WP met boilervat of losse WP boiler, wat is voordeliger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Tijdens de renovatie van mijn zolder en bovenverdieping houd ik graag een oog op toekomstige uitbreiding en verduurzaming. Hierbij wil ik dus ook zorgen dat alles klaar is om in de toekomst mijn HR ketel uit 2012 te gaan vervangen door een warmtepomp. Voor de warmtepomp heb ik al een mooi plekje in gedachte met een directe aansluiting op de CV hoofdleiding. Omdat deze aansluiting in de meterkast zit en er weinig plaats is zou een monoblok hier goed bij passen naar mijn idee.

Met het verwijderen van de HR ketel moet er dan ook een oplossing komen voor warm water. Op het moment hangt de ketel op zolder en bij vervanging zou er op dezelfde plaats ruimte zijn voor een boiler vat van voldoende capaciteit.

Als ik het goed begrijp is er voor een boiler vat dat verwarmd wordt door dezelfde warmtepomp als het CV water een extra verbinding nodig tussen de WP en het vat waar geen radiatoren of vloerverwarming tussen zit. In mijn geval zou dit betekenen dat ik een extra aanvoer en retour van de meterkast naar zolder zou moeten aanleggen met een driewegklep in de meterkast om te schakelen tussen beide lussen. Er zitten namelijk radiatoren in het circuit tussen de meterkast en zolder. (Als ik dit fout heb begrepen hoor ik het graag)

Met dit extra werk in gedachten ben ik ook rond aan het kijken naar all-in-one warmtepompboilers, waarbij de WP op het boiler vat gemonteerd is en waarbij alleen de water en afvoer aansluitingen nodig zijn. Het valt mij hierbij op dat de prijzen van een los boilervat voor een WP en die van een complete WP boiler elkaar niet veel ontlopen:Als je bedenkt dat bij een los boilervat nog meters aan leidingen, een 3 weg klep en veel meer installatie nodig is komt de prijs naar mijn gevoel zowel gelijk uit.

Met dit idee wil ik dus gaan plannen om geen extra leidingen te leggen, maar in de toekomst naast een losse WP ook een losse WP boiler op zolder te plaatsen, met als enige nadeel dat deze in de winter warmte onttrekt aan de omgeving (als ik geen doorvoer naar buiten maak). Bijkomend voordeel is dan wel weer dat hij in de zomer ook de zolder enigszins de zolder afkoelt. Daarnaast hoeft de CV WP nooit te schakelen voor WW productie en is het CV systeem minder complex door het weglaten van een klep die dagelijks meermaals moet schakelen.

Mis ik iets belangrijks in deze gedachtetrein?

Alle reacties

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:35
Bedenk ook even dat je op een warmtepompboiler ook nog ISDE subsidie krijgt (€ 725,00) :-)

Ook heeft het scheiden van de twee systemen inderdaad (technische) voordelen: onder andere een minder complexe installatie. Leidingverloop is simpeler, minder afhankelijkheden. Ook zit je niet gelijk zonder verwarming én warm water mocht een van de twee onverhoopt kapot gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door BenH op 14-01-2026 15:11 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Enig dingetje met een warmtepompboiler is dat het vat meestal van staal is met een magnesium anode, terwijl je daar bij een los vat zelf de keuze in kunt maken.
Verder warmt een WPB minder snel op dan een beetje warmtepomp. Met een 5KW warmtepomp zou je een besparende douchekop kunnen bijhouden zelfs.