMI poort (die met ARC) waarop je receiver is aangesloten op je TV staan..

Simpelgezegd: Je receiver bepaalt je bron en NIET je TV. Daarom heet het ook een receiver (ontvanger)

en nu komt het waar legio mensen tegen aanlopen:

CEC en slechts 1 afstandsbediening gebruiken voor alles en de receiver die automatisch schakelt. In een perfecte wereld zou dat moeten werken. Immers CEC staat voor Consumer Electronics Control, maar iedere fabrikant maakt er een eigen sausje van:

Anynet+ — Samsung
Bravia Sync — Sony
Simplink — LG
Viera Link / HDAVI Control — Panasonic
EasyLink — Philips
Aquos Link — Sharp
Regza Link — Toshiba
RIHD (Remote Interactive over HDMI) — Onkyo
HDMI Control — Pioneer
CE-Link — Hitachi
EZ-Sync — JVC
Kuro Link — (oudere) Pioneer plasma’s
NetCommand for HDMI — Mitsubishi

leuk he? en nu komt het: door deze sausjes is de compatibiliteits niet altijd perfect. Niet alle CEC-commando’s werken daardoor onderling tussen verschillende merken. Daardoor werken sommige functies wel (bv. volume), andere niet (bv. auto input-switching). Dus of je koopt alles van 1 merk en weet zeker dat het werkt met 1 afstandsbediening of en dat is DE oplossing: je koopt een universele afstandsbediening die je kan trainen voor al je apparaten.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Stoyanov
liberque schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Dat is juist het idee van een receiver: de HDMI-out met ARC hoort op je tv aangesloten staan. Dan kan je ook de OSD van de receiver gebruiken. Gebruik je apps op je TV zoals Netflix ed. dan zorgt de ARC (audio return channel) ervoor dat het geluid netjes naar de receiver wordt gestuurd mits je TV zijn geluidsuitgang op HDMI staat. Je zal dan de receiver op "TV" moeten zetten.

Ga je TV kijken via de KPN box dan selecteer je de HDMI poort waarop je KPN Box is aangesloten op de receiver. Meestal CBL/SAT of iets dat er op lijkt. . Je zet de TV dan op de HDMI poort (die met ARC) waarop je receiver is aangesloten op je TV.

Hetzelfde doe je met je chromecast Je pakt daar bijvoorbeeld BR/DVD op je receiver voor. Je TV blijft in dat geval gewoon op de HDMI poort (die met ARC) waarop je receiver is aangesloten op je TV staan..

Simpelgezegd: Je receiver bepaalt je bron en NIET je TV. Daarom heet het ook een receiver (ontvanger)

en nu komt het waar legio mensen tegen aanlopen:

CEC en slechts 1 afstandsbediening gebruiken voor alles en de receiver die automatisch schakelt. In een perfecte wereld zou dat moeten werken. Immers CEC staat voor Consumer Electronics Control, maar iedere fabrikant maakt er een eigen sausje van:

Anynet+ — Samsung
Bravia Sync — Sony
Simplink — LG
Viera Link / HDAVI Control — Panasonic
EasyLink — Philips
Aquos Link — Sharp
Regza Link — Toshiba
RIHD (Remote Interactive over HDMI) — Onkyo
HDMI Control — Pioneer
CE-Link — Hitachi
EZ-Sync — JVC
Kuro Link — (oudere) Pioneer plasma’s
NetCommand for HDMI — Mitsubishi

leuk he? en nu komt het: door deze sausjes is de compatibiliteits niet altijd perfect. Niet alle CEC-commando’s werken daardoor onderling tussen verschillende merken. Daardoor werken sommige functies wel (bv. volume), andere niet (bv. auto input-switching). Dus of je koopt alles van 1 merk en weet zeker dat het werkt met 1 afstandsbediening of en dat is DE oplossing: je koopt een universele afstandsbediening die je kan trainen voor al je apparaten.
Ok.
Maar 1 ding begrijp ik niet. Al voordat ik er uberhaupt aan begonnen ben...
HDMI 3 is ARC op de TV.
ARC op de receiver is tevens monitor (daar staat nu de OSD van de receiver op)
Als ik de OSD even weglaat en de stekker van de KPN kast in de ARC ingang op de receiver doe, dan krijgt de receiver het beeldsignaal, en niet de TV. TV zegt geen signaal gevonden. :?
De Chromecast stond nog op HDMI 2 van de TV, en die zie je dus wel op de TV, als je switcht met de source-knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUGzLiAkfda0eBL_F5aCL8tYtFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4uv8yP7lPHD9rSLHKgIf0Ac.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHphfVVupiL4s2Av6rElj5lWUKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVKqyNAGQFHC88fOZFDZouux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQmlMe7Bgk-r92SLjH-jXRVVGFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izmBkcdDFoczLaMyEdt8opkC.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoyanov
Jeroenzer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:23:
[Afbeelding]

Rode pijl doe je HDMI kabel in naar ARC poort op TV
Groen pijl doe je Chromecast
Blauwe pijl doe je KPN kastje op
Dit werkt. Meteen.
Alleen.... cudt-geluid. Het wordt beperkt tot DD+
Als ik het aansluit zoals het stond (geluid via glasvezelkabeltje), dan klinkt het beter...
Echter; de receiver reageert meteen, EN via de AB van de KPN.
Hoefde niks in te stellen.
Als je het mij vraagt is de hele zooi gewoon hopeloos verouderd.
Hier hoef ik ook geen Bose aan te hangen....
Heel veel functies in het menu van de samsung TV zijn ook "niet beschikbaar".

