1080p (lichte) game pc, budget € 750,- of tweedehands ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een oude HP 8300 CMT met een I5-3470.
Deze PC heb ik destijds tweedehands gekocht voor € 70,- Ik heb de pc geupgrade naar 16GB geheugen,
een 500GB Sata SSD en een 2TB WD HDD en een Nvidia GTX 1050Ti.

De pc wordt vooral gebruikt door mijn kinderen die voornamelijk de volgende games spelen:
- Roblox
- Sims4
- MineCraft
- Planet Zoo

Zelf speel ik voornamelijk
- F1 2020
- Tomb Raider
- Return to Castle Wolfenstein
- Half Life 2
- Far Cry 3/4/5
- GTA V

Al met al geen hele zware games dus.

Ook gebruik ik hem voor Lightroom bewerkingen, wat prima werkt doch soms ietwat traag.

Eigenlijk doet de pc nog alles waarvoor ik hem nodig ben, maar hij begint wel aardig bejaard te worden.
En er geen ondersteuning voor Windows 11 (zonder workarounds). Wel denk ik er sterk over om over te
stappen op Linux, maar het gebrek aan ondersteuning voor de Adobe apps houdt mij een beetje tegen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is maximaal € 750,-
Ik begrijp dat dit budget mede door de Ramageddon een uitdaging gaat worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een drietal 500GB SATA SSD's liggen die ik over zou kunnen zetten, als ook de 2TB HDD.
Wellicht kan ik deze dan later upgraden naar NVME drives.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijstje onderaan (al over budget :( ). Ik heb nog geen GPU toegevoegd omdat ik daarmee ruim over budget ga.
Ik overweeg om die tweedehands aan te schaffen mocht het niet mogelijk zijn om een € 750,- build samen te stellen.
Ik zou voor nu de iGPU of de GTX1050Ti kunnen overzetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in principe geen voorkeuren. Ik leun wel naar AMD, maar als er een veel betere Intel build mogelijk is
sta ik daar zeker voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het gaat mij er vooral om dat ik er qua prestaties flink op vooruit ga tov mijn huidige systeem.
Dit zou ook een AM4 systeem mogen zijn als dat voordeliger is.
Tweedehands zou voor mij ook een overweging kunnen zijn, maar ik ben wel een beetje huiverig daarvoor omdat ik
dan vaak geen garantie meer heb.

Ga je overklokken?
Nee ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Het gaat me er vooral om dat ik weer een aantal jaar vooruit kan met het nieuwe systeem.
Ik hoef in principe geen RGB dus het mag een dichte behuizing worden eventueel.

Ik heb al jaren niet echt bezig gehouden met pc hardware, dus ik weet niet of onderstaande iets goeds is
of dat het beter/goedkoper kan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 130,76€ 130,76
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 85,79€ 85,79
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 3€ 24,20€ 24,20
1Geheugen internCrucial CT16G56C46U5 (retail)€ 220,-€ 220,-
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5€ 93,78€ 93,78
Totaal€ 793,53

Random WTF

Beste antwoord (via Spasm op 14-01-2026 14:25)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De forse ramprijzen maken eigenlijk dat het antwoord nee is. Je ziet dat zelfs de Tweakers basis pc nieuw van €374 naar €535 is gegaan momenteel: Best Buy Guide: De beste basis-pc

En dan zou je hieruit dus de cpu wel willen vervangen voor een exemplaat zonder GPU, zoals een 5700X, en dan is er ongeveer €200 budget over voor een losse GPU. Kortom; eigenlijk echt te krap om serieus te overwegen. Dan heb je een stuk meer bang for the buck met systeempjes zoals dit: v&a aangeboden: Game PC - Ryzen 7 5700X3D | RTX 3070 | 32GB RAM
of dit:
v&a aangeboden: Game PC 1440P

Enzovoorts

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ga voor een tweedehands systeempje met dit budget! Nieuw is er simpelweg momenteel eigenlijk niks mogelijk met dedicated GPU, maar dat gaat je wél enorm veel opleveren voor de games die gespeeld worden. Er is in de vraag & aanbod echt genoeg te vinden

youtube.com/@hisrep

• Spasm
@DeNachtwacht Bedankt voor je suggestie. Wellicht moet ik inderdaad maar voor tweedehands gaan.
Maar is er echt helemaal niks mogelijk met dit budget momenteel ?

Random WTF

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:34
De SATA SSD drives overzetten lijkt me een prima keuze, dat gaat wel fatsoenlijk werken maar verder ben ik het met @DeNachtwacht eens. Met dit budget is het geen doen meer om fatsoenlijk een nieuw systeem te configureren. Een 1050TI gebruiken in een moderne gaming pc schiet ook niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door Therazor op 14-01-2026 13:48 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • Beste antwoord

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

De forse ramprijzen maken eigenlijk dat het antwoord nee is. Je ziet dat zelfs de Tweakers basis pc nieuw van €374 naar €535 is gegaan momenteel: Best Buy Guide: De beste basis-pc

En dan zou je hieruit dus de cpu wel willen vervangen voor een exemplaat zonder GPU, zoals een 5700X, en dan is er ongeveer €200 budget over voor een losse GPU. Kortom; eigenlijk echt te krap om serieus te overwegen. Dan heb je een stuk meer bang for the buck met systeempjes zoals dit: v&a aangeboden: Game PC - Ryzen 7 5700X3D | RTX 3070 | 32GB RAM
of dit:
v&a aangeboden: Game PC 1440P

Enzovoorts

youtube.com/@hisrep

• Spasm
Oke bedankt. Dat wordt dus V&A in gaten houden voor iets dichter in de buurt van Winschoten :)

Bedankt voor het meedenken.

Random WTF

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Op marktplaats staat ook wel redleijk iets. Ik zou bovenstaande twee systeempjes als referentie houden, je wil iig een processor in de 5xxx serie (liefst 5700X of hoger) en een GPU die minimaal een RTX 3070 of vergelijkbaar is, en helemaal mooi als je dan een exemplaar vindt met 32 GB DDR4-3200, maar met 16GB DDR4 kun je in principe met bovenstaande spellen al best een eind komen.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1