Oude buitenmuur thermisch ontkoppelen/isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:01
Beste leden,

afgelopen jaar heb ik een project in huis opgestart, dit was het opnieuw isoleren van de aanbouw die door de vorige bewoners rond 2012 is laten plaatsen.
probleem was: in elke hoek vochtdoorslag en schimmel/natte plekken. alles open gebroken en oude isolatie (welke niet goed was afgesloten) verwijdert en alles voorzien van nieuwe PIR platen. vooralsnog werkt dit want we hebben geen vochtdoorslag meer in de hoeken, echter de oude buitenmuur, welke nu binnenmuur is heeft dit nog wel.

op veel plekken schimmel en de muur is voelbaar vochtig. tijdens het isoleren hier eigenlijk niet bij stilgestaan dat dit ook een grote bron is.

al met al wil ik dit ook aanpakken wat mij werk gaat opleveren, echter heb ik wat hulp qua kennis nodig.

ik wil de muur gaan ontkoppelen met Foamglas blokken (ik zal een deel van de nieuwe isolatie moeten afbreken om dit te kunnen realiseren).

1 deel is horizontaal, en 2 delen verticaal. middels een wandzaag ga ik een sleuf zagen en zal dit per meter uitvoeren zodat stutten niet nodig is. (1 meter steen eruit, foamglas erin en door).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5NSvfUqyV0skqTecjX_slPeN9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zkk0kXkKLdYkFUmfY82UrUib.jpg?f=fotoalbum_large

het plaatsen van de blokken voorzie ik niet veel problemen in, echter wil ik graag de meteen de spouw die er achter zit afsluiten. spouw is 5cm diep, ik dacht als ik foamglas blokken neem van 150mm, dan kan ik het blok plaatsen tussen het steen, welke meteen achter het steen de spouw afsluit, om dan vervolgens de afgesloten spouw op te vullen met isolatieschuim.

buitenaanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoEgOL45_zbpbRSnRNGPdp9PXfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDZwJ9zzK4Vw4ioZ74SNEM4D.jpg?f=fotoalbum_large

ik wil alleen graag weten of dit zo kan, of dat ik op een andere manier dit zou kunnen/moeten afsluiten?
de muur afbreken is geen optie, dan moet ik latijen plaatsen etc. dat zit er niet in.

ik laat me graag informeren door de mensen met kennis hier!

Alle reacties

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Wat is aangebouwd? Dat deel met de deur rechts? “Normaal” onderbreek je de (buiten) muur als mogelijk door verticaal een gleuf te maken, en hier de isolatie in door te zetten. Je maakt dus een soort spouw. Begrijp dat dit hier gewoon van buiten doorgezet is naar binnen en je dus een enorme koudebrug hebt nu?

Horizontaal kan je met foam glas het onderbreken inderdaad en dit mooi aansluit met bv je dak isolatie. Je hebt al lood boven bij je dak. Is dit doorgezet in de binnenspouw? Mocht dit niet zo zijn is het misschien handig als je foamglas gaat aanbrengen dit ook meteen te doen als die hele rij er toch uit moet kan het eventueel vanuit buiten als dat lukt. Je wilt niet dat er water naar binnen komt via de spouw ook, aangezien er ook kozijnen boven zitten waar misschien de aansluitingen rondom ook niet top zijn met veel regen en harde wind ook naar binnen treden. Dus als je het doet, pak het dan ook goed aan meteen.

• RicooCardoo
Passie-m schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:09:

Horizontaal kan je met foam glas het onderbreken inderdaad en dit mooi aansluit met bv je dak isolatie. Je hebt al lood boven bij je dak. Is dit doorgezet in de binnenspouw? Mocht dit niet zo zijn is het misschien handig als je foamglas gaat aanbrengen dit ook meteen te doen als die hele rij er toch uit moet kan het eventueel vanuit buiten als dat lukt. Je wilt niet dat er water naar binnen komt via de spouw ook, aangezien er ook kozijnen boven zitten waar misschien de aansluitingen rondom ook niet top zijn met veel regen en harde wind ook naar binnen treden. Dus als je het doet, pak het dan ook goed aan meteen.
misschien had ik net even duidelijker moeten zijn, maar ja dat deel rechts. het is een aanbouw van de gang welke zo direct tegen de muur is geplaatst zonder onderbrekingen etc.

