Lichtstraat ervaringen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thedaywalker2
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Dag Allen,

Momenteel zijn wij van plan een aanbouw te plaatsen en hierin een lichstraat plaatsen maar ik vind het momenteel moeilijk om ervaringen te vinden en leveranciers te te vergelijking. Dus ik ben opzoek naar jullie ervaringen, meningen en suggesties.

Het grootste probleem die ik opmerk is dat weining leveranciers zonnewering mee leveren. Hierdoor lijken sommigen goedkoper. Maar ik weet niet hoe makkelijk dit zelf te bestellen en plaatsen valt. Het grote nadeel is ook dat dit dan weer bij een andere leverancier zal zijn.

Voorlopig heb ik volgende leveranciers gevonden (kan dit nog later aanvullen) samen met prijs zonder btw, voordelen en nadelen.

Lichstraat: zadeldak, triple glas 300cm X 200cm
  • Luxlight (€10 830)
    + Zonnewering
    + Lichtpunten
    - Vaste afmetingen zonder maatwerk
  • Skylar (€6617)
    + Goedkoper
    + Afmeting op maat
    - Geen lichtpunten wel stroompunten voor verlichting
    - Geen zonnewering
  • Niek Roos (€ 8896)
    + Gemiddelde prijs
    + Lichtpunten aanwezig
    - Geen zonnewering
    - Zelf kraan regelen
  • Velux (Nog op te zoeken)
PS. De verbouwing bevindt zich in België

Alle reacties

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Wat voor glasdikte wordt er gebruikt? In ons vorige huis hadden we ook een lichtstraat, werd bloedje heet in de zomer, en in de winter voelde je daar gewoon een bak koude lucht naar beneden vallen. Kies dus sowieso voor tripple glas en het liefst zo dik als het kan.

6.8 kWp op zuid en west

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gdzr schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:58:
Wat voor glasdikte wordt er gebruikt? In ons vorige huis hadden we ook een lichtstraat, werd bloedje heet in de zomer, en in de winter voelde je daar gewoon een bak koude lucht naar beneden vallen. Kies dus sowieso voor tripple glas en het liefst zo dik als het kan.
Buurman heeft twee jaar geleden lichtstraat met tripleglas gemonteerd gekregen.

In de zomer niet te doen, gevolg is dat er de hele zomer een bouwzeil op ligt om de warmte tegen te houden. In de winter zegt hij dat het lijkt alsof de aanbouw killer is geworden.

• thedaywalker2
  • Nu online
Gdzr schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:58:
Momenteel heb ik gekeken voor HR+++ Triple glas bij elke lichstraat om de vergelijking te kunnen maken. Maar indien mogelijk zal ik kijken voor HR+++ Triple glas met warmtewerence coating of zelf een beter isolerende type glas.
Warmte is inderdaad een vrees, maar we wensen de extra licht inval en hopen dat het glas genoeg zal tegen houden.

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:50
Ik heb in onze vorige huis een lichtstraat laten bouwen op basis van velux ramen. Ik was hier erg over te spreken. Je kan dan ook gordijnen, rolluiken etc van velux hierop aan laten brengen. Al dan niet via solar elektra.
Hierdoor ben je ook vrij flexibel in maatvoering.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:58

Wuursj

want worst is al bezet

Hou wel al rekening met buiten zonwering qua maatvoering. Onze lichtstraat is 4m breed en veel screens voor lichtstraten gaan maar tot 3 meter dus dat gaat niet echt lekker. Die 3 meter van jou is al beter. Nu valt bij ons de warmte nog wel mee (de rest van de ramen hebben wel screens) maar het kan wel een ding zijn.

Ook met triple glas is elk raam een warmtelek, een (nieuwbouw) dak isoleert nog steeds 2,5x beter dan het beste triple glas.

Zorg ook dat de wanden waar hij op komt geisoleerd zijn. Dat is bij ons een sandwich materiaal met 40mm pir schuim er in. Nog steeds een stuk minder dan de andere wanden maar dan wordt het in ieder geval geen koudebrug.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 14-01-2026 15:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
Wat @Wuursj al zegt, staar je niet blind op glas al is dat wel vreselijk belangrijk. Glas isoleert al slecht en horizontaal geplaatst wordt dat nog slechter. De opstand waar het geheel op komt moet ook zo dik mogelijk geïsoleerd zijn anders hangt straks het condens eraan.
Mogelijk kun je het nog zo op het dak plaatsen dat er geen/minder directe zon in komt, als het schuin is de hoge kant aan de zuidkant bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een koepel van Skylux, 120x120. IWindow 3, elektrisch te openen en zonwering ook elektrisch bedienbaar. Erg tevreden over.

Ze hebben niet de afmetingen die je aangeeft, tenminste niet op hun website. Maar wellicht toch goed om even contact op te nemen. Ze komen ook uit Belgie.

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:33
Hier lichtstraat op t zuiden met warmtewerend HR++ glas en dat bevalt goed. Warmte als de zon erop staat valt echt erg mee. Maar goed, gaat om middelmatig geïsoleerd jaren 30 huis (dus snel warm inde zomer), kan me voorstellen dat t bij nieuwbouw een groter effect heeft.

• thedaywalker2
  • Nu online
Een zonnewering is wel een must lijkt me voor de te warme dagen.
Het dakraam zal wel aan de zuidkant staan dus ik vermoed dat het veel zon zal vangen dus we zullen kijken om dit goed te isoleren.
We moeten ook nog het model kiezen. Ik verkies een zadeldak maar mijn partner verkiest iets platter. Ander model betekent dan ook weer andere afmetingen.
Pagina: 1