Retourneren Amazon wat als het fout gaat

Pagina: 1
Acties:

• TweakerEnjoyer
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:08
Situatie: Computer grafische kaart besteld van bijna 1000 euro, verkeerde binnen gekregen. Ik kreeg een retourlabel en veel fijne woorden van de Amazon support chat "Amazon will take care of everything!".

Ik nam weer contact op met Amazon support chat dat ik toch liever zelf het pakje verzekerd wil versturen en dat ik dan een adres nodig heb. Ik vond namelijk een bron waarin staat dat het lastiger zit en dat in dit geval ik verantwoordelijk ben voor de zending.
Recentelijk speelde bij een aantal geschillen de vraag of een antwoordnummer of retourlabel ook voor een verschuiving van het risico van verzending zorgt. De Geschillencommissie en rechter hebben die vraag met nee beantwoord. Het risico van verzending verschuift niet door een antwoordnummer of retourlabel. Het is namelijk de consument die het pakket afgeeft en daarmee is de consument de opdrachtgever van het bedrijf dat het pakket vervoert en moet bezorgen. De consument kiest ervoor om gebruik te maken van het antwoordnummer.
Hun reactie: Mijn verantwoordelijkheid is voldaan als ik het pakje aan de koerier overhandig, en dat de terugstorting op dat moment al begint. Letterlijk:
If parcel get lost, we will refund you money anyway, because it is not your mistake but carrier's and in that case we are taking further steps against carrier, but that is not something that needs to bother you.
Wat te doen? Aan de ene kant zit alles lekker en kan ik het terugsturen zonder er over na te denken, aan de andere kant als het misgaat en dit was maar een lekker-maak praatje (Amazon doet alles goed, is fantastisch, geen zorgen) dan staat in de bron in ieder geval dat het altijd al mijn verantwoordelijkheid was. Grrr ik haat wetten ik snap er niets van. Ik heb wel een chat transcriptie mogen ontvangen van Amazon waar in mij garantie wordt gegeven. Is dat een goed genoeg bewijsmiddel om dat ding maar op de post te doen?

[ Voor 37% gewijzigd door TweakerEnjoyer op 14-01-2026 14:08 ]

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Niet te moeilijk over doen is mijn advies. Als je buiten het standaard proces gaat klieren dan krijg je juist gedoe is mijn ervaring. Gewoon doen wat ze zeggen.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Heb je gekocht van een marketplace seller, of van Amazon zelf?

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:20
Als het van Amazon zelf is gekocht dan gewoon opsturen. Ik heb zelfs mijn geld teruggekregen nadat ik het pakket had afgegeven en nog niet eens was bezorgd!

Indien de verkoper een derde partij is en het bericht komt van hun zou ik het alsnog opsturen.

[ Voor 42% gewijzigd door Mandrake466 op 14-01-2026 14:19 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent