Vraag

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:25

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Met uitzicht op een nieuwe badkamer heb ik recent een waterontharder geïnstalleerd op de hoofdleiding die al het water dat mijn huis binnenkomt ontdoet van kalk. Vandaag moest ik toevallig iets opzoeken in de handleiding van mijn CV ketel (Nefit Trendline HRC24 CW4) en zag de volgende passage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VskcZHfnSy5OSifvfW_A67xs6A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CJGlS54OxTFRa5g8x9TjA0JT.png?f=user_large

Dat terwijl een zoekopdracht op Google juist lijkt te zeggen dat zacht water beter zou zijn in het systeem omdat er geen kalk afzet tegen de warmtewisselaars zal plaatsvinden...

Ik verwacht dat het effect niet groot zal zijn, maar waarom zou Nefit in de handleiding zetten dat er juist geen onthard water gebruikt mag worden?

Deze vraag is ook al eerder gesteld zonder antwoord waarom het nadelig zou zijn voor de ketel. Ik zou graag willen weten waar dit advies van Nefit vandaan komt.

Het vullen met wel of niet ontkalkt water is overigens geen probleem, ik kan de ontharder gewoon even in bypass zetten alvorens het vullen.

Beste antwoord (via JJ White op 15-01-2026 12:26)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
Ketelsteen en andere schade door kalk, dat zit hem in het sanitair warm water stuk; en zal je vermijden met een waterontharder.

Het water wat circuleert in het CV circuit tussen ketel en radiatoren/vloerverwarming is een beperkte hoeveelheid die continue circuleert, als daar wat kalk in zit dan is dat geen enkel probleem (want te weinig om significante dikte te geven). Het gaat hem daar om bij de handleiding, de leverancier wil zich indekken tegen problemen die je kan krijgen door corrosie, als je bijvoorbeeld gedemineraliseerd water zou gebruiken en regelmatig vervangen ga je zeker schade krijgen.

Ik zou het risico niet nemen, even de bypass open als je de CV bijvult; dat heeft geen nadelen en zou een voordeel kunnen hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:37
IANAP (I am not a Plumber) maar klinkt mij een beetje als indekken. Hardheid van leidingwater verschilt per bron, dus er zit zeker een aanzienlijke marge in wat zo'n systeem aan moet kunnen. Waarschijnlijk is het vooral bedoeld als waarschuwing voor mensen die hun ontharder heel erg zacht hebben ingesteld - dat is geloof ik ook niet goed voor zo'n systeem, dan heb je kans dat het water ergens in het circuit een metalen deel gaat aanpassen.

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Het enige waar ik aan kan denken is dat een waterontharder die zout gebruikt (zoals de meeste) de calcium en magnesium vervangt voor natrium ionen. Ik kan alleen niet zo 1..2..3 vinden wat voor effect die zouden kunnen hebben op de metalen in het systeem.

Verder zou de afwezigheid van kalk zoals je zegt geen probleem kunnen zijn, er zijn immers gebieden waar drinkwater helemaal geen kalk bevat.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het probleem is corrosie bij een te lage hardheid (zeg minder dan 2 graden dH). Wat doet je ontharder?

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
pagani schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:57:
Het probleem is corrosie bij een te lage hardheid (zeg minder dan 2 graden dH). Wat doet je ontharder?
De bypass op de ontharder staat nu helemaal dicht (zoals vanaf de fabriek) en een druppel meting geeft een hardheid van minder dan 1dH.

Ik vind overigens dat er mogelijk een verwarring is tussen natuurlijk zacht water en water dat zacht is door een waterontharder, waarbij de eerste vaak ook zuur is en dus tot corrosie kan leiden:
Zacht water zou corrosief en daardoor slecht zijn voor de leidingen en warmwaterapparatuur. Er is echter een groot verschil tussen natuurlijk zacht water en zacht water uit een waterverzachter. Natuurlijk zacht water heeft van zichzelf een lagere zuurtegraad (pH). Dat zuur water is inderdaad corrosief. Ons leidingwater daarentegen is van zichzelf niet zuur maar pH-neutraal.

