RAM is wél compatible met mijn nieuwe systeem?

Pagina: 1
Acties:

• TweakerEnjoyer
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-01 22:36
Hoi, hier een voortzetting op een ouder topic maar nu een directere vraag, zie de titel.

Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 (Rev. 1.1)
Crucial Pro CP2K16G60C36U5B
Ryzen 7 7800x3D

De nieuwe PC is bijna volledig alleen de GPU ontbreekt. Ik had grote zorgen over de compatibiliteit van de RAM. Volgens de QVL tool van Gigabyte was de RAM niet compatible en ook verpakking zelf van de ram zegt keihard: Ryzen 9000 series necessary.

Heb ze er toch maar in gedaan. De BIOS zei vermogen 5200 MT/s en de stick zijn beide 6000MT/s. Na het aanzetten van het EXPO profiel stond een stuk hoger, 7200 MT/s geloof ik. Daarna Windows geinstalleerd. Totaal geen probleem. In Windows wordt alles netjes herkend en ik deed de memory diagnostic en dat is ook prima.

Kan er toch nog stiekem een probleem zijn, bijv als ik zo mijn GPU krijg, of ben ik van dit probleem af? Ik vind geen extra manieren om de memory te testen. Dank

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01 22:21
ze zijn 6000,dus zou het 6000 houden,.In dit geval kan het simpelweg de cpu zijn ie het niet 7200 aankan en dan vooral de geheugen controller van de cpu.

Je moet trouwens expo seelecteren,geen xmp

Er is nooit een probleem als de standaard ondersteunde snelheid van de cpu gewoon normaal werkt(5200),alles daarboven is een overclock

die memmory diagnostic is trouwens geen echte test, doe bv een dagje karhu (is wel betaald)en/of tm5 (gratis)met een profiel,dat geeft net wat meer zekerheid over geheugen stabiliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 14-01-2026 12:39 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
QLV is alleen een lijst van wat getest is. Dus wat gegarandeerd werkt.
Dat 't niet op de lijst staat betekend niet automatisch dat 't niet werkt/compatible is.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:36

HugoBoss1985

Xenotech

Ddr5 in een b550 bord gaat niet werken.

• TweakerEnjoyer
@freaky35 Beide staan genaamd "Micron 16GB 5600 MT/s" in het DRAM Status onderdeel van de ASUS bios. In het overview staat wel Memory Frequency 6005.58 MT/s. Inderdaad profiel nu op EXPO gezet stom foutje.

Heb ondertussen een bron gevonden waarin stond dat de motherboard/cpu ofzo efficientie fijner vind en daarom begint met een lagere setting dan 6000. Het vermoeden kreeg ik ook al dat een XMP/EXPO profiel aanzetten een normaal ding is.

Bedankt ik neem je tip over Karhu mee.

@PROnline Inderdaad alleen in combinatie met wat er op de verpakking stond "Ryzen 9000 required!" schrok ik wel.

@HugoBoss1985 Ik heb een langzame dag. Het is een B650 AORUS ELITE AX V2, geen b550.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Non-QVL geheugen kopen is altijd een gok, maar die gok kan ook positief uitpakken.

Mbt "Ryzen 9000 required" - neem dit soort kreten altijd met een korrel zout. RAM fabrikanten en wederverkopers hebben de ondankbare taak om complexe vaak onlogisch lijkende materie te vertalen in iets wat de doorsnee consument hopelijk enigszins snapt of in ieder geval aanzet tot doen van verstandige keuzes. Daarbij zijn ze liever duidelijk maar te voorzichtig dan dat ze (te?) genuanceerd communiceren en dan - verwijtbaar en aansprakelijk - mensen dingen kiezen die niet gaan werken. Dit doet me denken aan 25 jaar terug (ja, ben oude lul :7 ) toen "Via only" geheugen verkocht werd. Niks van waar, het werkte op alles wat geen Intel chipset had. Maar dat was te ingewikkeld omdat mensen verschil niet wisten tussen Intel CPU en Intel chipset. Dus hebben ze dan maar "Via only" ervan gemaakt aangezien 90% van non-Intel in retail Via was.

