Renovlies, wat mag je verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kikiii
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-01 15:53
Goedemiddag,

Wij hebben een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen en deze wanden zijn behangklaar opgeleverd. Nu hebben wij een professioneel schildersbedrijf ingehuurd voor de afwerking van onze wanden. Wij hebben gekozen voor renovlies, met de gedachte dat dit strakke wanden oplevert. In principe op her en der een plekje na klopt dit, mits er geen zon in de woning schijnt. Als de zon in de woning schijnt, zie je behoorlijk wat afwijkingen. Ik heb foto's toegevoegd, in het echt is het trouwens veel erger.

Is dit wat je mag verwachten van renovlies, of duidt dit op slecht voorwerk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxpCBOJJpiVfJnpWEMBjQYCzWMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEMXHpLkzD69LdYl30dFeHGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRiuY1UoIYJatJv2Q34hxDDf8Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7elnJVd6eQtaGjrj02chSkw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlKW5yHmA1peDamFrBiOg-W9RO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/io977TDXUXU9X5lrATrIYISH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:47
@Kikiii Nieuwbouwwoningen worden naar mijn ervaring zelden renovlies klaar gestuct. Onze schilder gaf aan dat alle wanden eerst nog voorzien moesten worden van een Topfinish om een egaal resultaat te krijgen. Strijklicht is wat dat betreft ook gewoon onvergeefelijk.

Het stucwerk vanuit de bouw was wel voldoende wanneer je een gewoon vlies of vinyl behang (UNI of dessin) kiest omdat dit een stuk dikker is en veel meer opvangt.

HD4Life @ Full-HD

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:01
Het lijkt er inderdaad meer op dat je de structuur van de bouwblokken (kalkzandsteen?) terug ziet. Of iig het smeersel waarmee ze dat dicht gezet hebben. Dit ligt niet aan het renovlies, maar aan de laag daar onder.

• Kikiii
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-01 15:53
Bedankt voor jullie reacties. Dat is volgens mij inderdaad hetgeen wat je ziet, maar volgens jullie duidt dit dus niet op slecht voorwerk? Hoort een bedrijf de wanden niet goed voor te bewerken zodat dit dus niet aan de orde is?

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:47
Kikiii schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:53:
Bedankt voor jullie reacties. Dat is volgens mij inderdaad hetgeen wat je ziet, maar volgens jullie duidt dit dus niet op slecht voorwerk? Hoort een bedrijf de wanden niet goed voor te bewerken zodat dit dus niet aan de orde is?
Had het bedrijf je beter kunnen informeren, zeker. Maar als jij als opdracht geeft "Renovlies plakken" Dan behoort een extra stuclaag niet tot het voorwerk wat je daarbij mag rekenen. Dat is enkel het voorstrijken van de wand t.b.v hechting van de renovlies bijvoorbeeld.

Je schilder had moeten zeggen, laat eerst de stucadoor maar komen om dit netjes glad en vlak te maken. Dan is het resultaat met de renovlies ook een stuk beter. Je kunt het overigens nog wel iets minder opvallend maken door te schilderen met een extra matte muurverf. Maar zeker met strijklicht blijf je altijd iets zien.

HD4Life @ Full-HD

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:46

AlphaRomeo

FP PowerMod
Bij strijklicht blijf je altijd dit soort dingen zien, je krijgt het nooit helemaal strak. Eén druppel verf is dan al teveel. Maar als je eenmaal de ruimtes hebt ingericht valt het totaal niet meer op.

[ Voor 21% gewijzigd door AlphaRomeo op 14-01-2026 16:08 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:07

m-vw

Dus?

Dit is gewoon goed werk, tenzij er is afgesproken dat het bedrijf alle muren helemaal vlak maakt.
Maar dat is vast niet afgesproken. Vaak staat in de voorwaarden dat ze grote brokken of klodders wel wegschuren, maar een echt vlakke muur is een stap te ver.

Een behanger is geen stukadoor.

[ Voor 6% gewijzigd door m-vw op 14-01-2026 16:13 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:43
Ik zou de aannemer er even bijroepen en vragen of hij vindt dat dit behangklaar is opgeleverd. Mijn idee is van niet, want ook met gewoon behang (en dan niet eens de goedkoopste) had je dit beeld gekregen. Niet goed dus. Wie het op mag lossen is dan weer de vraag.

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-01 22:42
Je hebt in renovlies ook behoorlijk verschil, hoeveel grams/m2 is dit?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:54
Eens met bovenstaande, afhankelijk van wat er exact is afgesproken valt de schilder cq behanger hier niet zo veel te verwijten. Wel wil ik je er op wijzen dat je nu ook ALLES ziet, omdat de ruimte nog leeg is, en je hebt geen gordijnen hangen. Alles wat het licht breekt cq diffuser maakt zorgt al weer dat je het minder ziet. Hang je bijvoorbeeld een gordijn in die dakkapel, dan moet de zon al weer iets meer onder een hoek staan dan met 100% strijklicht. Vitrage maakt het diffuus. Andere reflecterende oppervlaktes zorgen voor een extra lichtinval en als je iets aan de muur hangt of er een kast voor zet dan leidt dat de aandacht weg van de imperfecties. Mogelijk is het probleem straks een stuk minder groot dan wat je nu voor je ziet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is een bekend probleem bij strijklicht en wanden van blokken of gipsplaten. De blokken zelf zijn 100% vlak, maar de naden en vooral de afwerking daarvan zijn dat niet. En dat zie je bij strijklicht meteen terug.