In een waterontharder worden de calcium- en magnesiumionen in dat leidingwater vervangen door natriumionen. Daarbij verandert er niets aan de zuurtegraad. Onthard water heeft dus geen corrosieve eigenschappen, waardoor een waterontharder niet slecht is voor de leidingen. Integendeel, uit onderzoek blijkt dat zacht water de corrosie van leidingen eerder vertraagt dan versnelt.
Bron: www.waterontharder-expert.nl

[ Voor 60% gewijzigd door JJ White op 14-01-2026 16:30 ]

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:53
Garantie tot aan de deur, maar ik heb al ik 8 jaar een waterontharder op minder dan 1dh staan. Het cv systeem is hier meerdere malen mee gevuld en heb geen problemen lekkage of dergelijks.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:45
Bij voorkeur juist vullen met onthard water. De stelling van de fabrikant dat onthard water voor meer corrosie zorgt is achterhaald voor een ontharder die werkt met een ionenwisselaar/zout. Enkel bij aluminium is de initiële corrosie snelheid wat hoger. Dit verdwijnt echter snel doordat zich een beschermende laag vormt op het oppervlak. Juist op langere termijn geeft de afzetting van kalk meer schade. De grap is dat gewoon leidingwater ook geleidelijk ‘zachter’ wordt door de afzetting van kalk in je CV installatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Tupolev op 15-01-2026 07:45 ]

Engineering

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:14
De kern is eigenlijk dat het water in je leidingen in balans komt met de omgeving (klinkt zweverig... maar is het niet). Als je "onthard" water neemt, is er (veel) meer ruimte voor allerlei elementen (zoals ijzer) om in het water op genomen te worden. Dat ijzer kan maar van 1 plek komen en dat is de leidingen/onderdelen van de installatie. IJzer is 1 van de elementen. ook legeringselementen uit de leidingen/onderdelen kunnen een rol gaan spelen. Dat zie je niet na een week, maar je versnelt wel het proces.

Dat is 1 kant van het verhaal. De andere is dat sommige systemen werken met zouten (niet " zout " maar zouten, een verzameling van metalen en halogenen zoals natrium en chloride (wat dan wel weer ... zout is...)
Die kunnen de elektrische geleidbaarheid beïnvloeden, iets dat ook niet wenselijk is. Het systeem is ontworpen op een bepaalde samenstelling en niet op die ander samenstelling.

Dan is er nog even de vraag wat onthard precies is in deze context. Ontharder in de meterkast is 1, gedemineraliseerd water is weer iets anders, osmose water weer allemaal zijn ze ontdaan van calcium (en in meer of mindere maten ook andere elementen).

Kan het vullen met onthard water door een thuis ontharder kwaad, nee.
Is het volgens voorschrift van de fabrikant... nee.
Moet je lekker zelf weten wat je doet... Jazeker :)

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:10
1 advies doe het niet mijn ervaring is wel van 20 jaar geleden met een Nefit ketel maar naar in 4 maanden tijd 3 keer lekker wisselaar bij een klant gehad. Bij de derde wisseling van het blok nam de monteur van Nefit watermonster conclusie onthard water klopte bleek een ontharder in de kelder te staan. Daarna is de installatie altijd bijgevuld met normaal water om de ontharder heen nooit meer problemen geweest.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:26
CV systeem niet vullen met onthard water.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:26:
CV systeem niet vullen met onthard water.
Goed verhaal, wel een beetje kort. Wat is je onderbouwing?
Met onthard water heb je in elk geval geen last van 'ketelsteen' op je warmte elementen. Een waterontharder vervangt het calcium en magnesium in het water door natrium, dat heeft geen impact op de fysische eigenschappen van het water naast het verlagen van de hardheid. In theorie zou het dus alleen maar voordelen hebben om je CV te vullen met onthard water (zolang het maar niet gefilterd wordt, want dan verlies je niet alleen kalk, maar ook chloor en andere elementen die impact hebben op de geleidbaarheid van water).