Oslik blyat! Oslik!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:01

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@dion_b Toch een kleine aanvulling, ik zou het vwb QVL toch eerder samenvatten als "non-QVL geheugen gaat in principe meestal werken als de specs ondersteund worden, maar je hebt geen garanties". Voorbeeldje uit de handleiding van mijn eigen moederbord:
Memory modules listed as above is for reference only. Due to massive memory models in market, we can only verify some of them. 以下所列的記憶體模組僅供參考, 因市面上的記憶體模組眾多, 我們無法一一驗證
Voor de Chinezen hier heb ik die tekst ook maar even laten staan ;), en je ziet ook onderaan de QVL van dit moederbord dit zinnetje er nog gewoon bij staan.

Maar kortom, zo te zien gaat het gewoon goed, niet echt reden om zorgen over maken dus in dit geval.

De Ryzen 9000 requirement gaat waarschijnlijk over een bepaalde snelheid van het geheugen te kunnen halen en/of over te kunnen klokken, dus is wel degelijk relevant. Maar in de topicstart staat niet wat de context van dit zinnetje is op de verpakking.

[ Voor 23% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-01-2026 16:27 ]

youtube.com/@hisrep

• TweakerEnjoyer
Ik kreeg geen melding over nieuwe berichten sorry voor vertraging

@dion_b Ik snap het. De reden dat ik de RAM sticks heb is omdat ik me blind zat te staren op de specs getoond op de website waar ik het kocht. Die natuurlijk helemaal fout waren. Daar stond letterlijk perfect voor Ryzen 7000. Ik heb nu de les geleerd om door te kijken naar specs op de website van de fabrikant.

@DeNachtwacht Dat vermoeden kreeg ik ook, eenzelfde zin staat op de QVL site van ASUS. Zie hier de context van het bericht op de verpakking, géén context gewoon een zinnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C8kZJ11nOmIA3UuY47lW6AqY0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auSvJqi2pEfDyrFqLoSKHlNy.jpg?f=fotoalbum_large

Hm briljante zoekterm: "crucial requires amd ryzen 9000 series" geeft:

https://www.reddit.com/r/...ays_it_requires_amd_9000/

Nu ik de PC zo een weekje gebouwd heb heb ik toch wel wat rare dingen hier en daar. Games werken goed op 1440p max graphics met raytracing maar soms heb ik stutters. Ik dacht ok, dit zijn wel hoge specs en games zijn unoptimized. Wat oudere games werken ook goed maar hebben soms hun eigen stutters. De games staan op een NVME drive waar ook windows op staat.

Gisteren veranderde ik wat settings in NVIDIA shadowplay, ik zette de record waardes op 4k zodat ik hoogste bitrate kon kiezen, wat goed is volgens een youtube filmpje. Ik weet niet of het daarna gebeurde maar bij de start van games kreeg ik een beeldscherm gevuld met groen en paarse lijntjes die vermoedde dat de GPU aan het flauwvallen was ofzo. De game startte uiteindelijk wel. Ik was wel geschrokken en zette de game uit en ging wat zoeken wat het nou kon wezen. De NVIDIA shadowplay settings had ik direct terugzet. Bij het kijken van een youtube video reset de GPU totaal. Zwart beeld enkele seconden en ik had weer beeld. Ik kon me herinneren dat zo'n gekke reset eerder was gebeurd deze week.

Online lees je natuurlijk de ergste verhalen, GPU dood, moederboard connecties stuk. Wat een drama. Ik ben nu wel weer meteen gedoken in het memory testing verhaal omdat de eerste vermoeden naar de RAM ging...

Bij de build zelf ben ik zeker wel voorzichtig geweest. Kan me niet voorstellen dat iets stuk is gegaan. Balen. Misschien toch iets met shadowplay. Of niet en er staat een lange periode testen voor me te wachten. We zullen zien. Voor nu ben ik bezig met TestMem5

En had wat GPU crash dumps bekeken (ben echt nog een leek) en zag iets over nvlddmkm error en als je daar op googled is het een slechte boel :-(

[ Voor 51% gewijzigd door TweakerEnjoyer op 20-01-2026 10:40 ]

Pagina: 1