Toon posts:

Kun je raid connectors ook gebruiken als ide

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kun je de connectors van raid ook gewoon gebruiken als ide om daat de hdd aan te hangen. Dus gewoon twee extra ide connectors.

Ik heb deze vraag omdat ik een kg7 heb en niet tevreden ben over de raid config.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:21

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ja dat kan.

20*350ZO45°

Verwijderd

Topicstarter
Hoe dan?? :?

Ik heb al van alles geprobeerd maar het werkt niet.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 21:28 schreef FJ het volgende:
Hoe dan?? :?

Ik heb al van alles geprobeerd maar het werkt niet.
Instelling in de bios en van je raidcontroller goed staan?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:54
Ik weet niet hoe het met zo'n HighPoint werkt, maar ik heb ook een losse Promise Fastrak100 en had in eerste instantie niet twee dezelfde disken. Door een stripe set te maken en daar één disk aan toe te kennen gebruikte ik 'm destijds even gewoon als standaard IDE controller. Werkte prima, maar wellicht is er een andere/makkelijker optie.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de instellingen van mijn bios goed staan (raid controller aan, opstart is hdd1, hdd2, floppy).

Mijn raid config (Highpoint) is gewoon zonder raid. Dus hdd1 en hdd2

Met fdisk zie ik gewoon geen hdd.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Je moet bij het opstarten even op CTRL-H drukken, dan kun je daar alles instellen, lees even in je mobo manual, daar staat het vast in beschreven, anders ff downen bij highpoint.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even kijken bij Higpoint want in het manual staat niks.

Trouwens is het mogelijk om op twee ide connectors, 2 hdd, 2 cdroms, één zipdrive aan te sluiten?

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 21:38 schreef FJ het volgende:
Ik heb de instellingen van mijn bios goed staan (raid controller aan, opstart is hdd1, hdd2, floppy).

Mijn raid config (Highpoint) is gewoon zonder raid. Dus hdd1 en hdd2

Met fdisk zie ik gewoon geen hdd.
ziet je raid controller die 2 schijven wel tijdens het opstarten, of als je naar het menu gaat (met crt H)?

En nee, je kunt geen 5 devices aansluiten op 2 ide connectoren, maar in jou geval heb je 4 ide aansluitingen, dus plek voor acht ide apparaten..

Verwijderd

Topicstarter
Ja mijn harder schijven worden wel gezien tijdens het opstarten. Maar als ik dan fdisk wil doen ziet hij geen schijf. En in de bios heb ik het volgens mij wel goed staan.

Ik weet dat ik iets verkeed doe, maar wat...

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 22:38 schreef FJ het volgende:
Ja mijn harder schijven worden wel gezien tijdens het opstarten. Maar als ik dan fdisk wil doen ziet hij geen schijf. En in de bios heb ik het volgens mij wel goed staan.

Ik weet dat ik iets verkeed doe, maar wat...
Ik weet niet zeker of je de schijven die aan je raid controller hangen wel te zien zijn met fdisk.
Kan ik eventueel morgen voor je nakijken.
Zijn die schijven al geformateerd, zijn ze misschien in je windows wel te zien?

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op mijn A7V133 met Promise controller moest ik een jumper omzetten om te switchen van ATA100 naar RAID. Misschien op jouw board ook?

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze al in raid 0 draaiende gehad. Maar het probleem was dat ik dan 2x 60 gb = 120 gb had. Veel te groot voor mij. Dus ik wilde graag 6 x 20 gb.

Ik wilde partionmagic 7.0 hiervoor gebruiken maar die zag in windows xp geen hdd.

Ook andere software zoals fix-it 4.0 draaide slecht. Vandaar dat ik wilde overgaan naar gewoon twee hdd op de ide. Maar als dat kan via de raid controller dan heel graag.

Ik weet dat als ik mijn harde schijven van 60gb per stuk met fdisk benader in de ide controller, fdisk gewoon werkt.

Maar in raid...tjonge moeilijk zeg.

Trouwens kan ik in raid nu wel verschillende partities aanmaken of niet?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 19 september 2001 22:48 schreef FJ het volgende:
Ik heb ze al in raid 0 draaiende gehad. Maar het probleem was dat ik dan 2x 60 gb = 120 gb had. Veel te groot voor mij. Dus ik wilde graag 6 x 20 gb.
Partitioneren dus.. Ja juist PartitionMagic.. :+
Ik wilde partionmagic 7.0 hiervoor gebruiken maar die zag in windows xp geen hdd.
Serieus?
Ook andere software zoals fix-it 4.0 draaide slecht. Vandaar dat ik wilde overgaan naar gewoon twee hdd op de ide. Maar als dat kan via de raid controller dan heel graag.
Ik zou persoonlijk de fix-it wegdoen.. Een beetje gevaarlijk in combinatie met een NT based OS.. Datzelfde geldt voor de Norton Utilities zooi.
Ik weet dat als ik mijn harde schijven van 60gb per stuk met fdisk benader in de ide controller, fdisk gewoon werkt.

Maar in raid...tjonge moeilijk zeg.