De 'traditionele' waterontharders met een harskolom die je zuivert met zout lijkt mij geen kwaad te kunnen. Maar er zijn genoeg mensen die een oplossing kopen voor het ontharden van water zonder te weten hoe dat werkt, en onthard water middels een filter kan misschien wél schadelijk zijn.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:41
@Tehh In de handleiding van mijn waterontharder (met harskolom) staat expliciet dat bij het vullen van de CV installatie de bypass gebruikt moet worden. Een reden wordt verder niet genoemd.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
dennisfr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:03:
@Tehh In de handleiding van mijn waterontharder (met harskolom) staat expliciet dat bij het vullen van de CV installatie de bypass gebruikt moet worden. Een reden wordt verder niet genoemd.
Misschien moet ik dan toch ook maar eens de handleiding lezen :+
Al is onze CV inmiddels 14 jaar oud, waarvan de laatste ~8 jaar onthard water wordt gebruikt. Ik heb nog geen grote kosten gehad, dus ik vind het wel goed zo.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:04
andre208 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:10:
1 advies doe het niet mijn ervaring is wel van 20 jaar geleden met een Nefit ketel maar naar in 4 maanden tijd 3 keer lekker wisselaar bij een klant gehad. Bij de derde wisseling van het blok nam de monteur van Nefit watermonster conclusie onthard water klopte bleek een ontharder in de kelder te staan. Daarna is de installatie altijd bijgevuld met normaal water om de ontharder heen nooit meer problemen geweest.
Denk dat dit een gevalletje "Correlation does not equal causation" is. Onthard water "eet" echt niet in een paar weken een warmtewisselaar op.

Catch a smile out there!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb al 16 jaar een waterontharder ( Aquacell ), en mijn CV systeem, met vloerverwarming, is al een paar keer geleegd en daarna weer gevuld met onthard water.

Ik merk nul verschil met gewoon water of onthard water.

Edit:
Wat ik wel merkte is dat mijn Toilet reservoirs van vervuild naar brandschoon gingen :). En ik heb ook zo'n vermoeden dat mijn zonneboiler destijds van binnen er ineens een stuk schoner uit zag.

Om nog maar te zwijgen over de warmtewisselaar destijds in mijn CV ketel.

[ Voor 39% gewijzigd door mkleinman op 15-01-2026 08:55 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:01

inhico

pw

Drinkwater/leidingwater moet wettelijk gezien een zekere minimale hardheid hebben. Reden is risico op schade aan leidingen voorkomen. Dat risico niet vermijden betekent niet automatisch dat er problemen zullen ontstaan. Zie allerlei genoemde ervaringen hier boven (let wel: allemaal N=1, of in ieder geval niet veel).

Echter als Nefit dit zo uitdrukkelijk meldt kan het zijn dat bij problemen met de ketel de garantie komt te vervallen als geconstateerd wordt dat er onthard water is gebruikt.

...

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:11
Ketelsteen en andere schade door kalk, dat zit hem in het sanitair warm water stuk; en zal je vermijden met een waterontharder.

Het water wat circuleert in het CV circuit tussen ketel en radiatoren/vloerverwarming is een beperkte hoeveelheid die continue circuleert, als daar wat kalk in zit dan is dat geen enkel probleem (want te weinig om significante dikte te geven). Het gaat hem daar om bij de handleiding, de leverancier wil zich indekken tegen problemen die je kan krijgen door corrosie, als je bijvoorbeeld gedemineraliseerd water zou gebruiken en regelmatig vervangen ga je zeker schade krijgen.

Ik zou het risico niet nemen, even de bypass open als je de CV bijvult; dat heeft geen nadelen en zou een voordeel kunnen hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Ik zal de ontharder voor de zekerheid in bypass zetten bij het vullen, al verwacht ik dat het weinig verschil maakt als de huidige leidingen en radiatoren toch al vol zitten met vele tientallen jaren aan afzetting, roest en andere zooi. Dat zal zich over tijd ook wel weer oplossen in het nieuwe water waardoor het weer hetzelfde onsmakelijk ruikende goedje wordt als voorheen.

• varkenshand
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:24
Ik kreeg hetzelfde advies bij de installatie van onze waterontharder. Bypass openzetten voor vullen CV. Mijn interpretatie: als ergens in het systeem kleine lekkages gezeten hebben, zullen deze vaak dichtgeslibd zijn met kalk. Gaat daar onthard water langs stromen, dan lost de kalk op en kan er dus weer een lekje ontstaan. Vooral bij vloerverwarming zal dat niet gezellig zijn
Pagina: 1