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:14
Stoyanov schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Dit werkt. Meteen.
Als ik het aansluit zoals het stond (geluid via glasvezelkabeltje), dan klinkt het beter...
Echter; de receiver reageert meteen, EN via de AB van de KPN.
Hoefde niks in te stellen.
Als je het mij vraagt is de hele zooi gewoon hopeloos verouderd.
Hier hoef ik ook geen Bose aan te hangen....
Heel veel functies in het menu van de samsung TV zijn ook "niet beschikbaar".
Ik ben sowieso NIET fan van die losse kastjes bij TV's waar alle aanslutingen op zitten om zo een dun mogelijke TV te kunnen hebben.

Ik heb al eens een keer eerder hiermee gestoeid bij iemand, die had ook een Marantz en samsung TV, hoop gekut, vervolgens TV terug gebracht en een Sony TV genomen en daar werkte alles zonder problemen.

Het kan echt aan de TV liggen.

Ik heb bijvoorbeeld een TCL TV, en had eerst een LG Soundsbar aangesloten, werkte perfect, werd meteen ook herkend.
Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar mijn Pioneer VSX-831 versterker met twee grote zuil luidsprekers en ik had me twijfel of alles zou werken maar dat werkt ook helemaal perfect.

Wel alleen ARC aangesloten op receiver en TV en alle andere devices direct op TCL tv vanwege de 144HZ ports etc.

Maar het kan ook gewoon aan je TV liggen hoor.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Stoyanov schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:48:
[...]
...
Wat merk je aan het geluid? Wat maakt het kut? In theorie gaat bovenstaande namelijk niet op:
Bronnen direct op de receiver aansluiten zou je niet mogen beperken, integendeel. Bronnen rechtstreeks op de receiver zou je tot Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio op moeten kunnen leveren. Via HDMI ARC (vorige methode van aansluiten) heb je nooit meer kunnen hebben dan Dolby Digital Plus (DD+, eAC-3), oftewel dezelfde tracks als je nu hebt. Via optisch kom je niet verder dan Dolby Digital (DD, AC-3), die track is kwalitatief dus minder dan je nu hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 15-01-2026 16:13 ]

• Stoyanov
FeaR schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Wat merk je aan het geluid? Wat maakt het kut? In theorie gaat bovenstaande namelijk niet op:
Bronnen direct op de receiver aansluiten zou je niet mogen beperken, integendeel. Bronnen rechtstreeks op de receiver zou je tot Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio op moeten kunnen leveren. Via HDMI ARC heb je nooit meer kunnen hebben dan Dolby Digital Plus (DD+, eAC-3). Via optisch kom je niet verder dan Dolby Digital (DD, AC-3).
Gewoon heel heel slecht. Klinkt als een oude goedkope transistorradio.
DD+ klinkt niet als het zou moeten klinken.
Heb voor de zekerheid even Top Gun opgezet en dat klinkt gewoon als een plee.
Nu heb ik het weer zoals het was, en nu werkt mijn KPN AB weer niet... :(

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Stoyanov schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Ok.
Maar 1 ding begrijp ik niet. Al voordat ik er uberhaupt aan begonnen ben...
HDMI 3 is ARC op de TV.
ARC op de receiver is tevens monitor (daar staat nu de OSD van de receiver op)
Als ik de OSD even weglaat en de stekker van de KPN kast in de ARC ingang op de receiver doe, dan krijgt de receiver het beeldsignaal, en niet de TV. TV zegt geen signaal gevonden. :?
Nee, de TV heeft zijn ARC dus op HDMI 3.

Dus je gaat van HDMI3 op de TV naar output (ARC) op de Marantz
Die KPN Box sluit je aan op de Marantz (en niet op de TV)

BUITEN DIE HDMI3 van TV naar Marantz SLUIT JE NIKS AAN OP DE TV!
(dus ook je chromecast niet - alles komt op de Marantz)
De Chromecast stond nog op HDMI 2 van de TV, en die zie je dus wel op de TV, als je switcht met de source-knop.
Nee, je sluit de Chromecast aan op de Marantz - niet op de TV

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Stoyanov schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Gewoon heel heel slecht. Klinkt als een oude goedkope transistorradio.
DD+ klinkt niet als het zou moeten klinken.
Heb voor de zekerheid even Top Gun opgezet en dat klinkt gewoon als een plee.
Nu heb ik het weer zoals het was, en nu werkt mijn KPN AB weer niet... :(
Dat betekent dat je KPN box het geluid aanpast voordat hij het naar je Marantz stuurt: de KPN Box mag dit niet doen.

ff een stukje chatgpt want ik heb geen KPN-box:

Druk op Menu op de afstandsbediening van je KPN Box
Ga naar Instellingen
Kies Beeld en geluid
Ga naar Geluid
Zet Audio-uitvoer op Bitstream (of Dolby Digital)
Bevestig en sluit het menu

Hiermee stuurt de KPN Box het originele Dolby-geluid door naar je soundbar of AV-receiver, die het geluid zelf decodeert.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Stoyanov schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Nu heb ik het weer zoals het was, ...
Welke track krijgt de Pioneer binnen via deze manier aangesloten?

