Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een oude HP 8300 CMT met een I5-3470.
Deze PC heb ik destijds tweedehands gekocht voor € 70,- Ik heb de pc geupgrade naar 16GB geheugen,
een 500GB Sata SSD en een 2TB WD HDD en een Nvidia GTX 1050Ti.
De pc wordt vooral gebruikt door mijn kinderen die voornamelijk de volgende games spelen:
- Roblox
- Sims4
- MineCraft
- Planet Zoo
Zelf speel ik voornamelijk
- F1 2020
- Tomb Raider
- Return to Castle Wolfenstein
- Half Life 2
- Far Cry 3/4/5
- GTA V
Al met al geen hele zware games dus.
Ook gebruik ik hem voor Lightroom bewerkingen, wat prima werkt doch soms ietwat traag.
Eigenlijk doet de pc nog alles waarvoor ik hem nodig ben, maar hij begint wel aardig bejaard te worden.
En er geen ondersteuning voor Windows 11 (zonder workarounds). Wel denk ik er sterk over om over te
stappen op Linux, maar het gebrek aan ondersteuning voor de Adobe apps houdt mij een beetje tegen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is maximaal € 750,-
Ik begrijp dat dit budget mede door de Ramageddon een uitdaging gaat worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een drietal 500GB SATA SSD's liggen die ik over zou kunnen zetten, als ook de 2TB HDD.
Wellicht kan ik deze dan later upgraden naar NVME drives.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijstje onderaan (al over budget
). Ik heb nog geen GPU toegevoegd omdat ik daarmee ruim over budget ga.
Ik overweeg om die tweedehands aan te schaffen mocht het niet mogelijk zijn om een € 750,- build samen te stellen.
Ik zou voor nu de iGPU of de GTX1050Ti kunnen overzetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in principe geen voorkeuren. Ik leun wel naar AMD, maar als er een veel betere Intel build mogelijk is
sta ik daar zeker voor open.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het gaat mij er vooral om dat ik er qua prestaties flink op vooruit ga tov mijn huidige systeem.
Dit zou ook een AM4 systeem mogen zijn als dat voordeliger is.
Tweedehands zou voor mij ook een overweging kunnen zijn, maar ik ben wel een beetje huiverig daarvoor omdat ik
dan vaak geen garantie meer heb.
Ga je overklokken?
Nee ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Het gaat me er vooral om dat ik weer een aantal jaar vooruit kan met het nieuwe systeem.
Ik hoef in principe geen RGB dus het mag een dichte behuizing worden eventueel.
Ik heb al jaren niet echt bezig gehouden met pc hardware, dus ik weet niet of onderstaande iets goeds is
of dat het beter/goedkoper kan.
Momenteel heb ik een oude HP 8300 CMT met een I5-3470.
Deze PC heb ik destijds tweedehands gekocht voor € 70,- Ik heb de pc geupgrade naar 16GB geheugen,
een 500GB Sata SSD en een 2TB WD HDD en een Nvidia GTX 1050Ti.
De pc wordt vooral gebruikt door mijn kinderen die voornamelijk de volgende games spelen:
- Roblox
- Sims4
- MineCraft
- Planet Zoo
Zelf speel ik voornamelijk
- F1 2020
- Tomb Raider
- Return to Castle Wolfenstein
- Half Life 2
- Far Cry 3/4/5
- GTA V
Al met al geen hele zware games dus.
Ook gebruik ik hem voor Lightroom bewerkingen, wat prima werkt doch soms ietwat traag.
Eigenlijk doet de pc nog alles waarvoor ik hem nodig ben, maar hij begint wel aardig bejaard te worden.
En er geen ondersteuning voor Windows 11 (zonder workarounds). Wel denk ik er sterk over om over te
stappen op Linux, maar het gebrek aan ondersteuning voor de Adobe apps houdt mij een beetje tegen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is maximaal € 750,-
Ik begrijp dat dit budget mede door de Ramageddon een uitdaging gaat worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een drietal 500GB SATA SSD's liggen die ik over zou kunnen zetten, als ook de 2TB HDD.
Wellicht kan ik deze dan later upgraden naar NVME drives.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijstje onderaan (al over budget
Ik overweeg om die tweedehands aan te schaffen mocht het niet mogelijk zijn om een € 750,- build samen te stellen.
Ik zou voor nu de iGPU of de GTX1050Ti kunnen overzetten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in principe geen voorkeuren. Ik leun wel naar AMD, maar als er een veel betere Intel build mogelijk is
sta ik daar zeker voor open.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het gaat mij er vooral om dat ik er qua prestaties flink op vooruit ga tov mijn huidige systeem.
Dit zou ook een AM4 systeem mogen zijn als dat voordeliger is.
Tweedehands zou voor mij ook een overweging kunnen zijn, maar ik ben wel een beetje huiverig daarvoor omdat ik
dan vaak geen garantie meer heb.
Ga je overklokken?
Nee ben ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Het gaat me er vooral om dat ik weer een aantal jaar vooruit kan met het nieuwe systeem.
Ik hoef in principe geen RGB dus het mag een dichte behuizing worden eventueel.
Ik heb al jaren niet echt bezig gehouden met pc hardware, dus ik weet niet of onderstaande iets goeds is
of dat het beter/goedkoper kan.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500X3D Boxed | € 239,- | € 239,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 130,76 | € 130,76 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart | € 85,79 | € 85,79 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim 3 | € 24,20 | € 24,20 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT16G56C46U5 (retail) | € 220,- | € 220,- |
| 1 | Voedingen | Gigabyte UD750GM PG5 | € 93,78 | € 93,78 |
| Totaal | € 793,53 | |||