de loodslab die boven op het dakje aanwezig is, is niet doorgevoerd naar binnen. ik kan met recht zeggen dat deze aanbouw zo budget mogelijk is geweest helaas.

voor nu had ik het idee, loodslab met dak laten zitten. onder het dak zit 18mm multiplex. onder deze 18mm multiplex heb ik spouwlatten geplaatst en toen 15cm PIR. ik dacht als ik nou de 1 rij onder de multiplex plaat eruit haal en vervang voor foamglas dan heb ik hem onderbroken en zit mijn PIR isolatie er naast (10cm later begint dan de binnenkant van de woning). dat betekent dat dan de bovenkant van het foamglas blok uitkomt in de spouw van het dak.

kan je mij uitleggen waarom ik de loodslab moet doortrekken in de spouw? even voor de kennis: in Mei worden alle kozijnen voorzien van kunststof met triple glas en worden ook alle dorpels aan de buitenzijde vervangen voor nieuwe.

Wat is aangebouwd? Dat deel met de deur rechts? “Normaal” onderbreek je de (buiten) muur als mogelijk door verticaal een gleuf te maken, en hier de isolatie in door te zetten. Je maakt dus een soort spouw. Begrijp dat dit hier gewoon van buiten doorgezet is naar binnen en je dus een enorme koudebrug hebt nu?
klopt, de muur is gewoon bestaand gebleven, deze hele muur is dus een enorme koudebrug en behoorlijk vatbaar voor schimmel helaas. stoken etc heeft geen zin, luchtvochtigheid loopt op tot 80%.

sleuf verticaal maken is redelijk goed te realiseren, alleen de isolatie doortrekken is lastig vandaar het idee om foamglas blokken te plaatsen van 150mm breed welke dus meteen de spouw er achter opvullen en afsluiten. als ik dit horizontaal ook zou doen kan ik dus volledig de spouw uitsluiten en eventueel opvullen met isolatie schuim door een bedrijf (dit is mijn idee in mijn hoofd)

[ Voor 25% gewijzigd door RicooCardoo op 14-01-2026 12:29 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
PIR en een spouw onder een plat dak? De kans dat dat niet goed gaat is vrij groot. Er kan in dat spouwtje vocht condenseren en dat kan waarschijnlijk nergens heen. Er komt dus schimmel en rot. Onder een plat dak isoleer je normaal zonder spouw, met dampopen materiaal en werk je het af met klimaatfolie.
Of, ventileer je dat spouwje met buitenlucht en is je PIR compleet dampdicht afgewerkt met tape etc?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Passie-m
No Hands schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:10:
PIR en een spouw onder een plat dak? De kans dat dat niet goed gaat is vrij groot. Er kan in dat spouwtje vocht condenseren en dat kan waarschijnlijk nergens heen. Er komt dus schimmel en rot. Onder een plat dak isoleer je normaal zonder spouw, met dampopen materiaal en werk je het af met klimaatfolie.
Of, ventileer je dat spouwje met buitenlucht en is je PIR compleet dampdicht afgewerkt met tape etc?
Wat ik begrijp het schuine dak deel tussen de 2 gedeeltes. Ze hebben denk ik tussen het huis en schuur? Een hal gemaakt…

• Passie-m
Het lood moet doorlopen naar je “binnen muur”
Omdat water in je spouw (tussen de 2 muren) kan komen. Het lood vangt dit dan op en kan vervolgens via het lood naar buiten afgevoerd worden. Zit dit lood alleen in je gevel. En het komt er achter via bv een raam/ kozijn aansluiting, dan heb je het water binnen in je woning. ;-)

Mocht je dit lood vervangen en er moeten dan stenen uit. Dan kan je hier al mooi eronder eventueel foamglas horizontaal onder het lood aanbrengen.

De gevel verticaal insnijden doe je meestal op de plek tussen je binnen en buiten muur die aansluit op je bestaande. Kom je nu lastig bij…

Kun je niet beter soort voorzet wand maken binnen…?

[ Voor 4% gewijzigd door Passie-m op 14-01-2026 15:41 ]

• RicooCardoo
No Hands schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:10:
Pir is volledig dampdicht afgewerkt en de spouw is inderdaad geventileerd :) heb me goed laten adviseren voor ik hieraan begon.