• Stoyanov
Pfffff.... nu doet echt helemaal niets het meer.
Heb de TV gereset. Heb de afstandsbediening gereset.
Ik kan het volume niet meer regelen met de AB van KPN.
Lukt me ook niet meer om hem te koppelen met de TV.
Alle stappen een keer of 15 herhaald, maar hij herkend hem niet.
Het gaat enkel om het geluid. De rest reageert wel.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Stoyanov schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:06:
Pfffff.... nu doet echt helemaal niets het meer.
Vanwaar bronnen niet aansluiten op de receiver? Dat werkte naar behoren. Je vond het geluid kut maar kijkende dat de goede track binnen kwam is het geluid minder kut maken waarschijnlijk een kwestie van settings.

Let wel, met alles direct op de receiver moet je HDMI ARC nog wel werkend krijgen voor de apps die je op de TV gebruikt.

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Ik snap het ook niet meer. Je wilt de receiver dus niet als receiver gebruiken, maar je tv het allemaal laten regelen? Dus je wilt gewoon een versterker? Dan heb je geen OSD van de Marantz meer, maar het kan op zich wel. Dan staat de Marantz altijd op dezelfde HDMI en gebruikt hij voor alles ARC. Je TV moet dit dan wel in Bitstream doorgeven anders pakt de Marantz alles op Pro Logic. Jouw feestje natuurlijk, maar in mijn belevenis is dit verkeerd zeker als je zoals je eerder zei met HD surround wilt werken. DTS:X en Atmos kan je dan wel vergeten. Het max is dan Dolby Digital - en dan ook mits je bitstream gebruikt.

[edit]
oh laat maar:

Je Marantz ondersteunt geen Atmos noch DTS:x, Alleen Prologic 2 (analoog) en TrueHD en DTS-HD (wel digitaal, maar geen object-based audioformaat. Heeft ook geen eARC maar enkel ARC. Dus je kan wel TrueHD en DTS-HD decoderen, maar daar heb je geen drol aan want je hebt maar 5.2 speakers en niet 7.1 bv. Dus je max. is sowieso Dolby Digital. Ik trek me terug, want ik dacht echt day je het over HD audio had. Succes iig.

[ Voor 26% gewijzigd door liberque op 15-01-2026 19:14 . Reden: lamaar ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

liberque schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:54:
DTS:X en Atmos kan je dan wel vergeten. Het max is dan Dolby Digital - en dan ook mits je bitstream gebruikt.
De max van ARC is Dolby Digital Plus (EAC3), daarmee is ook Dolby Atmos mogelijk. Wel Dolby Atmos op de compressed Dolby Digital track. Voor lossless Atmos (Dolby TrueHD) heb je eARC nodig. De Samsung TV heeft Component IN wat mij niet aan een eARC device doet denken. Atmos doet er in dit geval niet toe, Marantz NR1509 is een 5.2 receiver en heeft geen Atmos (of DTS-X) ondersteuning.

Waarbij ik ook betwijfel of de aanwezige bronnen voorzien zijn van lossless audio of dat Dolby Digital (Plus) daarbij de max is. Hoe valide is de wens voor HD Audio?

Bovenstaande puur theorie qua HDMI ARC en eARC. Welke codecs (om audio door te sturen via ARC) de TV ondersteunt maakt ook nog uit. Mocht de TV geen Dolby licentie hebben dan komt er helemaal geen Dolby Digital uit de TV. Dolby zie je niet vaak missen, DTS daarentegen meer en meer.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 15-01-2026 19:46 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

liberque schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:54:
Je TV moet dit dan wel in Bitstream doorgeven anders pakt de Marantz alles op Pro Logic.
Onderstaande klinkt inderdaad als een 2.0 signaal wat een Pro Logic sausje heeft gekregen:.
Stoyanov schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:31:
Het klinkt zoals het altijd klonk. Meer stereo dan surround. Volume staat op 80 (!).
Surroundsatelieten zijn nauwelijks hoorbaar. Centerspeaker idem. Sub... doet zijn best.
Zijn we nu appels (Dolby Digital Plus via de receiver) met peren (2.0 PCM via HDMI ARC/optical) aan het vergelijken? En waarom klinkt de Dolby Digital Plus track dan zo slecht?

Pagina: 1