Trouwens kan ik in raid nu wel verschillende partities aanmaken of niet?
Ja dat kan. Gebruik gewoon opstartdiskettes van PartitionMagic. Anders gebruik je maar de schijfbeheer van WindowsXP, daarmee kun je ook partitioneren enzo.. :)

• sverzijl
  • Laatst online: 29-04 21:51
heb zelf ook 2x60GB aan een Highpoint 370 raid controller hangen (Abit KT7-Raid). Zowel in RAID-0 als 'gewoon' (als 2 losse schijven) draaiend gehad met win2k/XP (maar RAID0 bevalt me toch een stuk beter). Let er wel op dat win2k/XP de schijven alleen maar herkent als je de HPT370 drivers tijdens installatie van win2k/XP toevoegt (druk F6 tijdens installatie en houdt de driverdisk bij de hand:)

Vanuit de setup van 2k/XP kan je je schijven prima partitioneren. Fdisk heb ik niet geprobeerd, aangezien die tool toch overbodig is als je win2k/xp gaat draaien.
Dus als je nog ergens een win2k/xp CD hebt liggen, go for it :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar betekent dat dat ik in raid partition magic niet kan gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net gebeld met het bedrijf waar ik de pc heb gekocht en volgens hun is het niet mogelijk om meerdere partities te hebben onder w2000 of xp in raid.

Ook zeggen ze dat onder w2000 je eerst de hdd in de gewone ide controller moet hangen, dan fdisk doen en dan formateren. Vervolgens in raid hangen en dan doet hij het wel ;(

Is dit zo??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 20 september 2001 13:43 schreef FJ het volgende:
Ik heb net gebeld met het bedrijf waar ik de pc heb gekocht en volgens hun is het niet mogelijk om meerdere partities te hebben onder w2000 of xp in raid.
Dat is pure BS!

Het kan wel, ik heb het zelf ook! Ik had de PartitionMagic bootdiskettes gebruikt om op een RAID0 set mijn computer te partitioneren. Op mijn server had ik daarvoor gewoon schijfbeheer van win2k gebruikt (het OS stond al op een ander harddisk, bootflops waren niet nodig).

Maak gewoon bootdiskettes met PM6 aan en gebruik deze!
Ook zeggen ze dat onder w2000 je eerst de hdd in de gewone ide controller moet hangen, dan fdisk doen en dan formateren. Vervolgens in raid hangen en dan doet hij het wel ;(

Is dit zo??
Neen, het komt op dezelfde neer: de RAID controller verwijdert de gemaakte partitie toch wel als je een RAID configuratie gaat aanmaken. Pas daarna heeft partitioneren en formatteren nut.

• sverzijl
  • Laatst online: 29-04 21:51

Is dit zo??
Duidelijk een grote dozenschuiver geweest zonder enige kennis van zaken.

_Iedere_ RAID is te partitioneren.
Heb hier op mn RAID0 2 partities van 2GB (OS), 1 van 5 GB(Apps) en de rest (105GB) als datapartitie. Geen vuiltje aan de lucht.

Partitioneren gaat het makkelijkst via de win2k/xp setup (booten van CD en direct partitioneren).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:54
Ik partitioneer hier naar het een lieve lust is op m'n striped set met twee Maxtors. Gewoon met PartitionMagic, of met W2K's eigen diskbeheer.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel me een beetje bedrogen...

Ik zal mijn config hiet onder even neer zetten;

amd 1400
KG7 Raid
2x Maxtor 60 gb
SB Live Platinum
Tuocam USB
Pinacle TV kaart
LAN
Modem
Matrox G450

Wat ik ook doe, ik krijg die raid niet voor elkaar. Onder Windows 2000 en XP zegt ie doodleuk dat de partitie niet compatibal is met het besturingssyteem.

Kan dit ook te maken hebben met een conflict...

Ik kan snotverdikkie :( deze RAID controller toch wel gebruiken. Of is er misschien iets stuk?

Nog even de volgorde;
in de bios zet ik de drie opstart mogelijkheden op ATARAID100
In de Highpoint bios selecteer ik: Raid 0, clustersize 64 kb, dan aanmaken.
Vervolgens selecteer ik de bootdrive...

Meer hoef ik toch niet te doen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) neem ieder harddisk apart
2) start op met een 98 bootdisk ofzo (met FDISK erop)
3) verwijder elke partitie van elke harddisk mbv FDISK
4) doe FDISK /MBR voor elke harddisk (de harddisk moet wel als master op IDE1 staan, C: dus)
5) sluit de harddisks aan op de RAID controller, ieder harddisk als master op eigen IDE RAID connector (hoeft niet per-se, kan ook gewoon allebei op eenzelfde kabel, maar dat heeft invloed op performance)
6) in de RAID BIOS, maak een stripeset aan met 64K blokjes
7) start PM6 op vanuit diskettes of start Windows 2000 op
8) PM6: maak partities aan (FAT32 of NTFS zo je wilt) en klik dan op Apply (je kan bij Preferences "skip bad sector checks" aankruisen, zodat het een stukken sneller gaat) W2K: configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> opslag -> schijfbeheer (of gewoon start -> run -> diskmgmt.msc) en maak dan partities aan.
9) Formatteer de partities.

Als het dan nog niet lukt, dan weet ik het echt niet meer, of je moet iets heel fouts hebben gedaan.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem draaiende. Ik werd er zo gek van dat ik alles los gehaald heb (de zipdirve en de cdbrander). Toen nog een keer geprobeerd en wat denk je... windows xp was ineens compatibel. :+

Maar nu ik alles heb draaien heb ik de cd brander er weer op aan gesloten en de zidrive en het werkt. Ik heb alleen nadat ik de sblive platinum drivers geinstaleerd heb een foet meldeng. (windows is correting a serious error).
Pagina: 1