Deze muren kun je op zich direct behangen, maar dan krijg je bij strijklicht dit effect. Als je dat niet wilt, moet je eerst een topfinish-achtig product toepassen. Maar in dat geval is schilderen vaak een logischere keuze.
Overigens mag stucwerk of wandafwerking volgens de norm niet beoordeeld worden bij strijklicht, juist omdat je dan werkelijk alles ziet en ‘perfect’ eigenlijk niet haalbaar is.

Als je hebt gezegd: “Behang deze muur met dit behang”, dan is het resultaat gewoon prima.

Als je hebt gezegd: “Ik wil graag rete-strakke muren”, dan had hij je naar mijn mening vooraf moeten waarschuwen.

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 14-01-2026 17:24 ]

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

Dit is (helaas) wat ze behangklaar noemen, er zijn binnen behangklaar ook nog verschillende groepen/gradaties dus welke voor jou opgaat weet ik niet (zou ergens benoemd moeten zijn in documenten die je van de uitvoerder/verkoper hebt en anders op te vragen).

Wel zie ik het waar ik met 200gr/m2 (beneden) heb behangen minder dan waar ik 160gr/m2 (zolder) reno heb geplakt. Zo op het oog zou ik zeggen dat hier die laatste is gebruikt en als nog niet alles is gedaan zou ik ze vragen 200gr/m2 te gebruiken voor de rest (en misschien dit stukje opnieuw doen daarmee).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01 23:37
Combinatie van wanden die niet helemaal vlak zijn/niet geschuurd zijn en strijklicht.
Naden van de blokken zijn afgesmeerd en niet geschuurd. Of de wand is überhaupt niet gestuukt. Tja, dat zie je.

Bij de beste stukadoor ga je met strijklicht nog oneffenheden zien.

[ Voor 27% gewijzigd door pentaw1nz op 14-01-2026 17:54 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:58
Je ziet de plekken waar in de muur gefreesd is en weer aangesmeerd. Oftewel, de ondergrond was niet 100% vlak, of heeft net een andere kleur of iets ruwer. Ik heb dit werk op zolder zelf gedaan, maar kan op een paar plekken ook zien dat het niet perfect is. Om dit helemaal strak te krijgen had er een milimetertje dunpleister over de hele muur gemoeten, waarschijnlijk.

Het bedrijf had je daarvoor kunnen waarschuwen, maar echt beroerd is het resultaat ook weer niet.

Gaat het nog verder geschilderd worden? En je zult zien, met een vloer en wat meubels er in, springt het veel minder in het oog.

Toch, het had beter gekund, maar dat had dan ook zeker meer gekost.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:39
Bij ons hebben ze eerst de muren (en plafonds) goed glad geschuurd, dat is echt een stuk strakker dan dit.
Maar dat kost dan natuurlijk ook meer.
patroonbehangetje erover en je ziet er niets meer van.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:28
Toch vind ik het jammer dat je als leek zijnde gewoon maar matig wordt geïnformeerd door bedrijven. In mijn optiek kan een bedrijf ook meedenken en zeggen gij mevrouw die wanden zijn niet glad genoeg om een echt mooi resultaat te krijgen. Wilt u dit wel dan kost dat xxx extra. ....

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pman63 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:45:
Ik zou de aannemer er even bijroepen en vragen of hij vindt dat dit behangklaar is opgeleverd. Mijn idee is van niet, want ook met gewoon behang (en dan niet eens de goedkoopste) had je dit beeld gekregen. Niet goed dus. Wie het op mag lossen is dan weer de vraag.
Juist om dit te voorkomen zijn er normen van het TBA. Behangklaar is absoluut niet glad, zie https://www.tbafbouw.nl/w...klaar-nader-beschouwd.pdf

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:07
Toen mijn nieuwbouw woning "behangklaar" werd opgeleverd zijn ze eerst nog een dag bezig geweest met het hele huis te schuren om de wanden mooi glad te maken voordat renovlies erop kwam. Precies om dit te voorkomen.

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:23
War heb je afgesproken. Bij ons hebben we de muren eerst laten vlak pleisteren en glad schuren en daarna renovlies erop. Resultaat is heel strak. Vermoed dat bij jou direct het renovlies erop is gegaan dan zie je de oneffenheden in de onderlaag erdoorheen vrees ik. Nu niet veel meer aan te doen.

Wel had de partij die dit gedaan heeft je mogen adviseren hierover

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:23
Orkaan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:10:
Toch vind ik het jammer dat je als leek zijnde gewoon maar matig wordt geïnformeerd door bedrijven. In mijn optiek kan een bedrijf ook meedenken en zeggen gij mevrouw die wanden zijn niet glad genoeg om een echt mooi resultaat te krijgen. Wilt u dit wel dan kost dat xxx extra. ....
Precies dit, er komt genoeg op je af bij nieuwbouw en je weet ook niet alles.

Bij ons zeiden ze dat de muren niet goed genoeg waren voor strak resultaat en hebben we per kamer opgave gekregen voor schuren en vlak maken.
Pagina: 1