Vraag

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:17
Goedemiddag,

Ik vraag mij af hoe het komt dat sommige SRT ondertiteling wel binnen het beeld van de video vallen en sommige hebben een groter lettertype en valt halverwege op het beeld van de video en de andere helft er buiten.

Ik had het gecheckt met een SRT van een film die halverwege stond bij een andere film waar de SRT wel binnen het beeld viel maar dit maakte geen verschil en de 2 verschillende video's hebben het zelfde beeld formaat
Is het dan een instelling die in de video zit?

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:03
Een SRT file bevat voornamelijk alleen maar text en timings. Je kan een paar simpele formatting zaken daar in kwijt (zie hier: https://lokalise.com/blog.../#formatting-in-srt-files) maar dat zou niet zo'n verschil moeten geven. Ik zou de SRT file eens openen met een text-editor en kijken of je formatting tags tegenkomt ergens.

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:37
Je schrijft dat ze hetzelfde beeldformaat hebben (bijv. 16:9) maar kan het zijn dat ze een verschillende resolutie hebben?

• Daniel266
se77en schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:17:
Je schrijft dat ze hetzelfde beeldformaat hebben (bijv. 16:9) maar kan het zijn dat ze een verschillende resolutie hebben?
Ik weet niet of het een andere resolutie is. Dat zou ook nog kunnen inderdaad. Maar dan vind ik het wel vreemd dat bij de ene de tekst groter is en bij de andere kleiner of zou dat ook aan de resolutie kunnen liggen?

Met de resolutie bedoel je dat de ene film echt alleen het beeld is en bij de andere het beeld met zwarte rand er onder in de film zeg maar (in soort leken uitleg?)

• Daniel266
Archer_VC10 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:53:
Een SRT file bevat voornamelijk alleen maar text en timings. Je kan een paar simpele formatting zaken daar in kwijt (zie hier: https://lokalise.com/blog.../#formatting-in-srt-files) maar dat zou niet zo'n verschil moeten geven. Ik zou de SRT file eens openen met een text-editor en kijken of je formatting tags tegenkomt ergens.
Heb ik naar gekeken en ook geprobeerd met een code om hem lager te zetten maar dat haalde niks uit. misschien de resolutie zoals se77en schrijft

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:02

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Daniel266 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:29:
[...]

Ik weet niet of het een andere resolutie is. Dat zou ook nog kunnen inderdaad. Maar dan vind ik het wel vreemd dat bij de ene de tekst groter is en bij de andere kleiner of zou dat ook aan de resolutie kunnen liggen?

Met de resolutie bedoel je dat de ene film echt alleen het beeld is en bij de andere het beeld met zwarte rand er onder in de film zeg maar (in soort leken uitleg?)
Is de video bijv. in 1280x720 pixels, of 1920x1080? Dat zijn de resoluties.
Als je bijv. een 1280x720 video bekijkt op een 4K-scherm (3840x2160) dan moet 'ie een aantal keer vergroot worden. De SRT zal dan wel meeschalen, vermoed ik.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:03
Wat voor speler gebruik je om dit af te spelen en samen te voegen? Ik gok dat je daar meer winst kan boeken.

• Daniel266
Archer_VC10 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:54:
Wat voor speler gebruik je om dit af te spelen en samen te voegen? Ik gok dat je daar meer winst kan boeken.
Ik kijk het op mijn laptop maar zag verschil en vroeg mij zelf af waar dit nou aan ligt. Soms is een groter letter type wel lekker

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:37
Ik welk programma kijk je het dan?
Schalen gebeurt niet altijd goed is mijn ervaring met grotere ondertiteling bij lagere resoluties als gevolg.

Topic heeft weinig te maken met televisie en mediaspelers als je het op een laptop kijkt.

[ Voor 24% gewijzigd door se77en op 14-01-2026 20:27 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daniel266 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:43:
Goedemiddag,

Ik vraag mij af hoe het komt dat sommige SRT ondertiteling wel binnen het beeld van de video vallen en sommige hebben een groter lettertype en valt halverwege op het beeld van de video en de andere helft er buiten.

Ik had het gecheckt met een SRT van een film die halverwege stond bij een andere film waar de SRT wel binnen het beeld viel maar dit maakte geen verschil en de 2 verschillende video's hebben het zelfde beeld formaat
Is het dan een instelling die in de video zit?
Over wat voor afspeeldevice of software hebben we het hier?

Gaat het over een specifieke televisie of mediaspeler, dan kun je mogelijk je vraag stellen in het merkspecifieke ervaringentopic

Gaat het om afspeelsoftware (Kodi, Plex, VLC bijvoorbeeld) op de computer of op een mediaspeler, dan is het meer een software issue en kan ik je topic beter verplaatsen naar een ander geschikt subforum.

Wil je weten hoe je betere/andere SRT's verkrijgt, dan kunnen we je mogelijk niet helpen vanwege rechtenkwesties. Vaak is de software namelijk legaal, maar de manier van verkrijgen niet.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1