Evengoed bedankt voor de oplettendheid

• RicooCardoo
Passie-m schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Wat ik begrijp het schuine dak deel tussen de 2 gedeeltes. Ze hebben denk ik tussen het huis en schuur? Een hal gemaakt…
klopt inderdaad, tussen huis en schuur hebben ze de gang uitgebreid.
Passie-m schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:39:
Het lood moet doorlopen naar je “binnen muur”
Omdat water in je spouw (tussen de 2 muren) kan komen. Het lood vangt dit dan op en kan vervolgens via het lood naar buiten afgevoerd worden. Zit dit lood alleen in je gevel. En het komt er achter via bv een raam/ kozijn aansluiting, dan heb je het water binnen in je woning. ;-)

Mocht je dit lood vervangen en er moeten dan stenen uit. Dan kan je hier al mooi eronder eventueel foamglas horizontaal onder het lood aanbrengen.

De gevel verticaal insnijden doe je meestal op de plek tussen je binnen en buiten muur die aansluit op je bestaande. Kom je nu lastig bij…

Kun je niet beter soort voorzet wand maken binnen…?
jij bedoelt, als de deur haaks op de muur staat, dan daar achter toch?
op de achterwand kan ik een deel isolatie weer weg breken, zonde van het werk maar dat is nou eenmaal zo. dan kan ik ter hoogte van de spouw (pir is 15cm dik) een sleuf trekken en foamglas toepassen.
de hele deur gaat er in mei uit omdat deze vervangen word.. dit is mijn kans om dat achter het kozijn ook te doen zoals met de achterwand.

foamglas plaatsen als de loodslab vervangen word (zit er aan te denken deze preventief te doen, hij is al wat slecht) is een optie, alleen dan zit het foamglas boven het koude deel en heb ik nog steeds kou wat de muur in trekt.. ik snij een strook pir weg om dan een rij bakstenen er uit te zagen. dan blijft het koude deel baksteen boven het PIR en blijven de zichtbare bakstenen warm. ook weer zonde van het werk, maar helaas. ik wist het nou eenmaal niet eerder,

de gang is helaas te krap om er effectief een voorzetwand te plaatsen..

• Passie-m
Ja klopt waar je kozijn tegen de muur staat maken ze dan vaak een sleuf en steken ze de isolatie hierin zodat hij de isolatie van die muur raakt om het zo te zeggen. Dus als je kozijn eruit gaat zou je dit kunnen doen. Maar dan zou je bijvoorbeeld wel een spouwlat moeten aanbrengen waar je kozijn op gemonteerd wordt. Als de steen maar niet doorloopt want dat trekt kou en vocht zoals nu door.

Als je van binnen er makkelijker bij kan voor de dat is dit ook prima. Dat is voor jou beter in te schatten

• RicooCardoo
Passie-m schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:59:
Ja klopt waar je kozijn tegen de muur staat maken ze dan vaak een sleuf en steken ze de isolatie hierin zodat hij de isolatie van die muur raakt om het zo te zeggen. Dus als je kozijn eruit gaat zou je dit kunnen doen. Maar dan zou je bijvoorbeeld wel een spouwlat moeten aanbrengen waar je kozijn op gemonteerd wordt. Als de steen maar niet doorloopt want dat trekt kou en vocht zoals nu door.

Als je van binnen er makkelijker bij kan voor de dat is dit ook prima. Dat is voor jou beter in te schatten
Bedankt voor het meedenken,

heb je enige idee hoe die isolatie geplaatst word? ik kan niet zomaar even glaswol er tussen duwen en doen alsof het dicht is helaas.. vandaar mijn idee met dat foamglas, weet niet of je dat had gelezen? hoe ik nu te werk moet gaan etc. dat snap ik, echter heb ik nog geen idee hoe ik de spouw er achter "dicht" maak. (zie foamglas idee hierboven)

die spouwlat ga ik meenemen in de klus, hier wist ik ook nog niet helemaal van. net al even filmpjes gekeken :)

• Passie-m
Foamglas isoleert niet zo heel goed in verhouding met een stuk pir. Als je toch alles gaat na isoleren met schuim inspuiten, wat ik begrijp? Dan loopt dit ook wel vol. Waar wil je het aanbrengen?

Dat stuk binnen wat nu nat is hoef je niet te isoleren want wordt een “binnenmuur” en als je buitengevel gaat naisoleren met foam sluit je dit ook wel af omdat het gewoon rondom vol loopt. Maar goed. Als je wilt afsluiten zou ik wel iets nemen wat opvult en mee vormt. Maar snap je bedoeling niet precies? Om te zorgen dat eind via de spouw naar binnen komt alsnog?

[ Voor 48% gewijzigd door Passie-m op 15-01-2026 08:01 ]

• RicooCardoo
Passie-m schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:32:
Foamglas isoleert niet zo heel goed in verhouding met een stuk pir. Als je toch alles gaat na isoleren met schuim inspuiten, wat ik begrijp? Dan loopt dit ook wel vol. Waar wil je het aanbrengen?

Dat stuk binnen wat nu nat is hoef je niet te isoleren want wordt een “binnenmuur” en als je buitengevel gaat naisoleren met foam sluit je dit ook wel af omdat het gewoon rondom vol loopt. Maar goed. Als je wilt afsluiten zou ik wel iets nemen wat opvult en mee vormt. Maar snap je bedoeling niet precies? Om te zorgen dat eind via de spouw naar binnen komt alsnog?
ik moet daar nog even over nadenken dan hoe ik dat doe met het isoleren/insluiten
ik wil namelijk echt alleen de spouw die ik insluit (dus de binnenmuur) vullen.. alle andere wanden wil ik dat niet bij doen.
ik moet dus 2 dingen doen:
foamglas plaatsen (horizontaal)
muur inslijpen (verticaal) aan 2 kanten.

op deze manier heb ik dan de hele binnenmuur thermisch onderbroken.
nu wil ik meteen met bovenstaande stappen de spouw achter de stenen muur opsluiten/insluiten van de overige spouw.

snap je nu wat ik bedoel?

• Passie-m
De binnenmuur wat het dan is hoeft in principe geen isolatie tegen de kou, want dat komt hier niet meer zodra je inslijpt en op die punten met bijvoorbeeld de zelfde isolatie een strook aanbrengt tegen de bestaande isolatie wat nu in je woning zit, en de doorgang naar de dan binnenmuur dus stopt, wind/kou kan dan niet verder via spouw/ steen. Isoleren van je binnenmuur is voor de warmte niet echt nuttig. Want de twee kanten van de muur zijn warmte ruimtes. Of het moet een koude gang/ schuur zijn onverwarmd etc. Maar dan lijkt mij niet.

• RicooCardoo
Passie-m schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:45:
De binnenmuur wat het dan is hoeft in principe geen isolatie tegen de kou, want dat komt hier niet meer zodra je inslijpt en op die punten met bijvoorbeeld de zelfde isolatie een strook aanbrengt tegen de bestaande isolatie wat nu in je woning zit, en de doorgang naar de dan binnenmuur dus stopt, wind/kou kan dan niet verder via spouw/ steen. Isoleren van je binnenmuur is voor de warmte niet echt nuttig. Want de twee kanten van de muur zijn warmte ruimtes. Of het moet een koude gang/ schuur zijn onverwarmd etc. Maar dan lijkt mij niet.
Heel suf eigenlijk.. kan natuurlijk een sleuf verticaal maken van 10cm en daar PIR isolatie tussen steken tot aan de bestaande spouwmuur isolatie.. alleen even kijken hoe ik dat horizontaal doe, daar heb ik natuurlijk met krachten van de muur te maken.

• Passie-m
Tja je zou toch per paar stenen het moeten weghalen/ vervangen. Die hele rij is niet verstandig zonder ondersteuning. Als je dan toch een gat hebt kan je hier achter toch isolatie plaatsen.
Pir gaat lastig. Maar met een flexibele wol bv kan je het er beter doen. En als het alleen “afdichten is en er zit al pir dan kan je er tussen misschien gewoon voorzichtig wat flexibele pur doen zodat het daar afsluit?

[ Voor 37% gewijzigd door Passie-m op 15-01-2026 14:12 ]

Pagina: 1